Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-18, 06:49   #1
MrsJohanna
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 2
Smile Hur blir jag vältränad och går ner i vikt?

Jag vet att de säkert är tusen personer som frågar hur man blir mer vältränad/går ner i vikt. Jag förstår det enkla svaret att man måste bli av med mer energi än vad man tar in men jag blir ändå så himla snurrig när jag googlar runt för det finns så olika sätt och det är svårare än det låter.

Jag behöver tips både när det kommer till träning och kost. Jag har gått ned 2 kilo på LCHF nu och det är väl bra, men dieten gör att jag inte orkar träna överhuvudtaget och gör mig sjukt lat. Så det funkar inte, jag vill också bli starkare. Jag har inget gym. Jag hatar att springa, PW är OK och har träningsvideor hemma med functional training, friskis och svettis samt yoga.

Jag behöver alltså ha hjälp med hur jag gör detta på bäst sätt snabbt och långsiktigt. Jag är ett riktigt matvrak och har ett starkt sötsug. Vilket är varför jag började med LCHF. Så tankar och hjälp kring dem sugen tas tacksamt emot också!

Jag är 175 cm och väger 74 kg.

Tacksam för all hjälp!
MrsJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 11:11   #2
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 11:37   #3
MrsJohanna
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 2
Det vore trevligt med tips istället för onödiga kommentarer. Jag har redan sagt att jag förstår principen. För att försöka göra mitt inlägg ännu tydligare:
Vad jag är ute efter är träningstips och kosttips för att komma igång i en jäkligt trög start och som passar en person som inte har ett gymkort och har de möjligheter som jag har som jag nämnt ovan.
MrsJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 12:15   #4
JimmyOlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Kristianstad
Inlägg: 31
LCHF kanske inte är något för dig? Hade jag skippat kolhydrater ett längre tag hade jag tillslut med frossat i mig mat och haft ett jäkla sockersug.

Läs genom guiden som länkades så ska du se att kosten & träningen blir förhoppningsvis enklare.
__________________
Instagram
JimmyOlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 12:32   #5
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av MrsJohanna Visa inlägg
Jag vet att de säkert är tusen personer som frågar hur man blir mer vältränad/går ner i vikt. Jag förstår det enkla svaret att man måste bli av med mer energi än vad man tar in men jag blir ändå så himla snurrig när jag googlar runt för det finns så olika sätt och det är svårare än det låter.

Jag behöver tips både när det kommer till träning och kost. Jag har gått ned 2 kilo på LCHF nu och det är väl bra, men dieten gör att jag inte orkar träna överhuvudtaget och gör mig sjukt lat. Så det funkar inte, jag vill också bli starkare. Jag har inget gym. Jag hatar att springa, PW är OK och har träningsvideor hemma med functional training, friskis och svettis samt yoga.

Jag behöver alltså ha hjälp med hur jag gör detta på bäst sätt snabbt och långsiktigt. Jag är ett riktigt matvrak och har ett starkt sötsug. Vilket är varför jag började med LCHF. Så tankar och hjälp kring dem sugen tas tacksamt emot också!

Jag är 175 cm och väger 74 kg.

Tacksam för all hjälp!
Testa vanlig kost. Inte LCHF.
Hur länge åt du LCHF?

Du kan äta dina godsaker, cravings när du deffar. I mindre mängder, passa in i dagskalorierna.
Också går det att deffa aggressivare (större kaloriunderskott) måndag-torsdag. På helgen kan du äta extra. Fortfarande hamna på ett kaloriunderskott på veckobasis.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 13:47   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Du kan pröva att äta normalt och träna mer, istället för att äta mindre och träna normalt. Det är nog en roligare approach om det funkar med livspusslet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 15:45   #7
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Räkna kalorier ligg på underskott
Rör på dig konstan. Lovar du blir smal.
För att bli vältränad så måsta mab träna
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 19:30   #8
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Försök att äta mindre portioner relativt regelbundet. Kan förhoppningsvis göra så att får en jämnare blodsockernivå inga toppar och dalar, det i sin tur bidrar förhoppningsvis att du inte känner det där starka sötsuget som kan komma som en blixt från klar himmel.

Sen är ju vältränad väldigt subjektivt. Vad har du för mål?
Om du bara vill gå ner i vikt tills du känner dig nöjd (smal/medelviktig) går ju det enkelt.

Om du däremot vill bli vältränad (muskler/styrka) så krävs det tålamod och beslutsamhet.
Rom byggdes inte på en dag och det gäller definitivt även att lägga på sig mycket muskelmassa frånsett nybörjarökningar.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 12:26   #9
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Om du nu inte vet vad ditt kaloribehov är så bör du nog räkna ut det först. Finns formler för sådant men litar inte alls på dom. Så istället så sätter jag en dag på veckan då jag känner mig så tom som möjligt på morgonen och väger mig.

Säg att du väger 70kg efter du har vägt dig (efter toa besök osv).
Nu gäller det att sätta en test siffra på kaloribehovet du kommer köra på en vecka framåt.

Ta och ät 1500 kalorier första veckan till exempel med 2-3x protein/kroppsvikt. Absolut enklaste är ju att äta saker där de står kalorierna på och undvik färdiga maträtter där de inkl. sås osv. Detta är bara för att du ska ligga på samma kaloribalans varje dag för att sedan 7 dagar senare på samma dag som du vägde dig innan allt detta, väga dig igen.

exempel

Start vikt 70kg - 1500 kalorier per dag

*1 Vecka senare*

Vikt 69,5kg - ett nedgång resultat på 500g

Då har du kommit fram till att du på 70kg som äter 1500 kalorier per dag går ned ett halv kilo i veckan och har ett kaloribehov på 2000 kalorier för att stå STILLA på din vikt.

Detta är det absolut första du måste göra, annars blir det bara gissningar i längden och du har noll koll på vad din kropp behöver i kalorier för att bibehålla/gå ned eller gå upp i vikt.

jag själv räknar inte in gympass i ekvationen då jag tycker att det oftast misstämmer och är bara gissningar.

Käka simpelt, håll dig till ungefär samma kost varje dag i början. Väg och få ett hum om vad saker egentligen väger och innehåller.

Alla hittar tillslut ett schema för kost som passar en själv bäst. Senaste 2 deffarna har jag hållit mig till att t.ex bara käka frukost och sedan äter jag resterande kalorier efter gympasset på kvällen
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 22:01   #10
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
Angående sötsug. Avsluta dagen med en rejäl portion smaksatt kvarg blandat med en god proteinpulver. Jag är sjäv svag för lätt kokoskvarg med chokoladcassein
En o annan LOHILO protein glass slinker ner då o då, så länge du håller dig till underskott (räkna nogran med app och väg/skanna in streckkod tex myfitnesspal)
Och rör dig/tränar så kommer du att gå ner.

Jag tycker att kontroll/koll på intag samt små ”nyttigare” belöningar hjälper mig.
Lycka till
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)