Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-14, 13:18   #106
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur illa är det med järnbrist? Jag gjorde ett blodprov för många år sedan och då låg jag en enhet under normalintervallet för någon typ av järn. Låg på 91 och intervallet var typ 92-110 av någon enhet. Äter dock nyttigare idag än vad jag gjorde då.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 14:00   #107
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur illa är det med järnbrist? Jag gjorde ett blodprov för många år sedan och då låg jag en enhet under normalintervallet för någon typ av järn. Låg på 91 och intervallet var typ 92-110 av någon enhet. Äter dock nyttigare idag än vad jag gjorde då.
Tror snarare det är bättre att ligga inom referens fast lite lägre intervallet när det kommer till järn då det tydligen ackumulleras över tid och har skadliga effekter.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 15:57   #108
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det knådningen åstadkommer är ett nätverk av gluten som gör degen fastare. Alltså handlar det om att få en önskvärd struktur. Denaturering sker även i ugnen och sedan i tarmen. De negativa aspekterna av gluten kvarstår då det inte försvinner.

WGA finns i vete men råg, korn och ris innehåller lektin som är strukturellt identiska.
Nu svarade du aldrig på vad gluten skulle vara för negativt ? Jag skrev bara att gluten är ett protein som vi lätt spjälkar och inte ska kunna binda till sig några mineral och göra dem oåtkomliga. Tvärtom har vi säkert någon svag "kötteffekt" där aminosyrorna istället tar med sig mineral när de absorberas.

Hur går det med dina lektiner när man mältar säden ? Drabbas öldrickar också av järnbrist ? Är öl på vete sämre ?

Vilken tur att man plockar bort grodden i vetemjöl så pasta fortfarande är en bra källa till kolhydrat. Fluffiga tekakor och frallor finkar också finfint.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 22:32   #109
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nu svarade du aldrig på vad gluten skulle vara för negativt ? Jag skrev bara att gluten är ett protein som vi lätt spjälkar och inte ska kunna binda till sig några mineral och göra dem oåtkomliga. Tvärtom har vi säkert någon svag "kötteffekt" där aminosyrorna istället tar med sig mineral när de absorberas.

Hur går det med dina lektiner när man mältar säden ? Drabbas öldrickar också av järnbrist ? Är öl på vete sämre ?

Vilken tur att man plockar bort grodden i vetemjöl så pasta fortfarande är en bra källa till kolhydrat. Fluffiga tekakor och frallor finkar också finfint.
Jag skrev tidigare om gliadin. Det tillåter ämnen från tarmen att ta sig in i blodomloppet och är därmed kopplat till autoimmuna sjukdomar. Gliadin bryts ner i tarmen till opioidpeptiderna exorfiner. Glutenexorfin tar sig igenom blod-hjärnbarriären och binder till opiatreceptorer.

Lite om agglutinin från vetegroddar:
"4.1. Dietary WGA

Lectins are present in a variety of plants, especially in seeds, where they serve as defense mechanisms against other plants and fungi. Because of their ability to bind to virtually all cell types and cause damage to several organs, lectins are widely recognized as anti-nutrients within food [36]. Most lectins are resistant to heat and the effects of digestive enzymes, and are able to bind to several tissues and organs in vitro and in vivo (reviewed by Freed 1991 [37]). The administration of the lectin WGA to experimental animals caused hyperplastic and hypertrophic growth of the small intestine, hypertrophic growth of the pancreas and thymus atrophy [36]. Lectin activity has been demonstrated in wheat, rye, barley, oats, corn and rice, however the best studied of the cereal grain lectins is WGA [38].

The highest WGA concentrations are found in wheat germ (up to 0.5 g/kg [39]). Although unprocessed wheat germ, like muesli, contains far higher amounts of active WGA than do processed wheat germ products, WGA activity is still apparent in several processed breakfast cereals as assessed by hemagglutination and bacterial agglutination assays [40,41]. A summary of the amount of active WGA in commonly consumed wheat derived products is listed in Table 1."
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3705319/)

Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 06:00   #110
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Nu svarade du inte igen. Vi bryter ned gliadin till korta peptider och tar upp dem i tarmen. Vad är problemet ? Hur tusan skulle de kunna komma igenom hela kroppen och passera sista steget igenom blod-hjärnbarriären ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 06:22   #111
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Skönt att se lite fart i andra delar av forumet. Kul att se folk tidigt på Kruger-kurvan...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 06:26   #112
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Skönt att se lite fart i andra delar av forumet. Kul att se folk tidigt på Kruger-kurvan...
Verkligen! Men lustigt hur denne undviker att svara på Sverkers direkta frågor
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 17:52   #113
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Vilken blå zon tänker du på? Tar du Okinawa t.ex. så äter man där både mer kött och betydligt mindre sädesslag än genomsnittet i Japan.
Enligt Wikipedia så åt Okinawa-borna cirka 1950 betydligt mindre fisk, kött och fågel än andra japaner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Okinaw...ders'_diet

Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Du länkar till en artikel som säger att järnbrist är vanligt och att de flesta får i sig för lite fleromättade fetter.
Får de flesta i sig för lite järn? Upptaget av fleromättade fetter påverkas väl inte av fytinsyra.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 13:27   #114
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nu svarade du inte igen. Vi bryter ned gliadin till korta peptider och tar upp dem i tarmen. Vad är problemet ?
Frågan du ställde gällde vad som är negativt med gluten, vilket jag faktiskt gav svar på. Jag kan ta om det igen lite utförligare.

Gliadin tillåter ämnen att tränga sig igenom tarmens barriärfunktion. Det sker genom att gliadin uppreglerar utsöndringen av proteinet zonulin. Sedan lättar zonulin på de täta fogarna i tarmen, vilka är delaktiga i regleringen över vad som tränger sig in. Just därför har man uppmätt särskilt höga värden av zonulin hos de med glutenintolerans och känslighet mot gluten. Med tanke på att gliadin har den här effekten hos alla är det heller inte konstigt att gliadin är förknippat med en rad olika autoimmuna sjukdomar.

Dessutom bryts även gluten ner i tarmen till opioidpeptider, exorfiner. Dessa har förmågan att binda till opiatreceptorer i hjärnan. Lägg därtill att zonulin även lättar på blod-hjärnbarriärens genomtränglighet. Just det här skulle kunna förklara varför de som får i sig vete äter betydligt mer än de som inte gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Enligt Wikipedia så åt Okinawa-borna cirka 1950 betydligt mindre fisk, kött och fågel än andra japaner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Okinaw...ders'_diet
Wikipedia artikeln du länkar till hänvisar till en PubMed artikel som kräver betalning för att man ska kunna få åtkomst till just den informationen. Även om vi skulle utgå ifrån att det är sant, vilket är en debatt i sig, så kvarstår faktumet att de intog betydligt mycket mindre sädesslag.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Får de flesta i sig för lite järn?
För lite järn för vadå? Använder vi oss av RDI-värdet som måttstock så råder det inga tvivel om saken, särskilt när man har med förluster, orsakade av antinutrienter, i beräkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Upptaget av fleromättade fetter påverkas väl inte av fytinsyra.
Inte vad jag vet.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 16:54   #115
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Frågan du ställde gällde vad som är negativt med gluten, vilket jag faktiskt gav svar på. Jag kan ta om det igen lite utförligare.

Gliadin tillåter ämnen att tränga sig igenom tarmens barriärfunktion. Det sker genom att gliadin uppreglerar utsöndringen av proteinet zonulin. Sedan lättar zonulin på de täta fogarna i tarmen, vilka är delaktiga i regleringen över vad som tränger sig in. Just därför har man uppmätt särskilt höga värden av zonulin hos de med glutenintolerans och känslighet mot gluten. Med tanke på att gliadin har den här effekten hos alla är det heller inte konstigt att gliadin är förknippat med en rad olika autoimmuna sjukdomar.

Har Gliadin effekt på alla eller bara personer med celiaki ?
Det vore bra att veta. Några svenska referenser gjorda på svenskar ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 09:23   #116
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Intressant läsning.

Jag får i mig alla mikronutrienter på 3300-3500kcal med vegansk kost.
Supplementerar B12, B-komplex (bara för att, men når nästan 100% utan), K2, EPA/DHA från alger.
Ska ta blodprover någon gång i höst för att se hur värdena ser ut (kört helt veganskt sen maj).

Vetegroddar är opti för Vitamin E ja, jag kör det i gröten (kokar med 2 stora matskedar i). På tal om WGA..
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 17:42   #117
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Wikipedia artikeln du länkar till hänvisar till en PubMed artikel som kräver betalning för att man ska kunna få åtkomst till just den informationen. Även om vi skulle utgå ifrån att det är sant, vilket är en debatt i sig, så kvarstår faktumet att de intog betydligt mycket mindre sädesslag.
Sjundedagsadventisterna äter fullkorn, fast jag hittar inga uppgifter om hur mycket de äter av det.

Om sjundedagsadventisterna kost:

https://www.seventhdayadventistdiet....-food-beliefs/

https://www.seventhdayadventistdiet....dventists-eat/

Ett utdrag ur boken "Blue Zones: Lessons For Living Longer From The People Who’ve Lived The Longest" av Dan Buettner:

https://www.bluezones.com/exploration/sardinia-italy/

Ett abstract:

https://www.researchgate.net/publica...ietary_factors
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-24, 16:56   #118
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Har Gliadin effekt på alla eller bara personer med celiaki ? Det vore bra att veta.
Jag kanske formulerade mig dåligt. Men ja, gliadin ökar utsöndringen av zonulin hos alla.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Några svenska referenser gjorda på svenskar ?
Inte vad jag har funnit. Men jag citerar ur några studier inom SPOILER-taggar här nedan för den som är intresserad av att läsa.


Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Intressant läsning.

Jag får i mig alla mikronutrienter på 3300-3500kcal med vegansk kost.
Supplementerar B12, B-komplex (bara för att, men når nästan 100% utan), K2, EPA/DHA från alger.
Ska ta blodprover någon gång i höst för att se hur värdena ser ut (kört helt veganskt sen maj).

Vetegroddar är opti för Vitamin E ja, jag kör det i gröten (kokar med 2 stora matskedar i). På tal om WGA..
Precis, utan kosttillskott hade en vegansk kosthållning inte varit hållbar näringsmässigt. Inkluderar man animalier är förutsättningarna mycket godare för att få i sig alla mikronutrienter och mer därtill, speciellt om man återgår till hur naturfolken åt. Du nämner att du intar B12, K2 samt omega-3 fettsyrorna DHA och EPA som tillskott då dessa är svåra att få i sig med vegansk kost. Men det finns fler mikronutrienter man som vegan kan få otillräckligt av, såsom jod och även D-vitamin om man lever i Sverige. Upptaget av zink, järn, kalcium och magnesium försämras också om man äter sånt som du nämner, dvs. havregryn och vetegroddar. Agglutinin från vetegroddar (WGA) har en skadlig inverkan på tarmväggen och tycks ha en liknande effekt på blod-hjärnbarriären som zonulin.

Med andra ord så tillämpar man som kunnig vegan en rad olika metoder för att kompensera för en otillfredsställande kost. Värt att tänka på är att animalier innehåller även sådant som inte nämns i RDI-tabellerna såsom kollagen, kreatin, karnosin, taurin, m.m. Även om detta också syntetiseras i kroppen så finns belägg för att ytterligare tillskott av dessa har en bra inverkan på kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Sjundedagsadventisterna äter fullkorn, fast jag hittar inga uppgifter om hur mycket de äter av det.

Om sjundedagsadventisterna kost:

https://www.seventhdayadventistdiet....-food-beliefs/

https://www.seventhdayadventistdiet....dventists-eat/

Ett utdrag ur boken "Blue Zones: Lessons For Living Longer From The People Who’ve Lived The Longest" av Dan Buettner:

https://www.bluezones.com/exploration/sardinia-italy/

Ett abstract:

https://www.researchgate.net/publica...ietary_factors
Jag har försökt titta lite närmare på de blåa zonerna. Författaren till böckerna, och en av myntaren till begreppet blåa zoner, är Dan Buettner och han ringar in fem områden: ön Okinawa, Barbagiaregionen i Sardinien, Nicoya i Costa Rica, ön Ikaria och även adventisterna i Loma Linda i Kalifornien. Gemensamma faktorer som nämns för områdena är bl.a. regelbunden motion, inget substansmissbruk, många starka sociala band, en mening med livet och en i stort sett vegetarisk kost.

När det gäller Okinawa kan en bidragande faktor till att de har haft oproportionerligt många hundraåringar vara att många unga dog under andra världskriget. En orsak till att de rapporterat om ett lågt intag av animalier hos Okinawaborna kan förklaras med att de fick sina marker fördärvade eller beslagtagna av amerikanerna under ockupationen. Men det kan också vara så att en säregen genetik tillsammans med ett hälsosamt leverne medfört till deras höga åldrar.

I Sardinien så kanske befolkningen inte ens håller med Dan Buettner om hans beskrivning av deras kost:
"Sardinians insist that it is their diet, heavy on roast pig, lamb, red wine, milk and cheese, that makes for a long life."
(https://www.italymagazine.com/featur...longevity-diet)

Bland adventisterna i Loma Linda så lever man längre, ca 4 år för män och 7 år för kvinnor, än befolkningen överlag i USA. Även mormonerna i USA lever längre. Studier visar att vegetarianer bland båda dessa grupper lever något år längre än allätare. Men detta beror kanske på att vegetarianer tenderar till att vara mer hälsomedvetna, vilket ena studien gjord på adventisterna också medger. Och detta stämmer överens med de få studier gjorda på hälsomedvetna vegetarianer och allätare.

Men jag medger att jag inte är särskilt påläst om de blåa zonerna, även om jag tycker mig se tecken på att de framförallt är utvalda för att de passar in i budskapet författaren vill sälja genom sina böcker. Att det skulle vara nyttigt att avhålla sig från kött är dessutom i stark kontrast till både vad vi anses ha att tacka för vårt intellekt men också till vad som observerats hos naturfolken på 20- och 30-talet, där de var i fullständig prima hälsa på en kost rik på animalier. Lägg därtill de överlägsna egenskaper funna i skelett från jägar- och samlarfolken före jordbrukets tid.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-24, 18:12   #119
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Jag kanske formulerade mig dåligt. Men ja, gliadin ökar utsöndringen av zonulin hos alla.

Formuleringen är det inget fel på. Det är mer att du antyder att vi alla är glutenintoleranta ?


Ja. Tarmväggen är vår frontlinje och där är det tufft att leva. Cellernas i tarmväggen lever inte många dagar. Vilken tur att vi har en tuff dörrvakt i vår lever. Det kanske inte är så illa ifall det läcker in mer från tarmen eftersom leverns uppgift är att fånga in det. Hade varit intressant att se studier och få veta hur mycket av de mystiska peptiderna från gluten som verkligen når nästa försvarslinje runt hjärnan.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-24, 21:59   #120
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Formuleringen är det inget fel på. Det är mer att du antyder att vi alla är glutenintoleranta ?
Nej, jag menar att alla reagerar negativt mot gliadin i tarmen. Glutenintolerans, som till stor del styrs genetiskt, innebär ytterligare komplikationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. Tarmväggen är vår frontlinje och där är det tufft att leva. Cellernas i tarmväggen lever inte många dagar. Vilken tur att vi har en tuff dörrvakt i vår lever. Det kanske inte är så illa ifall det läcker in mer från tarmen eftersom leverns uppgift är att fånga in det. Hade varit intressant att se studier och få veta hur mycket av de mystiska peptiderna från gluten som verkligen når nästa försvarslinje runt hjärnan.
Tillräckligt illa är det nog då gliadin bidrar till uppregleringen av zonulin. Att detta leder till att både tarmens och hjärnans försvarssystem luckras upp borde vara ganska talande. Men helt klart vore det intressant att kunna följa hela händelseförloppet, från intag till försämrad hälsa.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)