Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-11, 23:18   #61
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag får väl bara falla tillbaka på att jag är för dåligt påläst då. Därmed sagt är min ståndpunkt fortfarande (i min lilla bubbla) att en bostadsbubbla skulle spricka och därtill påverka "vanliga människors" (med stora lån) vardag så markant, är osannolik och en aningen cynisk.

Får jag bestämma så sker det dock om ca 6-7 år, vore optimalt i min livsplanering
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-06-11 klockan 23:19.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 23:26   #62
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag får väl bara falla tillbaka på att jag är för dåligt påläst då. Därmed sagt är min ståndpunkt fortfarande (i min lilla bubbla) att en bostadsbubbla skulle spricka och därtill påverka "vanliga människors" (med stora lån) vardag så markant, är osannolik och en aningen cynisk.

Får jag bestämma så sker det dock om ca 6-7 år, vore optimalt i min livsplanering
Varför det skulle vara så osannolikt förstår jag inte. Det händer tämligen ofta. Senast på 90-talet var det just så katastrofalt.

Och i bland annat vissa delar av USA är det fortfarande efter nio år stora områden som står helt tomma. Miami, men egentligen hela Florida drabbades ordentligt där nästan varannat hus blev utmätt eller bara lämnat.

Senast redigerad av Per Vers den 2017-06-11 klockan 23:28.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 00:04   #63
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Den sprack redan 2014, och i stora delar av Kina är det riktiga spökstäder. Vidare är det inte lätt eller korrekt att jämföra Sverige med Kina rakt av, det är mer komplext än så. Den jämförelse som kan göras är som sagt att en bubbla aldrig någonsin, oavsett land, planats ut ellet haft pyspunka. En bubbla spricker. Se yes förklaring till bland annat varför ovanför.

Bubblan spricker – miljoner hus i Kina tomma
http://omni.se/a/f9899511-125e-467e-b80a-2bc636cd537a
Grejen med Kina är även den att politikerna styr utvecklingen helt och hållet. Det laborerar med räntor, amorteringskrav, hur många fastigheter som får köpas, vilka som får köpa osv. Vill regimen att det ska köpas mer lättar de på kraven och vill de bromsa utvecklingen blir det strängare krav. Därför har deras bostadsmarknad också svängt kraftigt.

Kina utövar mycket större kontroll på "marknaden" och är helt hänsynslös sett till konsekvenserna. Och det är förstås inte första gången politiker ser sig själva som bättre vetande, med kataßtofala konsekvenser som följd. Ett korkat drag och det kan gå helt åt helvete, vilket skulle få svåra konsekvenser för världsekonomin.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 00:29   #64
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Kraschen i Japan på 90-talet kan ju också vara värd att nämna. Nikkei index har fortfarande inte återhämtat sig:
https://en.wikipedia.org/wiki/Japane...t_price_bubble
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 00:36   #65
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Verkar ju som att mycket skit skedde på 90-talet, har man liksom inte lärt sig?
Eller är det för "komplext" för att kunna göra trovärdiga matematiska modeller för?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 00:39   #66
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Verkar ju som att mycket skit skedde på 90-talet, har man liksom inte lärt sig?
Eller är det för "komplext" för att kunna göra trovärdiga matematiska modeller för?
Lärt sig har man och åtgärder kan givetvis tas, men man bryr sig inte. Krascher betyder i regel att de rika och de som har pengar blir förmögnare på bekostnad av de mindre lyckligt lottade. Således är det ingen med inflytande som klagar, och de intetvetande stackare som får ta smällen lever livets glada dagar tills det är för sent och notan ska betalas, indirekt rätt ned i fickorna på de som har pengar eller haft vett att spara pengar.

Senast redigerad av Per Vers den 2017-06-12 klockan 00:41.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 04:14   #67
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Verkar ju som att mycket skit skedde på 90-talet, har man liksom inte lärt sig?
Eller är det för "komplext" för att kunna göra trovärdiga matematiska modeller för?

En ny generation som inte var med då, som nu lånar pengarna.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 05:46   #68
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag vet faktiskt inte. Men lite läskigt är det.

Vi sålde nyss vår obelånade brf som gått upp 120% på 5 år, och planerar att köpa hus, men vi kommer gå in med så mycket kontant att om det droppar 20-25% är det whatever på lång sikt. Värre blir det ju i storstäderna såklart, där några 10 procent hit och dit kan handla om en halv miljon.

Men det skulle inte förvåna mig om priserna fortsätter uppåt i flera år till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 05:48   #69
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Om priserna faller som en sten, vad påverkas mest? Gamla kåkar eller nybyggda som kostar dubbelt så mycket fast med lägre driftkostnad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 06:20   #70
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Om priserna faller som en sten, vad påverkas mest? Gamla kåkar eller nybyggda som kostar dubbelt så mycket fast med lägre driftkostnad?
De dyraste objekten, oavsett standard och läge, är oftast de som drabbas hårdast. Viss konkurrens och botten finns alltid på grund av köpförmågan för potentiella spekulanter, varför de billigare objekten kan ligga hyfsat stilla i pris och bara tappa lite grann, medan de dyra sjunker rejält. Stiger räntan ordentligt krävs det rejäla inkomster och säkerheter för att få låna högre belopp, vilket extremt få har, och de få som har det investerar inte om de inte kan göra ett rejält fynd.
Dock minns vi från nittiotalet att det var en del som satt på i stort sett värdelösa bostäder, och fick lämna dem nästan gratis och ändå stå kvar med lån för resten av livet.
Det är ingen långsökt gissning att mindre lägenheter ute i Stockholms pendeltågsnät, likt den som länkades tidigare i tråden, kan komma att bli i stort sett värdelösa vid en ordentlig krasch. Att de ens säljs och för de priserna är enbart på grund av bostadsbristen, och det övergår mitt förstånd hur någon kan få för sig att spotta ut 2-3 miljoner på mindre lägenheter i ganska sunkiga områden så långt utanför stan. Folk är desperata.

Senast redigerad av Per Vers den 2017-06-12 klockan 06:22.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 06:50   #71
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Blandpåse av observationer, ur huvudet, utan att ta fram exakt fakta nedan. Ni kan ju gissa om jag är bull eller bear.

* Priserna på begagnade sportbilar och båtar har gått uppåt i ett antal år. Hur het är marknaden när beg-priser går upp och inte ner med tiden?

* Det är smockfullt på alla restuaranger i Sthlm sen ett antal år tillbaka. Folk verkar stenrika nu för tiden, men som vi vet ifrån vår låga inflation så har ingens lön i princip ökat?

* Argumentet om brist på mark att bygga håller nog i Sthlm innerstad, men varför har bostadspriserna stigit 100% senaste åren i mindre städer/orter med obegränsat med yta? En anledning är att byggkostnaden har gått upp, men varför kostar det egentligen idag dubbelt så mycket att bygga en villa som 10 år sedan, rimligt?

* Ja det finns människor som skulle vilja flytta hemifrån eller vill bo betydligt bättre, men dessa människor har inte råd att betala dagens fantasi-priser. Så dagens byggtakt är helt galen, man bygger för att det är bostadsbrist, men det finns egentligen inte tillräckligt med människor som har råd att köpa dessa bostäder, det lär vi snart bli varse.

* Antal nya företag som nu ploppar upp varje år och ska påbörja bostadsprojekt i liten eller mellanstor skala är helt otrolig.

* Man hör fler och fler människor som tecknar sig för nybyggnationer för att göra "lätta pengar".

* Babyboom generationen på slutet 80, tidigt 90-tal har nu alla redan klivit in på bostadsmarknaden. Det som följer är rekordsmå årskullar (pga 90-tals krisen)

* Svensken har haft det bra i väldigt många år nu, vad tidigare var riktig lyx, är något som varenda svensk tar för givet idag. Gå ut och äta, åka på schysta utlandsresor, schysta kläder och dyra hobbies. Reser man i världen stöter man på svenskar överallt, vi är ett litet pytteland i norra Europa, hur kan man se svenskar var man än reser? Vi är väldigt duktiga på att spendera det vi får in (dålig sparkvot).

* Ingen bryr sig att nybyggnation bakar in feta lån i föreningen idag. Det kommer bli en riktig surdeg om räntorna stiger igen..
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2017-06-12 klockan 06:51.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 07:19   #72
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Men hur länge har varningssignalerna funnits, 5, 8 år?

Varför kan inte sthlm bli lika dyrt som london och manhattan i slutändan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 07:21   #73
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Det är dags att börja investera i skivstänger.

Varför "smyghöjer" man inte räntorna?
__________________
Journal: Scuderia Gluteus

Senast redigerad av Ristretto den 2017-06-12 klockan 07:22.
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 07:23   #74
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Men hur länge har varningssignalerna funnits, 5, 8 år?

Varför kan inte sthlm bli lika dyrt som london och manhattan i slutändan?
Ja, och ändå har väldigt få åtgärder vidtagits.

Var det en seriös fråga? Jämför den allmänna förmögenheten och genomsnittsinkomsten städerna emellan så förstår du rätt fort varför.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 07:24   #75
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Det är dags att börja investera i skivstänger.

Varför "smyghöjer" man inte räntorna?
För att politisk makt > befolkningens bästa. Dessutom har dett gått så långt att bara en yttepyttehöjning skulle kunna sätta igång ordentliga vågor som får korthuset att rasa. Skulle för övrigt bli väldigt förvånad om något görs överhuvudtaget innan valet.

Senast redigerad av Per Vers den 2017-06-12 klockan 07:25.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)