Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-24, 15:40   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Kanske inbillar dig sambandet, och det egentligen beror på lågt blodsocker ellet något. Äter du ordentligt?
Jag har då aldrig märkt nån skillnad baserat på har/vad jag ätit. Ifall jag inser vartåt det barkar och stoppar in armarna innanför täcket så brukar det inte bli nåt svettkaos. Ifall jag somnar och vaknar av att vara genomsvettig såfunkar det typ bara att kliva upp och slänga lakanet i tvätten och ta en varm dusch. Efter det brukar det inte vara några problem. Dock är man ju sällan sugen på att kliva upp och ta en varm dusch mitt i natten då man är snortrött och bara vill somna om.

EDIT: Det skulle dock kunna hänga ihop på nåt sätt så att jag kanske blir mer känslig för detta problem ifall jag har lågt blodsocker. Fan vet. Problemet verkar ju egentligen inte vara att jag inte klarar att få upp tempen. Vilket ju kanske är vad man skulle förvänta sig vid lågt blodsocker. Snarare att jag är för bra på att få upp värmen.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-24 klockan 15:42.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 16:23   #17
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har då aldrig märkt nån skillnad baserat på har/vad jag ätit. Ifall jag inser vartåt det barkar och stoppar in armarna innanför täcket så brukar det inte bli nåt svettkaos. Ifall jag somnar och vaknar av att vara genomsvettig såfunkar det typ bara att kliva upp och slänga lakanet i tvätten och ta en varm dusch. Efter det brukar det inte vara några problem. Dock är man ju sällan sugen på att kliva upp och ta en varm dusch mitt i natten då man är snortrött och bara vill somna om.

EDIT: Det skulle dock kunna hänga ihop på nåt sätt så att jag kanske blir mer känslig för detta problem ifall jag har lågt blodsocker. Fan vet. Problemet verkar ju egentligen inte vara att jag inte klarar att få upp tempen. Vilket ju kanske är vad man skulle förvänta sig vid lågt blodsocker. Snarare att jag är för bra på att få upp värmen.
Hos en patient som inte har diabetes, kan hypoglykemi orsakas av:
För mycket insulin i blodet.
Reaktiv hypoglykemi.
Insulinom, en tumör (oftast godartad) i bukspottkörteln, som producerar insulin.
Medvetet eller omedvetet intag av insulin eller diabetestabletter.
Andra sjukdomar
Patienter med nedsatt binjurebarksfunktion (Addisons sjukdom).
Patienter med nedsatt hypofysfunktion.
Patienter med kraftigt nedsatt leverfunktion.
Patienter som fått magsäcken bortopererad.
Har du något av detta?

https://www.netdoktor.se/vikt-kost/k...ke-diabetiker/
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 17:33   #18
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Hos en patient som inte har diabetes, kan hypoglykemi orsakas av:
För mycket insulin i blodet.
Reaktiv hypoglykemi.
Insulinom, en tumör (oftast godartad) i bukspottkörteln, som producerar insulin.
Medvetet eller omedvetet intag av insulin eller diabetestabletter.
Andra sjukdomar
Patienter med nedsatt binjurebarksfunktion (Addisons sjukdom).
Patienter med nedsatt hypofysfunktion.
Patienter med kraftigt nedsatt leverfunktion.
Patienter som fått magsäcken bortopererad.
Har du något av detta?

https://www.netdoktor.se/vikt-kost/k...ke-diabetiker/
Det tror jag inte.

Jag har mig veterligt inget som helst problem alls med mitt blodsocker eller mat/matsmältning. Jag har noll problem med cirkulation och liknande grejer heller. Ingen koll på levern, men har svårt att tro att den skulle vara knasig. Dricker typ alkohol 1-2ggr per år numera, så det är iaf ingen stress på levern pga alkoholbruk. Jag har haft detta problem väldigt länge. Kanske inte riktigt hela livet (minns inte detta från gymnasiet och tidigare) men i alla fall 25 år eller nåt, och jag har haft en hel del blodtester och sådant gjort under årens lopp via företagshälsovård och liknande. Nu vet jag inte om de ser leverproblem i sådana blodtester, men resultatet har iaf alltid varit att jag haft löjligt bra värden på i princip allt.

Mitt "problem" är enbart att när jag blir kall på en begränsad del av kroppen så "överreagerar" kroppen då den nedkylda kroppsdelen värms upp (genom ökat blodflöde eller nåt). Och då värms upp hela kroppen till lika mycket. Detta leder till att den nedkylda kroppsdelen blir lagom varm. Men resten av kroppen var ju varmare från början och blir istället på tok för varm och jag svettas. Det är iaf så jag tolkar förloppet.

Det händer alltså aldrig någonsin ifall temperaturen i rummet är lite varmare. Ifall fönstret är öppet så kan detta hända ibland. Och då det händer så har jag typ alltid en arm/axel utafför täcket, och den är kall, medans resten av kroppen badar i svett under täcket.

Jag vet inte riktigt varför ni tror att det ska ha nåt med lågt blodsocker att göra?

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-24 klockan 17:35.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 13:10   #19
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Har du vart på köldkurs? Häftigt.
Japp det var i januari 2019. Det var intensivt med all köldexponering, men det uppfyllde sitt syfte att sluta ogilla allting som har med kyla att göra. Nu ser jag ju fram emot min dagliga lilla dos med det.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 13:47   #20
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Enligt WHMs hemsida kan det rent av vara fördelaktigt att börja varmt och sen byta till kallt (dock erkänner dom själv att det inte är vetenskapligt förankrat i nuläget).

Citat:
Cold exposure boosts the release of norepinephrine, which as a neurotransmitter is involved in focus, attention and mood. It inhibits inflammation by decreasing the signaling protein TNFα. Norepinephrine also acts as a hormone, promoting vasoconstriction and thus decreasing the total surface area by which heat is lost to its surroundings.

The greater the jump in temperature, the more norepinephrine is released. It follows that going from hot to cold repeatedly, augments the concomitant health benefits. The effect is thought to be more pronounced with more extreme swings, as when alternating between ice bath and sauna. Research on this is lacking, and conclusive findings have yet to be established."
https://www.wimhofmethod.com/faq
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 21:49   #21
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ska man köra med kyla så kan man ju med fördel hålla det borta från tiden direkt efter träningen för att inte hämma träningsresponsen och tappa gainz.
En fundering. Hur lång tid efter träningen bör man vänta med en eventuell kalldusch? Jag undrar delvis för att bitvis har vi lite opålitlig varmvattentillförsel så det blir nästan att det sprutar snöflingor ur duschmunstycket om man ska vara lite lustig. ^^ Sedan nu när man har fått in rutinen är nästan den kalla morgonduschen skönare än den varma duschen efter träning.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 22:09   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det är inte undersökt. Men muskelproteinsyntesen är förhöjd under 24 timmar efter ett träningspass. Nedkylning av den tränade muskulaturen försämrar dygnets nybildning av muskelprotein med 12 %.

https://physoc.onlinelibrary.wiley.c....1113/JP278996
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 22:11   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
De närmaste fem timmarna efter passet försämras muskeluppbyggnaden med 20 % av nedkylning.

"cooling lowered muscle protein synthesis rates by almost 20% during 5 h of postexercise recovery"
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 22:55   #24
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Den största fördelen jag märkte av kallduschar och isbad var ångesthantering. För ett gäng år sedan var det en gamechanger som hjälpte mig att kunna jobba frammåt i en period när livet bjöd på fler utmaningar än vanligt. Nu är det ett bra sätt att vakna till och bli på ännu bättre humör innan morgonkaffet.

WHM andningen hjälpte också till med att kapa ångesten både akut och långsiktigt. Nu, utan ångest märker jag ändå att jag är mer i balans när jag kommer ihåg den några gånger i veckan.
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 22:57   #25
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Lite barnsligt men: Duscha kallt fungerar bra, åtminstone på mig, för att få bort sexuell upphetsning. Precis som "skrönan" säger. Hade vart intressant om detta studerades vetenskapligt och blev bevisat.
Haha, för mig är det tvärtom
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 07:50   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Frågan är om en kort kalldusch efter träningen skulle ha någon speciellt negativ påverkan på proteinsyntesen? Typ 30-60 sekunder, kontra vad studien kollade på med 20 minuters bad.
Citat:
After 1 h of rest, participants performed ∼45 min of resistance‐type exercise, after which they immersed both legs in water for 20 min (one leg at 8°C and one leg at 30°C)
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 07:56   #27
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Duschar iskallt varje morgon. Om det påverkar mina muskler eller fettförbränning spelar mindre roll. För mig handlar det mer om att tvinga mig att göra något obekvämt direkt på morgonen. Känner mig jävligt fresh efter också. De få gånger jag duschar varmt känner jag mig inte fräsch efter.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 08:30   #28
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Duschar iskallt varje morgon. Om det påverkar mina muskler eller fettförbränning spelar mindre roll. För mig handlar det mer om att tvinga mig att göra något obekvämt direkt på morgonen. Känner mig jävligt fresh efter också. De få gånger jag duschar varmt känner jag mig inte fräsch efter.
Jag har kallduschat länge (kring lunchtid), men började nyligen också ta bort varmduschar helt och lägga in bl.a. "kyliga" duschar (ej iskall utan lite lagom kyligt) efter träning osv. Detta för att testa bl.a. om det påverkar min hud positivt. Jag har ofta torr hud och googlar man runt lite så verkar ju varmduschar vara en riskfaktor för att torka ut huden. Jag håller mig nu till bastu och träning för att bli varm istället.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 10:13   #29
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Duscha kallt är ju en beprövad metod för att snabbt minska/tygla/helt ta bort sexlusten. Funkar både för herrar och damer. Enkelt att testa med genom att bli ordentligt sexuellt upphetsad sedan duscha iskallt och se om det fungerar.

Så intressant att det ökar potensen samtidigt som det tar bort den.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 10:42   #30
Dajollee
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Kallduschar är ju erkänt bra för hälsan och enligt en del även fettförbränning då det tydligen ska få kroppen att lagra mer brunt "lättbränt" fett än det vita fettet. Dock undrar jag om man hela tiden måste stå i kallvattnet eller om det funkar lika bra att först köra varmt och sedan den sista tiden av duschen vrida över till kallt?

Jag vet att det finns duschar som växlar själva mellan varmt och kallt. Dock inget man skaffar när man bor i hyreslägenhet. ^^
Fettcellerna skapar mer mitokondrier vilket gör dom mer beige i färgen.

Själv märker jag att jag blir glad o pigg efter en iskall dusch, som andra skrivit.
Dajollee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)