Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-22, 13:42   #4756
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Det känns lite som att jag har blivit snuvad på konfekten. Den dagen som jag genomförde min ultra så såg jag framför mig en enorm känsla av stolthet och att man många dagar efteråt kunde gå och gotta sig över sin prestation. Fastän jag förstår att jag har gjort något bra så känner jag det inte inombords. Trodde stoltheten skulle växlas upp ju fler dagar som passerade men det har snarare blivit tvärtom. Det känns liksom inombords som att jag inte gjorde något speciellt i söndags. Saknar även känslan av closure, att åtrån för att springa aslångt skulle vara över för i år. Jag skulle ju växla över till snabbhets- och konditionsträning men nu vete fan hur sugen jag är på det. Har faktiskt kollat på lopp i december utan att hitta något bra.

Hur som helst så kan jag konstatera att kroppen är helt återställd, det var den mer eller mindre i onsdags. Kommer att springa i helgen. På söndag har jag futsalmatch och om allt vill sig väl och foten håller så tror jag att jag kör det två dagar i veckan framöver. Det är ändå kul med just inomhusfotboll och jag saknar grabbarna lite. Vad gäller löpningen så får vi se. Jag ska få in mer snabb träning men jag kanske även fortsätter att jaga volym. En lös plan är att återinföra 4x4 på löpband och komplettera detta med ett rent tempopass.

Det är kondition som jag behöver. Bra på längre distanser blir jag automatiskt av mitt träningssätt och jag har redan ett kvitto på att jag mentalt fungerar otroligt bra på ultradistanser. Skulle jag kunna uppa mitt flås så skulle jag kunna ta allt till en ny nivå, att gå in i Ultravasan med sub 40-kondis hade varit guld. Det känns dessutom lite tradigt att ha sprungit sju mil, som väldigt få ha gjort, men inte ha bräckt 40 min på milen, vilket ändå en del faktiskt har gjort. Ska vi vara helt ärliga så har jag ju för fan inte ens bräckt 20 min på femman än DET är pinsamt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 14:06   #4757
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Jag är helt övertygad om att du kan bräcka sub-20 på femman! Om jag kan göra det, så kan fan du det

Och å andra sidan så vore det kanske inte helt fel att nu under en period satsa lite på lite mer hastighetsinriktad löpträning? Om jag inte minns helt knasigt så har du väl inte så mycket att skala för att hamna sub-40 på milen? You can do it, brother!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 14:12   #4758
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella Visa inlägg
Jag är helt övertygad om att du kan bräcka sub-20 på femman! Om jag kan göra det, så kan fan du det

Och å andra sidan så vore det kanske inte helt fel att nu under en period satsa lite på lite mer hastighetsinriktad löpträning? Om jag inte minns helt knasigt så har du väl inte så mycket att skala för att hamna sub-40 på milen? You can do it, brother!
Femman skulle kunna gå any given day om jag har en bra dag, det är jag övertygad om Men jag har de facto inte gjort det ännu. Får jag feeling någon dag så ska jag försöka.

Nej, det vore optimalt att göra som du skriver. Sprang milen på 41:30 2018. Om jag går för sub 40 i mars så vore väl ett bra händelseförlopp att innan dess bocka av sub 20 på femman samt persa på 4x4-intervallerna. Körde dessa intervaller inför milloppet 2018. Då är jag redo. Vi får se.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 16:23   #4759
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Sub 40 verkar inte komma gratis. Fixa det så kan du gotta dig några dagar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 16:25   #4760
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Sub 40 verkar inte komma gratis. Fixa det så kan du gotta dig några dagar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ja, då skulle jag verkligen gotta mig Det är ju det som talar för en milsatsning, det som talar emot är att jag inte tycker att det är så kul. Och att det är fett jobbigt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 17:00   #4761
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Femman skulle kunna gå any given day om jag har en bra dag, det är jag övertygad om Men jag har de facto inte gjort det ännu. Får jag feeling någon dag så ska jag försöka.

Nej, det vore optimalt att göra som du skriver. Sprang milen på 41:30 2018. Om jag går för sub 40 i mars så vore väl ett bra händelseförlopp att innan dess bocka av sub 20 på femman samt persa på 4x4-intervallerna. Körde dessa intervaller inför milloppet 2018. Då är jag redo. Vi får se.
Du ser! Det är en grisig sträcka att springa helt klart, och det kommer inte gratis. Men med hänsyn till din kapacitet och ditt generella mindset, så ser jag inte att det skulle vara särskilt svårt för dig.

Eller hur, om du tittar på vad du genomfört och klarat av i år med en pangtid på maraton och en ultra så kan du helt klart vara mer än nöjd. Vad är personbästa för dig på 4*4-intervallerna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 17:03   #4762
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella Visa inlägg
Du ser! Det är en grisig sträcka att springa helt klart, och det kommer inte gratis. Men med hänsyn till din kapacitet och ditt generella mindset, så ser jag inte att det skulle vara särskilt svårt för dig.



Eller hur, om du tittar på vad du genomfört och klarat av i år med en pangtid på maraton och en ultra så kan du helt klart vara mer än nöjd. Vad är personbästa för dig på 4*4-intervallerna?
Så är det, ett bra år trots att det inte blev som tänkt.

Har gjort de i 3:45-tempo som bäst. Vad är ditt pb?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 12:49   #4763
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så är det, ett bra år trots att det inte blev som tänkt.

Har gjort de i 3:45-tempo som bäst. Vad är ditt pb?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Helt klart ett bra år! Även fast det kanske inte blev som du tänkt, så tror jag att du i retrospect kommer att gilla det

Snabbt! Jag har inget skarpt minne av något specifikt tempo faktiskt. Men varje gång jag kör 4*4 satsar jag alltid på att komma över 1 km. Så någonstans i närheten av ditt tempo, antar jag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 21:38   #4764
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
23/11

Bänkpress
95x5@5 eller 6 set

Latsdrag
8 set

Biceps
4 set

Många timmar i soffan senare:

Löpning
8,5 km, 4:22-tempo

Rätt ok ändå, gick relativt lätt. Mitt träningsbästa på 8K är 4:18, det är ju något som jag skulle kunna ha som en lättplockad morot.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 09:56   #4765
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
24/11

Löpning
7 km, 5:50-tempo

Vissa saker lär jag mig aldrig av. Som att trycka i mig en påse chips med tillhörande dipp. Trots att jag på ett sätt kan rättfärdiga detta tack vare min aktiva vardag så får det ALLTID mig att känna mig extremt äcklig och fastän det absolut är jävligt gott, i alla fall första halvan av påsen, så är det fan inte värt det. Gav mig ut och sprang efter detta och rapade chips, var riktigt vidrigt. Borde avge ett löfte att aldrig mer köpa chips och dipp.

Nu är post Skottland-perioden över och jag kan återigen börja träna lite hårdare. Preliminär plan framöver:

- Ett tempopass per vecka. Vill få till fler hårdare tempopass, behöver inte vara varje vecka men åtminstone så att de är återkommande. Kan inte låta alla tempopass vara hyfsat bekväma. Ska ha mina träningsbästan som ett vapen.
- Ett intervallpass per vecka. Troligen främst km-intervaller och blanda löpband med utomhus. Vore bra att emellanåt slänga in typ 10x400 m.
- Ett långpass per vecka på +20 km.
- Hålla en bra volym. Exakt vad det innebär har jag inte bestämt. Men absolut inte under 40 km i alla fall, kan mycket väl bli samma tänk som tidigare med 50K som minimum.

Kort och gott: samma gamla vanliga upplägg där jag klämmer in två snabba pass istället för ett. Inget fokus på backträning även om jag kommer att se till att det blir av då och då. Men det är inget fokus. Fokus är istället att förbättra mitt flås och mina snabba ben.

Halvmaran på Stockholm stadion i januari och Varvetmilen i Mantorp i mars är fortfarande heta kandidater som kommande lopp men jag har inte spikat det till 100 %. Jag tänker att jag kör min snabbhetsträning ett tag framöver och ser hur utvecklingen går. Tyvärr kommer återinförandet av mark och böj att sabba benen denna och kanske även nästa vecka men det får jag leva med. När jag har fått några veckor med detta upplägg och kanske slagit något träningsbästa så ska jag se till att maxa femman och gå sub 20 min.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 13:03   #4766
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
25/11

Löpning
4x1 km@3:46-tempo + 4 km upp-/nedjogg

Högst sannolikt ett pb, tog nog ut mig lite mer än vad jag brukar. Ansträngde mig så mycket så att jag mot slutet av ett par av intervallerna nästan blundade och troligen såg så pass oattraktiv ut som jag möjligen kan göra. Det är nog inte realistiskt att köra så här hårt varje gång och det är även fysiskt svårt att göra det då jag sällan lär vara så fräsch som jag var idag men jag tänker att man får passa på de gånger som man har möjligheten.

Jättebra pass hur som helst.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 13:07   #4767
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Härligt att få ta i ibland! Syra i benen på slutet av intervallerna?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 13:11   #4768
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Härligt att få ta i ibland! Syra i benen på slutet av intervallerna?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Nja, lite kanske. Benen tröttnade givetvis men jag kan inte påstå att de var fullproppade med syra mot slutet. Det var dock svårt att öka tempot under spurten om vi säger så
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:28   #4769
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Just det, igår spelade jag även fotboll för första gången på evigheter. Det kändes ingenting i foten när jag sparkade till bollen och tvära vändningar verkade fungera bra. Jag är dock ganska försiktig av mig när jag spelar och jag fick ju inte direkt mersmak för att köra som en dåre när en i laget som alltid går in 100 % i allting stukade sin fot under matchen. Kommer att fortsätta med matcherna så får vi se hur det blir med träningarna, de är typ mer fartfyllda än matcherna så kanske räcker med en utav dom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 20:51   #4770
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
25/11 - Pass 2 och 3

Löpning
5,7 km, 5:50-tempo

Hem från jobbet.

Knäböj
120x4
120x4
120x4

Bänkpress
100x4@6 set

Triceps
4 set

Femplusdag träningsmässigt. Vad sov jag inatt? 3 h? 4 h? Otroligt hur fan jag kan ha så mycket energi.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)