Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-04-02, 18:14   #16
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Vad spelar det för roll om du även får i dig ngt som uppenbarligen ger cancer? Själv bojkottar jag allt som jag vet är farligt för mig. Hade du rökt om det varit protein i cigaretter?
Ok, du går alltså inte vid trafikerade vägar, du springer inte, du går inte på gym, trots att det är bra för dig, du kan ju bli skadad. Antar att du inte heller kör bil, dricker alkohol, osv osv. Det gäller ju att väga risker vs fördelar, precis som med allt annat. Dessutom kan du omöjligt bojkotta _allt_ som du vet är farligt.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:20   #17
RajtanTajtan
Banned
 
RajtanTajtans avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 698
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Ok, du går alltså inte vid trafikerade vägar, du springer inte, du går inte på gym, trots att det är bra för dig, du kan ju bli skadad. Antar att du inte heller kör bil, dricker alkohol, osv osv. Det gäller ju att väga risker vs fördelar, precis som med allt annat. Dessutom kan du omöjligt bojkotta _allt_ som du vet är farligt.
Vilka korkade jämförelser. Om jag äter ngt med aspartam eller akrylamid, så VET jag att jag får i mig ngt som bevisligen INTE är bra. Om jag tränar på gym så vet jag väl inte att jag kommer skada mig, eller att jag ska krocka om jag kör bil. Som sagt, inte speciellt smarta paralleller. Lika litr som jag vet säkert att jag blir påkörd om jag korsar en väg.

För skulle jag veta, så skulle jag inte göra det Och du, jag dricker inte alkohol
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:24   #18
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Vilka korkade jämförelser. Om jag äter ngt med aspartam eller akrylamid, så VET jag att jag får i mig ngt som bevisligen INTE är bra. Om jag tränar på gym så vet jag väl inte att jag kommer skada mig, eller att jag ska krocka om jag kör bil. Som sagt, inte speciellt smarta pralleller. Lika litre som jag vet säkert att jag blir påkörd om jag korsar en väg.

För skulle jag veta, så skulle jag inte göra det Och du, jag dricker inte alkohol
Varför är de korkade? Du menar alltså att det inte inträffar bilolyckor, eller skador på gymmet? Eller är det bara du som inte blir drabbad? Då är alltså argumentet "jag får inte cancer av knäckebröd" lika hållbart som dina argument? Som sagt, man väger fördelar mot nackdelar.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:30   #19
RajtanTajtan
Banned
 
RajtanTajtans avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 698
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Varför är de korkade? Du menar alltså att det inte inträffar bilolyckor, eller skador på gymmet? Eller är det bara du som inte blir drabbad? Då är alltså argumentet "jag får inte cancer av knäckebröd" lika hållbart som dina argument? Som sagt, man väger fördelar mot nackdelar.
Det är ju 100% säkert att du får i dig akrylamid om du äter vissa brödsorter. Det är även 100% säkert att du får i dig aspartam om du dricker fun light.

Inget av de är bra för dig, tvärtom har båda dessa substanser visat sig vara giftiga.

När jag tränar eller kör bil, så är det inte 100& säkert att jag skadar mig eller krockar. Hade det varit 100% säkert med ngt negativt, så hade jag ju givetvis inte gjort det. För då är man ju korkad. Där har du skillnaden. Du kan alltså träna och köra bil utan att få ut ngt negativt av det.

Men det är det INTE om du konsumerar aspartam och/eller akrylamid.
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:32   #20
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Det är ju 100% säkert att du får i dig akrylamid om du äter vissa brödsorter. Det är även 100% säkert att du får i dig aspartam om du dricker fun light.

Inget av de är bra för dig, tvärtom har båda dessa substanser visat sig vara giftiga.

När jag tränar eller kör bil, så är det inte 100& säkert att jag skadar mig eller krockar. Hade det varit 100% säkert med ngt negativt, så hade jag ju givetvis inte gjort det. För då är man ju korkad. Det har du skillnaden. Du kan alltså träna och köra bil utan att få ngt negativt ut av det.

Men det är det INTE om du konsumerar aspartam och/eller akrylamid.
Det är 100% att jag får i mig det ja, men det är inte 100% att det är farligt vid de mängderna jag får i mig.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:33   #21
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Riskerna med akrylamid är så vitt man vet hittils mycket låga, speciellt om man ser till intaget i normalkost. Det samma gäller för aspartam, vill jag påstå.

Budskapet är väl att det inte är speciellt bra att överdriva intaget av något som man inte vet riskerna med fullt ut. Bodybuilders och andra hälsofreaks har en tendens att överdriva väldigt mycket vad gäller kost, både på ena och andra hållet, därför kan det vara bra att påpeka sånna här saker ibland.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:34   #22
RajtanTajtan
Banned
 
RajtanTajtans avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 698
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Det är 100% att jag får i mig det ja, men det är inte 100% att det är farligt vid de mängderna jag får i mig.
Det är inte 100% säkert att du får lungcancer av rökning heller.

Jag använder mig iaf av uteslutningsmetoden. För DÅ vet jag att jag inte får i mig massa skit.
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:44   #23
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Det är inte 100% säkert att du får lungcancer av rökning heller.
Skillnaden är ju dock att det inte finns speciellt mycket bra med rökning, knäckebröd är fortfarande nyttigt.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:48   #24
RajtanTajtan
Banned
 
RajtanTajtans avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 698
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Skillnaden är ju dock att det inte finns speciellt mycket bra med rökning, knäckebröd är fortfarande nyttigt.
Det finns saker som bara är nyttiga och inte innehåller gift.

Tycker du att det är ett bra argument, att säga till ngn som brukar korsa vägen och gå på gym, att den lika väl kan äta saker med aspartam och akrylamid, iom att den ändå utsätter sig för risker?

Tänk nu innan du svarar.
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:51   #25
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Tycker du att det är ett bra argument, att säga till ngn som brukar korsa vägen och gå på gym, att den lika väl kan äta saker med aspartam och akrylamid, iom att den ändå utsätter sig för risker?

Tänk nu innan du svarar.
Nej, det säger jag inte. Jag säger att det är upp till och en att väga fördelar mot nackdelar.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 19:15   #26
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Nej, det säger jag inte. Jag säger att det är upp till och en att väga fördelar mot nackdelar.
Ord! Det skulle ju kunna vara så att nyttan från att äta hårdbröd är större än riskerna, sett ur ett epidemologiskt perspektiv. Nu har jag ingen koll på möjliga sjukdomshämmande effekter av något ämne i just knäckebröd, men jag kan ju hoppas.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 19:29   #27
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Ord! Det skulle ju kunna vara så att nyttan från att äta hårdbröd är större än riskerna, sett ur ett epidemologiskt perspektiv. Nu har jag ingen koll på möjliga sjukdomshämmande effekter av något ämne i just knäckebröd, men jag kan ju hoppas.
T.ex
http://www.slv.se/SiteSeeker/SiteSee...query=fullkorn

Dessutom är det inga tillsatser öht i 100% fullkornsbröden, jmf med t.ex vanligt "nyttigt" bröd.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 19:56   #28
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Vad spelar det för roll om du även får i dig ngt som uppenbarligen ger cancer? Själv bojkottar jag allt som jag vet är farligt för mig. Hade du rökt om det varit protein i cigaretter?
Äter du kött?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 19:57   #29
RajtanTajtan
Banned
 
RajtanTajtans avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 698
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Äter du kött?
Nej, det gör jag faktiskt inte. Håller du dig till tråden?
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 19:59   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ja, kött ökar ju risken för mag- och tarmcancer. Strängt förbjudet om man inte tänker äta något cancerrelaterat. Charkuterivaror? Ännu värre. Salt? Mag- och tarmcancer. Mjölk? Prostata- och äggstockscancer.

Det är nog livsstilen som helhet som är viktigast, inte enstaka livsmedel. Allt i måtta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)