Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-08, 21:20   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Dropset fast utan att byta vikt.

Knökfullt på gymmet? Hemmaträning med väldigt spartanskt gym? Vill inte ockupera mer än ett hantelpar åt gången? Men du vill ändå köra dropset?

Då är det här några tips till dig, från mig. Bara för att jag tycker så mycket om dig och du är värd det.

Jag har namngivit övningarna själv De körs förslagsvis på så sätt att antalet reps du klarar i första övningen i dropsettet skall (försöka) slås med en rep i nästa övning. Innehåller en övning tre övningar (vilket alla gör) och du gör 12 reps i övning 1, skall du försöka göra 13 i övning 2 och 14 i övning 3. På det sättet får hjärnan lite träning med.

Övningarna är sammansatta så att de körs med sänkande svårighetsgrad, du börjar med något tungt, sen något lättare och avslutar med något lätt. Men det kommer kännas tungt för att det är i ett dropset. Alla övningar är givetvis testade av mig själv. Alla övningar körs i en följd, direkt efter varandra. Ett eller fler set på varje övning, det väljer du själv. Alla övningar körs med hantlar.


Nu on to the övningar!

Aj rätt på tuttarna!
Ta ett hantelpar och ligg på en träningsbänk. Kör så många strikta flyes du orkar, kör sedan pressar följt av att du dumpar en hantel och kör pullovers med den andre.

Aj rätt på tuttarna! Part II
Ta ett hantelpar och ligg på en träningsbänk. Kör så många strikta flyes du orkar, kör sedan pressar följt av att du placerar hantlarna på golvet och använder dem som grepp att köra armhävningar mot.

Massive delts n shiet
Ta ett hyfsat lätt hantelpar. Kör sidolyft, följt av drag mot hakan, följt av sidolyft där du bara lyfter halvvägs upp.

Hatrodd (Denna kan köras med stång istället för hantlar)
Ta tunga jävla hantlar. Kör en dubbel hantelrodd från golvet/pendlay. Res sedan upp överkroppen så att du mest står och putar med arslet, hyfsat upprät ca 45 grader, med statisk rygg och kör roddar därifrån. Avsluta med shrugs.

RD&RT (Rear Delt & Rhomb Torture)
Lägg dig helst på mage på en bänk med incline, men det funkar också att stå framåtlutad. Ta hyfsat lätta hantlar. Kör baksida axel-sidolyft, följt av rodd med armbågarna utåt och avsluta med rodd där du har armbågarna inåt mot kroppen och drar mot höften.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-08, 21:29   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Superset (/triset etc. w/e).
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-08, 21:51   #3
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Det här var faktiskt ett väldigt bra koncept. Tack.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-08, 21:59   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Det här var faktiskt ett väldigt bra koncept. Tack.
Tack. Finns fler skäl än så där att testa dem. Kanske en dag när du känner "Nä, jag vill fan inte träna idag" fast redan tagit dig till gymmet. Ett par set av någon av övningarna ovan och det känns som du gjort en hel del på kort tid för att det blir så många reps.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-08, 22:41   #5
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Man kan även kombinera flera dropset med varandra till ett superdropset. Till exempel zottman curls - hammer curls - svingcurls, supersetat med sidolyft - axelpress - shrugs. Tre sådana set så kan man gå hem sen.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 07:17   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Gör 5 set av knäböj - bänkpress - militärpress - sälrodd och chins så kan du gå hem sen. Skitsmidigt ju.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 07:58   #7
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jeff Cavaliere visade nån variant på bicepscurls som jag anammade ett tag. Sjukaste pumpet jag nånsin känt i en bicepsövning.

Inclined hantelcurls -> vanliga, sittande hantelcurls -> stående drag curls. Allt i samma triset.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)