Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-06-21, 14:58   #5851
espeto
Registered User
 
espetos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 405
Någon som vet vad som gäller om man vill löpa lite på Slottsskogsvallen?
Alltså ingen omklädning eller liknande, utan bara nyttja löparbanan
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 06:02   #5852
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Dunceor Visa inlägg
Jag undrar vad folk kör för övningar för att mjuka upp musklerna och lederna?
Står i stället för sitter vid skrivbordet på jobbet.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 06:04   #5853
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Någon som vet vad som gäller om man vill löpa lite på Slottsskogsvallen?
Alltså ingen omklädning eller liknande, utan bara nyttja löparbanan
Engångsbiljett kostar nåt i stil med 60-80 kronor, köpes i entren. Säg till specifikt att du bara ska springa, inte använda gymmet.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 10:51   #5854
Dunceor
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Står i stället för sitter vid skrivbordet på jobbet.
Japp gör det rätt ofta men lite mer ute efter bra uppmjukningsövningar. Borde väl förvisso ta upp yogan igen istället.
Dunceor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 10:16   #5855
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Hej alla! Var i Göteborg hittar jag en sträcka som är uppmätt 500 (+/- 100) meter?
Jag skall öva på att hålla farten.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 10:19   #5856
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hej alla! Var i Göteborg hittar jag en sträcka som är uppmätt 500 (+/- 100) meter?
Jag skall öva på att hålla farten.
Ett alternativ är Valhalla IP, Lars har koll på hur långt varvet är...
Sen kan du mäta en sträcka med hjälp av valfri karttjänst, de är tillräckligt exakta.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 18:50   #5857
dddanne
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 10
Håller på att genomföra en svensk klassiker och sitter och funderar lite på lidingöloppet!

Det jag undrar är om man på nåt sätt kan uppskatta sin tid om man springer milen på flack underlag på ca 40 min. Jag har i princip aldrig sprungit mer än en mil! Jag vet att det är 100 andra faktorer som spelar in men ni som har liknande mil-tider, vad gör för tid på LL ?
dddanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 19:02   #5858
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av dddanne Visa inlägg
Håller på att genomföra en svensk klassiker och sitter och funderar lite på lidingöloppet!

Det jag undrar är om man på nåt sätt kan uppskatta sin tid om man springer milen på flack underlag på ca 40 min. Jag har i princip aldrig sprungit mer än en mil! Jag vet att det är 100 andra faktorer som spelar in men ni som har liknande mil-tider, vad gör för tid på LL ?
Du har en central kapacitet för ca 2,08. eftersom du ej sprungit längre än milen är din lokala kapacitet säkerligen klart sämre.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 20:00   #5859
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
Du har en central kapacitet för ca 2,08. eftersom du ej sprungit längre än milen är din lokala kapacitet säkerligen klart sämre.
Tvivlar stark på att snittpersonen som springer LL på 2:08 inte gör bättre än 40min på en flack mil. 36-37 Låter mer rimligt
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 10:27   #5860
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hej alla! Var i Göteborg hittar jag en sträcka som är uppmätt 500 (+/- 100) meter?
Angående Valhalla IP: Bana 1 är ju ca 317,4 meter, men om du vill ha lite jämnare siffror finns ju markeringar för 400 och 600 meter.

Men jag har också räknat ut att bana 3 är ungefär 333 meter (317,4 + 4,88π), så man kan avrunda tre varv till en kilometer med acceptabel felmarginal. Då är ett och ett halv varv 500 meter, alltså mellan målstrecken på respektive raka. Varje halvvarv är en sjättedels kilometer, vilket gör att man kan hålla koll på tempot genom att ta en "sexagesimal tiondel". Till exempel: 4:30 per kilometer blir 45 sekunder per halvt varv.

Alternativt kan man titta på hundrametersmarkeringarna. Starten är 1000m, sedan kommer i följd: blå 400m, blå 300m, blå 200m, (ingen blå 100m), sekundärt mål = 500m, vit 400m, vit 300m, vit 200m, vit start för sista sträckan på 4x100m (bara en liten dutt), och slutligen målgång.

Huvudräkning av mellantider i sekunder görs lätt medelst modulo 10. 4:30 per kilometer blir ju 27 sekunder per 100 meter, så efter varje hundring ska klockans sekundangivelse bli 7, 4, 1, 8, 5, 2, 9, 6, 3, 0, ...

Senast redigerad av Lars Brinkhoff den 2011-06-27 klockan 10:30.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 10:33   #5861
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Angående Valhalla IP: Bana 1 är ju ca 317,4 meter, men om du vill ha lite jämnare siffror finns ju markeringar för 400 och 600 meter.
När vi var där hängde vi inte med på hur markeringarna var gjorda och var start/halva banan var utmarkerade. Det var två gula linjer efter varandra i varje bana och några vita linjer, sedan en massa blå.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Men jag har också räknat ut att bana 3 är ungefär 333 meter (317,4 + 4,88π), så man kan avrunda tre varv till en kilometer med acceptabel felmarginal. Då är ett och ett halv varv 500 meter, alltså mellan målstrecken på respektive raka.
Är bana 3 ytterst? Hur ser målstrecken ut?

Ja, 333*1.5 blir utmärkt! Då har jag en löpbana som ligger väldigt nära mig. Perfa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff
Alternativt kan man titta på hundrametersmarkeringarna. Starten är 1000m, sedan kommer i följd: blå 400m, blå 300m, blå 200m, (ingen blå 100m), sekundärt mål = 500m, vit 400m, vit 300m, vit 200m, vit start för sista sträckan på 4x100m (bara en liten dutt), och slutligen målgång.
Det är så många markeringar och jag vet inte varifrån man börjar räkna. Verkade helt virrigt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 10:46   #5862
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
När vi var där hängde vi inte med på hur markeringarna var gjorda och var start/halva banan var utmarkerade. Det var två gula linjer efter varandra i varje bana och några vita linjer, sedan en massa blå.
Ja, det är förvirrande, för det finns tre olika mål, och markeringarna är relativt något av de målen. Heldragna blå markeringar är i alla fall alltid för "sekundärt mål" närmast ån, men vita är antingen för 100m-rakan vid kullen eller målet på samma raka men innan kurvan.

Gula kommer jag inte ihåg. Är det för stafetten tro?

Här är de viktigaste. Överst är för 100m-rakan. Underst är för 80m-rakan. Inuti är för 317,4m-rundbanan. (Starterna för > 400m är egentligen lätt böjda, men det orkade jag inte fixa.)


Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Är bana 3 ytterst? Hur ser målstrecken ut?
Nej, bana 3 är näst ytterst. Rundbanan har 4 banor, och jag räknar den innersta som 1. 100m-rakan har också en "bana 0" innanför bana 1. Mål är vid "Finish" inuti diagrammet ovan. Start för 500m skulle då vara vid nedersta "Finish".
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 10:54   #5863
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Vad sägs förresten om en löpteknikinriktad koloträff under sommaren? Vi kan samlas och filma allas löpstil med kameror från alla vinklar. Jag bidrar med höghastighetskamera.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 11:00   #5864
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
De gula linjerna är markeringarna vid 200m i bilden ovan. Det kan säkert vara stafett.

Jag vet vad jag behöver veta nu: 333 meter = ett varv från finish-till-finish på bana 3, där finish är ett halvt varv = 333/2 meter. Korrekt?

Jag förstår inte alls hur man skall räkna på längre avstånd om starten är vid 1000 meter-markeringen - första markering är 300m och det är inte alls 300 meter från 1000m-markeringen. Nästa är 600m och den stämmer inte heller, inte heller 1500. 200m ser ut att kunna stäma men jag är inte säker.

Med andra ord verkar jämna multipler av 333/2 vara enklare att räkna på!

(Förresten, jag har en film och några frågor på min löpning i min journal från i lördags. Vore bussigt om du och/eller någon annan kunde ge några synpunkter)

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Vad sägs förresten om en löpteknikinriktad koloträff under sommaren? Vi kan samlas och filma allas löpstil med kameror från alla vinklar. Jag bidrar med höghastighetskamera.
JA! Starta en tråd för tusan!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 11:18   #5865
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag vet vad jag behöver veta nu: 333 meter = ett varv från finish-till-finish på bana 3, där finish är ett halvt varv = 333/2 meter. Korrekt?
Ja, finish-till-finish är 333 meter, och diagonalt tvärs över planen är ett rakt streck som markerar ett halvt varv.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag förstår inte alls hur man skall räkna på längre avstånd om starten är vid 1000 meter-markeringen - första markering är 300m och det är inte alls 300 meter från 1000m-markeringen. Nästa är 600m och den stämmer inte heller, inte heller 1500. 200m ser ut att kunna stäma men jag är inte säker.
Siffrorna anger start för en sträcka till målgång. Från den "virtuella 1000m-starten" är det 1000 meter till mål. Från 300m är det 300m till mål. Alltså är det mellan de båda markeringarna (1000 - 300) modulo 333 = 34 meter. (600 och 1500 är var man ska starta för respektive sträcka på bana 1, sedan är det förstås ett antal varv innan målgång.)

I diagrammet är inte de blåa markeringar jag skrev om, vilket inte gör det lättare att förstå vad jag menar. Jag tror det bara skulle bli ännu mer förvirrande om jag försökte förklara mer. Det vore enklare att peka ut på plats.

Fördelen när man springer och ska hålla reda på allt detta, är att man inte har tid att bli ansträngd.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Förresten, jag har en film och några frågor på min löpning i min journal från i lördags. Vore bussigt om du och/eller någon annan kunde ge några synpunkter
Jag försökte, men fick nästan nackspärr. Tips: avidemux kan rotera filmer.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)