Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-07, 20:09   #1
gustavr89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 1
Ont i knävecken

Hej!

Jag har en smärta i knävecken, som dessutom kan stråla ned mot vaden. Efter att ha googlat runt lite känns min smärta väldigt lik denna:

https://www.pakvis.com/pages/symptom..._omrade?id=187

Själva smärtan är svår att beskriva, men det är nästan som att det bränns/sticks/kliar bak i knävecken. Det är en typ smärta som jag aldrig någonsin upplevt tidigare, trots att jag spelat fotboll större delen av mitt liv (har lagt av nu).

Jag var relativt ovan vid löpträning innan skadan uppkom. Jag tycker dock att jag inte ökade distanserna i alltför rask takt, utan jag misstänker att det är dåligt ihopsatta intervaller som orsakat någon överbelastningsskada. Jag är i alla fall övertygad om att det är löpträning som orsakat mina besvär.

Är det någon som känner igen mitt problem/har egna erfarenheter av det? Är det bara vila som gäller, eller kan stretching/massage hjälpa?

Tacksam för all respons!
gustavr89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 23:33   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Känner inte igen exakt det problemet, men rör dig och var aktiv, promenader osv några dagar och se om det lugnar sig. Sen när det känns bättre, dra en riktigt lätt jogg, känn efter hur de känns osv osv. Du fattar, minska volymen men inte helt, aktiv vila. Sen öka sakta volymen. Doktorn som sista utväg/kiropraktor eller vad man känner att man har förtroende för. Gör samma atm, har dock ont i knät, chillar bara med volymen lite ngra dagar så blir det bättre
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 23:49   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Du ger ju rätt så lite information.

Har du ont hela tiden? Värre någon gång på dygnet än annars? Bättre av att vila eller bättre av att röra på dig? Kan du träna? Kan du trycka i knävecket och få ont eller känns det som om det sitter djupare? Om du försöker töja vaden, baksida lår eller insida lår, blir det bättre/sämre? Är du svullen?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)