Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: När ni har varit i slagsmål, har era muskler påverkat utgången då? Motivera era svar!
Ja, mycket, till det bättre. 15 14.02%
Ja, lite, till det bättre. 15 14.02%
Nej, det har inte påverkat alls. 3 2.80%
Ja, men jag blev sämre pga mina muskler. 0 0%
Jag har inte varit i ett riktigt slagsmål eller i hård sparring sedan jag började träna. 74 69.16%
Antal röster: 107. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-13, 18:34   #1
Alfen avf Ling
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 145
Har ni haft nytta av era muskler i slagsmål? Hur användbara var dom?

Hej igen, vet ej hur många polls man får göra per dag/vecka men jag trollar inte så jag kör på tills jag får en varning.

Typ alla här på forumet tränar eller har tränat styrketräning och har fått resultat av det. Alltså fått muskler/styrka. Jag undrar vad för effekt det har fått på era färdigheter i slagsmål. Amdelen personer som slåss "på gatan" regelbundet eller ens någon gång då och då är såklart väldigt liten här men nu menar jag inte gatuslagsmål utan slagsmål generellt (alltså all typ av fullkontaktssparring även om ju närmare gatuslagsmål (eller helt enkelt inga regler) = desto bättre för pollen).

Med dessa regler borde andelen här som tränat och sedan slagits öka markant och rätt många har nog ngn gång slagits på stan eller i boxningsringen eller på BJJ-mattan.

Nu till själva frågeställningen:

  • Bortse från kampsportsträning och andra ev faktorer. Alltså alla vet att det viktigaste för att bli bra på att slåss är att träna på just att slåss men muskler är också väldigt viktigt och den här frågeställning gäller vad just musklerna i sig har fått för effekt.
  • Så frågan gäller alltså: vad för effekt har era muskler fått på era slagsmålsfärdigheter? Svara gärna i pollen och svara gärna detaljerat i text här.
  • T.o.m. jag med en IQ på 94 förstår att ingen kan veta exakt vad som beror på musklerna och vad som beror på kampsportsträning, aggressivitet, tur, dagsform osvosvosvosv men försök iaf tänka till kring det hela.
Alfen avf Ling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:40   #2
gustafffsson
....................
 
gustafffssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Luleå
Inlägg: 762
Musklerna var så bra att ja pajade handleden!
__________________
hård som sten!
gustafffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:40   #3
Spettet
Registered User
 
Spettets avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Norrköping
Inlägg: 367
Slåss inte, det är löjligt.
__________________
Gotta catch´em all!
Spettet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:46   #4
Alfen avf Ling
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Spettet Visa inlägg
Slåss inte, det är löjligt.
Tack för att du svarade i pollen men varför är det löjligt att slåss?

Att misshandla folk (alltså t ex som den där "Knockout-leken" i USA/England som går ut på att ghetto-killar helt oprovocerat ska försöka knocka oskyldiga förbipasserande) som inte vill är inte löjligt. Däremot är det sjukt jävla elakt och vidrigt beteende! Fy fan när jag ser (framförallt oprovocerad) grova misshandlingar och särskilt när det är flera mot en eller när offret är helt hjälplöst blir jag så arg att jag känner för att hämta pappas jaktgevär och gå ut och leta efter misshandlare.

Men det är inte "löjligt" tycker jag. Mer ondskefullt och hemskt. Tkr du bagatelliserar våld generellt när du kallar det "löjligt" att slåss. Tror inte att majoriteten av världens befolkning håller med dig men men...


detta är dock off topic jag ber om ursäkt moderatorer! Ska sluta nu.
Alfen avf Ling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:51   #5
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Tack för att du svarade i pollen men varför är det löjligt att slåss?

Att misshandla folk (alltså t ex som den där "Knockout-leken" i USA/England som går ut på att ghetto-killar helt oprovocerat ska försöka knocka oskyldiga förbipasserande) som inte vill är inte löjligt. Däremot är det sjukt jävla elakt och vidrigt beteende! Fy fan när jag ser (framförallt oprovocerad) grova misshandlingar och särskilt när det är flera mot en eller när offret är helt hjälplöst blir jag så arg att jag känner för att hämta pappas jaktgevär och gå ut och leta efter misshandlare.

Men det är inte "löjligt" tycker jag. Mer ondskefullt och hemskt. Tkr du bagatelliserar våld generellt när du kallar det "löjligt" att slåss. Tror inte att majoriteten av världens befolkning håller med dig men men...


detta är dock off topic jag ber om ursäkt moderatorer! Ska sluta nu.
Det är löjligt att slåss. Att sedan vilja hämnas med grövre handling än den man utsatts för påvisar bara att du är en värre person än den som har misshandlat dig, du då låter känslorna svalla över precis som den som utsatt dig för något tillät. En stark individ står upp, ser förbi sina känslor och ser att den som slår är faktiskt den som är förloraren varpå man går vidare.

Sedan om man drar rättegång på det och får folk skaka galler/flyttas till nya fosterhem etc. är bara ett plus i kanten

// Ett brottsoffer (kan man säga så?)

Hur som, din fråga. Min erfarenhet hade det varit bättre att varit lite och snabb, nu var jag dock det men muskler hade förmodligen förvärrat situationen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:52   #6
Spettet
Registered User
 
Spettets avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Norrköping
Inlägg: 367
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Tack för att du svarade i pollen men varför är det löjligt att slåss?

Att misshandla folk (alltså t ex som den där "Knockout-leken" i USA/England som går ut på att ghetto-killar helt oprovocerat ska försöka knocka oskyldiga förbipasserande) som inte vill är inte löjligt. Däremot är det sjukt jävla elakt och vidrigt beteende! Fy fan när jag ser (framförallt oprovocerad) grova misshandlingar och särskilt när det är flera mot en eller när offret är helt hjälplöst blir jag så arg att jag känner för att hämta pappas jaktgevär och gå ut och leta efter misshandlare.

Men det är inte "löjligt" tycker jag. Mer ondskefullt och hemskt. Tkr du bagatelliserar våld generellt när du kallar det "löjligt" att slåss. Tror inte att majoriteten av världens befolkning håller med dig men men...


detta är dock off topic jag ber om ursäkt moderatorer! Ska sluta nu.
Har mer i tanke när en ung full person som kommer fram och försöker dryga enbart för att slåss för att man står och pratar med hans flickvän gentemot en som slåss för nöjesskull, det är ren och sker idioti.
__________________
Gotta catch´em all!
Spettet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:43   #7
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Det är ju enklare att flytta runt personer ju starkare man är, men det är inte riktigt den styrkan som behövs i ett slagsmål.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:47   #8
Alfen avf Ling
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Det är ju enklare att flytta runt personer ju starkare man är, men det är inte riktigt den styrkan som behövs i ett slagsmål.
Nja det stämmer inte riktigt. Kolla t ex Bob Sapp som har totalt värdelös teknik men ändå har vunnit mot vissa av världens bästa kampsportare genom att vara stor och stark.
Alfen avf Ling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:49   #9
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Har aldrig testat att slå någon.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:55   #10
Fartman
Registered User!
 
Fartmans avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Boden/Umeå
Inlägg: 4 932
Ja, alltså om man som dom flesta inte "kan slåss" (=rutinerad slagskämpe eller kampsportare) så handlar ju slagsmål i regel mycket om knuffar, missade slag och klumpig brottning. Då har man en fördel av att vara stor, stark och tung.
Men man blir inte bra på att slåss, det blir man nog bara av att slåss.

EDIT: Jag har dock märkt av min styrketräningen har haft en mycket positiv effekt som så att man lättare undviker bråk, det kan nog både handla om att dom värsta svinen som söker lätta offer inte ger sig på en och att jag själv troligtvis blivit säkrare och lugnare i mig själv till viss del pga styrketräning.
__________________
"Hellre en dålig bastu som används ofta och gärna än en perfekt bastu som sällan eller aldrig har några gäster" - Per Granlund, Svenska Bastuakademin.

Senast redigerad av Fartman den 2013-11-13 klockan 18:59.
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:50   #11
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Nja det stämmer inte riktigt. Kolla t ex Bob Sapp som har totalt värdelös teknik men ändå har vunnit mot vissa av världens bästa kampsportare genom att vara stor och stark.
Inte ens ditt undatag som bekräftar regeln håller ju då han har fått massa smisk av mindre grabbar.
sedan var frågan "Jag undrar vad för effekt det har fått på era färdigheter i slagsmål.", inte hurvida Bobs fett ger ett visst övertag eller inte i en kampsportsfight.
Jo, det stämmer visst.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 21:51   #12
Alfen avf Ling
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Inte ens ditt undatag som bekräftar regeln håller ju då han har fått massa smisk av mindre grabbar.
sedan var frågan "Jag undrar vad för effekt det har fått på era färdigheter i slagsmål.", inte hurvida Bobs fett ger ett visst övertag eller inte i en kampsportsfight.
Jo, det stämmer visst.
Ehrm ... jo, det håller. Det bevisar att styrka och storlek i vissa fall kan kompensera för en sämre teknik. Och i Sapps fall så har han gång på gång visat att om man är sjukt stark så får man enorma fördelar i förhållande till hur duktig man är på att slåss, rent tekniskt.
Alfen avf Ling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 23:28   #13
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Ehrm ... jo, det håller. Det bevisar att styrka och storlek i vissa fall kan kompensera för en sämre teknik. Och i Sapps fall så har han gång på gång visat att om man är sjukt stark så får man enorma fördelar i förhållande till hur duktig man är på att slåss, rent tekniskt.
Hur tusan ska du ha det egentligen?
Det finns givetvis en fördel med att vara stark, men det är inte det viktigaste i ett slagsmål. Jag fattar inte ens att du försöker säga emot. Speciellt inte när du efterfrågar en subjektiv bedömning.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 23:34   #14
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Citat:
Ursprungligen postat av Alfen avf Ling Visa inlägg
Ehrm ... jo, det håller. Det bevisar att styrka och storlek i vissa fall kan kompensera för en sämre teknik. Och i Sapps fall så har han gång på gång visat att om man är sjukt stark så får man enorma fördelar i förhållande till hur duktig man är på att slåss, rent tekniskt.
Om du vill kan jag som tränat iallafall 3-6 månader blandad kampsport och bänkar dubbla kroppsvikten demonstrera hur jävla mycket råpisk jag skulle få av toppboxaren i min förra klubb, som knappt bänkar kroppsvikten.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:51   #15
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Bara på hockeyplanen, då gick det väl kanske något bättre. Inte direkt för att jag kunde slå hårdare utan för att jag hade lättare att hålla undan andra killen och själv få in en vev.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)