Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-23, 09:54   #151
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Trösklarna för att ta sig in det heirariska sjukvårdssystemet för t ex afrosvenskar är enormt.
http://www.lakartidningen.se/Opinion...r-om-gor-ratt/

För allt extra slit som borde ge extra klirr i kassan, samtidigt som de inte belastar svenska skattebetalare med deras utbildningsskostnad, "belönas" genom att får sämre lön http://www.xn--lkartidningen-bfb.se/...har-lagre-lon/

och det ska ständigt göras svårare


Trots att vi har personalbrist. DÅ ÄR det dags att sänka kraven!! inte höja! Politiker??
Några enstaka fuskare - jämför då med svenskarna som fuskar på högskoleprovet.
Nu håller jag med dig Aryt - lånar ditt ord "trösklarna" de måste sänkas. Det finns oerhörda barriärer i det Svenska systemet - språk lär man sig genom att använda det, tex. i jobb situationer. Det går ju faktiskt att lösa om man verkligen vill (tänker på politiker och de som bestämmer) - här håller jag med dig!

Gissar att det fuskas en hel del på både högskoleprov och under utbildning i Sverige men det missas.

Senast redigerad av Hobbes den 2019-06-23 klockan 09:55.
Hobbes är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 10:41   #152
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Omtanke och empati är väl lärda egenskaper? Se bara till barns oförmåga att förstå andras känslor och situationer, därefter deras växande förståelse under tonåren. Går allt rätt får man en vuxen person som kanske inte sympatiserar med alla, men kan förstå de flesta.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 15:03   #153
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Är det brist i hela landet då? För mig verkar det som om många kan jobba som läkare men vill inte lämna Stockholm typ, stannar i forskning. Det är så i en del andra lander likaså. Kraven för att bli läkare är löjligt låga runt om i världen i dag.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 16:45   #154
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Är det brist i hela landet då? För mig verkar det som om många kan jobba som läkare men vill inte lämna Stockholm typ, stannar i forskning. Det är så i en del andra lander likaså. Kraven för att bli läkare är löjligt låga runt om i världen i dag.
Löjligt låga som i "med högst antagningspoäng, minst 7 år på högskolenivå, och överlägset svåraste"?
Var det du som var lokföraren som inte trodde att tåg kunde automatiseras?

--

Knarkkungarna stäms i USA!
Citat:
Johnson & Johnson faces multibillion opioids lawsuit that could upend big pharma
Citat:
The clinic’s top performer was a young doctor named Cynthia Cadet. During her 16-month tenure, Cadet became the No. 1 writer of scrips for oxycodone pills in the country — some days seeing more than 70 patients.

Cadet stood trial for distributing narcotics for non-medical reasons and a resultant seven deaths. In fact, Cadet alone had served 51 patients whose deaths could be linked to prescription pills.

Cadet was found not guilty. Her defense: How could she possibly know if patients were lying about their pain levels?
Citat:
On average in 2011, a U.S. pharmacy bought 73,000 doses of oxycodone in a year.

By contrast, a single Walgreens pharmacy in the Central Florida town of Oviedo bought 169,700 doses of oxycodone in 30 days.
https://www.theguardian.com/us-news/...t-latest-trial

*host* *host*
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 17:06   #155
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Löjligt låga som i "med högst antagningspoäng, minst 7 år på högskolenivå, och överlägset svåraste"?
Var det du som var lokföraren som inte trodde att tåg kunde automatiseras?
Ha ha du 'r rolig!

Jag vet inte vad nivån är i Sverige och på vilket sätt men runt om i världen så är det lågt, ofta. T ex kan du skippa stora delar av det du borde kunna och gå igenom på, jag et inte vad längre 40% eller nåt.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 17:14   #156
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag vet inte hur det är med om läkare inte vill jobba långt ute i landet, det är därför jag frågar: Är det likadant överallt, det vill säga, Stockholm. Jag tycker det verkar som om just Stockholm de senaste åren har varit förhållandelsevis besparat en massa stora problem över hela spektrat, som vi stället ser visa sig ute i landet.

Om lakarbrist så har det i alla fall förut varit på så sätt även i Canada, då man hellre jobbar i de större städerna.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 17:27   #157
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Och där det är lågt är då inte Canada, men många universitet som sätter standard efter en del internationella linjer i UK etc. Du kan helt hoppa över vissa ämnen och sedan jobba på ett läkemedelsföretag. Det är därför man utomlands (från Sverige set) kanske borde kolla vart medecinen är tillverkad...

Fusket ör också stort och pga god ton tänker jag inte skriva ut var men många vet, och det är allvarligare än fusk på högskoleprovet. Förhoppningsvis faller de så småningom.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 17:53   #158
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Mina vänner: Kanada.

Engelskan må vara viktig för oss, men vi håller i svenskan så länge det går.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 18:01   #159
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Mina vänner: Kanada.

Engelskan må vara viktig för oss, men vi håller i svenskan så länge det går.
Ja jo jag vet men av en anledning tar det emot att skriva Canada med K. Om du bott i USA, så kanske du fñrstår vad jag menar. Inte skitviktigt, det tar bara emot.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 18:11   #160
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Man släpper igenom studenter med bara 35% likaså, eftersom de är "nära nog".
Bra va? *ironi*
Vilken läkare vill ni bli behandlade av?
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 19:59   #161
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Är det brist i hela landet då? För mig verkar det som om många kan jobba som läkare men vill inte lämna Stockholm typ, stannar i forskning. Det är så i en del andra lander likaså. Kraven för att bli läkare är löjligt låga runt om i världen i dag.
Eh, problemet är snarare att läkarna du hört talas om är analfabeter och tycker gröt är bra för att behandla infekterade sår.
Gregow är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 20:29   #162
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Man släpper igenom studenter med bara 35% likaså, eftersom de är "nära nog".
Bra va? *ironi*
Vilken läkare vill ni bli behandlade av?
35 % av vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ha ha du 'r rolig!

Jag vet inte vad nivån är i Sverige och på vilket sätt men runt om i världen så är det lågt, ofta. T ex kan du skippa stora delar av det du borde kunna och gå igenom på, jag et inte vad längre 40% eller nåt.
Kan du slänga upp några exempel på andra mycket mer krävande utbildningar? Inte astronaut, lokförare, eller mlm-expert

*multilevelmarketing dvs pyramidscam

Senast redigerad av Aryt den 2019-06-23 klockan 20:37.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 21:33   #163
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
https://www.expressen.se/sport/fotbo...vad-hande-dar/

"Märkliga scener i England-Kamerun – två gånger om.

Kamerun vägrade sätta i gång spelet efter att VAR-beslut i slutet av första halvleken – och i andra halvlek uppstod kaos när Ajara Nchout började gråta."



https://www.expressen.se/sport/kroni...vara-en-bluff/

"PARIS. Det pratades om biljettrekord, utsålda arenor och tidernas publikfest för damfotboll.

Halvvägs in i VM vet vi sanningen:

Allt var bara en bluff."





Damfotboll Bästa är att dom gnäller om att dom ska mer betalt för skiten också.
mottat är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 21:45   #164
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Kan du slänga upp några exempel på andra mycket mer krävande utbildningar? Inte astronaut, lokförare, eller mlm-expert
De flesta läkare som jag pratat med har sagt att det svåraste har varit att komma in på utbildningen. Sedan sticker de väl inte under stol med att det är en del tuffa tentor i början och att det gjordes en del sjukt långa pass under AT-tjänstgöringen.

Det är givetvis svårt att jämföra helt olika utbildningar men även om Läkare hamnar högt upp så tror jag utbildningar inom teoretisk fysik och matematik är svårare. Dock så kräver dessa oftast att man även doktorerar för att "bli något". Så jämförelsen kanske haltar lite. (Iofs kan man ju doktorera även som läkare, men det är ju inte ett lika stort krav).
PixelMiner är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-23, 22:36   #165
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Eh, problemet är snarare att läkarna du hört talas om är analfabeter och tycker gröt är bra för att behandla infekterade sår.
Ja så kan det ju vara.
Hemi är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)