Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Borde man åka i fängelse för att bära en sådan tröja?
Ja! 8 28.57%
Nej! 17 60.71%
Kanske / vet inte / osäker 3 10.71%
Antal röster: 28. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-23, 18:54   #16
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Hur tolka lagen överlåter jag till en domstol att avgöra. Men ser det inte som en omöjlig uppgift.
Så du tycker egentligen ingenting själv utan tycker bara att det den aktuella lagen konstaterar är rätt och korrekt?

Det är en korrumperad syn och dess yttersta konsekvens är att folk begår vidriga handlingar (exempelvis just förintelsen) för att "man gör sitt jobb" och att det står så i lagen.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 18:58   #17
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Kollektiv kan inte vara brottsoffer.
Kan du historien vad som hände i Tyskland under 1930-talet och andra världskriget?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 19:03   #18
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Ja, precis, och inskränkningar i att uttrycka åsikter, oavsett hur vidriga, är det första steget mot totalitär diktatur.
Med tanke på vilka länder som har hets mot folkgrupp-lagar så kan man nog ganska lugnt säga att du har fel.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 19:41   #19
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Med tanke på vilka länder som har hets mot folkgrupp-lagar så kan man nog ganska lugnt säga att du har fel.
Vad snackar du om? Även om man är på 100 % och bäst så kan man ramla ner till 98 % och fortfarande vara bäst, men man har ändå tagit ett steg mot att vara usel.

Dessutom är kausaliteten i det här fallet simpel: Förintelsen. Lycka till med att hitta HMF-lagar innan dess*, och de hårdaste och mest praktiskt använda lagarna finns såklart i Tyskland.


*

Senast redigerad av Frågenarkomanen den 2017-09-23 klockan 19:44.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 19:45   #20
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Kan du historien vad som hände i Tyskland under 1930-talet och andra världskriget?
Ja, kan du?
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:07   #21
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Vad snackar du om? Även om man är på 100 % och bäst så kan man ramla ner till 98 % och fortfarande vara bäst, men man har ändå tagit ett steg mot att vara usel.

Dessutom är kausaliteten i det här fallet simpel: Förintelsen. Lycka till med att hitta HMF-lagar innan dess*, och de hårdaste och mest praktiskt använda lagarna finns såklart i Tyskland.
Alltså, det händer ju en del på 80 år och det är väl ganska naturligt att lagar uppkommer först när behoven finns?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:09   #22
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Vad snackar du om? Även om man är på 100 % och bäst så kan man ramla ner till 98 % och fortfarande vara bäst, men man har ändå tagit ett steg mot att vara usel.

Dessutom är kausaliteten i det här fallet simpel: Förintelsen. Lycka till med att hitta HMF-lagar innan dess*, och de hårdaste och mest praktiskt använda lagarna finns såklart i Tyskland.
Det är väl snarare så att det tyder på att din grundläggande premiss är felaktig.

Att världshistoriens största krig och en ideologi som utgick från att försöka utplåna en grupp människor ledde till lagar som försöker förhindra att det synsätter återkommer är ganska naturligt. Det är klart det kan gå till överdrift men med tanke på hur ungefär samma korkade konspirationer även finns bland bortskämda svenskar här på detta forum så hur skulle det gå om man hade en kris liknande mellankrigstidens Tyskland.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:09   #23
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Varför finns det ett behov av HMF? Dåliga idéer bemöts bäst med bra argument.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:11   #24
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Varför finns det ett behov av HMF? Dåliga idéer bemöts bäst med bra argument.
Hets mot folkgrupp faller lämpligen under hatbrott. Tycker du inte det finns ett behov av någon form av reglering mot hatbrott om vi bortser från hets mot folkgrupp och ser mer allmänt på det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:13   #25
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hets mot folkgrupp faller lämpligen under hatbrott. Tycker du inte det finns ett behov av någon form av reglering mot hatbrott om vi bortser från hets mot folkgrupp och ser mer allmänt på det?
Jag ser inget behov av att stifta lagar kring "hat", funktionen är praktiskt bara att trissa upp straffen för redan existerande brott beroende på vad motivet/tanken är medan en person utför ett brott.

Folk ska straffas för brotten som utförs, inte för tankarna som finns medan brottet utförs. Hur värderar man vilken tanke som är värst medan ett brott utförs? Är inte ett mord alltid ett mord?
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-09-23 klockan 20:15.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:17   #26
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Jag ser inget behov av att stifta lagar kring "hat", funktionen är praktiskt bara att trissa upp straffen för redan existerande brott beroende på vad motivet/tanken är medan en person utför ett brott.

Folk ska straffas för brotten som utförs, inte för tankarna som finns medan brottet utförs.
Ponera att du varje dag har folk som skriker glåpord mot dig eller diskriminerar dig av X anledning. Skulle det inte kännas bra att det finns något som tar bort möjligheten för dem att göra det då?

Om två fulla pundare slåss över att den enes "flickvän" har varit otrogen med den andra pundaren och en av dem slås ihjäl (ambitionen/uppsåtet var även detta) eller om en person går fram till ett dagis och hugger ihjäl ett barn. Värderar du dem morden lika?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-09-23 klockan 20:19.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:19   #27
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ponera att du varje dag har folk som skriker glåpord mot dig eller diskriminerar dig av X anledning. Skulle det inte kännas bra att det finns något som tar bort möjligheten för dem att göra det då?
Är det lagligt att skrika glåpord och diskriminera?

Jag är inte helt säker på vart diskriminering faller, men jag tycker att diskriminering bör vara okej när det gäller privata företag, inte skattefinansierade verksamheter. Ett företag bör få välja sin kundbas själva, det kan såklart stå dom väldigt dyrt; vill företaget agera suicidalt så bör det vara fritt fram.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-09-23 klockan 20:23.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:20   #28
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Kan du historien vad som hände i Tyskland under 1930-talet och andra världskriget?
Det finns redan lagar som förbjuder folkmord, kidnappning, stöld etc. Detta kan knappast jämföras med att välja ett anstötligt tryck på en tröja.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:26   #29
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Är det lagligt att skrika glåpord och diskriminera?

Jag är inte helt säker på vart diskriminering faller, men jag tycker att diskriminering bör vara okej när det gäller privata företag men inte skattefinansierade verksamheter. Ett företag bör få välja sin kundbas själva, det kan såklart stå dom väldigt dyrt; vill företaget agera suicidalt så bör det vara fritt fram.
Det är inte lagligt pga att vi har en rad lagar under samlingsnamnet "hatbrott". Ta tex sjukvård. Om du blir sjuk och behöver vård, är det då rimligt att du nekas det för att det privata företaget som äger sjukhuset inte tycker att de vill ha dig som kund? Eftersom det oftast är minoriteter som diskrimineras så kommer det knappast påverka företagets välgång märkbart negativt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 22:07   #30
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ponera att du varje dag har folk som skriker glåpord mot dig eller diskriminerar dig av X anledning. Skulle det inte kännas bra att det finns något som tar bort möjligheten för dem att göra det då?

Om två fulla pundare slåss över att den enes "flickvän" har varit otrogen med den andra pundaren och en av dem slås ihjäl (ambitionen/uppsåtet var även detta) eller om en person går fram till ett dagis och hugger ihjäl ett barn. Värderar du dem morden lika?
Men att hetsa mot någon kommer alltid vara olagligt! Det är ärekränkning eller ofredande.

Vad det här handlar om är att uttrycka (negativa) åsikter om grupper. ÅSIKTER.

Det har gått så långt att man kan dömas för HMF för att man citerar forskning! Man blir en brottsling om man citerar forskning som på något sätt nedvärderar någon (ej subjektivt genom angrepp, utan genom att presentera fakta).

Vi lever inte i en demokrati längre. Alla offentliga institutioner påstår att Sverige är fritt och bra, samtidigt som vi har politiska fångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är inte lagligt pga att vi har en rad lagar under samlingsnamnet "hatbrott". Ta tex sjukvård. Om du blir sjuk och behöver vård, är det då rimligt att du nekas det för att det privata företaget som äger sjukhuset inte tycker att de vill ha dig som kund? Eftersom det oftast är minoriteter som diskrimineras så kommer det knappast påverka företagets välgång märkbart negativt.
Det där har ingenting med HMF att göra utan är en ekonomisk, social och filosofisk fråga.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)