Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-11-18, 21:14   #1
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Olas VLCD vs Olas VLCD

Ola Wallengren har ju sin mer eller mindre omtalade VLCD.
Denna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Där man i pulser tar EAA, väntar typ 60 min och tar sedan kasein.
Typ som:
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
+1.

Jag kommer att pröva detta upplägg under en vecka i oktober, när jag förhoppningsvis nått 80kg. På följande vis:

Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Lunch: EAA, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Innan träning: koffein+grönt te x2
Efter träning, EAA
1h senare: 30g kasein
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal
Totalt 640 kcal, eller 1500 minus per dag.

Cirka 5-9 dagar, beroende på hur hemskt det är. Kan vara lärorikt.
Men Ola nämnde i en annan tråd att han provat ett annat sätt:
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Jag håller precis på med en sådan variant. 4 drinkar per dag, "allt i ett", ca 4-5h mellan intag. Jag tror inte det är bättre än orginalupplägget men det är smidigare och jag tycker att jag mår bättre.

11g EAA
25g Kasein
13g Vassle
6g Mineralblandning+kreatin+beta-alanin
1g HMB

För att stimulera proteinsyntesen maximalt är detta naturligtvis overkill men det blir de doserna om man ska komma upp i ett vettigt totalintag.
Om man ser på de olika uppläggen, spelar det någon roll om man tar allt i samma drink?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 23:01   #2
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Ola Wallengren har ju sin mer eller mindre omtalade VLCD.
Denna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Där man i pulser tar EAA, väntar typ 60 min och tar sedan kasein.
Typ som:


Men Ola nämnde i en annan tråd att han provat ett annat sätt:


Om man ser på de olika uppläggen, spelar det någon roll om man tar allt i samma drink?
Jag har testat köra helmjölksprotein (80/20 vassle/kasein) uppdelat i 3-4 drinkar per dag. Jag kör då så att jag når 160 gram protein vilket ger 700 kcal per dag. Mår avsevärt bättre än på EAA/Kasein proceduren, presterar bättre.

Menar du hela dagens intag i en drink?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 06:23   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Menar du hela dagens intag i en drink?
Nej. Menar som det senare exemplet, liknande det du provat.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 06:55   #4
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Jag kan inte uttala mig om ett upplägg är bättre eller sämre, det får stå för Ola som både är upphovsman och kompetentare än vad jag är.

Men om man ser till att få i sig minst 3 "måltider" per dag där var och en av dessa innehåller tillräckligt med protein för att stimulera proteinsyntesen maximalt(>30 g fullvärdigt) och hålla kroppen med protein åtminstone fram till nästa drink torde valet av protein vara mindre viktigt. Siffran 2g/kg kroppsvikt är baserad på blandprotein och behovet sjunker när allt intag är fullvärdigt, lägg därtill att mjölkprotein är extra "epic" ur byggarsynpunkt.

Lyle mcdonalds psmf är baserad på matprotein och använder sig av liknande siffror som jag använder och enligt han ska förlusten av muskler vara i princip nada förutsatt att dieten sköts och du styrketränar med bibehållen intensitet.

Har du dessutom relativt högt bf skulle jag inte oroa mig, en av få (få) fördelar med att vara för fet är att man klarar av sådana här idiotprojekt lysande.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 08:37   #5
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Jag kan inte heller säga om det ena är bättre än det andra, har inte testat det på det sättet. Resultatmässigt tror jag lite mer på det första upplägget men testade det senare för jag inte tror det blir någon skillnad egentligen. Man kan också lägga fram argument som stöd för att det andra upplägget kan vara bättre. Mår man dessutom bättre på det ena eller andra så kan det vara avgörande.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 08:47   #6
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Jag har provat båda Olas upplägg. Jag mådde helt klart bättre utan EAA fritt som följdes upp av en kaseindrink.

Blanddrinkar var min melodi, helt klart. Körde 4/dag med 4-5 timmars mellanrum. Ibland tog jag en EAA på morgonen när jag vaknade, innan dagens första proteindrink, eller efter träning.

Optidelen av hjärnan säger dock att EAA + kasein i intervaller är bättre men, resultaten är nog så marginella att det är onödigt optirunkande.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 10:06   #7
asdzxc
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Jag har testat köra helmjölksprotein (80/20 vassle/kasein) uppdelat i 3-4 drinkar per dag. Jag kör då så att jag når 160 gram protein vilket ger 700 kcal per dag. Mår avsevärt bättre än på EAA/Kasein proceduren, presterar bättre.

Menar du hela dagens intag i en drink?
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Jag kan inte heller säga om det ena är bättre än det andra, har inte testat det på det sättet. Resultatmässigt tror jag lite mer på det första upplägget men testade det senare för jag inte tror det blir någon skillnad egentligen. Man kan också lägga fram argument som stöd för att det andra upplägget kan vara bättre. Mår man dessutom bättre på det ena eller andra så kan det vara avgörande.

Av intresse bara
När ni säger att ni "mår bättre", på vilket sätt menar ni?
Är det mer fysiskt (presterar) och psykiskt (mer nöjd, tillfreds) eller är det snarare 'skönt att slippa krångla med 8 olika shakes/dag'?

Edit: Samt hur tycker ni det fungerar med hungern under den 'nya' VLCD:n?
Under den med 8 shakes tycker jag bhungern är ett stort problem, men med så många shakes/dag har man alltid nåt att se fram emot, typ. Tycker det underlättade psykiskt iaf.

Senast redigerad av asdzxc den 2014-11-19 klockan 10:08.
asdzxc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 10:46   #8
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Av intresse bara
När ni säger att ni "mår bättre", på vilket sätt menar ni?
Är det mer fysiskt (presterar) och psykiskt (mer nöjd, tillfreds) eller är det snarare 'skönt att slippa krångla med 8 olika shakes/dag'?

Edit: Samt hur tycker ni det fungerar med hungern under den 'nya' VLCD:n?
Under den med 8 shakes tycker jag bhungern är ett stort problem, men med så många shakes/dag har man alltid nåt att se fram emot, typ. Tycker det underlättade psykiskt iaf.
Det är dumt att separera det psykiska och fysiska då de i verkligheten är så nära besläktade. Det ena följer det andra så att säga.

Men fördelarna är större shakes, mindre bekymmer. Även min optihjärna vill tro att EAA varianten är bättre men den mer rationella hjärnan vill tro att det totala intaget är det som spelar störst roll, och därmed är det den variant man mår bäst på som ger bäst resultat. Hungern är för mig inget riktigt bekymmer, däremot så kommer en besatthet av muffins, makaroner och vitt bröd som är lite irriterande. Apatin är lite halvirriterande den med.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 13:24   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Man kan också lägga fram argument som stöd för att det andra upplägget kan vara bättre. Mår man dessutom bättre på det ena eller andra så kan det vara avgörande.
Vilka argument skulle det vara?
Vassle och fritt EAA stimulerar väll proteinsyntesen bra även om de intas samtidigt med kasein? Så det skulle ju kunna vara en fördel med blanddrinkarna eftersom nivåerna av aminosyror hinner sjunka bättre innan man återigen tar en drink och stimulerar proteinsyntesen?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 13:43   #10
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vilka argument skulle det vara?
Vassle och fritt EAA stimulerar väll proteinsyntesen bra även om de intas samtidigt med kasein? Så det skulle ju kunna vara en fördel med blanddrinkarna eftersom nivåerna av aminosyror hinner sjunka bättre innan man återigen tar en drink och stimulerar proteinsyntesen?
Som jag ser det är proteinet främst en källa för att tillhandahålla protein kroppen kan snatta av utan att behöva ge sig på eget protein. Fett är alltid den främsta drivkällan vid underskott och finns protein att tillgå för glukosbehov så får kroppen få anledningar att ge sig på musklerna, speciellt med styrketräning inblandat. Kombinera detta med låga insulinnivåer så är saken biff, elda(oxidera) fett bah!

Har du någon gång kollat om du är i ketos Ola?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 20:23   #11
MT3
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 32
Undrar en sak: Hur går ni tillbaka till normalt ätande efter en sånhär diet? Är det inte extremt svårt att inte balla ur och vräka i sig allt möjligt? Kan tänka mig att man lär bli som galen i mat då t.o.m jag vart det när jag bara körde en "vanlig" deff. 500-1000kcal underskott.
MT3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 20:31   #12
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av MT3 Visa inlägg
Undrar en sak: Hur går ni tillbaka till normalt ätande efter en sånhär diet? Är det inte extremt svårt att inte balla ur och vräka i sig allt möjligt? Kan tänka mig att man lär bli som galen i mat då t.o.m jag vart det när jag bara körde en "vanlig" deff. 500-1000kcal underskott.
Psyket ballar ur. Du måste ha disciplin. Ta en ätardag utan att överdriva, därefter öka kalorierna sakta dag för dag tills du är på balans, ligg kvar där någon vecka och öka sen väldigt sakta. Både kropp och psyke måste vänja sig.

Behövs knappast nämnas men VLCD är inget för individer med ätstörningar.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 23:28   #13
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vilka argument skulle det vara?
Vassle och fritt EAA stimulerar väll proteinsyntesen bra även om de intas samtidigt med kasein? Så det skulle ju kunna vara en fördel med blanddrinkarna eftersom nivåerna av aminosyror hinner sjunka bättre innan man återigen tar en drink och stimulerar proteinsyntesen?
Ja, ungefär så. Samt att man intar både essentiella och icke-essentiella aminosyror samtidigt. Eftersom alla 20 aminosyror behövs i proteinsyntesen så kan detta eventuellt vara en fördel. Dosen av leucin vid ett och samma intag blir också större vilket kanske spelar roll, även om maxdosen för stimulans överskrids med råge.

Jag tycker att svängningarna i hunger, energi mm blir mindre vid bolusintag framför uppdelat intag.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 23:30   #14
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg

Har du någon gång kollat om du är i ketos Ola?
Ja. För mig resulterar denna VLCD i mycket måttliga blodketonnivåer. ca 0.3-0.5 mmol/L. Allså inte mycket högre än vad vissa obesa kan ha efter en nattfasta. Ordentlig ketos är typ >4 mmol/L
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 23:50   #15
Knaz
Registered User
 
Knazs avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 811
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Ja, ungefär så. Samt att man intar både essentiella och icke-essentiella aminosyror samtidigt. Eftersom alla 20 aminosyror behövs i proteinsyntesen så kan detta eventuellt vara en fördel. Dosen av leucin vid ett och samma intag blir också större vilket kanske spelar roll, även om maxdosen för stimulans överskrids med råge.

Jag tycker att svängningarna i hunger, energi mm blir mindre vid bolusintag framför uppdelat intag.
Den senare varianten har gått obemärkt förbi mig.. Kört den första några gånger. Var tänkt att jag skulle köra den ytterligare en sväng nu. Men blev lite intresserad av den nya varianten.

Vilken skulle du rekommendera en som redan kört den första varianten ett antal gånger?
Knaz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)