Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-20, 19:13   #8161
alexander96
Registered User
 
alexander96s avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 521
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt poängen med fasta under bulk. Själv tränar jag fastande med vassle innan och äter resten av dagen. Vilodagar äter jag när jag vaknar och äter resten av dagen. Eller ja, jag hamnar väl på kring 14-15 h fasta på träningsdagar ändå men det är omedvetet.

Att medvetet pricka in ett "ätfönster" för att ta del av...några mystiska supereffekter som någon gärna får förklara som hjälper med målet att lägga på sig massa, känns helt onödigt.

Under deff ser jag klart poängen med fasta dock. Man är mindre hungrig och får äta sig mätt. Dessutom finns det nog även smärre fördelar med fettförbränning på låg kroppsfettsprocent.

Gör inte felet att tillskriva fasta en massa som kanske inte gäller. Om något har studier visat på lägre mTOR; anabolism (vid 20 h fasta om dagen). Sedan är ju 16 h en extremt kort tid att "fasta" a k a hoppa över frukost.
så det finns inga studier som visar på fördelar med att fasta under "bulk" alls? Försöker själv bulka långsamt just nu och har svårt att bestämma mig angående detta.
alexander96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 19:17   #8162
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Nej.

Man har i en studie sett att äldre kvinnor hade bättre kvävebalans när de åt 80% av proteinintaget i en måltid, än när man delade upp proteinintaget över hela dagen. Att proteinintaget inte var särskilt högt spelar ju också in.

Men det går knappast att jämföra med en styrketränande ung man som bulkar.

Senast redigerad av tjing den 2013-02-20 klockan 19:21.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 19:38   #8163
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Dessutom hade unga kvinnor mer positiv kvävebalans när proteinet delades upp på fler måltider, i samma studie.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 19:48   #8164
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av alexander96 Visa inlägg
så det finns inga studier som visar på fördelar med att fasta under "bulk" alls? Försöker själv bulka långsamt just nu och har svårt att bestämma mig angående detta.
Inga fördelar vad gäller viktuppgång. Men hälsofördelar torde fortfarande finnas i jämförelse. De brukar dock gå stick i stäv med viktuppgång. Ja, även ökning av muskelmassa.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 20:04   #8165
traidmill
Registered User
 
traidmills avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 217
jag ser exakt samma fördelar med pf vid bulk som deff, äta stora måltider och hålla kroppsfettet lågt samt slippa alla förberedelser och småmåltider.
traidmill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 20:08   #8166
Jode
Registered User
 
Jodes avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 565
Sedan jag började med PF har jag på sin höjd gått upp 2-4 kilo. Och mitt mål har varit att gå upp i vikt efter att ha legat allt för lågt under en lång period. Mitt problem har alltid varit att jag gått runt hungrig och lätt spårat ur i antingen girsbulk pga att jag alltid kunnat äta eller på strikt diet för att råda bukt på mig själv.

Jag kan nu äta vad jag vill, och kan ha en mer avslappnad syn på mat utan att behöva planera en jävla massa matlådor till jobbet osv.

Det vore säkerligen bättre att äta normalt om jag verkligen skulle vilja packa på mig vikt men jag har allt annat än bråttom och jag trivs väldigt bra med att fasta lite.
Jode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 20:14   #8167
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av traidmill Visa inlägg
jag ser exakt samma fördelar med pf vid bulk som deff, äta stora måltider och hålla kroppsfettet lågt samt slippa alla förberedelser och småmåltider.
Det är möjligt, och det finns anekdotiska uppgifter om det, men det är inte alls säkerställt. Dessutom kan det vara svårare att få i sig alla kalorier, om man inte är villig att äta hyffsat mycket fett.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 20:59   #8168
traidmill
Registered User
 
traidmills avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det är möjligt, och det finns anekdotiska uppgifter om det, men det är inte alls säkerställt. Dessutom kan det vara svårare att få i sig alla kalorier, om man inte är villig att äta hyffsat mycket fett.
Det handlar ju enbart om individen IMO, jag har inga problem att äta sjuka mängder mat även cleant. Tilläggas ska också då att jag är 196cm lång och närmare 100kg så jag behöver lägga mig relativt högt för att gå upp i vikt.
traidmill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 21:01   #8169
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Jag kränger 5000 kcal på 7-8 timmar idag (800 g carbs/280 g protein/60 g fett). Hardgainer som jag är måste jag ta fram Den Fantastiska Bulken som vapen mot mina gener.

Men visst spänner magen onekligen ut en del. Många har dock problem som sagt med att äta så stora mängder mat på kort tid.

Senast redigerad av tjing den 2013-02-20 klockan 21:02.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 21:27   #8170
Jode
Registered User
 
Jodes avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 565
Hur vattnig blir du av att ligga på 800g kolhydrater? 5000kcal på 8 timmar är bra ätit, får man fråga vad du ätit idag? och hur ser dina vilodagar ut på "bulk"
Jode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 09:14   #8171
alexander96
Registered User
 
alexander96s avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 521
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Nej.

Man har i en studie sett att äldre kvinnor hade bättre kvävebalans när de åt 80% av proteinintaget i en måltid, än när man delade upp proteinintaget över hela dagen. Att proteinintaget inte var särskilt högt spelar ju också in.

Men det går knappast att jämföra med en styrketränande ung man som bulkar.
Om man vänder på det,Finns det några direkta fördelar med ett "vanligt" matschema under bulk? Kanske låter som en idiotfråga haha.
alexander96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 09:28   #8172
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av alexander96 Visa inlägg
Om man vänder på det,Finns det några direkta fördelar med ett "vanligt" matschema under bulk? Kanske låter som en idiotfråga haha.
Du är inte bunden till ditt ätfönster på 8h. Du minskar de eventuella riskerna som finns med stora måltider.

Det kanske visar sig att fler måltider är bättre för muskelbyggnad. Ett lika stort kanske som att periodisk fasta kanske ger bättre resultat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 09:49   #8173
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Du är inte bunden till ditt ätfönster på 8h. Du minskar de eventuella riskerna som finns med stora måltider.

Det kanske visar sig att fler måltider är bättre för muskelbyggnad. Ett lika stort kanske som att periodisk fasta kanske ger bättre resultat.
Äntligen lite mindre bullshit i tråden.
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 10:00   #8174
traidmill
Registered User
 
traidmills avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Du minskar de eventuella riskerna som finns med stora måltider.
Ingen kritik här utan mest nyfiken, vad menar du att det skulle finnas för eventuella risker med stora måltider?
traidmill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 10:05   #8175
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av traidmill Visa inlägg
Ingen kritik här utan mest nyfiken, vad menar du att det skulle finnas för eventuella risker med stora måltider?
Det har tagits upp i tråden om jag inte missminner mig. Tjocktarmen eller liknande kan ta stryk.

edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163032
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2013-02-21 klockan 10:07.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)