Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-29, 10:26   #16
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Hur är det med risken för methemoglobinemi?

Citat:
– Går du över det dagliga acceptabla intaget någon gång då och då är det ingen risk. Men det finns en liten risk att drabbas av methemoglobinemi, vilket är när syretransporten i blodet försämras. Den risken är dock störst för riktigt små barn. Det finns även risk att nitrat omvandlas till nitrosaminer i kroppen, och vissa nitrosaminer kan öka risken för cancer. Men det är inte klart om de nitrosaminer som bildas när man får i sig nitrat och nitrit från maten verkligen är cancerframkallande, säger Sara Gunnare, toxikolog på Livsmedelsverket.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-29, 10:29   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Kommer från kontaminerat dricksvatten. Grönsaker har antioxidanter som förhindrar det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-29, 13:29   #18
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kommer från kontaminerat dricksvatten. Grönsaker har antioxidanter som förhindrar det.
Tack! Märkligt att toxikologen inte nämnde den 'lilla' detaljen i en artikeln om rödbetor.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-29, 17:01   #19
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Hur många gram pulver är rimligt, 10?
Ok jag svarar mig själv, läste att pulver kan innehålla 1-3% nitrat och en bra dos är alltså 30 mg så det är runt 10 gram pulver minst med andra ord?
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 14:03   #20
Senuise
Registered User
 
Senuises avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 67
Hur många gram rödbetor behövs i mixern för att få i sig ca: 300 mg nitrat?
__________________
Ålder: 37 Längd: 188cm Vikt: 103kg

Grov livet ut.
Senuise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 08:34   #21
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Intressant läsning! Jag tycker mig märka skillnad till det bättre när jag tränar efter att ha druckit rödbetsjuice.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 08:49   #22
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Jag har testat rödbetsjuice några ggr inför lopp men är inte säker på effekten. Dock har jag märkt att jag måste vara försiktig med dosering för att inte magen ska balla ur.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 13:58   #23
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag har testat rödbetsjuice några ggr inför lopp men är inte säker på effekten. Dock har jag märkt att jag måste vara försiktig med dosering för att inte magen ska balla ur.
Skillnader i uthållighet är ju extremt svår att uppfatta då skillnader i dagsform är enormt mycket större än vad man får av ett kosttillskott. Skillnaden i pump och vaskuläritet vid styrketräning med nitrater är dock påtaglig iaf när man är i hyfsad form, iaf för mig.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 16:53   #24
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Skillnader i uthållighet är ju extremt svår att uppfatta då skillnader i dagsform är enormt mycket större än vad man får av ett kosttillskott. Skillnaden i pump och vaskuläritet vid styrketräning med nitrater är dock påtaglig iaf när man är i hyfsad form, iaf för mig.
Mm, så är det nog men när man läser om ökningar i syreupptagningsförmåga måste man ju testa :-)
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 16:54   #25
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Skillnader i uthållighet är ju extremt svår att uppfatta då skillnader i dagsform är enormt mycket större än vad man får av ett kosttillskott. Skillnaden i pump och vaskuläritet vid styrketräning med nitrater är dock påtaglig iaf när man är i hyfsad form, iaf för mig.
MMSports har något pulver på spenat och rödbetor, tror jag, som ger riktigt trevligt pump PWO. Problemet är att det smakar riktigt äckligt. Vill inte behöva gymma med en skum eftersmak i munnen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 17:01   #26
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
MMSports har något pulver på spenat och rödbetor, tror jag, som ger riktigt trevligt pump PWO. Problemet är att det smakar riktigt äckligt. Vill inte behöva gymma med en skum eftersmak i munnen.
Jag tar just det, för det är bra mycket godare än färsk rödbetjuice ändå, men kvällen innan jag tränar, vilket sker på morgonen då. Läste något om att det tar 8-12 timmar innan det egentligen ger effekt. Kolla upp det själv, det går en jäkla väg genom kroppen. Jag kan ha fel om detta, men jag tar även rent nitrat i kapslar en timme innan träning.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)