Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-19, 12:51   #1
Etil
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 14
Får extrem träningsvärk i bröst vid minsta stimulans.

Hej på er,

Om denna tråd ej hör hemma under skador ber jag om ursäkt, var lite osäker på var jag skulle ha den.

Så jag har tränat i ganska många år, vacklat lite med träningen den sista tiden men annars varit rätt regelbunden med min träning.
Det här problemet har alltid funnits, alltså jag har alltid haft extremt lätt att få träningsvärk (extrem träningsvärk ) i pecsen. Jag kan i princip värma upp för att få lite blod och sedan köra 3-4 tunga set av något slag och sen gör jag inte mer för att jag vet att jag kommer att bli sjukt öm.
Värt att tillägga är kanske att mina bröst alltid släpat relativt de flesta andra grupper.

Har försökt stretcha regelbundet och även massera för att mjuka upp, det hjälper lite grann men inte mycket.

Jag har vid ett par tillfälle googlat lite och även frågat folk som kan vara kunniga vad det kan bero på men de flesta säger bara "testa stretcha mer" eller "massera mer" el. liknande vilket jag redan gjort/gör.

Har någon erfarenhet kring något liknande?

Tack på förhand,

Etil
Etil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 19:45   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Tja! Jag har samma "problem" som du med peccsen, tro mig, mina har blivit enorma, brösten släpar efter. Får också galen träningsvärk i peccsen. Folk påstår att teknik hjälper, inte i mitt fall. Har haft sjukt många duktiga passare som kollar min teknik och den är bra.

Vad jag gör är att träna kontakt med brösten, typ spänna pattarna för att lättare aktivera dom under seten. Sen bara kötta igenom smärtan och verkligen tänka på att lyfta med brösten så gott de går, kör jag för lite volymmäasigt släpar brösten för mycket, måste få stimulans på bekostnad av extremt ömma pecs. Så det gör jag, tränar bröst ca var4:e - var5e dag. Sen en veckas uppehåll när det börjar ömma för mycket. Lyckas bygga bra med muskler, men går långsamt för styrkan. Då jag låter brösten/peccsen återhämta sig efter varje pass ökar jag mer i styrka men står still i muskeltillväxt. Så prioriterar förstnämnda. Masserar i sängen dagen innan passen 5 min per sida typ, brukar hjälpa faktist.

Armhävningar i ringar är en sjukt bra övning för mig som verkligen tar på tuttarna, pressa ihop ringarna samtidigt som du pressar dig upp
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 20:17   #3
Etil
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 14
Tack för ditt svar! Det där mer riktigt strikt form osv håller jag med om, jag är väldigt mån om min form allmänt men speciellt när det kommer till peccs.
Jag är dock fortfarande nyfiken om detta är något ovanligt eller ej. Just att få så betydligt mycket mer träningsvärk än man "borde få" i någon muskelgrupp.
Etil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 21:34   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Hur ofta kör ni bröst om ni får sån extrem träningsvärk att det upplevs som ett problem?
Min erfarenhet är att med högre frekvens blir träningsvärken mindre. Nu kör jag t.ex ca 3 helkroppspass i veckan och får väldigt sällan träningsvärk någonstans. Något att testa kanske? Öka frekvensen. Jag kör tre bröstövningar just nu. En i vardera pass, så den totala volymen blir inte jättestor.

Annars är ju ben och rumpa en sådan muskelgrupp där man kan få så mycket träningsvärk att det påverkar vardagslivet, när jag tränat ben en gång, eller mindre frekvent än så, i veckan har jag fått extrem träningsvärk... tränar jag dem oftare så blir det aldrig så illa.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)