Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-25, 15:55   #1
Anluj
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 7
Tjänst för kostplanering, tips?

Hej, är ny som användare här, har bara läst anonymt förut. Mycket bra info har jag hittat här!

Nu skapade jag en användare dock för att fråga om nån har nått bra tips om följande:

Detta skulle jag vilja ha:

Individanpassad kostplan (dvs vad jag ska äta, när jag ska äta, hur mycket jag ska äta).
Vill att den är anpassad för mig och tar med i beräkningen mina regelbundna träningspass som jag numera loggar och har rätt bra koll på. Dvs har ganska bra koll på hur mycket kalorier jag gör av med, när jag tränar, osv.
Vill även att den gör det tydligt för mig när jag bör äta vad i relation till träning, vilka om några kosttillskott jag kanske skulle ta, vad i form av extra mellanmål jag bör äta och när.
Vill att det finns med utvärdering vid X tillfällen under X tidsperiod för att se hur jag utvecklas, dvs mår av maten och träningen kombinerad, hur är det med vikt, upplevd styrka, välmående osv.

Är beredd att betala rimligt mycket pengar för en sån tjänst. Nån som vet om och kan tipsa om vart man kan hitta detta? Det handlar alltså inte om en "gå ner x i vikt på y tid"-plan, min vikt är i sig inte ett problem och inget jag oroar mig för. Det är för att jag vill få ordning på min totala kost för att öka mitt allmänna välmående och träningsprestation, så att säga. Därför måste det nog vara en tjänst som är kopplad just till träning.

Jag tränar bättre om jag har ett schema/en instruktion att följa, och på samma linje vill jag pröva att ha en kostplan att följa just för att äta bättre och rätt.

Är medveten om att jag skulle kunna läsa på och göra allt detta själv mha internet. Men jag vill istället undersöka kostnaden att köpa en tjänst som gör detta åt mig, så jag kan prioritera andra saker.

Kan tillägga att min träning handlar inte om kroppsbyggning eller ren styrketräning. Det är en mix av löpning, klättring, styrka/uthållighet.

Senast redigerad av Anluj den 2020-08-25 klockan 15:56.
Anluj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-25, 16:05   #2
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Får jag fråga:

Varför är det viktigt att öka ditt allmänna välmående och din träningsprestation?

Och hur mycket är du villig att betala för det?

--

Låter som det du kanske behöver är en kompetent coach som kan jobba med dig på en daglig basis. Inte en "tjänst" alá färdigutvecklad app. En sån kan t.ex. aldrig ge dig rekommendationer om kosttillskott. Åtminstone inte det du faktiskt behöver. Jag menar, visst... går att analysera nuvarande kosthållning och sen baserat på generella riktlinjer kring vad som är "bra" och ofta nödvändiga kosttillskott ge rekommendationer... men det enda äkta svaret kommer från att göra tester och utifrån det ge rekommendationer anpassade för just dig.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-25, 16:22   #3
Anluj
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Får jag fråga:

Varför är det viktigt att öka ditt allmänna välmående och din träningsprestation?

Och hur mycket är du villig att betala för det?

--

Låter som det du kanske behöver är en kompetent coach som kan jobba med dig på en daglig basis. Inte en "tjänst" alá färdigutvecklad app. En sån kan t.ex. aldrig ge dig rekommendationer om kosttillskott. Åtminstone inte det du faktiskt behöver. Jag menar, visst... går att analysera nuvarande kosthållning och sen baserat på generella riktlinjer kring vad som är "bra" och ofta nödvändiga kosttillskott ge rekommendationer... men det enda äkta svaret kommer från att göra tester och utifrån det ge rekommendationer anpassade för just dig.
Absolut, ska försöka svara så tydligt jag kan!

Jag har tränat olika saker genom min uppväxt, är hyffsat atletisk och har en helt okej löpkondis+styrka. har tidigare spelat hockey, styrketränat, kampsportat, osv genom min uppväxt och yngre vuxenålder. Sen en period med mer slentrianmässig träning. Nu har jag börjat träna schemalagt och regelbundet igen (tränar OCR/hinderbana och relaterad styrka+löpning). Min kost är inte den bästa. Jag äter inte skräpmat eller godis, dricker aldrig läsk. Har ingen just "problemmat" jag måste bli av med. Däremot så är min kost väldigt oplanerad, slentrianmässig, ofullständig. Det är lite hipp som happ, även om det mestadels inte är rent "onyttiga" saker.

Jag vill få ordning på min kost för att utvecklas i min träning och allmänna mående, men har inte riktigt tiden och prioriteringarna att göra det helt själv - därav frågan. Livet består som sagt av fler saker som vi alla vet, vi gör alla prioriteringar och just nu skulle jag vilja köpa en tjänst för just detta. Jag har förståelse för om andra inte vill det, eller tycker det är dumt att inte göra det själv, men det är fortfarande vad jag vill testa.

När jag skrev tjänst menade jag inte riktigt en automatiserad app, det måste vara mer som en PT. Vet att det finns gott om PTs som erbjuder kostrådgivningar, kostplaner.. men jag har ingen aning om vilken som kan vara bra och rimligt prissatt. Därav undrar jag om tips!

Tänk så här: Massvis av människor skaffar både PT eller tränar i grupp/en sport med tränare just för att de tränar bättre och att träningen faktiskt blir av om de blir åtsagda vad de ska göra och bara behöver "följa order". Så ser jag lite grejen med en kostplan också, att få en instruktion om kost så att jag har en sak att följa och inte behöver planera själv.

Jag är alltså ingen OS-kandidat. Har svårt att tro att daglig rådgivning behövs, men kanske veckoplanerad kost och uppföljningar efter x veckor, y månader med utvärdering och ev förändringar. Samt kanske en möjlighet att ställa vissa frågor? Nått sånt tycker jag kunde vara vettigt. Mitt träningsupplägg kommer se relativt likadant ut kommande månader/kommande året skulle jag tro i första hand. Förstås försöker jag utveckla mig där också.

Vet inte vad jag är beredd att betala faktiskt. Jag har tänkt en hel del på detta på senare tid men inte riktigt haft tid och motivation att ta tag i det. Min tanke är att om jag kan hitta var såna här tjänster erbjuds så kan jag höra mig för om kostnader, och sen ta ställning till om jag tycker det är värt det eller vill söka vidare.

Var det ett okej svar?

Senast redigerad av Anluj den 2020-08-25 klockan 16:24.
Anluj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-25, 16:39   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Jag tror att upplever man inte redan hälsoproblem eller träningsproblem som kan yttra sig på en mängd olika sätt, såsom utmattning, sömnsvårigheter, depression, koncentrationssvårigheter, etc, etc, så tror jag det är svårt att uppleva någon förändring.

Min kost är oerhört planerad baserad på den ena och andra studien och vad för mineraler och vitaminer jag vill få i mig, men kan ju inte påstå att jag känner av detta. Jag äter det för att hålla mig frisk, bromsa tecken på åldrande, etc. Sådant som man inte märker av.

Visst tar du blodprov och gör tester så kan du ju så klart se skillnad och finns kanske säkert andra tester man kan göra också för den psykiska biten.

Prestationsmässigt är väl gissningsvis där det går att märka mest, men tror samtidigt inte det är något markant eller något som inte koffein kan lösa.

Bara tankar här. Jag kanske har helt fel.

Edit: Oavsett vad så är det ju bra att få ordning på sin kost, men man kanske inte ska ha för höga förhoppningar på hur man upplever förändringar i vardagen av det om man inte gör diverse tester.

Senast redigerad av sumialic den 2020-08-25 klockan 16:40.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-25, 16:53   #5
Anluj
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jag tror att upplever man inte redan hälsoproblem eller träningsproblem som kan yttra sig på en mängd olika sätt, såsom utmattning, sömnsvårigheter, depression, koncentrationssvårigheter, etc, etc, så tror jag det är svårt att uppleva någon förändring.

Min kost är oerhört planerad baserad på den ena och andra studien och vad för mineraler och vitaminer jag vill få i mig, men kan ju inte påstå att jag känner av detta. Jag äter det för att hålla mig frisk, bromsa tecken på åldrande, etc. Sådant som man inte märker av.

Visst tar du blodprov och gör tester så kan du ju så klart se skillnad och finns kanske säkert andra tester man kan göra också för den psykiska biten.

Prestationsmässigt är väl gissningsvis där det går att märka mest, men tror samtidigt inte det är något markant eller något som inte koffein kan lösa.

Bara tankar här. Jag kanske har helt fel.

Edit: Oavsett vad så är det ju bra att få ordning på sin kost, men man kanske inte ska ha för höga förhoppningar på hur man upplever förändringar i vardagen av det om man inte gör diverse tester.
Det har inget med depression eller liknande att göra. Ni behöver inte oroa er för mina förhoppningar egentligen. Jag vet att min kost just nu lämnar mycket att önska och vill ha ovan beskrivna hjälp att förbättra den.

Det blir nog lättast om vi återgår till ämnet och inte anledningarna till varför jag söker tjänsten eller mina förhoppningar i detalj. Jag skrev att jag är fullt medveten om att andra (som du tex) planerar själv. Jag vill dock testa betala för en sådan tjänst och söker råd och tips om var jag kan hitta en bra sådan!

Senast redigerad av Anluj den 2020-08-25 klockan 16:55.
Anluj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 08:57   #6
Anluj
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jag tror att upplever man inte redan hälsoproblem eller träningsproblem som kan yttra sig på en mängd olika sätt, såsom utmattning, sömnsvårigheter, depression, koncentrationssvårigheter, etc, etc, så tror jag det är svårt att uppleva någon förändring.

Min kost är oerhört planerad baserad på den ena och andra studien och vad för mineraler och vitaminer jag vill få i mig, men kan ju inte påstå att jag känner av detta. Jag äter det för att hålla mig frisk, bromsa tecken på åldrande, etc. Sådant som man inte märker av.

Visst tar du blodprov och gör tester så kan du ju så klart se skillnad och finns kanske säkert andra tester man kan göra också för den psykiska biten.

Prestationsmässigt är väl gissningsvis där det går att märka mest, men tror samtidigt inte det är något markant eller något som inte koffein kan lösa.

Bara tankar här. Jag kanske har helt fel.

Edit: Oavsett vad så är det ju bra att få ordning på sin kost, men man kanske inte ska ha för höga förhoppningar på hur man upplever förändringar i vardagen av det om man inte gör diverse tester.
Hej, mitt svar igår var lite dåligt och i all hast från telefonen. Ska förtydliga lite:

Det missförstods nog när jag skrev "allmänt välmående". Det jag menade var inget mer än att det förstås är bättre för ens allmänna välmående om man äter en bra, ordnad kost med tillräckliga näringsämnen än om det är slarv och oordning/otillräcklig kost. Inte mer än så.

Som jag skrev är det inte så att jag sitter och försöker fixa en depression eller dyl nu. Men jag tror absolut det kan finnas möjligheter att förbättra vissa "träningsproblem" som du nämner, även om jag inte har en förväntning på att det MÅSTE ge effekt X på den fronten. Men visst, jag skulle vara nyfiken på att se hur det kunde påverka hur jag känner mig vid träning, energinivåer under dagarna, osv.

Det måste som sagt inte vara på nivån av blodprover och massa tester. Jag vet som sagt att min kost idag är slarvig och inte alls så bra den kan vara, därav att jag söker denna tjänst.

Lite som du säger i sista meningen, huvudanledningen är att få ordning på min kost och ett schema att följa så jag inte måste planera/tänka ut det själv just nu. Har inga särskilda förhoppningar mer än att jag är nyfiken på hur det kan påverka mig, min träning osv.
Anluj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 13:04   #7
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Anluj Visa inlägg
Absolut, ska försöka svara så tydligt jag kan!

Jag har tränat olika saker genom min uppväxt, är hyffsat atletisk och har en helt okej löpkondis+styrka. har tidigare spelat hockey, styrketränat, kampsportat, osv genom min uppväxt och yngre vuxenålder. Sen en period med mer slentrianmässig träning. Nu har jag börjat träna schemalagt och regelbundet igen (tränar OCR/hinderbana och relaterad styrka+löpning). Min kost är inte den bästa. Jag äter inte skräpmat eller godis, dricker aldrig läsk. Har ingen just "problemmat" jag måste bli av med. Däremot så är min kost väldigt oplanerad, slentrianmässig, ofullständig. Det är lite hipp som happ, även om det mestadels inte är rent "onyttiga" saker.

Jag vill få ordning på min kost för att utvecklas i min träning och allmänna mående, men har inte riktigt tiden och prioriteringarna att göra det helt själv - därav frågan. Livet består som sagt av fler saker som vi alla vet, vi gör alla prioriteringar och just nu skulle jag vilja köpa en tjänst för just detta. Jag har förståelse för om andra inte vill det, eller tycker det är dumt att inte göra det själv, men det är fortfarande vad jag vill testa.

När jag skrev tjänst menade jag inte riktigt en automatiserad app, det måste vara mer som en PT. Vet att det finns gott om PTs som erbjuder kostrådgivningar, kostplaner.. men jag har ingen aning om vilken som kan vara bra och rimligt prissatt. Därav undrar jag om tips!

Tänk så här: Massvis av människor skaffar både PT eller tränar i grupp/en sport med tränare just för att de tränar bättre och att träningen faktiskt blir av om de blir åtsagda vad de ska göra och bara behöver "följa order". Så ser jag lite grejen med en kostplan också, att få en instruktion om kost så att jag har en sak att följa och inte behöver planera själv.

Jag är alltså ingen OS-kandidat. Har svårt att tro att daglig rådgivning behövs, men kanske veckoplanerad kost och uppföljningar efter x veckor, y månader med utvärdering och ev förändringar. Samt kanske en möjlighet att ställa vissa frågor? Nått sånt tycker jag kunde vara vettigt. Mitt träningsupplägg kommer se relativt likadant ut kommande månader/kommande året skulle jag tro i första hand. Förstås försöker jag utveckla mig där också.

Vet inte vad jag är beredd att betala faktiskt. Jag har tänkt en hel del på detta på senare tid men inte riktigt haft tid och motivation att ta tag i det. Min tanke är att om jag kan hitta var såna här tjänster erbjuds så kan jag höra mig för om kostnader, och sen ta ställning till om jag tycker det är värt det eller vill söka vidare.

Var det ett okej svar?
Okej. Förstår precis vad du menar.

Du är på jakt efter struktur och handhållning. Låta någon annan tänka åt dig. "Gör si, gör så". Så du slipper. Kan fokusera på annat.

Det är ju vad jättemånga andra gör också, så inget konstigt alls med det.

Skulle kunna rekommendera en person men sist jag pratade med han så jobbade han bara med kvinnor. Han kanske kan göra ett undantag. Men annars finns det ju jättemånga som jobbar med sånt här därute idag. Bara välja baserat på rekommendationer du hittar på nätet skulle jag säga.

Se bara upp för PT's som jobbar med det där fyrkantiga tänket, ger alla samma standardmall och inte inser att livet består av flera saker som man ska kunna bolla samtidigt (och som därför fokuserar på helhetstänket - vilket det låter som du kanske har i åtanke redan)

Kör hårt :- )
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 15:21   #8
Anluj
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Okej. Förstår precis vad du menar.

Du är på jakt efter struktur och handhållning. Låta någon annan tänka åt dig. "Gör si, gör så". Så du slipper. Kan fokusera på annat.

Det är ju vad jättemånga andra gör också, så inget konstigt alls med det.

Skulle kunna rekommendera en person men sist jag pratade med han så jobbade han bara med kvinnor. Han kanske kan göra ett undantag. Men annars finns det ju jättemånga som jobbar med sånt här därute idag. Bara välja baserat på rekommendationer du hittar på nätet skulle jag säga.

Se bara upp för PT's som jobbar med det där fyrkantiga tänket, ger alla samma standardmall och inte inser att livet består av flera saker som man ska kunna bolla samtidigt (och som därför fokuserar på helhetstänket - vilket det låter som du kanske har i åtanke redan)

Kör hårt :- )
Precis, eller ja alltså kortfattat är det ungefär som att "lyda order" under en träningscoach. Spring så, hoppa så, lyft det här. Fast för kost. På samma vis som jag vet hur jag själv kan lägga upp min träning, men nån annan vill ha ett träningsprogram att följa som nån annan snickrar ihop.

Är väl just rekommendationer jag letar efter. Jag gillar inte riktigt att gå på rekommendationer på den aktuella personens sida, eftersom man såklart kan välja vilka rekommendationer man visar. Om det nu inte är ett öppet system. Är det nått i still med nutritionister man bör söka sig till kanske, som dessutom har att göra med idrottande personer? Hm.

Ja, såna PTs finns det nog gott om. Såklart är det ett helhetstänk och man måste forma planen på så vis att den är realistisk att genomföra.
Anluj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 20:53   #9
Anluj
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 7
Testade maila ett par ställen som på papperet (hemsidan) beskrev att de erbjuder ganska precis det jag söker efter, för att kolla läget. Beskrev tydligt vad jag vill ha, och frågade vad de erbjuder, vad det kostar, osv.

Första svaret var inte direkt väldigt förtroendeingivande. Väldigt kort svar som sa i princip:

"Jag kan hjälpa dig.
Många startar med 2 tillfällen (kostar 2200 kr)
Då gör man en kostregistrering som man får feedback på. Sen kan man köpa till uppföljningar för 1000kr styck.

Vill du boka tid så är nästa lediga 14.00 på måndag"


Jag känner personligen att jag ratar såna ställen om de inte svarar betydligt bättre nu efter en följdfråga. Man betalar inte tusentals kronor för nånting man inte har en aning om vad som ingår. Ovanstående beskriver inte det.
Anluj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 22:49   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Anluj Visa inlägg
Testade maila ett par ställen som på papperet (hemsidan) beskrev att de erbjuder ganska precis det jag söker efter, för att kolla läget. Beskrev tydligt vad jag vill ha, och frågade vad de erbjuder, vad det kostar, osv.

Första svaret var inte direkt väldigt förtroendeingivande. Väldigt kort svar som sa i princip:

"Jag kan hjälpa dig.
Många startar med 2 tillfällen (kostar 2200 kr)
Då gör man en kostregistrering som man får feedback på. Sen kan man köpa till uppföljningar för 1000kr styck.

Vill du boka tid så är nästa lediga 14.00 på måndag"


Jag känner personligen att jag ratar såna ställen om de inte svarar betydligt bättre nu efter en följdfråga. Man betalar inte tusentals kronor för nånting man inte har en aning om vad som ingår. Ovanstående beskriver inte det.
Håller med. Det där är förkastligt.

Testa lite fler ställen.

Annars om du inte hittar något så är det kanske bättre att bara ta någon person härifrån. Nu har jag väldigt mycket själv på tapeten, men för dem summorna som de talar om hade man ju kunnat lägga ner väldigt mycket energi för att hjälpa dig.

Nu saknar jag utbildning och vet inte alla mekaniker i kroppen, men känner ändå att jag har riktigt bra kunskap för att få rätsida på majoriteten av människor med tanke på hur strikt och hälsosamt jag själv äter baserat på forskning.

Poängen var inte att sälja in mig själv nu även om det kanske verkade så, utan mer att det kanske finns folk som Sverker eller någon annan här som nödvändigtvis inte har någon utbildning på papper, men som ändå har bra kunskap och kan ge dig det du är ute efter.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 10:24   #11
Anluj
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Håller med. Det där är förkastligt.

Testa lite fler ställen.

Annars om du inte hittar något så är det kanske bättre att bara ta någon person härifrån. Nu har jag väldigt mycket själv på tapeten, men för dem summorna som de talar om hade man ju kunnat lägga ner väldigt mycket energi för att hjälpa dig.

Nu saknar jag utbildning och vet inte alla mekaniker i kroppen, men känner ändå att jag har riktigt bra kunskap för att få rätsida på majoriteten av människor med tanke på hur strikt och hälsosamt jag själv äter baserat på forskning.

Poängen var inte att sälja in mig själv nu även om det kanske verkade så, utan mer att det kanske finns folk som Sverker eller någon annan här som nödvändigtvis inte har någon utbildning på papper, men som ändå har bra kunskap och kan ge dig det du är ute efter.

Jodå, ska höra med ett gäng ställen och jämföra.

Det är ju inte direkt ett akut problem, OM jag ska betala för nån så ska det vara nån seriös som har ett bra upplägg. Klarar mig som sagt bra under tiden, tränar regelbundet och äter väl någorlunda okej, iaf nu när jag börjat tänka mer på det, haha.

Tycker du har rätt, jag tror inte heller egentligen man behöver nån auktoriserad person för nått sånt. Det finns garanterat folk som har detta som hobbyintresse som fullt ut kunde fylla en sån funktion/erbjuda såna tjänster! Det som dock är en stor fördel för mig med att ha nån "officiell" är att jag då kan få ett kvitto och få detta mer eller mindre helt betalt via friskvårdsbidraget (vad jag vet), eftersom min träning inte kostar mycket alls om året.
Anluj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)