Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-09, 18:30   #136
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
"Phytic acid (PA) is the primary storage compound of phosphorus in seeds accounting for up to 80% of the total seed phosphorus and contributing as much as 1.5% to the seed dry weight. The negatively charged phosphate in PA strongly binds to metallic cations of Ca, Fe, K, Mg, Mn and Zn making them insoluble and thus unavailable as nutritional factors."
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2266880/)
Tack för en jättebra länk. Skriven bra om upptaget om järn. Att den bekräftar vad jag redan skrivit låter jag bara passera förbi...lite sådär...

Men den berättar inte hur mycket ev. fritt fytas blockerar upptaget av andra mineraler från andra komponenter i en blandad måltid.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 00:08   #137
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tack för en jättebra länk. Skriven bra om upptaget om järn. Att den bekräftar vad jag redan skrivit låter jag bara passera förbi...lite sådär...
Det är bra. Du har ifrågasatt i stort sett alla negativa aspekter hos sädesslag som jag nämnt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men den berättar inte hur mycket ev. fritt fytas blockerar upptaget av andra mineraler från andra komponenter i en blandad måltid.
Från samma källa:
"During the past years, attention has been focused on PA as an antinutritional factor in the diet of humans because of their inability to utilize phytate. The low bioavailability of the minerals bound in the PA can lead to deficiencies in human populations where staples like wheat, rice and maize are the major or the only source of nutrition."

Äter man även sånt som inte innehåller fytater och som innehåller de mineraler fytinsyra binder till sig så kompenserar man i varierande grad för näringsförluster. Väljer man istället att dra ner på sådant med fytater från sin kost och ersätta dessa med andra näringsrika källor så får man helt enkelt i sig mer näring.

Det är nog svårt att framgångsrikt mäta sig till exakt hur mycket som förloras då olika faktorer spelar roll. Dessa två studier här nedan om magnesium och järn tycker jag ändå är intressanta.
"Mean fractional apparent magnesium absorption was ≈60% lower when phytic acid was added to phytic acid-free white-wheat bread at an amount similar to that in whole-meal wheat bread (1.49 mmol/200 g) and ≈25% lower when added at an amount similar to that in brown bread (0.75 mmol/200 g)." (Phytic acid added to white-wheat bread inhibits fractional apparent magnesium absorption in humans)
"The inhibition of Fe absorption was strongly related to the amount of phytate added; 2 mg inhibited absorption by 18%, (p less than 0.001), 25 mg by 64% (p less than 0.001), and 250 mg by 82% (p less than 0.001)." (Iron absorption in man: ascorbic acid and dose-dependent inhibition by phytate)
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 18:22   #138
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag frågade ifall fytinsyra i sädesslag binder mineraler från andra livsmedel i samma måltid ?

Att tillsatt fytinsyra binder mineral är uppenbart. Precis som tillsatt pollyfosfat, heparin eller någon annan negativt laddad polymer.


Min utgångspunkt är att fytatet i säden redan binder viktigt magnesium. Är helt enkelt mättad och inaktiv.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 18:30   #139
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Spelar det någon roll egentligen?

Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 18:35   #140
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Intressant diskussion - keep it coming!

Man kan ju tycka att många borde ha näringsbrist om fytinsyra skulle försämra näringsupptaget så mycket? Näringen är väl redan kass hos många och om den dessutom blir ännu sämre av allt bröd de slänger i sig...

Jag tar dock det säkra före det osäkra, men vore ju jävligt skönt om man slapp planera sin kost som om man var arkitekt till Sydneys operahus.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 19:27   #141
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Spelar det någon roll egentligen?
Det skulle säkert spela någon roll ifall fytatet i brödet band upp allt järn och zink i skinkskivan.

Men din länk verkar visa att fytat, eller inte fytat i bröd inte ger någon mätbar skillnad.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 22:48   #142
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Intressant diskussion - keep it coming!

Man kan ju tycka att många borde ha näringsbrist om fytinsyra skulle försämra näringsupptaget så mycket? Näringen är väl redan kass hos många och om den dessutom blir ännu sämre av allt bröd de slänger i sig...

Jag tar dock det säkra före det osäkra, men vore ju jävligt skönt om man slapp planera sin kost som om man var arkitekt till Sydneys operahus.
Det behöver du inte - Har du någon allergi eller liknande är det såklart annorlunda.

Flem verkar vara någon som antingen läst på Pa... Institute eller drar för långtgående slutsatser av för dålig forskning. Tur att Ola och Sverker kan balansera upp galenskaperna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-11, 08:08   #143
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Intressant diskussion - keep it coming!

Man kan ju tycka att många borde ha näringsbrist om fytinsyra skulle försämra näringsupptaget så mycket? Näringen är väl redan kass hos många och om den dessutom blir ännu sämre av allt bröd de slänger i sig...

Jag tar dock det säkra före det osäkra, men vore ju jävligt skönt om man slapp planera sin kost som om man var arkitekt till Sydneys operahus.

Sluta vara så nojjig. Sluta titta på enskilda livsmedel i vakuum, ät varierat, lev gott. Du kommer inte få näringsbrist pga att du äter pasta. 🤷🏼*♂️
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 17:27   #144
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Anticancerogena ämnen finner vi även i annat än sädesslag som man inte reagerar negativt på. Alltså ser jag ingen anledning till att just välja sädesslag som helt klart degenererar kroppen på flera olika vis.
Fytinsyra kan kanske minska risken för njursten också. Vad ska man välja istället för sädesslag?
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 17:38   #145
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag frågade ifall fytinsyra i sädesslag binder mineraler från andra livsmedel i samma måltid ?
Jag ser inte varför fytinsyra skulle göra någon skillnad på varifrån mineralerna kommer ifrån när allt är i tarmen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Min utgångspunkt är att fytatet i säden redan binder viktigt magnesium. Är helt enkelt mättad och inaktiv.
Om det var fallet så skulle inte man inte se ett högre näringsupptag vid minskad konsumtion av fytater.
"Phytic acid is present in many plant systems, constituting about 1 to 5% by weight of many cereals and legumes. Concern about its presence in food arises from evidence that it decreases the bioavailability of many essential minerals by interacting with multivalent cations and/or proteins to form complexes that may be insoluble or otherwise unavailable under physiologic conditions." (Phytic acid interactions in food systems)
Några exempel:
"Substitution of a low–phytic acid grain in a maize-based diet is associated with a substantial increase in zinc absorption." (Zinc absorption from a low–phytic acid maize)
"The removal of phytate during food processing and/or by adding exogenous phytase results in the improvement of the bioavailability of essential minerals, such as calcium, iron and zinc. This has been ascribed as a potential way to reduce the risk of mineral deficiency among populations, mainly in developing countries, consuming unrefined cereals and/or pulses as a major diet." (Dietary roles of phytate and phytase in human nutrition: A review)
"It is concluded that the fermentation of bread containing bran reduces the phytic acid content and increases Zn absorption from such bread. This may be of importance to people subjected to diets with a high cereal content, especially in combination with a low animal-protein intake." (Reduction of the phytate content of bran by leavening in bread and its effect on zinc absorption in man)
"Nutritional rickets is reported in a 15-year-old Indian boy. His diet contained a high content of phytic acid and when this was reduced the rickets healed. Reports of nutritional osteomalacia in adults and rickets in children among the immigrant population of the United Kingdom are essentially confined to Indians or Pakistanis. The high dietary phytic acid among the chapati-eating Asian immigrants may be sufficient to impair calcium absorption and account for the nutritional rickets and osteomalacia in this population group." (Phytic acid and nutritional rickets in immigrants)
Läser man studien så är det inte så konstigt. De hänvisar till andra studier när de skriver:
"For the purposes of inhibition of metal uptake, it has been shown that it is the first 10–20 mg phytate-P in a meal exerts the largest inhibitory effect, and that additionally increase of phytate-P in the same meal has a relatively minor effect. Thus, a nearly complete elimination of phytate content is necessary to have any effect on iron bioavailability. Phytates coming from other parts of the subjects’ habitual diet may have nullified any effect of the low-phytate bread on iron bioavailability. Similar to our findings, an 8 week high-phytate diet had no effect on ferritin, transferrin receptor, and hepcidin concentrations in 28 females."
Denna tabellen visar dessutom att skillnaden i det totala intaget av fytater mellan grupperna inte var särskilt stor.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Fytinsyra kan kanske minska risken för njursten också. Vad ska man välja istället för sädesslag?
Anticancerogena ämnen finns t.ex. i olika bär som blåbär, vinbär, lingon och hallon men finns också i morötter, lök, kål, m.m.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 18:22   #146
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Din länk om tillsatt zink verkar visa att fytinsyran binder fritt zink och blockerar upptaget. Blir intressant att läsa fler försök.


Men jag är inte orolig. Det är svårt satt baka bröd på enbart fullkorn. Det kommer alltid finnas med siktat mjöl också, för ett gott bröd.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 03:02   #147
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Din länk om tillsatt zink verkar visa att fytinsyran binder fritt zink och blockerar upptaget. Blir intressant att läsa fler försök.
Du kanske inte läser särskilt noggrant det jag skriver. Inte heller bidrar du med citat eller källor för dina argument. Ett intressant arbete om sädesslagens antinutriella effekter publicerades redan 1949 där det bl.a. står:

3. Although vitamin D in sufficient quantity prevents phytate from producing rickets in growing animals, it alone does not suppress the anti-calcifying effect of phytate. However high the vitamin D intake, phytate reduces the amount of Ca absorbed from the intestine and produces bones less well calcified and more-osteoporotic than when it is absent from the diet or replaced by inorganic phosphate.
4. Increasing the phytate in the diet increases not only the phytate but also the Ca in the faeces, and in this way reduces the Ca available to the body.
5. A high phytate diet demands not only an adequate vitamin D supply, but, equally important, a high Ca intake. When the diet is rich in phytate, perfect bone formation can only be procured if sufficient Ca is added to a diet containing vitamin D.
(The rickets-producing and anti-calcifying action of phytate)
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men jag är inte orolig. Det är svårt satt baka bröd på enbart fullkorn. Det kommer alltid finnas med siktat mjöl också, för ett gott bröd.
Både fullkornsmjöl och siktat mjöl innehåller fytater även om siktat mjöl innehåller mindre.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 18:23   #148
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
F´låt. Trodde det var uppenbart vad jag sökte i ditt inlägg:
https://academic.oup.com/ajcn/article/76/3/556/4677421
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 18:29   #149
SwedeGainer221
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 1
Kolhydrater var min bästa vän under min första bulk, och kommer för alltid att vara

En skål gröt på morgonen (2 dl) varje dag, utan undantag.

Vad skulle vi gjort utan kolhydrater?
SwedeGainer221 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 19:45   #150
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Ultralöpning kanske.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)