Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-21, 09:34   #20851
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Halkade in på Stravas höjdmätning igen.

Tydligen så har man sedan nåt år tillbaka börjat använda sig av de mätdata som användare med barometer i sin klocka registrerat under sina träningspass. Dessa barometerdata har man alltså lagrat i en databas (elevation basemap) och kan alltså potentiellt ge bättre höjddata än de ganska dåliga data som man tidigare använt sig av från olika publika databaser (dvs de höjddata som finns i Stravas karta, Open Street Map).

Så jag antar att detta betyder att om man springer på platser där många andra också springer så är chansen större att några har haft klockor med barometer, och att de använt Strava, så att kartan har bättre värde för de backar man kanske kommer springa i. Springer man på platser där ingen tidigare loggat en massa Strava aktiviteter med "dyr klocka" så får man nog hålla till godo med sunkiga höjddata från OSM.

Ifall man är intresserad av att läsa lite om hur det funkar så finns denna info på Stravas websajt.

https://support.strava.com/hc/en-us/...on-Strava-FAQs

https://support.strava.com/hc/en-us/...vation-Basemap

https://support.strava.com/hc/en-us/...-Your-Activity
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 11:04   #20852
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Utan att ha läst någon av dina länkar. Kan man se när man loggar en rutt på strava om den är uppmätt med barometer sedan tidigare?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 13:11   #20853
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Utan att ha läst någon av dina länkar. Kan man se när man loggar en rutt på strava om den är uppmätt med barometer sedan tidigare?
Kanske?

Detta är från FAQ:n

https://support.strava.com/hc/en-us/...s/115001294564
Citat:
The data recorded by my barometric altimeter is wrong, can I correct this?
If you suspect that your elevation data is incorrect, you can request an elevation lookup on Strava.com. Click on the "Elevation?" text under the elevation statistic in the overview (shown below.) A dialogue pops up with a button to "Correct Elevation." This button will only appear for data collected with a barometric altimeter (or in rare cases where a previous automatic elevation correction failed.) After a short while, the "Calculating" text will change to "Updated," and if you click on "Updated" your page will refresh with the new elevation data. If you change your mind, click the text again to revert back to the original distance.
Om du kollar i FAQ:n så finns där även en liten bild som visar vad det är man ska klicka på.

Själv lyckas jag inte alls hitta nåt sådant om jag kollar i mina träningspass. Men jag kanske bara är blind.

Hursom helst är jag inte helt säker på att det är exakt detta du är ute efter. Jag tror att den funktionalitet som det står om i FAQ:n är att ifall du har loggat sin träning med en klocka som har barometer så ska det finnas en möjlighet att få höjddatat ändrat ifall du inte vill att höjddatat från
din klocka ska användas (för att du misstänker att klockan var felkalibrerad eller nåt).

Ifall man alltså loggat sitt pass med en klocka utan barometer så kommer man inte kunna få nåt möjlighet att få höjddatat korrigerat, eftersom Strava redan har baserat höjddatat på sin "basemap" med barometerdata från alla möjliga användare (eller datat från OSM ifall ingen sprungit där med barometerklocka tidigare).

Eventuellt försöker inte Strava använda basemap höjddata för alla möjliga individuella gps punkter i varje träningspass. Det kan vara så att Strava måste identifiera ett segment nånstans i träningspasset och så försöker den hitta om det finns höjddata i basemap för just det segmentet, annars använder den OSM (skräpdatat från kartan).

Men jag hittar inget på min Strava då jag kollar på segment som talar om ifall höjddatat är från OSM eller basemap.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 13:38   #20854
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Någon som sprang Ragnar Lake Mälaren förra helgen? Mitt lag kom på 8:e plats i ultraklassen. Sjukt krävande de sista 2 sträckorna Jag har gjort mycket dumheter i mitt liv, men den sista 11-kilometern var det sjukaste jag gjort.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 14:40   #20855
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Host host jag har rivit av 1k på 2:50. Gissar dock att mina 2:08 på 800m är en bättre tid, så jag petade in det i två kalkylatorer: en baserad på vdot, dvs Jack Daniels men även jogg.nus motionärsanpassade algoritm. Ganska stor skillnad om ni kikar på maratiden!

Kan nämna att jogg stämmer rätt hyggligt på mig, rent utav att jag sprungit snabbare på många längre sträckor.

PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 00:15   #20856
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
3) Vore jag snabb nog skulle jag ge mig på denna: https://www.msm.no/en/arrangement/mi...-sun-marathon/
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Fantastiskt lopp i fantastisk miljö. Sprang där både i år och förra året. Förvisso bara halvmaran men ändå. Hoppas vara där nästa år igen.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ni har nog övertygat mig nu, jag är såld. Kör på det nästa år. Var det backigt?
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Hehe så gött! Mycket bra beslut! Jag tror själv jag kommer vara där, men troligtvis blir det halvan igen.

Tromsö är egentligen sjukt backigt men loppen går längs vattnet nästan hela tiden så det är ganska flackt trots allt. Det är i princip nödvändigt att ha det vid vattnet för så fort man ska inåt stan så blir det nästan bergsklättring. Maran går över en stor bro så den passagen är det "backigaste" och påminner nog en del om Stockholm Marathon på den punkten.

Ingen större risk för värmeslag att springa på de breddgraderna mitt i natten. 6 grader, regn och kraftiga vindar när jag sprang i år. Hade lite otur med vindarna men de slipper vi nästa år hoppas jag. 2017 var det helt magiska förutsättningar med en stor sol som bländade. Efter några km tänkte jag "hit måste jag komma tillbaka". Det gjorde jag.
Tror den här diskussionen sådde ett frö i min hjärna. Kände ganska snart efter det här att jag troligtvis gör min allra första mara i Tromsö 2019. Så blev det och debuten skrevs till 3:27:26. Regnet öste ner men i övrigt relativt behagligt. Runners high.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2019-06-24 klockan 00:18.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 08:33   #20857
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Menar liksom att eftersom jag inte är ett profs så behöver skorna inte vara anpassade för löpning i ordets rätta betydelse.
Exempelvis så säljer Stadium en sko som heter Revolution M Track för 299kr som nu är på rea för 149kr
https://www.stadium.se/herr/herrskor...ht.khaki-green
Tror ni att dom duger för löpband?
Dom ser lite mer sportiga ut än mina skateboardskor
Liten recension: Jämfört med Skateboardskor så kändes det som att jag studsade fram på löpbandet
Mitt senaste PB på 1km krossades och jag klarade 2,5km Tror det stod att min snitthastighet var 8,06/km vilket borde vara betydligt snabbare tempo än när jag sprang min försa kilometer.
Det här är med all säkerhet dom "snabbaste" men framförallt lättaste skorna jag har ägt. Kändes stundtals som jag sprang i bara strumpor.

Det skämmigaste är inte att jag är dålig på att springa utan att jag svettas så sjukt mycket! Trots att jag hade väldigt löst sittande kläder och det var svalt på gymmet så kändes det som att jag hade badat med kläderna på när jag efter drygt 20 minuter klev av löpbandet.

Kanske köper ett till par i någon annan färg så kan jag slita dom jämnt och låta skorna turas om vartannat pass.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 09:39   #20858
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Liten recension: Jämfört med Skateboardskor så kändes det som att jag studsade fram på löpbandet
Mitt senaste PB på 1km krossades och jag klarade 2,5km Tror det stod att min snitthastighet var 8,06/km vilket borde vara betydligt snabbare tempo än när jag sprang min försa kilometer.
Det här är med all säkerhet dom "snabbaste" men framförallt lättaste skorna jag har ägt. Kändes stundtals som jag sprang i bara strumpor.

Det skämmigaste är inte att jag är dålig på att springa utan att jag svettas så sjukt mycket! Trots att jag hade väldigt löst sittande kläder och det var svalt på gymmet så kändes det som att jag hade badat med kläderna på när jag efter drygt 20 minuter klev av löpbandet.

Kanske köper ett till par i någon annan färg så kan jag slita dom jämnt och låta skorna turas om vartannat pass.
Det är bra att springa i olika skor för att dels låta skorna återhämta sig lite mellan passen och dels låta fötterna återhämta sig lite mellan passen.

Jag tror det fortfarande ger en positiv effekt även ifall man roterar två par skor av exakt samma modell, men jag tror man förmodligen för ännu lite bättre effekt ifall man har två olika skomodeller. Detta eftersom fötterna då alltså får lite olika stimuli av de olika modellerna. Men det gäller ju aåklart också att bägge modellerna funkar för dina fötter, annars är det ju ingen höjdare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 10:08   #20859
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Liten recension: Jämfört med Skateboardskor så kändes det som att jag studsade fram på löpbandet
Mitt senaste PB på 1km krossades och jag klarade 2,5km Tror det stod att min snitthastighet var 8,06/km vilket borde vara betydligt snabbare tempo än när jag sprang min försa kilometer.
Det här är med all säkerhet dom "snabbaste" men framförallt lättaste skorna jag har ägt. Kändes stundtals som jag sprang i bara strumpor.

Det skämmigaste är inte att jag är dålig på att springa utan att jag svettas så sjukt mycket! Trots att jag hade väldigt löst sittande kläder och det var svalt på gymmet så kändes det som att jag hade badat med kläderna på när jag efter drygt 20 minuter klev av löpbandet.

Kanske köper ett till par i någon annan färg så kan jag slita dom jämnt och låta skorna turas om vartannat pass.
Du får börja springa utomhus istället Och det hör för övrigt till att man blir svettigt när man springer, annars har man ju inte tagit i.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 07:39   #20860
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Halkade in på Stravas höjdmätning igen.

Tydligen så har man sedan nåt år tillbaka börjat använda sig av de mätdata som användare med barometer i sin klocka registrerat under sina träningspass. Dessa barometerdata har man alltså lagrat i en databas (elevation basemap) och kan alltså potentiellt ge bättre höjddata än de ganska dåliga data som man tidigare använt sig av från olika publika databaser (dvs de höjddata som finns i Stravas karta, Open Street Map).

Så jag antar att detta betyder att om man springer på platser där många andra också springer så är chansen större att några har haft klockor med barometer, och att de använt Strava, så att kartan har bättre värde för de backar man kanske kommer springa i. Springer man på platser där ingen tidigare loggat en massa Strava aktiviteter med "dyr klocka" så får man nog hålla till godo med sunkiga höjddata från OSM.

Ifall man är intresserad av att läsa lite om hur det funkar så finns denna info på Stravas websajt.

https://support.strava.com/hc/en-us/...on-Strava-FAQs

https://support.strava.com/hc/en-us/...vation-Basemap

https://support.strava.com/hc/en-us/...-Your-Activity
Höjdmätning är en utmaning för alla handburna enheter. Jag är själv utbildad mätingenjör, men jobbar med GIS-system.

GNSS (GPS, GLONASS osv) mäter mot en referensyta och inte havsnivån vid aktuell position på jorden. Jorden är ju inte slät utan en knölig ellipsoid. Lägger man ihop avvikelse i referensyta, modellering samt generellt sämre mätdata (du springer, vrider och rör på dig) blir höjdmätningen inte speciellt noggrann. Normalt är att klockor med endast GPS-mätning ger glädjesiffror. Frågan är hur mycket?

Klockor med barometer fixar bättre data, men normalt finns en spärr inbyggd och du får inte några värden på väldigt små backar. Springer du tex ett motionsspår med många korta backar som har lägre stigning än 2 meter finns risk att dom inte kommer med. Du kan alltså på en månad ta stora mängder höjdmeter i benen utan att det syns ett piss i data.

Jag använder Suunto och hoppas att mjukvaran automatiskt kommer plocka med även småbackar om man springer på ett ställe där du eller någon annan redan samlat in data.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 07:52   #20861
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Höjdmätning är en utmaning för alla handburna enheter. Jag är själv utbildad mätingenjör, men jobbar med GIS-system.

GNSS (GPS, GLONASS osv) mäter mot en referensyta och inte havsnivån vid aktuell position på jorden. Jorden är ju inte slät utan en knölig ellipsoid. Lägger man ihop avvikelse i referensyta, modellering samt generellt sämre mätdata (du springer, vrider och rör på dig) blir höjdmätningen inte speciellt noggrann. Normalt är att klockor med endast GPS-mätning ger glädjesiffror. Frågan är hur mycket?

Klockor med barometer fixar bättre data, men normalt finns en spärr inbyggd och du får inte några värden på väldigt små backar. Springer du tex ett motionsspår med många korta backar som har lägre stigning än 2 meter finns risk att dom inte kommer med. Du kan alltså på en månad ta stora mängder höjdmeter i benen utan att det syns ett piss i data.

Jag använder Suunto och hoppas att mjukvaran automatiskt kommer plocka med även småbackar om man springer på ett ställe där du eller någon annan redan samlat in data.
Intressant med lite input från nån som faktiskt vet nåt.

Jag tror jag läste nåt på Strava om att de sänkt tröskeln för när barometerdata används, för att få med data även på kortare backar. Ska inte svära på detta, men jag har för mig det i alla fall.

Själv har jag mer eller mindre gett upp hoppet om att höjddata i Strava (eller motsvarande) faktiskt ska ge ens i närheten av korrekta värden. Jag har ett antal löprundor som jag har räknat höjdkurvor på en orienteringskarta, så jag tror mig ha hyfsat bra koll på backarna. De värden jag får på Strava brukar vara helt offside.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 08:59   #20862
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Körde 10 vändor uppför en slalombacke som enligt en snabb googling har 45 m fallhöjd. Garmin Connect ger mig v10 höjdmeter Strava 315.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:08   #20863
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant med lite input från nån som faktiskt vet nåt.

Jag tror jag läste nåt på Strava om att de sänkt tröskeln för när barometerdata används, för att få med data även på kortare backar. Ska inte svära på detta, men jag har för mig det i alla fall.

Själv har jag mer eller mindre gett upp hoppet om att höjddata i Strava (eller motsvarande) faktiskt ska ge ens i närheten av korrekta värden. Jag har ett antal löprundor som jag har räknat höjdkurvor på en orienteringskarta, så jag tror mig ha hyfsat bra koll på backarna. De värden jag får på Strava brukar vara helt offside.
Jag använder barometer+GPS på min suunto och mina värden stämmer generellt bra överens med om jag plottar sträckan i Suuntos rutt-verktyg (karta med höjdmodell). Problemet med småbackar kvarstår dock. Visst kan man sänka spärren men risken är ju samtidigt att du istället får meter för backar som du inte tar. På så sätt är det kanske bättre att man tränar fler meter än att man tar för få och nöjer sig

Ett annat problem med barometer är att den kan börja strejka vid plötsliga lågtryck. Dvs, du vet att du står på 50 m.ö.h men sen sjunker barometern och du är plötsligt 3 m.ö.h. I teorin ska det inte spela någon roll för tagna höjdmeter men jag tycker dock att mätdata kan bli lite tokigt.

Min höjddata från Suunto bli alltid densamma i strava. Det var värre när jag körde suunto utan barometer eller Garmin utan barometer. Då kunde det skilja otroligt mycket mellan produktappen och strava.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:19   #20864
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Som kuriosa kan jag säga att Garmin Connect mäter Hammarbybacken på udda vis. Backen är ju kontrollmätt till runt 87 meter, men jag får kanske hälften efter ett pass.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:24   #20865
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Jag använder barometer+GPS på min suunto och mina värden stämmer generellt bra överens med om jag plottar sträckan i Suuntos rutt-verktyg (karta med höjdmodell). Problemet med småbackar kvarstår dock. Visst kan man sänka spärren men risken är ju samtidigt att du istället får meter för backar som du inte tar. På så sätt är det kanske bättre att man tränar fler meter än att man tar för få och nöjer sig

Ett annat problem med barometer är att den kan börja strejka vid plötsliga lågtryck. Dvs, du vet att du står på 50 m.ö.h men sen sjunker barometern och du är plötsligt 3 m.ö.h. I teorin ska det inte spela någon roll för tagna höjdmeter men jag tycker dock att mätdata kan bli lite tokigt.

Min höjddata från Suunto bli alltid densamma i strava. Det var värre när jag körde suunto utan barometer eller Garmin utan barometer. Då kunde det skilja otroligt mycket mellan produktappen och strava.
Ja snabba väderomslag lär ju kunna sätta rejäla käppar i hjulen för barometerklockor. Men det finns tydligen en funktion på strava sär man kan gå in på aktiviteten i efterhand och begära att den ska korrigera datat ifall man misstänker att detta har skett. Men då kommer ju Strava att helt skippa barometerdatat antar jag och bara gå på den där "basemapen" (dvs databasen med barometerdata från tidigare löpturer från alla möjliga användare).

Själv har jag ingen barometer i klockan så jag får förlita mig helt på Strama (eller i mitt fall Polars egna variant).

Som tur är sätter knäna käppar i hjulen för mitt löpande, så jag behöver inte genomlida dåliga höjddata alls...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)