Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-14, 16:23   #31
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Nu frontböjer jag 180 kg men kan inte frivända mer än 130 och kan inte stöta mer än 125.

Är det någon idé att jag blir något starkare i benen eller ska jag fokusera 100% på ryck och stöt och lägga ner knäböjen helt?

Jag uppskattar råd från alla även om du inte är någon expert.
Skulle satsa mer på teknik i lyften än styrkan.
Är det att du inte kommer under stången tillräckligt snabbt eller vart är det vändningen felar?
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:28   #32
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Skulle satsa mer på teknik i lyften än styrkan.
Är det att du inte kommer under stången tillräckligt snabbt eller vart är det vändningen felar?
Tack för din synpunkt.
Det är både och, jag har också problem med lårkontakten innan vändningen, dom gånger jag lyckas få en träff blir det väldigt långt ner på låret, jag har kämpat med det där i flera år nu.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:32   #33
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Vill du posta en video på vad du beskriver? Gör det enklare att analysera och för läsarna att ge råd på

Det låter som om det är teknik snarare än styrka. Dvs. att du behöver öva in lyftet på lättare vikter för att få till en mer kontinuerlig träff/teknik i lyftet.

P.s så lite så
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:35   #34
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Vill du posta en video på vad du beskriver? Gör det enklare att analysera och för läsarna att ge råd på

Det låter som om det är teknik snarare än styrka. Dvs. att du behöver öva in lyftet på lättare vikter för att få till en mer kontinuerlig träff/teknik i lyftet.

P.s så lite så
Tack, jag ska köra några slow motion inspelningar nästa gång då ur olika vinklar.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:38   #35
Hjulet
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Jag skulle tro att den omfattande tystnaden i den här tråden handlar om ett antal saker.

Min ålder, inte många kan identifiera sig och inspireras av mig, då män i min ålder oftast är mer intresserade av öl och Thailandsresor än av idrott.

Jag är en medelmåtta, även om det bara är 36 kilo kvar till världsrekordet för 50-åringar i stöt, så är det ändå låga vikter, jämfört med andra man har sett.
Det är lite som Paralympics att se en äldre man elitsatsa, positivt på individnivå men inget man orkar lägga energi på att följa.

Jag skriver för lite i andras trådar, jag antar att man måste vara mer social och kommentera mer i andras trådar för att få kommentarer i sin egen journal.

Smal idrott, olympisk tyngdlyftning var en väldigt smal idrott redan när den var stor och nu är det knappt någon som vet vad det är, även om Crossfit har gjort olympiska lyft lite mer aktuellt igen.

Vad tror ni andra, kan tystnaden i min tråd även bero på andra saker?

Visste inte om att du hade en journal föränn precis nu. Kommer kika in igen framöver. Lycka till med träningen!
Hjulet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:41   #36
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Hjulet Visa inlägg
Visste inte om att du hade en journal föränn precis nu. Kommer kika in igen framöver. Lycka till med träningen!
Kul
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:48   #37
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Tack, jag ska köra några slow motion inspelningar nästa gång då ur olika vinklar.
Kul Ska bli intressant att se!

Kör du några varianter på lyften idag? Ex. 2 Clean pulls följt av en vändning/Clean, Tall cleans etc.?
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 16:57   #38
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Kul Ska bli intressant att se!

Kör du några varianter på lyften idag? Ex. 2 Clean pulls följt av en vändning/Clean, Tall cleans etc.?
Tror du är inne på något här, jag kan inte det än, jag har bara hunnit lära mig hang snatch, är så rädd att tappa toppstyrka med lätta vikter men jag blir nog tvungen att bita i det lätta äpplet förr eller senare.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 17:09   #39
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Jag tror att teknikträningen skulle hjälpa dig mkt. Det är även vad som krävs om du ska lära dig komma ner i sitt och fånga i ryck. Är du självlärd eller har du någon coach?
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 17:24   #40
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Jag tror att teknikträningen skulle hjälpa dig mkt. Det är även vad som krävs om du ska lära dig komma ner i sitt och fånga i ryck. Är du självlärd eller har du någon coach?
Jag har varit med i IFK Umeå men gick ur eftersom dom som har hand om det inte var intresserade av att hjälpa mig.
Jag har väl försökt tigga till mig tips och råd av andra olika människor, som tex nu, vid varje tillfälle som har givits.
Och så har jag kollat alla Torokhtiys och Klokovs videos ett antal gånger och så förstås Hookgrip kanalen i slow motion och sånt, många timmar.

Senast redigerad av Danomax den 2018-01-14 klockan 17:26.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 19:21   #41
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Kika på dessa. Tycker Max Aita har väldigt bra info och tror en del av infon kan hjälpa dig. Där finns ex förslag på övningar för att träna på olika moment (dropp under stången bla) i videona.
https://youtu.be/byLNTAegRLo
https://youtu.be/I3mEAt8bFgg
https://youtu.be/sYHhlvyQFMs
https://youtu.be/v6rxO_yo2M4
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 21:33   #42
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Teknikstudie i frivändningar

7x 120
Jag kan direkt konstatera att jag drar stången väldigt högt, det är mer eller mindre styrkevändningar med ett följande sitt.
Jag har väldigt krokig/böjd rygg i flera av lyften.
Jag är väldigt sen/långsam in under stången.
Det kanske är för lätt?
Jag kanske måste lägga på 140 eller 150 kg för att tvingas in djupare under stången?
I ett av lyften tappar jag stången eftersom jag mister greppet med vänsterhanden, jag har 8 trasiga ligament i den så den är inte helt okej.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 10:41   #43
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Lyft 1
Du kan fånga högre (precis som du säger och skulle du kunna göra i flera lyft).
När du väl kommer upp så tappar du balans och hoppar framåt. Försök att få balansen och styrkan på mitten avfoten, känns som om du landar på tårna när du väl ska ställa dig upp. Detta kan bero lite på att du har, som du själv nämner, bröstryggen är något krokig/böjd. En bra övning för att öva på att hålla den rät är Clean Grip (eller) Snatch Grip Romanian Deadlifts, där fokus är att inte låta axlarna "falla" framåt. Självfallet kan detta även övas in i lyften där fokus är att se till att inte låta axlarna falla framåt.

Lyft - tid 3:38
Stången ser ut att krasha lite i racket. Du kan möte stången högre upp i lyftet.

Tycker flera lyft ser bra ut i det stora hela. Det är dock lite svårt att bedömma startpositionen, dvs. förhållandet mellan axlar, höft och fötter. En video från sidan skulle vara av värde.

Ja jag tror att ifall du höjer vikten, och närmar dig ditt 1RM, så kommer vi kunna se lite andra delar i lyften. Tror att det blir tydligare att analysera problematiken så att säga och jag tror att det är tekniken för att komma in under stången, dvs. utveckla den delen av rörelsen helt enkelt

Btw, är imponerad att du kan lyfta så mkt som du gör trotts att ligamenten i handen är trasiga! Starkt jobbat!!! Och jag är inget proffs så du får ta mina analyser och råd för vad det är. Fortsätter gärna dela med mig om du såklart önskar
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 10:57   #44
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Jag skulle tro att den omfattande tystnaden i den här tråden handlar om ett antal saker.

Min ålder, inte många kan identifiera sig och inspireras av mig, då män i min ålder oftast är mer intresserade av öl och Thailandsresor än av idrott.

Jag är en medelmåtta, även om det bara är 36 kilo kvar till världsrekordet för 50-åringar i stöt, så är det ändå låga vikter, jämfört med andra man har sett.
Det är lite som Paralympics att se en äldre man elitsatsa, positivt på individnivå men inget man orkar lägga energi på att följa.

Jag skriver för lite i andras trådar, jag antar att man måste vara mer social och kommentera mer i andras trådar för att få kommentarer i sin egen journal.

Smal idrott, olympisk tyngdlyftning var en väldigt smal idrott redan när den var stor och nu är det knappt någon som vet vad det är, även om Crossfit har gjort olympiska lyft lite mer aktuellt igen.

Vad tror ni andra, kan tystnaden i min tråd även bero på andra saker?

Jag brukar läsa men har inget att kommentera för att jag inte kan något om olympiska lyft! Där tror jag den stora anledningen till tystnaden i din journal! Sedan hjälper det alltid att skriva i andras journaler för att få någon form av relation till andra användare. Det man ser i de flestas journaler är att det är en handfull som kommenterar varandras, i min brukar det vara 3-4 användare som kollar videos/kommenterar och jag tenderar givetvis att kolla deras journaler lite noggrannare !

Om jag inte missminner mig så slet du av en bröstmuskel? Hur går det med den?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 13:26   #45
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag har också kikat in här emellanåt. Journalen är inte så gammal så folk har nog inte hittat hit ännu.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)