Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-24, 21:42   #3451
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
OK, var drar du gränsen om 4000 inte är massmord?
Ytterst retorisk fråga... Varför var det inte "massmord" 2018, då vi hade fler dödsfall? Eller varför inte "massmord" 1985 då nästan 15% fler per capita dog? Då kunde man ju inte ens skylla på en ny sjukdom. Då var det ju kända sjukdomar, som man ändå inte lyckades skydda våra äldre emot. Varför hade vi inte motsvarade krav på munskydd då? Det skulle ju sannolikt räddat livet på några äldre då med.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 21:47   #3452
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
OK, var drar du gränsen om 4000 inte är massmord?
Du betraktar alltså varje enskilt dödsfall i Covid19 som mord? Vi har inget facit ännu, experter är långt ifrån eniga om vad som är bäst i det långa loppet. Att man kan vara så självsäker och totalt avfärda experters ödmjukhet, låter för mig som att det snarare handlar om en allmän suktan efter politisk auktoritet, än om Corona i sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 22:05   #3453
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det är ju precis det som vi ser.
Varför har det gått sämre för tex Belgien eller UK trots striktare åtgärder?
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 22:47   #3454
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
FHM har klart och tydligt gått ut med att deras mål är precis vad jag skrev i mitt inlägg. Flockimmunitet har de sagt inte är målet, utan en konsekvens av deras strategi. De har dessutom klart och tydligt uttalat sig om att de inte gör ekonomiska avvägningar.

Att den svenska strategin varit total katastrof och likvärdig med massmord kan vi nog alla vara ense om?
Såvitt jag sett så har FHM (eller regeringen) inte sagt vare sig att flockimmunitet är målet med strategin eller att det är en följd av strategin. De har väl snarare sagt att flockimmunitet är en oundviklig följd oberoende av vilken strategi man väljer, eftersom man tror att väldigt många kommer åka på smittan ändå i slutändan. Dvs även ifall man sätter alla i karantän så tror man inte detta kommer lyckas stoppa smittan, utan enbart fördröja smittspridningen.

Jag ser inte att strategin varit så katastrofal. Ifall man räknar in beredskapsläget med avseende på olika typer av skyddsmatriel och intensivvårdsplatser på sjukhus, så hade ju situationen såklart kunnat se bättre ut i nuläget. Och sen har man ju inte lyckats skydda åldringar på hem särskilt väl. Men huruvida det ska attributeras till den övergripande strategin eller till någon mindre del av strategin, eller nåt helt annat ska jag låta vara osagt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 23:18   #3455
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Känns som allmänheten gett upp att försöka dämpa smittspridningen. Andra vågen lär bli ett helvete.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 23:57   #3456
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Var fullt av stockholmare ute på västkusten nu i helgen iaf. Svårt att se det som en nödvändig resa på max 2 timmar... Fast "reglerna" gäller kanske inte för övre medelklassen?
Ni far ursakta om jag har dalig koll pa vad som hander i Sverige, men regeringen och FHM har val inte satt upp nagra regler, utan rekommendationer?

Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Om strategin var *så* katastrofal, borde vi inte se extrema skillnader (10x, 100x) jämfört med andra länder. Varför har det gått sämre för tex Belgien eller UK trots striktare åtgärder?
Olika lander har olika forutsattningar, i Sverige bor det drygt 9-10 miljoner invanare totalt vilket motsvarare antalet invanare bara i London

Bara en enkel jamforelse som rusningstrafik, i en stad som Stockholm kan jag tanka mig att man kan komma med tunnelbanan men kanske far ta en staplats da sittplatserna ar upptagna. Under rusningstid i London ska man ha riktigt riktigt tur for att komma med forsta vagnen som kommer, men realistiskt far man vanta till 2:a/3:e vagnen. Runt 6 nar "alla" slutar kan man dromma om att ens komma ner till plattformen, man kommer inte ens ner till stationen

Olika kulturer spelar ocksa in, i t ex Italien har man en betydligt hogre medelalder + att man har en tradition att bo ihop som familj, flytta till eget och leva samboliv existerar typ inte sa bara dar ar smittrisken till de aldre storre

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det är just det, majoriteten följer säkert fortfarande rekommendationerna men det förvånade mig att så många i min vänskapskrets tycker att det är helt rimligt att bryta mot dessa "för midsommar är ju årets höjdpunkt". Ja alltså en stor del av jordens befolkning (ish) har eller kommer att få "årets höjdpunkt" inställd.
Forstar att midsommar kan vara arets hojdpunkt for nagra, men min tanke gar till de som har "rejala" traditioner som stracker sig langre an en dag, t ex Eid, Chinese New Year, guldveckan, Hanami etc och da har vi inte ens gatt in pa all sport som har blivit installt?

Alla har vi vara prioriteringar, men jag hade aldrig i mitt liv bytt en "hojdpunkt" som en midsommarkvall mot en sasong av F1, MotoGP eller UFC-gala
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 00:24   #3457
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Ni far ursakta om jag har dalig koll pa vad som hander i Sverige, men regeringen och FHM har val inte satt upp nagra regler, utan rekommendationer?



Olika lander har olika forutsattningar, i Sverige bor det drygt 9-10 miljoner invanare totalt vilket motsvarare antalet invanare bara i London

Bara en enkel jamforelse som rusningstrafik, i en stad som Stockholm kan jag tanka mig att man kan komma med tunnelbanan men kanske far ta en staplats da sittplatserna ar upptagna. Under rusningstid i London ska man ha riktigt riktigt tur for att komma med forsta vagnen som kommer, men realistiskt far man vanta till 2:a/3:e vagnen. Runt 6 nar "alla" slutar kan man dromma om att ens komma ner till plattformen, man kommer inte ens ner till stationen

Olika kulturer spelar ocksa in, i t ex Italien har man en betydligt hogre medelalder + att man har en tradition att bo ihop som familj, flytta till eget och leva samboliv existerar typ inte sa bara dar ar smittrisken till de aldre storre



Forstar att midsommar kan vara arets hojdpunkt for nagra, men min tanke gar till de som har "rejala" traditioner som stracker sig langre an en dag, t ex Eid, Chinese New Year, guldveckan, Hanami etc och da har vi inte ens gatt in pa all sport som har blivit installt?

Alla har vi vara prioriteringar, men jag hade aldrig i mitt liv bytt en "hojdpunkt" som en midsommarkvall mot en sasong av F1, MotoGP eller UFC-gala
Om du frågar någon som jobbar statligt så anses tydligen rekomendationer att vara jätteallvarligt och alla ska följa det som om det vore nummer 1 på din bucketlist.

Jag tror de glömt bort att svenska folket ser på riksdagen och de flesta myndigheter som ett gäng clowner och inte gör ett skit så länge det inte blir några straff utmätta osv.

De kunder redan i mars rullat in med militären i storstäderna och använt det som ett tillfälle att lufta maskinerna och sin militär lite för att påvisa hur allvarligt läget anses vara. Men näe, någon tomte står i teve och säger tvätta händerna och ta erat ansvar nu för vi skiter i er helt enkelt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 01:45   #3458
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad skulle de inrullade militärerna ha ägnat sig åt i tre månader sedan mars då? Bara som nåt slags PR jippo för att visa att nu är det allvar och vi tar i med hårdhandskarna? Eller skulle de skjuta grg mot folksamlingar för att undvika smittospridning?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 02:57   #3459
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Varför har det gått sämre för tex Belgien eller UK trots striktare åtgärder?
De två länderna är för det första extremt tätbefolkade överallt. UK hade en annan strategi i början. Jag trodde Sverige skulle ha ett guldöäge i början med redan naturligt avstånd till äldre, vilket jag inte gillar annars men nu kunde det ju vara en fördel.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 03:08   #3460
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Somliga länder och områden som bommade för tidigt med mycket tester och koll som inte har knappt någr döda alls och få fall kan ju öppna nu.
Virus försvinner, kan ju bli allvarkigaee, de muteras snabbare bland vissa grupper och långsammare bland andra men detta är som sagt någonting att vänta på, dra ut på tiden med essutom. Ok detta virus är stabilt men har dock ändrats, duh, bevisligen historiskt under någre decennier men det finns en del studier man kan se det i.

Panik? Vardå? Har svenskar panik? Jag har inte sett någon panik, annat än bland vänner jag har i fattighere sämre informerade länder där en del de tror att de skall dör så fort de får det.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 03:26   #3461
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag skulle vänta ett år eller två efter att Covid-19 är över och jämföra data med länders tidigare år och även framtida år. ...
Många säger ungefär så i Sverige och många ggr i tråden tror jag och det låter som om det finns en strategi i det om man lyssnar på någon av de som är involverade där och visst, det kan ju komma att anses sant i Sverige, om vi ser allt i siffror, utan individer i detalj. Problemet är att det inte är att ta det stegvis utan för min del låter det som att ge upp den först biten om kampen mot själva viruset. Wains åsikter kan inte svaras med det där argumentet.
Anser jag i alla fall men jag är bara en åsikt i en tråd.

Senast redigerad av Hemi den 2020-05-25 klockan 03:36.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 03:53   #3462
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad skulle de inrullade militärerna ha ägnat sig åt i tre månader sedan mars då? Bara som nåt slags PR jippo för att visa att nu är det allvar och vi tar i med hårdhandskarna? Eller skulle de skjuta grg mot folksamlingar för att undvika smittospridning?
Åtminståne så tydligare regler och poliser. Jag med familj har blivit stoppad och utfrågad ett par ggr, svar, förklaring, glada miner, lycka till och ha den fortsatt bra dag, inget mer med det.

Det kanske beror på vad man har för förhållande till sådana myndigheter, militär vet jag inte men som bulk på individer kanske om det finns brister hos polisen?

Har Sverige ett ansträngt förhållande till regler och poliser kanske, vissa verkat tycka att de är för hårda vad de än gör, eller har folk blivit mer som i USA att ingen skall tala om för mig vad jag skall göra typ?

Folkhälsomyndigheten verkar ju ha haft problem att få ut budskapet ibland, eller? Det ser iofs lika ut i många länder nu när våren kommer, speceillt folk 20-25 år sådär skall ut och dricka vin, äta glass, sola magen omedelbart. Det är inte bara i Sverige det är så.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 04:18   #3463
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Åtminståne så tydligare regler och poliser. Jag med familj har blivit stoppad och utfrågad ett par ggr, svar, förklaring, glada miner, lycka till och ha den fortsatt bra dag, inget mer med det.

Polis är polis, och militär är militär. Det är inte samma sak, och de har inte samma befogenheter. Reglerna kommer sig ju från att myndigheterna bestämmer sig för vissa regler, det har inget att göra med att man rullar in militärer på plattan i Stockholm. Om man vill att miltären ska ha nåt slags "makt över civilbefolkningen" måste man rimligvis först försätta landet (eller i alla fall de berörda städerna/regionerna) i nåt slags undantagstillstånd, och upprätta nån form av specialregler för detta. Men om man inte tycker det är värt kostnaden att vidta såpass kraftfulla åtgärder (om man tror att smittan ändå inte kommer gå att stoppa på detta sätt) så finns det ju rimligen heller ingen vits med att ha en jävla massa militärer springandes på gatorna.

Det kanske beror på vad man har för förhållande till sådana myndigheter, militär vet jag inte men som bulk på individer kanske om det finns brister hos polisen?

Har Sverige ett ansträngt förhållande till regler och poliser kanske, vissa verkat tycka att de är för hårda vad de än gör, eller har folk blivit mer som i USA att ingen skall tala om för mig vad jag skall göra typ?

Inte vad jag vet. Jag tycker bara det verkar vara en totalt onödig grej att skeppa in militärer om man nu valt denna typ av strategi.

Folkhälsomyndigheten verkar ju ha haft problem att få ut budskapet ibland, eller? Det ser iofs lika ut i många länder nu när våren kommer, speceillt folk 20-25 år sådär skall ut och dricka vin, äta glass, sola magen omedelbart. Det är inte bara i Sverige det är så.

Jag tror inte man haft några problem med att nå ut med sitt budskap. Jag tror heller inte folk varit särskilt dåliga på att följa dessa rekommendationer. Sen är det ju som du säger självklart så att folk inte orkar bry sig hur länge som helst, och det kommer troligtvis bli fler som inte följer alla rekommendationer till punkt och pricka när det börjar bli varmt och semester och sådant. Men det lär vara ungefär samma visa överallt. Kanske tom att folk i andra länder, som varit mer isolerade, kommer balla ur i ännu större utsträckning än svenskarna nu i sommar.
Skrev med fetstil
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 04:27   #3464
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Skrev med fetstil
Fast vissa av de som haft striktare metoder har haft inga eller färre döda och en sjukvård som varit i stort sett som vanligt så att balla ur går ju bra då. Men jag ser att det inte händer heller men det boror på vart i världen man är.

I vilket fall trodde jag att Sverige skulle haft en helt annan väg och resultat, siffror, hittills.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 05:47   #3465
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Du betraktar alltså varje enskilt dödsfall i Covid19 som mord? Vi har inget facit ännu, experter är långt ifrån eniga om vad som är bäst i det långa loppet. Att man kan vara så självsäker och totalt avfärda experters ödmjukhet, låter för mig som att det snarare handlar om en allmän suktan efter politisk auktoritet, än om Corona i sig.
Experterna är relativt eniga, inte ens Sverige med sin taktik är i närheten av flockimmunitet.

Vållande till annans död med medveten oaktsamhet iaf, kanske dråp.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
"Han tycker att regeringen och myndigheterna misslyckats totalt med att bygga en beredskap för det nya coronaviruset inom både sjukvård och äldrevård. För flera månader sedan borde beslut ha fattats om tydliga riktlinjer för vårdsituationer, utbildning av personal och inköp av skyddsutrustning, menar Salaneck:

– Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts, säger Erik Salaneck.


Kan bara hålla med.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)