Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-08, 15:42   #1
BlixtGordon
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 7
Chins - sprida ut träning

Jag har satt upp en chinsstång i lägenheten och planen är att komma upp i lite högre antal reps. Jag kör 1x6 väldigt strikta nu efter ett litet träningsuppehåll, och historiskt så har mitt max varit typ 3x9 strikta.

Stången finns ju där hela tiden, så det går snabbt att köra ett set när andan faller på. Finns det någon fördel med att köra ihop repsen i flera konsekutiva set, eller kan det t.o.m. vara bättre att köra ett eller två set per dag lite utspritt?

Det är ju väldigt vanligt att man buntar ihop seten, så jag antar att det tjänar ett syfte. Vilket?
BlixtGordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-08, 16:13   #2
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Det finns en egen träningsmetod baserad kring just detta (greasing the groove) där man kör flera submaximala set utspritt under dagen, med syfte att framför allt förbättra den neuromuskulära förbindelsen. Aldrig testat själv, men har hört goda saker om den, så testa och se.

Jag har för mig att dom föreslagna riktlinjerna är nånting i stil med 4-6 set/dag på 50-80% av max, 4-6 dagar/vecka.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-08, 16:26   #3
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtGordon Visa inlägg
Jag har satt upp en chinsstång i lägenheten och planen är att komma upp i lite högre antal reps. Jag kör 1x6 väldigt strikta nu efter ett litet träningsuppehåll, och historiskt så har mitt max varit typ 3x9 strikta.

Stången finns ju där hela tiden, så det går snabbt att köra ett set när andan faller på. Finns det någon fördel med att köra ihop repsen i flera konsekutiva set, eller kan det t.o.m. vara bättre att köra ett eller två set per dag lite utspritt?

Det är ju väldigt vanligt att man buntar ihop seten, så jag antar att det tjänar ett syfte. Vilket?
Hur kan man sprida ut 1 set över en dag? Man brukar buntar ihop seten oftast för man orkar bara gå till gymmet en gång per pass, och för att inte störa återhämtningen.

Du kan absolut köra (t.ex) 5 sets på raken, eller köra 5 sets spritt över dagen. Det ska inte göra någon större skillnad så länge du inte vid varje set kör så hårt att det påverkar återhämtningen för mycket. Kanske inte negativa och static hold reps varje gång?

Annars kan du prova en chins/pull-up progressions-metod som är populär: https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-chins/
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 17:35   #4
BlixtGordon
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Hur kan man sprida ut 1 set över en dag?
Nä, inte ett set, men två kan man sprida ut

Kollade på länken förresten, och följde länkar från den. Någon skrev att det var svårare att typ gå från 13 till 14 än från 3 till 4. Låter konstigt i mina öron, men så kanske det är...
BlixtGordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 17:58   #5
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtGordon Visa inlägg
Nä, inte ett set, men två kan man sprida ut

Kollade på länken förresten, och följde länkar från den. Någon skrev att det var svårare att typ gå från 13 till 14 än från 3 till 4. Låter konstigt i mina öron, men så kanske det är...
Som i alla övningar blir det svårare och svårare att öka med tiden. Hade det varit lika lätt att gå från 13 till 14 som från 3 till 4 hade det ju inte funnits någon övre gräns, då hade ju rekordet i chins varit oändligt.
Haft som mål att göra 25 sedan ett par år men det verkar omöjligt att göra mer än 22 för mig en bra dag, men klarar oftast bara 20. Kan säga att det är ruggigt svårt att öka.
Nått min nivå genom att köra chins två gånger i veckan, 5 set varje gång så många reps jag kan med 2-3 minuters vila mellan seten.

Senast redigerad av Hanse den 2020-09-09 klockan 18:00.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)