Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-10, 20:46   #16
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Hinderna

Inför Action Run kan det ju vara bra att analysera hinderna lite. Jag hade en bild framför mig om hur träningen skulle vara, men efter att ha tittat på hinderna igen så kanske jag ska omvärdera mitt tänk lite.

Lite grovt förenklat kan man dela in hinderna i:



Klättra med fotstöd
Detta är saker som att klättra i nät, repstegar, och klätterväggar.
Detta är relativt bra för mig eftersom jag kan ta hjälp med fötterna och är så jävla lång att jag kommer nå de övre delarna snabbt.
Det som kommer kunna hindra mig mest här är bristen på smidighet. Om jag inte blir smidigare så kommer många av dessa hinder sinkas på grund av att jag inte kan utnyttja min längd.



Klättra utan fotstöd
Det här är sådant som ringar, repklättring armgång, osv. Här kommer styrkan kontra kroppsvikten spela stor roll. Greppet kommer utsättas för en hel del!



Krypa
Det här sådant som att klättra under nät, igenom rör, och under stockar.
Det här gav mig en rejäl känga när jag testade en prova-på-bana. Mycket av det kom ifrån att min rygg kutar uppåt lite mer än de andras så det blev mycket slitage på "toppen" av kutningen. Jag tror dock att detta kan minskas väldigt mycket med ännu mer smidighet, framförallt i benen. Hellre än att krypa på knäna som jag gärna gör så ska jag sikta på att dra benen längs sidan av mig, och armbågarna likaså.



Springa satan i helvetet
Ni vet det där när man ska springa på rör som ligger i vattnet, genom hängande boxningssäckar, på smala plankor som vickar som en latinsk älskare? Det här är sådana.
Det är en sak jag verkar ha utvecklat lite de senaste månader, explosivitet och en jävla fart när det väl sätter igång. Jag tror att det är mycket mentalt här, våga köra på utan att stanna förrän man är över hindret, även om det är obehagligt.



Släpa, knuffa, dra
Här tror jag att grunden i min träning under de senaste månaderna kommer vara till stor hjälp. Det har varit många Farmer's Walks, Släddrag, Slädpress, Däcksläpning, osv. Här är jag inte så orolig som tur är, men det kommer inte vara samma sak att släpa en släde på gymmet som att bära sandsäcker upp och ner för en trappa när man redan sprungit en halv kilometer. Konditionen är ett måste!

Som med allt annat handlar det också väldigt mycket om teknik och det blir till att utsätta mig för så mycket som möjligt som påminner om hinderna. Som tur är finns det mycket sådant i Helsingborg, och det som inte finns kan skapas med en verkstad, lite yta, och lite innovation!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 08:04   #17
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tack så mycket allesammans, er uppmuntran betyder mycket!



Ja precis, det har vi. Hur kom det sig att du valde att inte steloperera dig? De pratade om det med mig med men det var ganska enhälligt att det hade förvärrat alla de andra felen, men vet inte vad exakt det skulle innebära.
Kirurgen var ganska ärlig med att det var en komplicerad operation med ganska lång rehabtid efter. Tyvärr var det heller ingen garantin att det blev bra, hade ju blivit ”stel” i bröstryggen men man kan ju fortfarande bli svag i nacken tex.
Så jag vet inte, jag fegade nog ur lite. Mitt problem de senaste 2-3 åren just smärtmässigt var att de hittade en stort hemangiom, vid S1 tror jag det var. Tyvärr går de inte att operera bort så jag får bara be att de inte växer mer.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 08:25   #18
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Smidighet kan du ju träna genom sån krabbkrypning på golvet, olika balansövningar och liknande. Följer du naprapatjonas på IG? Han sysslar med rörlighet och mycket kräver smidighet och balans. Annars kan du ju testa OL Man ramlar mycket men lär sig att hitta balans i sin kropp bra.
Även douglasekermark

Jag tror att du har nytta av farmers walk i hela den här hänga i ringargrejen också. Du tränar ju greppet. Kör du chins och så med? Där kommer också greppet. Eller bara häng i en stång.

Det verkar ju vara ett sjukt roligt lopp! Förutom den där grejen att man måste springa...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 08:26   #19
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Sprang Action Run i Norrköping i fjol. De enda hindren jag inte klarade var "häng-och-släng-hindren". Har aldrig varit någon apa men trodde att det skulle gå hyfsat ändå. Skulle rekommendera att öva sving-teknik på monkey bar samt ringar. Även repklättringsteknik. Utöver det så hjälper ett gott grepp mycket.

Några av hindren borde jag ha klarat, kan jag tycka i alla fall, men andra var legitimt svåra. De kräver verkligen att man har övat på dom innan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 09:51   #20
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Kirurgen var ganska ärlig med att det var en komplicerad operation med ganska lång rehabtid efter. Tyvärr var det heller ingen garantin att det blev bra, hade ju blivit ”stel” i bröstryggen men man kan ju fortfarande bli svag i nacken tex.
Så jag vet inte, jag fegade nog ur lite. Mitt problem de senaste 2-3 åren just smärtmässigt var att de hittade en stort hemangiom, vid S1 tror jag det var. Tyvärr går de inte att operera bort så jag får bara be att de inte växer mer.
Ja, det var lite så det lät för mig med. Med tanke på allt annat så finns det väldigt stor risk att det bara skulle göra mig stelare. Det var länge sedan nu dock, jag beslutade mig för några år sedan att spela de korten jag fått och inte springa hos läkare om och om igen, någonstans tog det bort livskvalitén för mig (vilket är ett jävla lyxproblem, I know).


Åh fy vad tråkigt att höra Jag kommer hålla varje tumme för att det går bra för dig!
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Smidighet kan du ju träna genom sån krabbkrypning på golvet, olika balansövningar och liknande. Följer du naprapatjonas på IG? Han sysslar med rörlighet och mycket kräver smidighet och balans. Annars kan du ju testa OL Man ramlar mycket men lär sig att hitta balans i sin kropp bra.
Även douglasekermark

Jag tror att du har nytta av farmers walk i hela den här hänga i ringargrejen också. Du tränar ju greppet. Kör du chins och så med? Där kommer också greppet. Eller bara häng i en stång.

Det verkar ju vara ett sjukt roligt lopp! Förutom den där grejen att man måste springa...
Jag har inte ens IG Ska skaffa det och kolla, tack för tipset!

Jo, det känns definitivt som att bondepromenaderna har gjort massivt mycket för mig när det kommer till grepp och rent allmänt styrkan.
Att hänga i stången är något jag ska börja göra också, har varit feg med det men det är definitivt något jag måste kunna.

OL är roligt men det kräver väldigt mycket ur mig så det är inte riktigt läge att påbörja samtidigt som jag ska lära mig så mycket annat, annars bra tips!

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Sprang Action Run i Norrköping i fjol. De enda hindren jag inte klarade var "häng-och-släng-hindren". Har aldrig varit någon apa men trodde att det skulle gå hyfsat ändå. Skulle rekommendera att öva sving-teknik på monkey bar samt ringar. Även repklättringsteknik. Utöver det så hjälper ett gott grepp mycket.

Några av hindren borde jag ha klarat, kan jag tycka i alla fall, men andra var legitimt svåra. De kräver verkligen att man har övat på dom innan.
Tack för tipsen! Min flickvän är en natural på att apa sig med rep och ringar så vi har kommit överens om att hon ska coacha mig i det så att jag är beredd. Just nu så blir jag typ stående på första ringen varje gång och repklättring görs på ren råstyrka, inte ett uns teknik. Subopti

Så det känns som att min prioriteringar inte är helt far off då låter det som?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 09:58   #21
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tack för tipsen! Min flickvän är en natural på att apa sig med rep och ringar så vi har kommit överens om att hon ska coacha mig i det så att jag är beredd. Just nu så blir jag typ stående på första ringen varje gång och repklättring görs på ren råstyrka, inte ett uns teknik. Subopti

Så det känns som att min prioriteringar inte är helt far off då låter det som?
Jag vet inte vad dina prioriteringar är men det var de enda hindren som jag inte klarade, och som de flesta upplevde som överlägset svårast, så prioriterar du dessa så tycker jag att du gör rätt

I Norrköping har vi en hinderbana utomhus med dipsgång, repklättring, monkey bar, irländskt bord, ringar och lite andra "vanliga" hinder. Helt perfekt träning, kan rekommenderas om ni har något liknande där du bor. Kommer själv att nöta detta i vår då jag troligtvis kommer att ställa upp i Action Run eller någon liknande tävling. Väldigt kul att göra med kompisar
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 12:02   #22
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Vad kul att höra!

So far har jag varit på två stycken sådana träningsbanor, och ska iväg och titta på en till i helgen. Det finns mycket intressant att leka med där så kommer definitivt försöka komma dit mycket. Det kanske till och med blir så att jag sänker gymmandet lite till för att ha ork att träna på hinderna mer.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 13:10   #23
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg

Jag har inte ens IG Ska skaffa det och kolla, tack för tipset!

Jo, det känns definitivt som att bondepromenaderna har gjort massivt mycket för mig när det kommer till grepp och rent allmänt styrkan.
Att hänga i stången är något jag ska börja göra också, har varit feg med det men det är definitivt något jag måste kunna.

OL är roligt men det kräver väldigt mycket ur mig så det är inte riktigt läge att påbörja samtidigt som jag ska lära mig så mycket annat, annars bra tips!
Jag spammar också IG så nu är det dags för dig hörrö!

Jag tror att du får till en bra träning, du är verkligen medveten om vad du behöver träna på. Sjukt bra utgångspunkt ju!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 18:05   #24
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Okej, kanske skaffar det dårå!

Tack! Jag får hoppas der, får lära mig att verkligen lyssna på kroppen under träningen och se vart det hår!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 21:57   #25
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Dagens ojämna pass

Latsdrag
5x95kg
5x95kg
5x95kg
5x95kg
5x95kg

Smalt latsdrag:
20x50kg
15x50kg
14x50kg
16x50kg
14x50kg

Dipsmaskin brett grepp
5x95kg
5x95kg
5x95kg
5x95kg
5x95kg

Dipsmaskin smalt grepp
20x75kg
20x75kg
11x75kg
10x75kg
8x75kg

Den här volymen är rätt slitig i kombination med kondition och banträning
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 14:25   #26
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Släddrag

4 varv @ 80kg
4 varv @ 100kg
10 varv @ 120kg

Blev tillsagd av en kille att det lät för mycket när jag sprang med släden. Lol.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 19:33   #27
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Släddrag

4 varv @ 80kg
4 varv @ 100kg
10 varv @ 120kg

Blev tillsagd av en kille att det lät för mycket när jag sprang med släden. Lol.
Killen menade nog bara att du bör lasta på mer vikt och dra lite mer släde eftersom att han uppenbarligen blev lite avundsjuk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 20:53   #28
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Killen menade nog bara att du bör lasta på mer vikt och dra lite mer släde eftersom att han uppenbarligen blev lite avundsjuk
Det var precis så jag tolkade det

Promenad idag: 4km.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 15:24   #29
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Släddrag

4 varv @ 80kg
4 varv @ 100kg
10 varv @ 120kg

Blev tillsagd av en kille att det lät för mycket när jag sprang med släden. Lol.
Du är grym! Satan. Jäkla kondis du måste ha

Berättade du för killen att det finns något som heter "hemmaträning" om man är känslig för ljud på gym?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 18:11   #30
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Du är grym! Satan. Jäkla kondis du måste ha

Berättade du för killen att det finns något som heter "hemmaträning" om man är känslig för ljud på gym?
I wish, det kändes kan jag säga

Hah, jag bara nickade ointresserat och satte in hörlurarna igen. Aldrig varit så glad för honom och ville lägga min energi på släden istället
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)