Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: När ni har varit i slagsmål, har era muskler påverkat utgången då? Motivera era svar!
Ja, mycket, till det bättre. 15 14.02%
Ja, lite, till det bättre. 15 14.02%
Nej, det har inte påverkat alls. 3 2.80%
Ja, men jag blev sämre pga mina muskler. 0 0%
Jag har inte varit i ett riktigt slagsmål eller i hård sparring sedan jag började träna. 74 69.16%
Antal röster: 107. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-13, 23:34   #46
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Senaste slagsmål jag var i var nog ca 25 år sen så jag vet inte. Men jag antar att de kan vara till nytta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 00:30   #47
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Det gör en helt enorm skillnad mot andra icke-kampsportare att väga i snitt 30kg mer och vara två-tre gånger starkare.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 01:21   #48
LeBron
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 702
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Jag kommer ihåg när min polare (2m runt 120kg) och någon liten kille på 170 runt 70kg började tjafsa om något löjligt.

Den lilla killen laddade ett snabbt och hårt slag rakt över ansiktet på polaren som gick i golvet omedelbart. Sen var det inte mer med det.

Utan handskar krävs det ofta bara en bra träff på rätt ställe så är den andra personen borta. Men skulle de stå och slugga varandra i ansiktet tvivlar jag på att den lilla killen hade undvikit hamna i koma efter första träffen
Precis! Fast det andra påstående håller jag inte med om, din polare kanske är jättestor och stark i gymmet men CANT SWING FOR SH*T? Eller att den lilla kanske är en boxare och är van med smällare osv osv.
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 02:28   #49
Alfen avf Ling
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Hur tusan ska du ha det egentligen?
Det finns givetvis en fördel med att vara stark, men det är inte det viktigaste i ett slagsmål. Jag fattar inte ens att du försöker säga emot. Speciellt inte när du efterfrågar en subjektiv bedömning.
Vadå hur tusan jag ska ha det?

Jag säger inte emot utan bara konstaterar att enorm styrka och storlek uppenbarligen kan väga upp för sämre teknik. Notera: kan, kan, kan, kan. Det kan väga upp för sämre teknik - det gör det inte per automatik bara för att man lyfter en skivstång några ggr i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Om du vill kan jag som tränat iallafall 3-6 månader blandad kampsport och bänkar dubbla kroppsvikten demonstrera hur jävla mycket råpisk jag skulle få av toppboxaren i min förra klubb, som knappt bänkar kroppsvikten.
Varför skulle jag vilja det? Vad har det för relevans? Självklart kan du inte spöa en toppboxare bara för att du bänkar dubbla kroppsvikten, men plocka in t ex Magnus Samuelsson när han var som störst så har vi en rolig fight (ej boxning då utan MMA utan regler). Boxaren skulle få vääääldigt stora problem om han inte har tränat grappling. Nu har jag för mig att Samuelsson har tränat en hel del BJJ med Royce Gracie vilket antagligen gör att han skulle vinna de flesta fighter. Men även utan kampsportsträning alls så skulle han ha en chans.


Jag skulle vilja se Paolo Roberto vs 130kg finsk sisu i en - bokstavligt talat - dödsmatch utan några som helst regler. Menar inte att jag vill att någon av dem ska dö utan att det skulle vara en intressant match!

En f d svensk mästare i Boxning i en låg viktklass mot en riktigt stor och råstark finsk styrkelyftare.

Jag påstår inte att 130kg finsk sisu skulle vinna lätt, men jag lovar att han skulle ha en chans... i den fighten skulle man få se hur mkt storlek+styrka(+explosivitet) kan göra. 130kg finsk sisu skulle med lite tur kunna springa in i Paolo, ha omkull honom och börja slå/stampa/sparka på honom och om han får in bra träffar skulle han kunna slå ut Paolo. Att ha 140 rasande kg finsk sisu som bänkar 250kg raw över sig är ingen lek direkt.

Och ingen behöver påpeka att Paolo kan vinna rätt lätt genom att bara dansa undan och springa ifrån Sisu tills han är trött och sedan knocka honom, men inomhus skulle Sisu ha mkt bättre chanser...
Alfen avf Ling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 04:53   #50
okeej
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 2
Sisu är väl ganska bra på brottning?


Brottning>Boxning.
okeej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 07:01   #51
LeBron
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 702
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Vadå hur tusan jag ska ha det?

Jag säger inte emot utan bara konstaterar att enorm styrka och storlek uppenbarligen kan väga upp för sämre teknik. Notera: kan, kan, kan, kan. Det kan väga upp för sämre teknik - det gör det inte per automatik bara för att man lyfter en skivstång några ggr i veckan.

Varför skulle jag vilja det? Vad har det för relevans? Självklart kan du inte spöa en toppboxare bara för att du bänkar dubbla kroppsvikten, men plocka in t ex Magnus Samuelsson när han var som störst så har vi en rolig fight (ej boxning då utan MMA utan regler). Boxaren skulle få vääääldigt stora problem om han inte har tränat grappling. Nu har jag för mig att Samuelsson har tränat en hel del BJJ med Royce Gracie vilket antagligen gör att han skulle vinna de flesta fighter. Men även utan kampsportsträning alls så skulle han ha en chans.


Jag skulle vilja se Paolo Roberto vs 130kg finsk sisu i en - bokstavligt talat - dödsmatch utan några som helst regler. Menar inte att jag vill att någon av dem ska dö utan att det skulle vara en intressant match!

En f d svensk mästare i Boxning i en låg viktklass mot en riktigt stor och råstark finsk styrkelyftare.

Jag påstår inte att 130kg finsk sisu skulle vinna lätt, men jag lovar att han skulle ha en chans... i den fighten skulle man få se hur mkt storlek+styrka(+explosivitet) kan göra. 130kg finsk sisu skulle med lite tur kunna springa in i Paolo, ha omkull honom och börja slå/stampa/sparka på honom och om han får in bra träffar skulle han kunna slå ut Paolo. Att ha 140 rasande kg finsk sisu som bänkar 250kg raw över sig är ingen lek direkt.

Och ingen behöver påpeka att Paolo kan vinna rätt lätt genom att bara dansa undan och springa ifrån Sisu tills han är trött och sedan knocka honom, men inomhus skulle Sisu ha mkt bättre chanser...
Vad har du rökt? Paolo skulle bokstavligt talat äta upp honom.
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 07:04   #52
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Jag undrar vad för effekt det har fått på era färdigheter i slagsmål. Amdelen personer som slåss "på gatan" regelbundet eller ens någon gång då och då är såklart väldigt liten här men nu menar jag inte gatuslagsmål utan slagsmål generellt (alltså all typ av fullkontaktssparring även om ju närmare gatuslagsmål (eller helt enkelt inga regler) = desto bättre för pollen).


Nu till själva frågeställningen:


[*]Så frågan gäller alltså: vad för effekt har era muskler fått på era slagsmålsfärdigheter?
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Vadå hur tusan jag ska ha det?

Jag säger inte emot utan bara konstaterar att enorm styrka och storlek uppenbarligen kan väga upp för sämre teknik. Notera: kan, kan, kan, kan. Det kan väga upp för sämre teknik - det gör det inte per automatik bara för att man lyfter en skivstång några ggr i veckan.

Varför skulle jag vilja det? Vad har det för relevans? Självklart kan du inte spöa en toppboxare bara för att du bänkar dubbla kroppsvikten, men plocka in t ex Magnus Samuelsson när han var som störst så har vi en rolig fight (ej boxning då utan MMA utan regler). Boxaren skulle få vääääldigt stora problem om han inte har tränat grappling. Nu har jag för mig att Samuelsson har tränat en hel del BJJ med Royce Gracie vilket antagligen gör att han skulle vinna de flesta fighter. Men även utan kampsportsträning alls så skulle han ha en chans.
Vi pratar ju inte om nån enorm gudabenådad styrka, utgångsläget handlar om ifall en själv har fått någon fördel med i ett bråk genom att lägga på sig muskler, jämfört mot tidigare. Det står definitivt inte någonting om att lägga på sig 50kg i kroppsvikt samtidigt. Med tanke på att det finns oändligt antal historer där David har piskat Goliat ute på gatan så visar det på att det viktigaste inte är hur stark man är. Det räcker att se tillbaka på mina bråk, jag tror inte att jag har varit med i något där det till syvende och sist avgjordes med styrka.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 07:14   #53
LeBron
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 702
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Vadå hur tusan jag ska ha det?

Jag säger inte emot utan bara konstaterar att enorm styrka och storlek uppenbarligen kan väga upp för sämre teknik. Notera: kan, kan, kan, kan. Det kan väga upp för sämre teknik - det gör det inte per automatik bara för att man lyfter en skivstång några ggr i veckan.

Varför skulle jag vilja det? Vad har det för relevans? Självklart kan du inte spöa en toppboxare bara för att du bänkar dubbla kroppsvikten, men plocka in t ex Magnus Samuelsson när han var som störst så har vi en rolig fight (ej boxning då utan MMA utan regler). Boxaren skulle få vääääldigt stora problem om han inte har tränat grappling. Nu har jag för mig att Samuelsson har tränat en hel del BJJ med Royce Gracie vilket antagligen gör att han skulle vinna de flesta fighter. Men även utan kampsportsträning alls så skulle han ha en chans.
Tror du att en stor och klumpig Samuelsson skulle spöa en boxare? Utan handskar och regler skulle Samuelsson ändå aldrig få tag i honom. Går han "YOLO" och rushar in riskerar han bara att bli knockad direkt.
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 07:19   #54
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Om vi bara pratar kampsport där min erfarenhet finns så skulle jag tro följande.

Scenario 1: Sätt ihop 2, helt utan kampsports eller slagsmålserfarenhet, i låt oss säga en MMA fight så har den starkare definitivt en fördel (om han inte har kondis som en KOL patient)

Scenario 2: Sätt ihop 2, med liknande kampsportserfarenheter, i en MMA fight så har den starkare definitivt en fördel.

Scenario 3: sätt ihop 2 med olika erfarenhet, kampsportare vs novis, i en MMA fight så spelar det mindre roll hur stark novis är.

Att det finns en fördel för en kampsportare att vara starkare än sin motståndare (pratar inte muskelmassa ala bob sapp nu) till samma kroppsvikt tycker jag inte det råder något tvivel om. Att sedan god teknik kan utmanövrera en starkare motståndare är en annan sak. Tror dock du får svårt att hitta en framgångsrik kampsportare som inte får anses vara starkare än genomsnittet.

Ju mer brottning det är inblandat desto viktigare blir även styrkan.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 07:27   #55
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Samuelsson skulle hursomhelst klara sig bättre med nuvarande vikt och muskelmassa än om han vägde 60kg med samma erfarenhet. Tror ni överskattar paolos brottning. Paolo kan alltid utboxa Samuelsson men utvecklas det hela till brottning är de troligtvis lika dåliga bägge två och då mosar Samuelsson Paolo och kottar GnP, skulle jag tro.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 08:00   #56
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Det är ju en viss skillnad att fråga om muskler har nytta eller om random koloit haft nytta av det. Självklart är muskler aldrig en nackdel men samtidigt inte den stora fördel som många kan få för sig.

När man sedan går till de mer extrema fallen som tas upp har som Sisu eller Samuelsson så är det klart att de har en enorm fördel jämfört med random snubbe. Men bara för att du bänkar 120 betyder inte det att du nitar vem som.

Så för mig är det väl som så att ja är du riktigt jävla jättestor har du stor chans att klara dig bra om inte, håll dig borta från slagsmål...

Det är mina funderingar som gamal boxare
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 08:06   #57
Avtrubbad
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 41
Då jag tydligen hamnar i sånt här ibland så kommer jag med den teorin om att jag snarare hade mer nytta av att väga 80+ kg istället för 70 kg. Sen allt som oftast uppstår ju sån här skit vid fylla, det blir ju genast en del motorik och balans som försvinner.

Så länge det går illa kvickt så finns det vissa fördelar, dock är det ju rätt tråkigt att behöva flytta runt på massa extrakilon. Sen tränar man ju ingen kondis längre och det var knappast till någon fördel.

Sen tänker jag sticka ut hakan och påstå att MMA är jättekul i ringen osv, men det är inte så rockigt när man ligger utomhus på vintern och det är grus och skit ute. Det resulterar i en jävla massa skrapsår på båda parter.
Avtrubbad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 08:10   #58
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Större muskler tror jag fungerar minst lika bra i avskräckande syfte, dvs ingen vill mucka med dig om du är stor och grov.

Själv har jag rullat lite mma. Var på en ny klubb och rullade med deras instruktör som inte var speciellt liten men inte heller direkt superatlet. Efter träningen kommenterar han just att det var väldigt svårt att rulla med mig, just för att jag var väldigt stark i alla positioner, han hade svårt att få in lås, svep med mera just pga detta. Så något gott gjorde nog musklerna allt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 08:11   #59
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Njae men typ

2-4 killar hamnar i något tjafs. Jag känner en eller två av dem. Försöker avleda bråket och det har lyckats antingen direkt (pga förändrad kropp i gymmet eller ej eller bara om man har ordets gåva alt. en kombo låter jag vara osagt. Brukar bli väldigt lugnt om jag lägger mig i något pga att jag känner personen/erna i fråga) eller efter någon knuff eller box. Har aldrig slagit någon och har ingen lust med det heller. Behöver inte hävda mig på det sättet, räcker med lite likes på facebook när jag har fått trolla av mig lite.
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 08:12   #60
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Större muskler tror jag fungerar minst lika bra i avskräckande syfte, dvs ingen vill mucka med dig om du är stor och grov.
Det var så jag menade men uttryckte lite omvänt och långt.
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)