Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-05-02, 17:20   #151
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Jag undrar hur svårt det är att byta ett handfat från en med två separata blandare till en med en enda. Jag har inte gjort något liknande innan. Tänkte köra på Clas Ohlssons billigaste handfat och enklaste blandare. Är det bättre att hyra in en rörmokare, och vad skulle han ta för jobbet ungefär? Är i bagarmossen. Hade ju varit kul att lära sig nåt på kuppen liksom.

https://www.dropbox.com/s/rox8fng41rmu242/sink.jpg?dl=0

Sorry, kommer inte ihåg hur man delar filer direkt från dropbox...
Mitt råd, köp inte en billig blandare. Den kommer börja läcka vatten efter ett år. Det är inte ens säkert att den är godkänd att använda i svenska hem (även om Claes Ohlsson påstår det).
Utöver skiftnycklar så behöver du även en rörskärare, silicon, skruvdragare, eventuellt en borrmaskin, upphängningsmaterial och ett vattenpass.

Med noll erfarenhet bakom mig så hade jag hyrt in en rörmokare alla dagar i veckan.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 17:55   #152
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Ja, inte hade man gjort så hemma direkt.
Säkert
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 17:58   #153
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Kom ihåg att om du själv muppar runt med vatteninstallationer och något går åt h-e så täcks det med stor sannolikhet inte av försäkringen.
Det kan det göra, men det kan också inte det. Skiljer sig mellan bolag där. Själv fick jag ersättning för en vattenläcka som berodde på byggfel orsakat av förra ägaren, men det hängde på att han också godtog byggfelet i sig gentemot sitt försäkringsbolag vilket farbrorn gjorde.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:01   #154
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Mitt råd, köp inte en billig blandare. Den kommer börja läcka vatten efter ett år. Det är inte ens säkert att den är godkänd att använda i svenska hem (även om Claes Ohlsson påstår det).
Utöver skiftnycklar så behöver du även en rörskärare, silicon, skruvdragare, eventuellt en borrmaskin, upphängningsmaterial och ett vattenpass.

Med noll erfarenhet bakom mig så hade jag hyrt in en rörmokare alla dagar i veckan.
Vattenblandare i svenska hem? what? Var finns det krav på hur vattenblandare ska vara i svenska hem?

Min erfarenhet; är man påläst så är rörmockarkostnaden slöseri med pengar. Säkert vatten + BKR + koll med försäkringsbolag, nemas problemas. Rördragning är lite pill men inget raketforskarjobb.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:13   #155
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vattenblandare i svenska hem? what? Var finns det krav på hur vattenblandare ska vara i svenska hem?

Min erfarenhet; är man påläst så är rörmockarkostnaden slöseri med pengar. Säkert vatten + BKR + koll med försäkringsbolag, nemas problemas. Rördragning är lite pill men inget raketforskarjobb.
Har du inte säkervatten-certifiakt så behöver inte försäkringsbolagen betala ut pengar, om något händer. Och ja, blandare och övrig utrustning ska hålla en viss standard, även vilken typ av koppling du använder och om du sätter tex. ballofix efter blandaren så måste de monteras på ett speciellt vis.

Det finns en anledning till att sveriges försäkringsbolag tagit fram Säkervatten.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:17   #156
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Har du inte säkervatten-certifiakt så behöver inte försäkringsbolagen betala ut pengar, om något händer. Och ja, blandare och övrig utrustning ska hålla en viss standard, även vilken typ av koppling du använder och om du sätter tex. ballofix efter blandaren så måste de monteras på ett speciellt vis.

Det finns en anledning till att sveriges försäkringsbolag tagit fram Säkervatten.
Var får du certifikat från som en kriterie? Om det är installerat enligt Säkert Vatten så är det precis som med våtrum OK enligt flera bolag.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:19   #157
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Försäkringsbolagen kräver inte att allt är installerat av någon med certifikat, de kräver att det som är installerat uppfyller Säkert Vatten. Och/eller Byggkeramikrådets föreskrifter. Egentligen är det samma sak vad gäller eldragning, är all el korrekt dragen och elbesiktigas så är det struntsamma om det finns ett intyg på det eller ej.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:23   #158
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Egentligen är det samma sak vad gäller eldragning, är all el korrekt dragen och elbesiktigas så är det struntsamma om det finns ett intyg på det eller ej.
http://www.elsakerhetsverket.se/priv..._med_el_hemma/
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:29   #159
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Två skilda saker min gode herre. Vad du får göra är en sak. Vad en elbesiktning säger är en annan.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:35   #160
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Du kan få 100% godkänd elbesiktning utan att ett enda dugg är gjort av ett företag. Så länge det uppfyller elsäkerhetsverkets regler och direktiv så kan det vara top notch. Blanda inte ihop föreskrifter + företag/entreprenörer + försäkringskriterier i en och samma mix. Vad försäkringsbolagen kräver är att det är gjort enligt bestämd standard (ISO eller motsv). Om det är Kalle Kulas bolag eller Nisse Jag Gör Det Själv står det sällan något om i villkoren, utan villkoren är att bygget är utfört enligt praxis, ofta med hänvisning till ISO / BKR / Säkert Vatten osv. Jag vill inte rekommendera folk till att göra åtgärder på områden som är kritiska. Ta absolut hjälp då det kan gå åt h-e om det går fel.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 18:36   #161
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kraven försäkringsbolagen ställer är att det är korrekt utfört. Inte att det är utfört av någon som tror sig vara korrekt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 19:17   #162
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Som skuggan säger gäller det bara att anläggningen blir besiktad och godkänd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 19:27   #163
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Som skuggan säger gäller det bara att anläggningen blir besiktad och godkänd.
Då gäller det att man lyckas med det också
Jag personligen hade inte gjort några större jobb själv, trots egen kunskap.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 19:39   #164
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Då gäller det att man lyckas med det också
Jag personligen hade inte gjort några större jobb själv, trots egen kunskap.
Säkert Vatten är ingen raketforskning. Det är direktiv på hur och var du lägger tätning, se till att ha plastskydd under diskmaskin, kyl/frys med vattentillförsel osv. Föreskrifter för hur rören ska dras i tätskikt mm. Mycket bra föreskrift!

Elföreskrifter är tyvärr får jag säga sämre för de öppnar upp för mer privatpul. Föreskrifterna som finns är lite för lätta, en sjuåring kan lära sig dra ny el då det så pass lite som krävs mer än färger och kunskap om faslära. Däremot dras det galet mycket fulel för att folk nonchalerar och tappar respekten för vad 230v/10A kan innebära.

Hemmapulare kommer alltid att finnas, men om man kan genom tydliga instruktioner och direktiv härleda så kommer hemmapulandets negativa effekter att bli mindre.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 19:44   #165
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Då gäller det att man lyckas med det också
Jag personligen hade inte gjort några större jobb själv, trots egen kunskap.
Det är ju inte raketforskning ifall man får anvisningar på kvadratyta osv,

Jag drog alla rör när jag fällde in, monterade alla koppar, drog i alla trådar i alla rör, därefter fick en elektriker komma hit och koppla allting och besikta jobbet.

Sedan är det ju så också att händer det något är det jävligt svårt att säga vilken ägare som varit där och pillat. Det kanske är ett gammalt dolt elfel som tidigare ägare/ärkepucko gjort..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)