Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-27, 10:04   #16
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
88kr för 1,3kg hel kyckling fann jag. Minus ben på runt 300-400g blir det ca. 88-98kr/kg. Inte så illa kan man tycka. Men har man tidigare levt på nudlar så är det klart att det känns i plånkan.
Som student är gröt (havregryn + vassle/kasein) det bästa sen skivat bröd.

150 gram proteinpulver och nästan 200 gram havregryn om dagen ger prima protein, kolhydrater och lite bra fett. Fyller upp med ett lagat mål mat till lunch med valfrikolhydratskälla och kompletterar med lite kyckling/lax/nöt. 1 kg grönsaker i form av mestadels kålgrönsaker till måltiderna, någon frukt och något ägg. Gott och fantastiskt billigt.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 16:59   #17
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Som student är gröt (havregryn + vassle/kasein) det bästa sen skivat bröd.

150 gram proteinpulver och nästan 200 gram havregryn om dagen ger prima protein, kolhydrater och lite bra fett. Fyller upp med ett lagat mål mat till lunch med valfrikolhydratskälla och kompletterar med lite kyckling/lax/nöt. 1 kg grönsaker i form av mestadels kålgrönsaker till måltiderna, någon frukt och något ägg. Gott och fantastiskt billigt.
Det blir såklart en hel del ouppnådda näringsbehov med en sådan kost du beskriver. Men om målet är att det ska vara gott och billigt så har du ju lyckats. I alla fall borde du kanske se över kålgrönsakerna då de kan innehålla en del glukosinolater, dvs. ämnen som hämmar sköldkörtelns upptag av jod.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 17:39   #18
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det blir såklart en hel del ouppnådda näringsbehov med en sådan kost du beskriver.
Jasså? På vilket sätt.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 18:05   #19
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det blir såklart en hel del ouppnådda näringsbehov med en sådan kost du beskriver. Men om målet är att det ska vara gott och billigt så har du ju lyckats. I alla fall borde du kanske se över kålgrönsakerna då de kan innehålla en del glukosinolater, dvs. ämnen som hämmar sköldkörtelns upptag av jod.
Jag har väldigt stort förtroende för Kolozzeum-moderatorn Sverker och hans kunskap om kost-och träning. Han beskrev en vanlig dags mat här. Jag äter mer grönsaker och inte lika mycket mejeriprodukter, men i övrigt är det inte så stor skillnad.

Jag har inte räknat på om min kost uppfyller alla näringsbehov och inte heller kan jag tillräckligt mycket om kost för att uttala mig om det. Men jag blir faktiskt lite förvånad om min kost innebär "en del" ouppnådda näringsbehov.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 18:06   #20
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jasså? På vilket sätt.
Skrev ungefär alla de där livsmedlen i cronometer, alla mineraler och vitaminer tycks uppnås så han talar i nattmössan?

Verkar lite overkill med protein dock om han inte är är ibff pro eller strongman i elitklass.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 21:46   #21
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag har väldigt stort förtroende för Kolozzeum-moderatorn Sverker och hans kunskap om kost-och träning. Han beskrev en vanlig dags mat här. Jag äter mer grönsaker och inte lika mycket mejeriprodukter, men i övrigt är det inte så stor skillnad.

Jag har inte räknat på om min kost uppfyller alla näringsbehov och inte heller kan jag tillräckligt mycket om kost för att uttala mig om det. Men jag blir faktiskt lite förvånad om min kost innebär "en del" ouppnådda näringsbehov.
Jag tycker personligen att det inte är så klokt att förlita sig på andra, dvs. ens känslor. Det är lätt hänt att man utvecklar en slags religion då, som när muslimer blint lyder sina mullor eller katoliker som tror att påven vägleds av Gud. Nåväl, det kanske inte är så pass allvarligt i det här fallet men det handlar trots allt om ens hälsa.

Nu är ju inlägget du länkar till flera år gammalt men en sådan kost banar vägen för sjukdom. Jättemycket havre, mycket bröd, mjölk och saft som kraftigt frisätter insulin. Processade och underlägsna produkter i jämförelse mot vad vi fungerar bäst på - animalier och en släng oprocessade nyttigheter från växtriket.
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jasså? På vilket sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Skrev ungefär alla de där livsmedlen i cronometer, alla mineraler och vitaminer tycks uppnås så han talar i nattmössan?

Verkar lite overkill med protein dock om han inte är är ibff pro eller strongman i elitklass.
Kollar man enbart näringsmässigt så hade jag faktiskt fel nu när jag räknade på det. De värden som det inte nås upp till är selen (36mcg av 60), jod (75mcg av 150), D-vitamin (6,7mcg av 20) och omega-3-fett (2,2g av 2,7). Värdena varierar förstås lite hit och dit beroende på vad man matar in då jag inte vet exakta mängden eller vilka kålväxter vi har att göra med. Kanske supplementerar han med joderat salt så att den ryker, D-vitamin kanske bara är ett problem på vinterhalvåret, gröten stjäl en del näring som jag inte räknat med och glukosinolaterna försämrar jodupptaget i sköldkörteln men mängden hänger på hur kålväxterna tillagats. Det jag räknade på var: 50g kyckling, 50g lax, 50g nötkött, 1 banan, 1 kiwi, 1 ägg, 200g havregryn, 200g potatis, 250g grönkål och 250g brysselkål som tillsammans med 150g proteinpulver ger 2450kcal. Totala mängden protein blir 247g.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 21:58   #22
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Jag tycker personligen att det inte är så klokt att förlita sig på andra, dvs. ens känslor. Det är lätt hänt att man utvecklar en slags religion då, som när muslimer blint lyder sina mullor eller katoliker som tror att påven vägleds av Gud.
Sant så sant.
Det finns ju folk som tror att det är farligt att äta rött kött och sen finns det ju den typen av människor som tror att kolhydrater är värre än satan själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 23:28   #23
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Sant så sant.
Det finns ju folk som tror att det är farligt att äta rött kött och sen finns det ju den typen av människor som tror att kolhydrater är värre än satan själv.
Haha! Då har du inte läst igenom ordentligt det jag har skrivit. Jag tror absolut på att man kan inta en del kolhydrater även om det kanske inte är optimalt. Så länge dessa inte kommer från en underlägsen och skadlig källa som sädesslag och man har en aktiv livsstil så ska det nog inte vara problem.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-28, 05:30   #24
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Flem verkar ju vara själv en galen lchfattare.
Och så anklagar han eller hon andra att vara fanatiska
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-28, 06:59   #25
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Flem verkar ju vara själv en galen lchfattare.
Och så anklagar han eller hon andra att vara fanatiska
Nej, det tycker jag inte Flem verkar vara, han skriver ju t ex ” Lösliga fibrer såsom pektin, inulin och resistent stärkelse (alla kolhydrater) är nyttiga.”.
Jag tycker inte man ska vara för snabb att sätta negativa etiketter på människor, speciellt inte sådana som läser på och lägger ner arbete på att tillföra sin kunskap.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-28, 09:26   #26
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Haha! Då har du inte läst igenom ordentligt det jag har skrivit. Jag tror absolut på att man kan inta en del kolhydrater även om det kanske inte är optimalt. Så länge dessa inte kommer från en underlägsen och skadlig källa som sädesslag och man har en aktiv livsstil så ska det nog inte vara problem.
Varför skulle sädesslag vara en underlägsen och skadlig källa så länge man inte har celiaki eller någon form av allergi/intolerans mot något av sädesslagen?
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-04, 07:34   #27
Margareta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 25
Två veckor lär inte göra stor skillnad i hur du känner det. Placeboeffekten finns förstås. Sedan är det ju svårt att få till helt oprocessad mat. Till och med frön behandlas ju så även om det heter fina namn är det inte säkert att maten är totalt naturlig och utan påverkan på något vis...
__________________
Jag tränar så ofta jag hinner...
Margareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 17:39   #28
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Har fortsatt det här, fast har mixat frukostmål med lite blandat för att kunna äta frukostmat till middag. Studentbudget

Det blir en del volym på (mestadels) oprocessat.

Middag - havregrynsgröt, äpple, någon slags sallad med kål, balsamico och kvarg.
Den processade delen är väl proteinpulver i gröten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 122588536_648077726071711_2458699594055938580_n.jpg (84.1 KB, 0 visningar)

Senast redigerad av Navi den 2020-10-24 klockan 17:41.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 18:23   #29
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Havrekornen är ångbehandlade efter skörden och därefter valsade till tunna gryn.
Kvargen är mjölk som är pastöriserad, syrad, bruten och därefter är survasslen bortfiltrerad.

Det är processer som det skriker om
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 18:29   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Bara för att du inte lagat maten på spisen är den inte oprocessad.:p
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)