Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-06, 19:26   #31
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Fantastiskt sagt! Jag menar, du tror inte att folk med kroniska sömnproblem är "ordentligt trötta" när det inte sovit ordentligt på ett par veckor?
Haha, när mina problem var som värst (varje natt i flera år) kände jag för att strypa folk som kom med råd som "ha ett svalt rum", "drick varm mjölk", "jobba dig trött" osv.
Oftast är det nog inget illa menat, utan det handlar bara om att många inte har någon erfarenhet av seriösa och allvarliga sömnproblem, utan själva tänker på när de emellanåt ligger och vrider sig ett par timmar. Måttliga problem med sömnen har de flesta under perioder av sitt liv, men oftast går det över av sig självt efter en tid.
Gradskillnaderna är dock enorma och i likhet med de flesta andra psykiska åkommor (som sömnproblem oftast är) är det nästan omöjligt att försöka få ickedrabbade att förstå hur illa det faktiskt är ställt.
Jag var oftast så trött i kroppen att jag knappt klarade att stå upp i mer än ett par minuter, men hjärnan och hjärtat gick fortfarande på högvarv och det var helt omöjligt att somna.
Om jag lyckades somna sov jag i 30-60 minuter, vaknade och efter det var det lönlöst.
Det ledde efter tag vidare till grava depressioner, svår ångest och till och med hallucinationer. Kronisk sömnbrist fuckar verkligen upp varenda liten del av kroppen.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 19:31   #32
hertzman
Registered User
 
hertzmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2 237
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Haha, när mina problem var som värst (varje natt i flera år) kände jag för att strypa folk som kom med råd som "ha ett svalt rum", "drick varm mjölk", "jobba dig trött" osv.
Oftast är det nog inget illa menat, utan det handlar bara om att många inte har någon erfarenhet av seriösa och allvarliga sömnproblem, utan själva tänker på när de emellanåt ligger och vrider sig ett par timmar. Måttliga problem med sömnen har de flesta under perioder av sitt liv, men oftast går det över av sig självt efter en tid.
Gradskillnaderna är dock enorma och i likhet med de flesta andra psykiska åkommor (som sömnproblem oftast är) är det nästan omöjligt att försöka få ickedrabbade att förstå hur illa det faktiskt är ställt.
Jag var oftast så trött i kroppen att jag knappt klarade att stå upp i mer än ett par minuter, men hjärnan och hjärtat gick fortfarande på högvarv och det var helt omöjligt att somna.
Om jag lyckades somna sov jag i 30-60 minuter, vaknade och efter det var det lönlöst.
Det ledde efter tag vidare till grava depressioner, svår ångest och till och med hallucinationer. Kronisk sömnbrist fuckar verkligen upp varenda liten del av kroppen.
I feel you där. Får väl be om ursäkt om jag var onödigt spydig tidigare, men såna där råd får mig att gå bananas. De hjälper säkert den som har lite tillfälliga problem på grund av ökad stress eller liknande men har man seriösa trubbel med sömnen hjälper det föga. Det finns nog få saker som gör en så trasig som brist på sömn. Just den här känslan av att vara helt dödstrött i kroppen och borta i skallen, samtidigt som det är fullständigt omöjligt att somna. Inte roligt.
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 19:55   #33
Denstillasittande
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Fantastiskt sagt! Jag menar, du tror inte att folk med kroniska sömnproblem är "ordentligt trötta" när det inte sovit ordentligt på ett par veckor?
Nja, första inlägget tycker inte jag låter som ett kroniska sömnbesvär direkt. Men ber väl om ursäkt om jag trampade nån på tårna, i extrema fall är det väl bara droger som funkar.
Denstillasittande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 20:28   #34
Fredriiik
Biffen
 
Fredriiiks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Nälsta
Inlägg: 1 926
Fyfan har samma skit själv och de suger rejält! haft de i typ ett års tid, är glad om jag sover fyra timmar i sträck, vaknar väll minst fyra gånger per natt ibland sjukt mycke mer
Provar olika kuddar, mattider, promenader, träning, jobb. Sjukt svårt att hitta vad de är som gör att jag vaknar så mycket så jag kommer följa denna tråden!
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 00:29   #35
Farewell
Registered User
 
Farewells avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 34
Får tacka för alla svar!

Angående magnesium, varför tar man det som kosttillskott? Lite nyfiken på vad det kan ha med sömnen att göra.

Annars, kan det finnas något samband med mina sömnproblem och veckan utomlands? Drack ju alkohol i princip varje kväll och blev inte mer än 4 timmars sömn/per natt. Eftersom jag somnade berusad var ju den sömnen heller inte speciellt kvalitativ. Har även druckit en gång varje helg sen jag kom hem. Tänkte om allt detta kan påverka.

Aja, dags att lägga sig nu. Se hur det blir den här natten...





Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Fyfan har samma skit själv och de suger rejält! haft de i typ ett års tid, är glad om jag sover fyra timmar i sträck, vaknar väll minst fyra gånger per natt ibland sjukt mycke mer
Provar olika kuddar, mattider, promenader, träning, jobb. Sjukt svårt att hitta vad de är som gör att jag vaknar så mycket så jag kommer följa denna tråden!

Jobbigt att ha sådana här typer av problem under så lång tid. Vet att min mor har liknande problem, har säkert pågått i 10 år nu skulle jag tro.
Farewell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 06:07   #36
hallar
M.D.
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Lund
Inlägg: 903
Sover du normalt antal timmar men problemet är att du vaknar flera gånger på natten? Har du svårt att somna? Vaknar tidigt? Hur påverkar din dåliga sömn ditt mående på dagen? Kompenserar du dagtid med ex koffein?
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 07:57   #37
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Att vakna flera gånger varje natt är ananrs något de flesta småbarnsföräldrar är vana vid och även om det inte är angenämt så vänjer man sig med tiden. Det är dock lite skillnad att bli väckt av externa faktorer eller att vakna av sig själv.


Mina tips påminner väldigt mycket om andras men jag skriver dem ändå.

Se till att ha mörkt/tyst om möjligt.
Skaffa en kvällsrutin och försök lägga dig vid samma tid varje kväll
Drick inte för mycket för sent så du slipper kissa nattetid.
Ta tag i saker som du har ogjorda.


Speciellt den sista punkten brukar ha en tendens att gnaga nattetid, speciellt om du vaknar och inte kan somna om. Att vakna till i sig är inte så farligt om du snabbt och enkelt klarar av att somna om.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 09:08   #38
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Om det är tankarna som snurrar som Osten skriver om så kan det kanske vara värt att läsa lite om mindfullness.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 22:04   #39
Farewell
Registered User
 
Farewells avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 34
Det brukar bli mellan 8-9 timmar, sammanlagt, men med 3-4 avbrott då jag vaknar. Att somna brukar inte vara ett jättestort problem, brukar ta mellan 5-10 min oftast. Den dåliga sömnen påverkar trots allt inte min träning i någon större utsträckning, men brukar kunna känna mig trött i ögonen och allmänt seg under dagarna, när jag inte tränar dvs. Dricker 1 kopp kaffe om dagen, då i samband med träningen.


Ska läsa lite om mindfulness!
Farewell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 14:16   #40
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Om det är tankarna som snurrar som Osten skriver om så kan det kanske vara värt att läsa lite om mindfullness.

Vilket är det definitiva mindfullness-verket? Om man ska läsa en bok/lyssna på en podcast om mindfullness, vilken är då det?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)