Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-09, 21:27   #1
emiste
Registered User
 
emistes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 105
Bungee jump eller free falling i Sverige

Är det någon som har koll på var man i Sverige kan hoppa bungee jump? Finns det någon typ av samlingssida där man kan hitta sitt "närmaste ställe", om det finns något. Jag tycker det borde finnas möjlighet annat än på festivaler och dylikt.

En annan liknande fundering - efter att ha sett en film med den numer döde Dan Osman där han gör så kallade "free falls" blev jag grymt sugen på att prova det. Är det något vanligt, eller bara en högriskaktivitet man får ordna på egen hand? För de som inte vet vad jag menar med free falling så är det som bungee jump fast med ett nästan stumt rep, vilket gör att man kan komma närmare marken i en högre hastighet.
emiste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 21:30   #2
Kaboffastar
Fettecke tar täten
 
Kaboffastars avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 3 997
skara sommarland i skara
Kaboffastar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 21:48   #3
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Tips - stava det bungy istället. Eller kolla här http://knuff.se/q/bungyjump+i+stockholm/

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 21:54   #4
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Blir du inte ännu mer frestad nu?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 21:57   #5
Krokodil
WTF?
 
Krokodils avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 030
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
Stackars jävel!
__________________
"Det där var det tunnaste jag sett. Han skulle ju bli utgarvad på en yogakurs!"

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 22:08   #6
emiste
Registered User
 
emistes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
Det är ju inte helt riskfritt att vara ute och gå heller.
emiste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 22:50   #7
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av emiste
En annan liknande fundering - efter att ha sett en film med den numer döde Dan Osman där han gör så kallade "free falls" blev jag grymt sugen på att prova det. Är det något vanligt, eller bara en högriskaktivitet man får ordna på egen hand? För de som inte vet vad jag menar med free falling så är det som bungee jump fast med ett nästan stumt rep, vilket gör att man kan komma närmare marken i en högre hastighet.
Dan Osman, är både älskad och hatat på vissa amerikanska klätterforum, orsaken är att han klantade ett ankare under ett brohopp. Han lämnde efter sig en liten dotter. Dock finns det en viss beundran över hans såkallade hopp. Han ville helt enkelt överkomma rädslan att falla så han "tränade" fall. Vill du läsa om honom kan du kika in på www.rockclimbing.com:s forum, står en del om honom där.

Angående Bungyjump, kan du emaila http://www.aventyrsbolaget.com/bungy.html, de verkar finnas lite vart som. Om inte annat kanske de kan hjälpa dig.

Nja, stumt och stumt, rep är det ju inte, men jag förstår vad du menar. Det är dock inget som du ens ska försöka dig på att göra själv, det finns för många variabler du måste räkna med, hur mycket repet töjer sig, ankare osv. osv. Om och endast om du skall göra något liknande, se då till att du har folk omkring dig som gjort det tidigare och som vet exakt vad de sysslar mer.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 22:54   #8
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Vad var det för film med Dan Osman du sett? Den när han klättrar en 400+ ft graderad 5.7 på 4.25 min.

Nu blev jag nyfiken!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 23:57   #9
emiste
Registered User
 
emistes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes
Dan Osman, är både älskad och hatat på vissa amerikanska klätterforum, orsaken är att han klantade ett ankare under ett brohopp. Han lämnde efter sig en liten dotter. Dock finns det en viss beundran över hans såkallade hopp. Han ville helt enkelt överkomma rädslan att falla så han "tränade" fall. Vill du läsa om honom kan du kika in på www.rockclimbing.com:s forum, står en del om honom där.

Angående Bungyjump, kan du emaila http://www.aventyrsbolaget.com/bungy.html, de verkar finnas lite vart som. Om inte annat kanske de kan hjälpa dig.

Nja, stumt och stumt, rep är det ju inte, men jag förstår vad du menar. Det är dock inget som du ens ska försöka dig på att göra själv, det finns för många variabler du måste räkna med, hur mycket repet töjer sig, ankare osv. osv. Om och endast om du skall göra något liknande, se då till att du har folk omkring dig som gjort det tidigare och som vet exakt vad de sysslar mer.
Tack för de intressanta tipsen. Visst var Osmans handlande egoistiskt med tanke på att han hade barn, men jag kan ändå inte släppa den förkärlek jag har för personer som honom. Som struntar i allt för att göra det de älskar. Och jag kan inte ens föreställa mig vilka upplevelser han varit med om. Hittade en annan intressant artikel om honom där hans person beskrivs mer detaljerat. Det ska tydligen ha skrivits en bok honom också.

Och jag har inte tänkt ge mig ut med första bästa rep och hoppa 300 meter! Hur mycket brukar repet tänja sig i regel vid frifall egentligen? På en film med Osman ser det ut att vara högst 10 meter, och en ofattbar decceleration, inte långt ifrån smällen av att slå i backen. Riggarna ser rätt invecklade ut också, det ser ut som om "repet"(vad heter det egentligen?) löper på en lina under fallet för att han ska komma längre ut från platån och inte slå i väggen.
emiste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 00:19   #10
emiste
Registered User
 
emistes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes
Vad var det för film med Dan Osman du sett? Den när han klättrar en 400+ ft graderad 5.7 på 4.25 min.

Nu blev jag nyfiken!
Det var inte den jag tänkte även om den också är spännande!

Filmen jag menade är ett klipp jag hittade på internet, tror det ursprungligen kommer från Masters of Stone 5. Jag skickade det till dig via yousendit.com så om du är intresserad kan du ladda ned den, annars kan du bara strunta i den. Du får ett mail på den adress du angivit i din profil där det står hur du gör.
emiste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 00:37   #11
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av emiste
Det var inte den jag tänkte även om den också är spännande!

Filmen jag menade är ett klipp jag hittade på internet, tror det ursprungligen kommer från Masters of Stone 5. Jag skickade det till dig via yousendit.com så om du är intresserad kan du ladda ned den, annars kan du bara strunta i den. Du får ett mail på den adress du angivit i din profil där det står hur du gör.
Tack så mycket, för tipset och artikeln, har inte fått något mail ännu, väntar med spänning

Jag är själv nybörjare inom sporten, dock hade jag möjlighet att klättra bli undervisad av de bästa inom sporten i Kanada. Träffade även flera "äldre" klättrare vid inomhus väggen, min klätterpolare brukade berätta om dem då han läst om dem i böcker, men nu till din fråga. Angående rep finns det en bra text att finna om rep via länken www.mec.ca, det är förövrigt min favoritbutik i Calgary. De skriver följande(se nedan), vill du läsa mer gå in på sidan kolla efter deras guide om rep. Du har även sidor som www.8a.nu, www.climbing.com, www.rockclimbing.com att läsa om klättring och utrustning.

"Impact Force
Impact force measures a rope's elasticity and ability to absorb energy in a fall. The higher the impact force number, the more energy the rope will transmit to the belay system and the protection. Low impact forces make for a soft catch and are a benefit with uncertain protection or falls on short lengths, but they usually mean the rope will have a greater stretch, which can be a nuisance when top roping.

Standard Tests
The International Union of Alpine Associates (UIAA) tests and certifies dynamic ropes using standardized tests. CE certified ropes use virtually the same testing standards.

Falls:
Single ropes are tested by dropping an 80kg mass attached to a measured section of rope repeatedly until it snaps. The rating indicates the number of falls the rope withstood. Ropes that cannot withstand at least five falls are not approved. Half-ropes are tested with a 55kg mass. The fall rating indicates the number of falls withstood by a single rope strand. Twin ropes are tested with 80kg dropped on two strands.

Elongation:
Tests measure the dynamic elongation (stretch), of a rope under a dynamic load. Currently, the maximum allowable stretch on the first drop of the test, using a single rope is 40% with an 80kg load. Information about the elastic property of a rope is important in its relation to impact forces. A rope with greater dynamic elongation will have lower impact forces. But, keep in mind that a rope with lots of stretch can be difficult, if not potentially dangerous to use on a top-roped climb."

Har ett bra rep från Edelrid, 60 meter, kan säga så att det är rätt dynamiskt, har inte tagit några fall på det ännu mer än test fall så att säga. Brukar ta några sådana då min belay kompis är tjej och väger hälften av vad jag gör . Vi skulle kolla om det gick bra utan att ankra henne, vi möttes på halva vägen nästan .
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 01:44   #12
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
på festivaler brukar man få hoppa, men då får man hosta upp en slant
tror det kostade 500 kr, om inte mer
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 11:46   #13
emiste
Registered User
 
emistes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes
Tack så mycket, för tipset och artikeln, har inte fått något mail ännu, väntar med spänning

Jag är själv nybörjare inom sporten, dock hade jag möjlighet att klättra bli undervisad av de bästa inom sporten i Kanada. Träffade även flera "äldre" klättrare vid inomhus väggen, min klätterpolare brukade berätta om dem då han läst om dem i böcker, men nu till din fråga. Angående rep finns det en bra text att finna om rep via länken www.mec.ca, det är förövrigt min favoritbutik i Calgary. De skriver följande(se nedan), vill du läsa mer gå in på sidan kolla efter deras guide om rep. Du har även sidor som www.8a.nu, www.climbing.com, www.rockclimbing.com att läsa om klättring och utrustning.

"Impact Force
Impact force measures a rope's elasticity and ability to absorb energy in a fall. The higher the impact force number, the more energy the rope will transmit to the belay system and the protection. Low impact forces make for a soft catch and are a benefit with uncertain protection or falls on short lengths, but they usually mean the rope will have a greater stretch, which can be a nuisance when top roping.

Standard Tests
The International Union of Alpine Associates (UIAA) tests and certifies dynamic ropes using standardized tests. CE certified ropes use virtually the same testing standards.

Falls:
Single ropes are tested by dropping an 80kg mass attached to a measured section of rope repeatedly until it snaps. The rating indicates the number of falls the rope withstood. Ropes that cannot withstand at least five falls are not approved. Half-ropes are tested with a 55kg mass. The fall rating indicates the number of falls withstood by a single rope strand. Twin ropes are tested with 80kg dropped on two strands.

Elongation:
Tests measure the dynamic elongation (stretch), of a rope under a dynamic load. Currently, the maximum allowable stretch on the first drop of the test, using a single rope is 40% with an 80kg load. Information about the elastic property of a rope is important in its relation to impact forces. A rope with greater dynamic elongation will have lower impact forces. But, keep in mind that a rope with lots of stretch can be difficult, if not potentially dangerous to use on a top-roped climb."

Har ett bra rep från Edelrid, 60 meter, kan säga så att det är rätt dynamiskt, har inte tagit några fall på det ännu mer än test fall så att säga. Brukar ta några sådana då min belay kompis är tjej och väger hälften av vad jag gör . Vi skulle kolla om det gick bra utan att ankra henne, vi möttes på halva vägen nästan .
Jag provar igen med Yousendit, det kan krångla ibland, vet inte riktigt vad det beror på. Om du inte fått ett mail snart så säg till så skickar jag via någon annan sida istället.

Det verkar som man ska läsa på ordentligt om man funderar på frifall. Läste på rockclimbing.com och där var det vanligaste svaret "du är dum i huvudet om du försöker men jag gjorde det själv när jag var ung och dum, gör riggen såhär ...".

Jag klättrar faktiskt inte själv, men har fått upp ögonen för det. Har alltid älskat att kättra klättervägg de få gånger man haft möjlighet vid något sorts jippo. Att klättra på ett riktigt berg lär vara något helt annat. Det vore kul att klättra en vägg man inte klarar, så det blir lite utmaning. Såg att det även fanns information om klättring för nybörjare på mec.ca! Läste i din tråd om klättring i Kanada, och jag blir minst sagt inspirerad att börja.
emiste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 14:56   #14
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av emiste
Jag provar igen med Yousendit, det kan krångla ibland, vet inte riktigt vad det beror på. Om du inte fått ett mail snart så säg till så skickar jag via någon annan sida istället.

Det verkar som man ska läsa på ordentligt om man funderar på frifall. Läste på rockclimbing.com och där var det vanligaste svaret "du är dum i huvudet om du försöker men jag gjorde det själv när jag var ung och dum, gör riggen såhär ...".

Jag klättrar faktiskt inte själv, men har fått upp ögonen för det. Har alltid älskat att kättra klättervägg de få gånger man haft möjlighet vid något sorts jippo. Att klättra på ett riktigt berg lär vara något helt annat. Det vore kul att klättra en vägg man inte klarar, så det blir lite utmaning. Såg att det även fanns information om klättring för nybörjare på mec.ca! Läste i din tråd om klättring i Kanada, och jag blir minst sagt inspirerad att börja.
Fick filmen idag, den ligger på HD:n...tack så mycket!!

Nja, Rockclimbing forumet är rätt skoj, sitter en del roliga människor på det forumet. Rekommenderar dig verkligen att prova på klättring om du får/har chansen. Tips är att ta en nybörjar kurs vid en inomhus vägg, kan ju vara lämpligt nu vi är på väg in i vintern. Vid vårarna finns det oftast kurser för klippklättring utomhus. Själv började jag så, inomhus vid UofC och deras Outdoor Centre, sen genom kurser inom allt från effektivare klättring, hur man bygger ankare, ledklättrar, trad. klättrar med cams och annat skoj, plus några kurser utomhus vid större klippor, sen joinade jag en grupp så varje onsdag åkte vi till Klippiga bergen och klättrade med en ACMG certifierad guide. Utöver det så klättrade jag i BC, Alberta och Ontario (utanför Kingston)...det bästa jag någonsin gjort i hela mitt liv.

En spex bild på mig tagen i mitten av augusti i år, vid Barber Rock utanför Invermere, BC. Klättrade där i tre dagar tillsammans med en tjej som jag lärde känna och umgicks med...cool date!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg My Pictures 057.JPG (70.9 KB, 112 visningar)
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 15:54   #15
GTX
Registered User
 
GTXs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 152
säger bara, Skara sommarland! vanligt solo-hopp med ben-bindning mot vatten från, vad jag mins 80meters höjd.
toppenupplevelse
kunna köpa en tröjja efteråt där de står "SAVED" i stoora silrvriga bokstäver, sen "by a rubberband at skara"
__________________
It´s all in the mind!
GTX är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)