Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-09, 16:43   #8116
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Visserligen.

Insulinnivåer beror ju såklart i hög grad på hur måltiden är sammansatt också; GI på kolhydrater, fibrer, fett, protein etc. Vissa källor är mer insulinogena än andra osv.

Ja, av de studier jag sett. Visst blir det mer akut oxidativ stress, blodsocker och insulinnivåer men sett över dygnet är AUC (area under the curve) lägre vid färre måltider totalt sett så det kan finnas en poäng i att t ex äta största delen av näringsintaget på färre tillfällen.

I en välkänd studie där man jämförde 1 vs 3 måltider / dag fick 1-måltider per dag-gruppen aningen högre blodtryck och totalkolesterol (både HDL och LDL) men tappade fett. Här lär ju kostsammansättningen spela en jätteroll också.

Det ultimata är förmodligen att äta det mesta av matintaget i samband med träning, men det är knappast något revolutionerande.
Det verkar som en hel dags mindre ätande, typ 2-3 ggr i veckan och främst fiberrika kolhydrater , är mest effektivt för mig iaf vad gäller fettprocent på kroppen. Hålla magen igång (och eventuellt undvika följande fettinlagring pga ökat grehelin) genom att ta några tuggor av ett grovt bröd och lite grönsaker/frukt under hela dagen verkar vara effektivt för att hålla lönnfetheten borta.
Äta stora måltider få gånger per dag verkar däremot ge en betydligt större avlagring runt magtrakten (håller dock inte stenkoll på kalorierna och hur mycket jag gör av med, så det kan mycket väl bero på att jag då äter för mycket och inte nödvändigtvis en funktion av ngn hormonell påverkan eller annat).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-02-09 klockan 16:46.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:48   #8117
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Det kan kanske vara som du säger, men det beror ju helt på kostsammansättningen.

Poängen är att man bränner mycket mer fett när man inte äter och att fettbalansen förmodligen lätt blir negativ om man äter en gång per dag och inte vräker i sig fett.

Men att äta på ett sätt man mår bra av är ju det viktigaste
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:56   #8118
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Brukar alltid läsa hans sida då jag litar annars på hans omdöme och ser han som en väldigt kompetent tränare inom fitness.
Angående kompetens så håller de flesta inte med dig, ett exempel som belyser det är t ex det här:

"These results are impressive and suggest an even larger daily dose taken at multiple times throughout the day is preferred. Consider taking 10 grams of vitamin C spaced throughout the day. "

Min fetmarkering.

Hans blogg

Det är förhoppningsvis ingen som lyssnar på honom efter att ha läst de få raderna ovan.

Jag har däremot inte läst det som du länkade
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:59   #8119
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Ja, han drar märkliga slutsatser. Mer är inte nödvändigtvis bättre. Finns inga studier som visar på fördelar med en sådan massiv mängd c-vitamin.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 17:23   #8120
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
En del reflektioner om Polquins artikel om fasta:

Han har några eventuella poänger. Mycket lär påverkas av fastans längd för övrigt.

1. Jag har sett studier på matintag och olika kognitiva tester där fasta förbättrar minne akut, medan ett högre blodsocker ger bättre spatial förmåga. Jag kan tröttna på folk som ska säga att fasta "ger bättre kognition" och dylikt, rakt av bara sådär för att de läst det på någons sida. Verkligheten är ofta inte så svart/vit.

Av evolutionära anledningar så är ghrelin (hungershormon) aktivt även i amygdala och ett bra minne lär vara bra för att lokalisera mat och notera farligheter i omgivningen. Katekolaminer amplifierar denna selektiva varseblivning och gör oss snabbare i reaktioner och tanken. Fasta är ju essentiellt en låggradig fight/flight-reaktion som kan späs på med stimulanter som koffein.

Det är med andra ord en stressor, som bör vägas ihop med övriga stressorer i livet. För mycket stress är alltid för mycket stress och ångest och nedstämdhet kan amplifieras av höga nivåer katekolaminer i blodet. Fastans längd, kcal-intag och annat lär påverka mycket här.

2. Angående hormonnivåer kan det finnas en poäng, kanske särskilt hos kvinnor. PF verkar inte vara alls lika gynnsamt för kvinnor som för män, återigen av evolutionära anledningar. Kvinnor har i studier uppvisat t ex sämre glukostolerans och försämrad insulinkänslighet av ADF (alternate-day fasting), medan mäns värden förbättras. Barnafödande kräver energitillgänglighet, tycker naturen. Studier på råttor har också visar att kvinnliga råttor maskulineras och det blir hormonellt jox.

Slutligen tror jag att det finns en stor individuell skillnad i tolerans för fasta som går bortom "placebo" och annat trams folk hasplar ur sig. Vissa mår bra av en viss längds fasta, andra upplever trötthet/svaghet/ångestkänslor/irritation etc.

Senast redigerad av tjing den 2013-02-09 klockan 17:26.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 17:28   #8121
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Fasta är väl isf bättre för åldersrelaterad försämring av kognition, än akut påverkan.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 17:29   #8122
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Fasta är väl isf bättre för åldersrelaterad försämring av kognition, än akut påverkan.
Ja, det i så fall via insulin/IGF och effekter på hjärnan (alzheimers etc) tänker du?
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 17:39   #8123
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Ja.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 11:30   #8124
Pompere
Registered User
 
Pomperes avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 1 745
Intressanta tankar kring Charles Poliquin. Jag kanske bör ändra min åsikt lite om honom då innan denna artikel publicerades var väldigt troende längst han ord och såg honom lite som en "guru/uber-nörd" inom styrketräning.

Jag får helt enkelt läsa hans inlägg med en nypa salt nu.
Pompere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 11:42   #8125
Omnomnom
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 42
Poliquin skriver om "infrequent/regular Feedings", men vad avses egentligen? Det är ju inte motsatser.

Oregelbundna matvanor är inte bra, men det går ju utmärkt att ha regelbundna ("lunch kl 12, middag kl 19" varje dag") matvanor med PF.

Det känns som han blandar ihop väldigt mycket, och drar ganska långtgående 'slutsatser' för att försöka få ihop sin poäng.
Omnomnom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 12:04   #8126
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Frågan är väl egentligen hur mycket man fastar om det:

1) Är under så kort tid

2) Sannolikt äter en högproteinkost etc och kanske tar upp aminosyror från tidigare måltid fortfarande 12+ timmar senare. Egentlig fasta som sådan är när nutrienter tagits upp och maten bearbetats. Något jag sällan hör diskuteras i samband med fasta överhuvudtaget.

Leangains-fasta t ex, där vissa äter mycket kasein innan läggdags. När är egentligen det helt fastande stadiet? Sannolikt i stort sett aldrig. "Faste-liknande" onekligen men inte egentlig fasta. Det är mer av en protein-fasta i sådana fall. Då blir det ännu mer vanskligt att tala om positiva effekter av periodisk fasta.

"...In a physiological context, fasting may refer (2) to the metabolic state achieved after complete digestion and absorption of a meal."

http://en.wikipedia.org/wiki/Fasting

Senast redigerad av tjing den 2013-02-10 klockan 12:11.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 16:47   #8127
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Leangains-fasta t ex, där vissa äter mycket kasein innan läggdags. När är egentligen det helt fastande stadiet? Sannolikt i stort sett aldrig. "Faste-liknande" onekligen men inte egentlig fasta. Det är mer av en protein-fasta i sådana fall. Då blir det ännu mer vanskligt att tala om positiva effekter av periodisk fasta.
Har funderat på det här också. Planen är att fasta, men på samma gång gör man det man kan för att undvika fullständig fasta. Dvs mycket fett och kasein vid sista måltiden för att se till att ha aminosyror i omlopp.

Finns det inga studier eller information om hur en längre fasta regelbundet kan tänka sig ha på träning och muskelutveckling. Jag hade genast bytt till iallafall minst 24 timmars fasta om det inte påverkat allt för negativt på mina ökningar.

Som jag känner just nu är 16 timmars fasta nästan löjligt, jag vill gå längre. Dels för att jag mår så otroligt bra under slutet av fastan, både mentalt och fysiskt.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 16:53   #8128
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Finns det inga studier eller information om hur en längre fasta regelbundet kan tänka sig ha på träning och muskelutveckling.
Nej, Ramadanstudier är väl det närmaste man kommer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?l...m_uid=22822448
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 17:04   #8129
Wiizra
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Har funderat på det här också. Planen är att fasta, men på samma gång gör man det man kan för att undvika fullständig fasta. Dvs mycket fett och kasein vid sista måltiden för att se till att ha aminosyror i omlopp.

Finns det inga studier eller information om hur en längre fasta regelbundet kan tänka sig ha på träning och muskelutveckling. Jag hade genast bytt till iallafall minst 24 timmars fasta om det inte påverkat allt för negativt på mina ökningar.

Som jag känner just nu är 16 timmars fasta nästan löjligt, jag vill gå längre. Dels för att jag mår så otroligt bra under slutet av fastan, både mentalt och fysiskt.
Man bygger inte mer muskler för att man fastar.
Wiizra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 17:10   #8130
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, Ramadanstudier är väl det närmaste man kommer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?l...m_uid=22822448
Precis.

Vi får se vad framtiden utvisar.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)