Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-03, 11:12   #3871
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
skulle inte lägga så stor vikt på att räkna med formeln.. testa ett intag som känns bra och se vad som händer

mellan 1,5-1,7 gissar jag att din aktivitetsfaktor är.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Egentligen vet jag ju det! Men har hamnat i något slags optinojjaträsk...! Tänker ständigt på vikten, kalorierna, träning och liknande. :P
Måste försöka sluta med det, annars blir ju allt bara en besatthet och inte en rolig "hobby" jag har sett det som förut. Men som sagt, jag lägger mig på ett visst antal kalorier per dag, kollar vad vågen säger varje vecka, ha koll på styrkeutvecklingen och hur spegelbilden förändras...och speciellt hur jag mår. Svårare än så är det ju egentligen inte... :P
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 11:18   #3872
Reaper123
Registered User
 
Reaper123s avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 7 688
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
2-4 dagar ser ut såhär i veckan, det är dem mest aktiva dagarna. Jag tänkte ju gå efter hur en sådan dag ser ut när det kommer till energibehov för att sedan bara minska med kanske 400 kcal dem dagarna där jag till exempel inte kör konditionsträning. Så om jag skulle giss så skulle 4 dagar se ut som jag beskrev, 2 dagar med edbart styrketräning och 1 dag är vilodag i vecka. Jag räknar utifrån 1,8 dem mest aktiva dagarna och så kanske 1,65 vid enbart styrketräning och vilodagarna ca 1,45 kanske? Men ja...jag ska köra på några veckor o kolla! Ville bara ha ett hum!
Tips är att testa denna sida:

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Riktigt bra sätt att få en uppskattning vart man borde ligga, jag kör tex 3 träningsdagar med +20E% och övriga vilodagar siktar jag på -10E% vilket ger +0,08kg/vecka. Nu har jag dock överätit mer än 20% rätt ofta och biland inget underskott på vilodagarna, så landat på siffran +0,25 kg/vecka (bulkat snart 4 månader) men detta var ett bra verktyg att åtminstone få ett riktmärke
__________________
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 11:27   #3873
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Tips är att testa denna sida:

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Riktigt bra sätt att få en uppskattning vart man borde ligga, jag kör tex 3 träningsdagar med +20E% och övriga vilodagar siktar jag på -10E% vilket ger +0,08kg/vecka. Nu har jag dock överätit mer än 20% rätt ofta och biland inget underskott på vilodagarna, så landat på siffran +0,25 kg/vecka (bulkat snart 4 månader) men detta var ett bra verktyg att åtminstone få ett riktmärke
nice! Tack så mö!
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 12:32   #3874
Prez
Registered User
 
Prezs avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 194
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Okej. Om jag vore i din sits hade jag dock fortsatt med kreatin till sommaren (när deffen är klar) och sedan ta uppehållet. Känns ovärt att riskera styrkeförluster under en månads tid om det går att undvika. Men vill du av princip ta uppehåll efter en viss tid så kör på, och hoppas det går bra oavsett.
Jag är kanske dåligt påläst, men jag var under uppfattningen att man skulle ta kreatin 8 veckor, sen paus i 4 veckor, sen kreatin 8 veckor igen, osv?
__________________
» Stronglifts 5x5 träningsschema för utskrift - Finns i PDF & Excel
Prez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 12:34   #3875
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Prez Visa inlägg
Jag är kanske dåligt påläst, men jag var under uppfattningen att man skulle ta kreatin 8 veckor, sen paus i 4 veckor, sen kreatin 8 veckor igen, osv?
Man märker av effekten av kreatin när man påbörjar en kur. För att börja måste man ha slutat (eller aldrig börjat...)

Men kreatin har effekt hela tiden och det finns inget som talar för att ihållande bruk skulle vara skadligt. Men för säkerhets skull kör jag kreatin under deff och utan kreatin under bulk.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 12:36   #3876
Prez
Registered User
 
Prezs avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 194
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Man märker av effekten av kreatin när man påbörjar en kur. För att börja måste man ha slutat (eller aldrig börjat...)

Men kreatin har effekt hela tiden och det finns inget som talar för att ihållande bruk skulle vara skadligt. Men för säkerhets skull kör jag kreatin under deff och utan kreatin under bulk.
Tack för era råd, har bara hoppat över kreatinet 2-3 dagar nu, börjar idag igen och håller igång under hela min deff.
__________________
» Stronglifts 5x5 träningsschema för utskrift - Finns i PDF & Excel
Prez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 15:26   #3877
Ulvamal
Registered User
 
Ulvamals avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 293
Hujedimig. (<= kraftuttryck för gamla män)

Okontrollerat vikttapp ett tag nu. Definitivt inte gyllene. Jo, det är kul att se vikten rasa av, men utan kontroll är en deff ingen deff utan snarare planlös bantning. Inte bra.

Problemet? Jag har skiftat till ett periodisk fasta upplägg med ganska lite E% från fett. För att passa in i mitt liv behöver träningen ligga 05:30. Det ger måltid ungefär 06:45.

Att vänja mig vid att käka en jättebunke med 2000 kcal kvart i sju ... har varit sjukt svårt. Värsta ätmönster att vänja sig vid jag någonsin har provat (och jag har provat några stycken ). Men nu sitter det, och jag hoppas mycket på det.
__________________
In Voltaren we trust.
Ulvamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 07:31   #3878
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Ett tips angående choklad och nötter som jag själv använder mig av är att kalkylera in en viss mängd av detta på tex vilodagar.

Själv har jag berett utrymme för 10g choklad (85% lindt) och 30g jordnötter på vilodagar.
Lite drygt 200Kcal som man visserligen skulle kunna lagt på "bättre" livsmedel, men helt förkastligt är ju varken choklad eller nötter och det ger den lilla belöning som kan behövas under diet (särskilt på vilodagar i mitt tycke då man inte ens får något endorfinpåslag från träning).
Jag vilar aldrig utan tränar på gymmet varenda dag. Och 10g choklad och 30g nötter är tyvärr på toook för lite för mig. Men jag kan inte planera in godis svull heller tror jag men det brukar bli en i veckan i snitt :p
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 08:11   #3879
Rangz
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 39
Precis börjat på vecka 4, har en del stubborn fat jag ska ha bort fortfarande, lär hålla på i minst en månad till.

Ägg och kvarg börjar bli en tråkig rutin nu måste jag erkänna :P
Rangz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 09:01   #3880
dekkan
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 60
Jag har påbörjat min första deff nu och det börjar bra! Jag är lite tråkig så jag gjorde matlådor för en vecka med kyckling och ris! Äter ungefär 400g kokt kyckling om dagen och 90-100g okokt ris om dagen

På det blire cashwenötter/broccoli får se hur snabbt jag tröttnat på chicken!
dekkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 09:11   #3881
Prez
Registered User
 
Prezs avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 194
Resultat efter en månad



Hur maten oftast ser ut

__________________
» Stronglifts 5x5 träningsschema för utskrift - Finns i PDF & Excel
Prez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 12:05   #3882
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Under min deff, som blev väldigt lyckad så var jag väldigt frysen av mig. Jag tänkte att det självklart måste bero på att jag låg på kcalunderskott. Men nu har jag legat på kcalöverskott i ca 18 dagar och är fortfarande väldigt frysen av mig. Under deffen fick jag börja sova med sockar och t-shirt på tillsammans med duntäcke och 2 filtar samtidigt som elementen var på högsta värmen. Jag brukar annars vara väldigt varm av mig. Kan det vara all fettförlust som gör att jag är frysen? Visst det är vinter, men har aldrig frysit såhär mycket när jag är inomhus och så... :P
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 12:24   #3883
Ulvamal
Registered User
 
Ulvamals avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Kan det vara all fettförlust som gör att jag är frysen?
Jepp.
__________________
In Voltaren we trust.
Ulvamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 17:03   #3884
Doolie
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 331
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Under min deff, som blev väldigt lyckad så var jag väldigt frysen av mig. Jag tänkte att det självklart måste bero på att jag låg på kcalunderskott. Men nu har jag legat på kcalöverskott i ca 18 dagar och är fortfarande väldigt frysen av mig. Under deffen fick jag börja sova med sockar och t-shirt på tillsammans med duntäcke och 2 filtar samtidigt som elementen var på högsta värmen. Jag brukar annars vara väldigt varm av mig. Kan det vara all fettförlust som gör att jag är frysen? Visst det är vinter, men har aldrig frysit såhär mycket när jag är inomhus och så... :P
När jag gick från typ halvknubbig till 10-11%bf så märkte jag varje dag hur mycket kallare jag alltid var. Brukade aldrig frysa och sov ovanpå täcket i underkläder och varm sjukt varm ändå innan, efter så kan jag ligga och mysa gott under duntäcket de hör till!
Doolie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 17:28   #3885
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
att man fryser kan väl bero på själva underskottet också? inte nödvändigtvis att man får mindre fett utan kroppen har ju helt enkelt färre kcal att använda till att värma upp kroppen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)