Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-25, 20:32   #23581
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Knepigt att du inte lyckas få upp pulsen med crosstrainern. Jag höll på och tramsade med en XT för några år sedan, och märkte då inte av att detta skulle vara ett problem. Jag lade ner det för att fötterna domnade för mig, ochd et var allmänt obehagligt att köra annat än tokintensiv träning.

Annars ska ju XT vara något av det mest lämpliga att köra ifall man inte kan springa. Längdskidor och vattenlöpning är väl de andra varianterna som är på samma nivå eller bättre.

Jag röstar också på löpning/gång i uppförsbacke och skateboard nedför. Glöm inte att posta video.

EDIT: Ifall du har myrmark i närheten av där du bor kan du ju ut och klafsa i våtmarkerna. Lär ju vara väldigt snällt mot benhinnor, och jobbigt som fan.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-25 klockan 20:34.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 07:01   #23582
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Ni som gått över från att springa med minst en dags vila till att springa flera dagar i rad, hur har ni gjort? Vill egentligen bara gå från tre till fyra pass i veckan.

"Fyllt på" med ett pass på klassikern 10% av totalvolymen, eller tagit av andra pass osv?
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 09:13   #23583
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Finns ju en mellanstegsvariant, kör varannan dag då får du 4 pass varannan vecka och ändå en vilodag.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 10:21   #23584
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ni som gått över från att springa med minst en dags vila till att springa flera dagar i rad, hur har ni gjort? Vill egentligen bara gå från tre till fyra pass i veckan.

"Fyllt på" med ett pass på klassikern 10% av totalvolymen, eller tagit av andra pass osv?

Syftet är att även öka mängden? Hur många km blir det på dina tre pass? Gymmar du också är ju det en parameter, men du kan ju börja med ett kort distanspass dagen efter ett tuffare pass, upplever att återhämtningen blir bättre än distans dagen före hårt pass.

Men ja, du kan ju skala någon km från lite andra pass om du tycker det fjärde passet blir för kort för att vara värt att byta om för om du använder 10%.

En aspekt är ju hur nära väggen du är i nuvarande upplägg. Är ditt mål att lägga till 7-10km distans och sedan nöja dig är det kanske inte hela världen att bara köra på och vara vaksam, beroende på hur sliten du blir av nuvarande upplägg.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 12:27   #23585
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Finns ju en mellanstegsvariant, kör varannan dag då får du 4 pass varannan vecka och ändå en vilodag.
Absolut, men det passar inte så bra med vardagen, tyvärr. Löpningen är förlagd till vissa dagar p.g.a. schemamässiga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Syftet är att även öka mängden? Hur många km blir det på dina tre pass? Gymmar du också är ju det en parameter, men du kan ju börja med ett kort distanspass dagen efter ett tuffare pass, upplever att återhämtningen blir bättre än distans dagen före hårt pass.

Men ja, du kan ju skala någon km från lite andra pass om du tycker det fjärde passet blir för kort för att vara värt att byta om för om du använder 10%.

En aspekt är ju hur nära väggen du är i nuvarande upplägg. Är ditt mål att lägga till 7-10km distans och sedan nöja dig är det kanske inte hela världen att bara köra på och vara vaksam, beroende på hur sliten du blir av nuvarande upplägg.
Syftet är att öka mängden, ja. Från omkring 40 km/vecka, plus minus 5 km. till kanske 50 km/v vore roligt. Främst för att jag njuter mer av löpningen än styrketräningen. Att göra det på tre pass i veckan blir för mastigt.

Styrketräningen ligger på snitt 3-4 dagar/v, varav ett pass är ben, så det är ju en rejäl mängd träning totalt sett.
Inte nära väggen, däremot så upplever jag att öka från 40 -> 50 km/v innebär belastning på kroppen eftersom jag väger ca. 80 kg på 180 cm.
Tanken är att köra löpning 4 dagar, gym 3 med vilodagar när jag känner behovet och givetvis en rimlig periodisering i löpningen, med lugnare veckor med jämna mellanrum.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 12:40   #23586
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ni som gått över från att springa med minst en dags vila till att springa flera dagar i rad, hur har ni gjort? Vill egentligen bara gå från tre till fyra pass i veckan.

"Fyllt på" med ett pass på klassikern 10% av totalvolymen, eller tagit av andra pass osv?
Nu är jag en glad amatör, så när bananen fyller på med kunskap så gå på det. Jag har löptränat på amatörnivå utan direkt andra mål än bättre flås och mer kalorier att äta. Började i Mars 2019.

I slutet på april i år ville jag utmana mig, började bli knäpp på att isolera mig i coronatider. Jag gick från 3*10km till 7*7 km i veckan. Det kändes konstigt i benen dag två och tre. Och när jag testade öka till 10km protesterade kroppen.

Men nu har jag 5 pass kvar på min utmaning och än är jag skadefri. Jag kör dock inte speciellt hårt utan tränar för att må bra.

Således började jag bara springa dagligen utan upptrappning, bara med lyhördhet för hur kroppen tog det
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20200526-060346__01.jpg (69.0 KB, 0 visningar)
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 12:44   #23587
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
GBG varvet har nu informerat mig att de inte har någon som helst avsikt att följa konsumentverkets uttalande.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 12:59   #23588
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
GBG varvet har nu informerat mig att de inte har någon som helst avsikt att följa konsumentverkets uttalande.
Göteborgsvarvet är tyvärr fullblodsrövhattar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...toppar-byalopp
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 22:12   #23589
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ni som gått över från att springa med minst en dags vila till att springa flera dagar i rad, hur har ni gjort? Vill egentligen bara gå från tre till fyra pass i veckan.

"Fyllt på" med ett pass på klassikern 10% av totalvolymen, eller tagit av andra pass osv?
40km/v på 3 pass kommer höst sannolikt vara jobbigare än 40km/v utspritt på 4 pass. Så du kan kanske lägga på några kilometer till veckomängden "gratis".

Jag utgår från att du kör ett långpass på 15-20km och att de andra två passen är antingen lugna distanspass eller att ett eller bägge är någon typ av kvalitetspass (tröskeldistans, tröskelintervaller eller snabbare/kortare intervaller).

Jag skulle lagt till ett lugnt distanspass (håll dig under pratfart och definitivt inte pusha tempot) på 5-8km dagen innan något av de andra passen (som rimligen kommer vara lite längre och/eller lite snabbare). Jag skulle också skalat bort nån kilometer här och där från övriga pass, och lägga dessa kilometer på detta nyinsatta lugna pass.

Ifall något av passen är ett intervallpass som är snabbare än tröskeltempo skulle jag lagt in det nya passet dagen innan detta. Men exakt var ett sådant pass bäst passar in är säkerligen väldigt individuellt. Du kan pröva dig fram och flytta runt passet lite för att hitta var det funkar bäst för dig.

Men jag tror det sämsta är dagen efter långpasset, eftersom det typiskt är då man har som allra tröttast ben.

Men kom ihåg att nyckeln till att få det att funka med löpning flera pass per vecka är att hålla tempot under kontroll. "Speed kills" heter det av en orsak!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 00:32   #23590
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
[QUOTE=forslund;8131590]Ni som gått över från att springa med minst en dags vila till att springa flera dagar i rad, hur har ni gjort? Vill egentligen bara gå från tre till fyra pass i veckan.

Personligen så är det ju bara börja? Om du ökar med 1 dag i veckan i taget så är det ju inte någon ny megabelastning, alternativt lite kortare sträcka och jogga lugnt. Var sjukt öm i början men det släppte för mig, jag körde 3 jogg i veckan förut, började ta de närmare o närmare varandra, tillslut 3 dagar i rad för o pusha lite . Nu kan jsg köra varje dag, fast ökar ändå styrka i böjen(bättre än utan joggen) Handlar om att pusha kroppen, så länge man inte skadar sig så läker kroppen och anpassar sig till kraven. Men som sagt, kortare, oftare är mycket mer skonsamt, iaf för mig, vill heller inte springa långt ofta pga bygger muskler så tar hellre kortare snabbare, typ 3-5km. 5min/km bästa tiden, 90kg 183 lång, 8-9% kroppsfett typ

Kroppen pallar fysisk aktivitet varje dag, flera timmar om dagen, men krävs tillvänjning
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 06:27   #23591
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Göteborgsvarvet är tyvärr fullblodsrövhattar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...toppar-byalopp
Så är det tyvärr, dyrast, snålast och girigast är de också. Har dock fått en startplats i present.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 08:17   #23592
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ni som gått över från att springa med minst en dags vila till att springa flera dagar i rad, hur har ni gjort? Vill egentligen bara gå från tre till fyra pass i veckan.

"Fyllt på" med ett pass på klassikern 10% av totalvolymen, eller tagit av andra pass osv?
Gör du det du beskriver i det nedre stycket(lägga till ett pass motsvarande 10 % av totalvolymen) så ska det inte finnas något att oroa sig över. Att springa flera dagar i rad ska normalt inte vara några konstigheter, det är ju snarare fullt normalt om man springer lite mer än medel-Svensson. Det enda du behöver tänka på är att inte lägga två hårda pass direkt efter varandra.

För att spela säkert så är det bra att du till en början inte utökar antalet hårda pass per vecka i.o.m. det nytillkomna passet men i framtiden så kan det vara kul att göra något specifikt av det passet, förslagsvis backträning. Detta behöver inte vara stenhårt. Jag har t.ex. sprungit långbacke(åtminstone en km lång backe) i lugnt tempo och trots den ganska milda belastningen ändå markant förbättrat min förmåga att ta backar. Jag gillar att ha den variationen.

Jag ska köpa ny Altra-trailskor. Har haft Timp 1.5 och varit skitnöjd med dessa. Nu har dock 2.0 kommit och den skon verkar kanon också. Det jag undrar är om någon har testat 1.5 och 2.0 och kan avgöra om storleken man har i dessa respektive skor skiljer sig modellerna emellan? Måste tyvärr beställa över internet. I.o.m. att jag har ägt ett par 1.5 så vet jag ju rätt storlek för den skon.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 12:08   #23593
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Nu är jag en glad amatör, så när bananen fyller på med kunskap så gå på det. Jag har löptränat på amatörnivå utan direkt andra mål än bättre flås och mer kalorier att äta. Började i Mars 2019.

I slutet på april i år ville jag utmana mig, började bli knäpp på att isolera mig i coronatider. Jag gick från 3*10km till 7*7 km i veckan. Det kändes konstigt i benen dag två och tre. Och när jag testade öka till 10km protesterade kroppen.

Men nu har jag 5 pass kvar på min utmaning och än är jag skadefri. Jag kör dock inte speciellt hårt utan tränar för att må bra.

Således började jag bara springa dagligen utan upptrappning, bara med lyhördhet för hur kroppen tog det
Jag såg när du drog igång det. Jag lurkar mer än vad jag skriver.
Den formen passar nog inte riktigt mig, men det är kul att se att det fungerar. Hur tänker du lägga upp det efter dina fem pass som återstår?

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
40km/v på 3 pass kommer höst sannolikt vara jobbigare än 40km/v utspritt på 4 pass. Så du kan kanske lägga på några kilometer till veckomängden "gratis".

Jag utgår från att du kör ett långpass på 15-20km och att de andra två passen är antingen lugna distanspass eller att ett eller bägge är någon typ av kvalitetspass (tröskeldistans, tröskelintervaller eller snabbare/kortare intervaller).

Jag skulle lagt till ett lugnt distanspass (håll dig under pratfart och definitivt inte pusha tempot) på 5-8km dagen innan något av de andra passen (som rimligen kommer vara lite längre och/eller lite snabbare). Jag skulle också skalat bort nån kilometer här och där från övriga pass, och lägga dessa kilometer på detta nyinsatta lugna pass.

Ifall något av passen är ett intervallpass som är snabbare än tröskeltempo skulle jag lagt in det nya passet dagen innan detta. Men exakt var ett sådant pass bäst passar in är säkerligen väldigt individuellt. Du kan pröva dig fram och flytta runt passet lite för att hitta var det funkar bäst för dig.

Men jag tror det sämsta är dagen efter långpasset, eftersom det typiskt är då man har som allra tröttast ben.

Men kom ihåg att nyckeln till att få det att funka med löpning flera pass per vecka är att hålla tempot under kontroll. "Speed kills" heter det av en orsak!

Det är spot on hur det ser ut plus minus någon kilometer här och där.
Då får jag helt enkelt testa och se var det passar bäst men att se till att hålla intensiteten låg samt skruva lite på de andra passen. Bra input, tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Personligen så är det ju bara börja? Om du ökar med 1 dag i veckan i taget så är det ju inte någon ny megabelastning, alternativt lite kortare sträcka och jogga lugnt. Var sjukt öm i början men det släppte för mig, jag körde 3 jogg i veckan förut, började ta de närmare o närmare varandra, tillslut 3 dagar i rad för o pusha lite . Nu kan jsg köra varje dag, fast ökar ändå styrka i böjen(bättre än utan joggen) Handlar om att pusha kroppen, så länge man inte skadar sig så läker kroppen och anpassar sig till kraven. Men som sagt, kortare, oftare är mycket mer skonsamt, iaf för mig, vill heller inte springa långt ofta pga bygger muskler så tar hellre kortare snabbare, typ 3-5km. 5min/km bästa tiden, 90kg 183 lång, 8-9% kroppsfett typ

Kroppen pallar fysisk aktivitet varje dag, flera timmar om dagen, men krävs tillvänjning
Absolut men det skadar inte heller att skaffa sig information och erfarenhet från andra. Jag är också van med träning varje dag, men just löpning har jag sällan utfört fler än tre dagar i veckan under någon längre period och upplever risken för skador som betydligt högre där än de andra sporterna jag har utfört genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Gör du det du beskriver i det nedre stycket(lägga till ett pass motsvarande 10 % av totalvolymen) så ska det inte finnas något att oroa sig över. Att springa flera dagar i rad ska normalt inte vara några konstigheter, det är ju snarare fullt normalt om man springer lite mer än medel-Svensson. Det enda du behöver tänka på är att inte lägga två hårda pass direkt efter varandra.

För att spela säkert så är det bra att du till en början inte utökar antalet hårda pass per vecka i.o.m. det nytillkomna passet men i framtiden så kan det vara kul att göra något specifikt av det passet, förslagsvis backträning. Detta behöver inte vara stenhårt. Jag har t.ex. sprungit långbacke(åtminstone en km lång backe) i lugnt tempo och trots den ganska milda belastningen ändå markant förbättrat min förmåga att ta backar. Jag gillar att ha den variationen.
Det kan bli intressant i framtiden. Jag har inga vidare ambitioner med löpningen mer än att jag älskar att springa. Det är meditativt för mig, därför föredrar jag generellt längre distans och behagligare intensitet.
Men givetvis är det ingen dum idé att ha ett pass där det blir mer specifik träning av olika former. Och ju bättre löpare desto roligare blir det ju, så det är nog välinvesterat att lägga in längre fram.

Tack alla för bra input, nu har jag klart för mig hur jag ska börja.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 07:49   #23594
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jahapp, imorgon skulle det ha sprungits Sthlm Marathon men för första gången denna vår så är jag faktiskt tacksam för att loppet är inställt. Jag är superförkyld och har varit det i två veckor (!!!!) vilket är ett extremt rekord för mig. Jag är alltid förkyld i max en vecka, har nog aldrig i mitt liv varit sjuk längre än så förut. Det kan ju såklart vara corona, fast jag har noll av de klassiska symptomen. Det enda som är, är att jag är riktigt jävla toksnorig. Sådär så att man låter täppt och jävlig när man pratar och jag snyter mig sjutton gånger om dagen. Det blir inte bättre heller, hela den här veckan har varit exakt samma visa dag ut och dag in. HUR BLIR JAG FRISK????!!!

(Tilläggas bör att jag kände mig bättre i slutet på förra veckan, och började träna igen, men fick ett bakslag i söndags med förvärrade symptom. Det hände heller aldrig mig, dvs bakslag. Aldrig!)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2020-05-29 klockan 07:51.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 08:22   #23595
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Löpt 1 mil på 59 minuter barfota på löpband (varierade mellan 10-12 km/h och löpte sista två minuterna på 12 km/h) = stolt meganybörjarlöpare!

Så länge jag är lite bättre än genomsnittet så är jag nöjd för då får jag oxå "lite bättre än genomsnittet" i resultat så att säga!

Hade några blåsor under fötterna och det gjorde ont att gå efteråt. Idag har de mer eller mindre återhämtat sig/läkt.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)