Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-03-16, 20:00   #751
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Minikubik Visa inlägg
Jag hade städat ur springorna, sen fyllt i dom med färg först sedan målat golvet. Vill man ha plankgolv, speciellt av äldre modell får man leva med springor, är lite av charmen tycker jag
Det är ju därför man bevarar ett gammalt plankgolv.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-16, 20:43   #752
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
jag handlar lister billigare hos lokala bygghandlaren bara för att det är en marginalprodukt... dvs kostar 5 kr att tillverka och de tar 45 kr sedan i butik i galna meterpriser osv.

Dock ska inte spoon köpa en 120-list, vilket inte är standard någonstans för socklar eller foder, om det inte behövs. Är det "bara" sockel eller foder som eftersöks så är det en rimligtvis låg kostnad.
Ingen aning faktiskt eftersom jag alltid handlar på konto med diverse rabatter, kul att höra att det funkar så tycker jag
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Det är ju därför man bevarar ett gammalt plankgolv.
Jo men exakt, fast många nuförtiden verkar ju inte förstå det
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-16, 23:59   #753
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Hittade ett alternativ på Bauhaus. En frigolit list för 50 kr metern. Lutar åt att det blir såna taklister.

Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 02:56   #754
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hittade ett alternativ på Bauhaus. En frigolit list för 50 kr metern. Lutar åt att det blir såna taklister.

Tapatalk
Dom är smidiga, skär med mattkniv och lomma. Väldigt enkelt
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 19:48   #755
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
Funderar på material på trädäck i och utanför befintligt uterum. Har någon erfarenhet av komposittrall?

Sen med underarbetet, lägga reglar på plattor= gräva ut och återsnvända några av plattorna som ligger där. Kontra gräva ut mer och bygga ett riktigt kryssbjälklag? Försöker väga in tid och kostnad, samt att det är lite meckigt att gräva för mycket i befintligt uterum..
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 08:58   #756
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Nya frågor kring min lilla vardagsrumsrenovering. Väggarna är rensade från gammal tapet, så när som på några ställen:



En fråga jag har är kring bästföre-datum på spackel? Har en hink spackel jag använt på väggarna i sovrummet. Spacklet är ca 1 år gammalt, och då jag förstått att spackel till viss del är biologiskt, undrar jag om jag fortfarande kan använda den?

En annan fråga rör kontakter;



Dessa sitter på väggen. Gammalt telejack och gissar jag, comhem-uttag. Ingen av dessa kommer användas, utan bara själva eluttaget. Man har dragit kabel i en kabellist, som också är i vägen.

Hur skulle ni göra med dessa? Övriga kontakter funderar jag låta sitta. Rummet är inte jordat, och när väggarna är klara kommer jag be elektriker jorda och byta eluttag. Därför funderar jag att låta kontakterna sitta kvar som skydd medan jag jobbar.

Är det kanske en dum idé? (I sovrummet tog jag bort dem och tejpade snusdoser över kablarna)
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 09:02   #757
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Stäng av strömmen och ta bort doserna, var bara väldigt noga så strömmen verkligen är av.
Vad gäller spacklet så öppna, titta och känn. Verkar det bra så långt så testa på väggen och se hur det ser ut. Eller kasta och köp nytt, är inga jätte pengar så
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 10:16   #758
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Citat:
Ursprungligen postat av Minikubik Visa inlägg
Stäng av strömmen och ta bort doserna, var bara väldigt noga så strömmen verkligen är av.
Vad gäller spacklet så öppna, titta och känn. Verkar det bra så långt så testa på väggen och se hur det ser ut. Eller kasta och köp nytt, är inga jätte pengar så
Ok, är det dumt att låta dosorna sitta kvar som skydd? Tänker att de ju ändå kommer bytas när rummet är klart. De kablar som går (både gammal telefonkabel och comhem-kabel), hur bör man göra med dessa?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 10:22   #759
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ok, är det dumt att låta dosorna sitta kvar som skydd? Tänker att de ju ändå kommer bytas när rummet är klart. De kablar som går (både gammal telefonkabel och comhem-kabel), hur bör man göra med dessa?
Blir snyggare slutresultat om du tar bort uttagen. Framförallt om de ändå ska bytas inom kort. Du behöver inte mecka med snuslock, det är ju bara att sätta några bitar täckningstejp över hålet. Viktigt att säkerställa att strömmen är av såklart.

Jag skulle köpa ett doslock och sätta över telejacket. Den som ligger utanpå går ju dock bara att ta bort.

Senast redigerad av MasterChief den 2017-03-19 klockan 10:25.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 11:13   #760
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kräket, absolut bort med eluttagens dosor då du oavsett du ska måla eller tapetsera kommer in bakom där den nya dosan ska sitta sedan och slipper riskera att få någon sorgekant med färg/tapetbös där. Som f.g. talare har sagt bryt strömmen och täck med tejp, snusdoselock eller riktiga täckbrickor så länge - huvudsaken att det du täcker med är mindre än själva uttagets ram. Och som sagt bryt strömmen innan, det är faktiskt inte sällan man hör eller läser om folk som glömt bort det eller väntat med att täcka och som har lyckats komma åt 230v.

Telefonjacket, det ser dock utanpåliggande ut? Finns det ett till uttag i lyan som är huvuduttag? I sådana fall hade jag tagit bort detta, särskilt om telekabeln ligger utanpåliggande i sockeln eller så. Ligger telekabeln i väggen hade jag gjort som MC och satt en täckbricka där permanent.

TV/radio uttaget, täckbricka permanent.

Comhemuttaget till höger verkar komma någon annanstans ifrån. Kanske backa det hela vägen till "huvuduttaget" om det finns ett sådant så blir du kvitt kabellist och det utanpåliggande uttaget här.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 11:16   #761
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Plusettar det skuggan och chiefen säger
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 12:01   #762
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
I en av mina lägenheter så gick det en sladd från grannens lgh till com hem uttaget, och från mitt com hem uttag gick det vidare till nästa granne. Så du inte bara sliter bort det, och samtidigt kapar för grannarna tänker jag.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 14:20   #763
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
I en av mina lägenheter så gick det en sladd från grannens lgh till com hem uttaget, och från mitt com hem uttag gick det vidare till nästa granne. Så du inte bara sliter bort det, och samtidigt kapar för grannarna tänker jag.
Går det två kablar till uttaget är det med största sannolikhet så.
När vi ändå är inne på ämnet. Comhem dragning i min lägenhet innan renoveringen:

http://i.imgur.com/BFJUGAv.jpg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har rätt - det kanske kan vara en god idé att utesluta alkohol i PWO:n tills saken uträtts ordentligt.
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 19:47   #764
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Tack för alla svar. Citerar Skuggan

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Kräket, absolut bort med eluttagens dosor då du oavsett du ska måla eller tapetsera kommer in bakom där den nya dosan ska sitta sedan och slipper riskera att få någon sorgekant med färg/tapetbös där. Som f.g. talare har sagt bryt strömmen och täck med tejp, snusdoselock eller riktiga täckbrickor så länge - huvudsaken att det du täcker med är mindre än själva uttagets ram. Och som sagt bryt strömmen innan, det är faktiskt inte sällan man hör eller läser om folk som glömt bort det eller väntat med att täcka och som har lyckats komma åt 230v.
Ok, uttagen tar jag bort! I förra rummet lät jag dock själva "insatsen" bakom dosan sitta kvar. Tyckte det verkade svårt att montera ner även denna, och ha kablar hängandes. Problemet var att täcklock därmed inte fungerade, då insatsen stack ut lite.

F.ö. är jag lite småskraj för el. I förra rummet drog jag proppen, men visste inte att 1 av 3 uttag gick på en annan propp. Åkte på en jävla stöt. En dum fråga kanske, men kan man bara tejpa över? Finns ingen risk för kortslutning när man väl sätter på strömmen igen? Jag menar, jag kommer inte hinna spackla hela rummet i ett svep, och behöver ström i lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Telefonjacket, det ser dock utanpåliggande ut? Finns det ett till uttag i lyan som är huvuduttag? I sådana fall hade jag tagit bort detta, särskilt om telekabeln ligger utanpåliggande i sockeln eller så. Ligger telekabeln i väggen hade jag gjort som MC och satt en täckbricka där permanent.
Jag tror inte det finns fler telefonjack i lägenheten faktiskt. Kabeln går längs med sockeln (hänger fritt nu sedan jag tog bort den).

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
TV/radio uttaget, täckbricka permanent.
Ok, ingen risk att man sabbar för grannar? Har läst att om man grejar med sådana kablar kan man orsaka störningar hos grannar?

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Comhemuttaget till höger verkar komma någon annanstans ifrån. Kanske backa det hela vägen till "huvuduttaget" om det finns ett sådant så blir du kvitt kabellist och det utanpåliggande uttaget här.
Vill ju gärna bli kvitt kabellist och kabel, men är rädd för att krascha för grannarna. Kabellisten går till en fyrkantig dosa som sitter alldeles vid dörren. Borde man kontakta bostadsrättsföreningen innan man börjar riva denna?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 20:06   #765
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tack för alla svar. Citerar Skuggan

Ok, uttagen tar jag bort! I förra rummet lät jag dock själva "insatsen" bakom dosan sitta kvar. Tyckte det verkade svårt att montera ner även denna, och ha kablar hängandes. Problemet var att täcklock därmed inte fungerade, då insatsen stack ut lite.

F.ö. är jag lite småskraj för el. I förra rummet drog jag proppen, men visste inte att 1 av 3 uttag gick på en annan propp. Åkte på en jävla stöt. En dum fråga kanske, men kan man bara tejpa över? Finns ingen risk för kortslutning när man väl sätter på strömmen igen? Jag menar, jag kommer inte hinna spackla hela rummet i ett svep, och behöver ström i lägenheten.
Spänningsprovare borde alla hemmafixare ha

Tejpen leder ej så kortslutning blir det inte, men är inte en lösning jag hade rekommenderat. Men är du försiktig runt uttagen när du jobbar samt ser till att inga obehöriga rör sig där så de riskerar sina liv så kan det väl göras.


Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Jag tror inte det finns fler telefonjack i lägenheten faktiskt. Kabeln går längs med sockeln (hänger fritt nu sedan jag tog bort den).


Ok, ingen risk att man sabbar för grannar? Har läst att om man grejar med sådana kablar kan man orsaka störningar hos grannar?
Beror på hur de har byggt upp nätet, har de gjort som en föregående postare skrev att de dragit det genom lgh så kan det skapa problem. Dock en idiotisk lösning i min värld


Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Vill ju gärna bli kvitt kabellist och kabel, men är rädd för att krascha för grannarna. Kabellisten går till en fyrkantig dosa som sitter alldeles vid dörren. Borde man kontakta bostadsrättsföreningen innan man börjar riva denna?
Dosan vid dörren, hur ser den ut?

Samt är det för tvn en eller två kablar i dosan du vill få bort?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)