Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-10, 14:32   #20731
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det går ju delvis att kompensera genom att köra 25k på förmiddagen och 25k på eftermiddagen ifall man inte kan köra mer än 35k i ett svep.

Det finns ju en aspekt av att ju längre distans man tänkt tävla på, ju större skillnad på långpassen och tävlingsdistansen. Långpass på 50k kommer ju vara extremt slitsamma (om man inte är van vid 200k per vecka) och då blir man tvungen till en massa extra vila och träningen som helhet blir lidande.

Men nånstans går ju såklart smärtgränsen för hur mycket man kan kompromissa. Jag tror för övrigt inte 20k kommer vara några problem för dig. Min erfarenhet av stukningar är att när de väl börjat läka så går det snabbt att bli helt frisk.
Vi får se helt enkelt. Det känns hur som helst inte vettigt att försöka springa 55 km(som är 17 km längre än det längsta jag någonsin har sprungit) om jag har problem på distanser som är hälften av detta. Jag har även blivit mer och mer "rädd" för distansen. Vill verkligen känna att "det här kommer att gå vägen!". Det vore en absolut mardröm att komma ifrån det loppet med en skada. Min sommar blir så sinnessjukt mycket bättre om jag tillåts löpa.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 15:07   #20732
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vi får se helt enkelt. Det känns hur som helst inte vettigt att försöka springa 55 km(som är 17 km längre än det längsta jag någonsin har sprungit) om jag har problem på distanser som är hälften av detta. Jag har även blivit mer och mer "rädd" för distansen. Vill verkligen känna att "det här kommer att gå vägen!". Det vore en absolut mardröm att komma ifrån det loppet med en skada. Min sommar blir så sinnessjukt mycket bättre om jag tillåts löpa.
Om din skada är en vanlig stukning så har jag svårt att tro att du kan åka på nån typ av förslitningsskada i efterhand. Det är i alla fall inget jag hört talas om. Det jag hört talas om är att man lättare kan stuka sig igen. Men det handlar ju då om att ledbanden är trasiga eller försvagade och inte funkar så bra då man trampar snett. Att trampa snett kan man ju göra när som helst, så ifall man ska vara ängslig för det får man ju låta bli att springa på ojämnt underlag helt och hållet. Att längre distans skulle vara farligare tror jag inte heller på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 15:13   #20733
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Syftar inte på stukningen här utan andra skador, t.ex. knäont eller pajade benhinnor. Varje gång jag har sprungit +30 km har jag fått något besvär. Oron ligger i att jag inte har förberett mig lika bra som först var planerat. Utan stukningen hade jag nog vid det här laget börjat göra tre mil till en förhållandevis "lätt" distans och haft känslan att jag garanterat skulle fixa ett marathon på ett hyfsat sätt. Nu gissar jag att benen blir rätt sega redan vid två mil.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 16:32   #20734
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Syftar inte på stukningen här utan andra skador, t.ex. knäont eller pajade benhinnor. Varje gång jag har sprungit +30 km har jag fått något besvär. Oron ligger i att jag inte har förberett mig lika bra som först var planerat. Utan stukningen hade jag nog vid det här laget börjat göra tre mil till en förhållandevis "lätt" distans och haft känslan att jag garanterat skulle fixa ett marathon på ett hyfsat sätt. Nu gissar jag att benen blir rätt sega redan vid två mil.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ja, den typen av problem är ju såklart en möjlighet. Jag tror dock att total distans per vecka gör mer för att förbereda kroppen på att klara av ett långt mastodontpass än vad långpass gör. Långpass gör väl rimligen mer (iaf på kort sikt) för att man ska kunna springa snabbare på avsedd distans. Men just vad gäller bygga upp tåligheten i benen tror jag träningsvolymen är ännu viktigare. Men det är väl mest en gissning, och inget jag kan påstå att jag har täckning för egentligen.

Hur som helst lär du ju kunna känna rätt bra framöver den närmaste veckan eller så vad som är realistiskt för kroppen din att klara av.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 18:56   #20735
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
94km blev slutsträckan av 130km. Jag fick magproblem redan vid 5km som sen växelvis kom tillbaka fram till 75km. Det satte verkligen käppar i både mat- och vätskeintag. Därtill stukade jag högra vristen runt 77km och linkade alltså uppför det sista berget innan repet drogs. Jag hade 2km kvar till nästa kontroll men ingen soppa att jobba med.
Hualigen! Starkt jobbat oavsett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 19:02   #20736
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hualigen! Starkt jobbat oavsett.
Tack, Jag skriver nog race-rapport i veckan.

Ironiskt nog har jag tagit Mackes plats nu. Stukad fot, varav min knarrar och gör ont. Jag har till och med lånat farsans vandringskäpp.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 19:14   #20737
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tack, Jag skriver nog race-rapport i veckan.

Ironiskt nog har jag tagit Mackes plats nu. Stukad fot, varav min knarrar och gör ont. Jag har till och med lånat farsans vandringskäpp.


Ajdå, är det en "Läker på någon månad"-stukning eller en "Det här kommer ta minst ett halvår innan jag kan gå normalt"-stukning?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 22:09   #20738
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg


Ajdå, är det en "Läker på någon månad"-stukning eller en "Det här kommer ta minst ett halvår innan jag kan gå normalt"-stukning?
Det finns ingen chans att han kan säga det direkt efter stukningen.

Jag har varit med om att jag stukade mig på lördagen på en volleybollturnering och lindade foten stenhårt direkt och missade en eller två matcher och var stensäker på att jag inte skulle kunna spela på flera veckor. Det kändes precis lika illa som då jag stukat mig nåt år innan och slitit av ledbanden. Men dagen efter visade det sig att foten inte svullnat så mycket och jag kunde spela "helt obehindrat".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 22:35   #20739
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag kan säga att stukningen är mild och snarare av överbelastningskaraktär än ett tungt snedsteg. Jag märkte knappt av den innan matstation vid 75km, men haltade sista milen jag klarade av. Nu är det snarare så att den börjar ömma efter ett par steg, men inga huggande smärtor.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 23:09   #20740
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det finns ingen chans att han kan säga det direkt efter stukningen.

Jag har varit med om att jag stukade mig på lördagen på en volleybollturnering och lindade foten stenhårt direkt och missade en eller två matcher och var stensäker på att jag inte skulle kunna spela på flera veckor. Det kändes precis lika illa som då jag stukat mig nåt år innan och slitit av ledbanden. Men dagen efter visade det sig att foten inte svullnat så mycket och jag kunde spela "helt obehindrat".
Tycker visst man kan avgöra typ "graden" samma dag och framförallt dagen efter? Har haft allt från typ "Hoppas det här inte blir något, skönt blev inget" till "Kommer aldrig bli bra från det här"

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag kan säga att stukningen är mild och snarare av överbelastningskaraktär än ett tungt snedsteg. Jag märkte knappt av den innan matstation vid 75km, men haltade sista milen jag klarade av. Nu är det snarare så att den börjar ömma efter ett par steg, men inga huggande smärtor.
Skönt, jag hade ju tänkt föreslå en liten runda någon gång i sommar men blev avskräckt när du började prata om ultramarathon. Men om du skadehoppar på ett ben och promenadkäpp kanske vi kan hålla jämna steg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 23:55   #20741
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tycker visst man kan avgöra typ "graden" samma dag och framförallt dagen efter? Har haft allt från typ "Hoppas det här inte blir något, skönt blev inget" till "Kommer aldrig bli bra från det här"
Jag trodde som sagt också att jag kunde avgöra vid skadetillfället att jag nog inte vara konvalecent ett bra tag. Det trodde jag även resten av den dagen. Men på morgonen dagen efter var foten alltså helt duglig till att spela volleyboll igen.

Jag tycker det räcker som "bevis" för att det inte går att vara säker.

Dessutom vet jag folk som landat lite illa och typ fått lite småont i knät och inte var säker på att det verkligen var nån fara. Försökte spela vidare men bestämde sig efter några minuter och lite övertalning att det kanske ändå var bättre att vila. Sedan har de alltså trott att detta alltså varit nåt slags lindrig stukning av knät eftersom det alltså knappt ens gjorde ont då de landade snett. Men efter några veckor där knät fortfarande var lite vingligt så har de gått till ortopeden och så har det visat sig att korsbandet var av och att menisk och brosk var allvarligt skadat och fått operation inbokat.

Nu var ju detta förvisso i knät och inte i foten, men det som gör svinont behövr inte alltid vara allvarligt och vice versa.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 07:11   #20742
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Ibland är det bra att påminna sig om att folk faktiskt tränar hårt Såg ett gammalt klipp med Sage Canaday där hans pass bestod av 2x1600 m, 2x800 m, 5K@tempo run, 2x1600 m och 2x800 m. 14,6 km kvalitet, två min vila emellan bortsett inför 5K där han vilade fem min. Så jävla matigt! Det fick mig inte att vilja kopiera hans pass rakt av men likväl att tänka att nog fan ska jag orka ta i på kvällens intervaller.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 07:49   #20743
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Nybörjarfråga om löpning:
Jag har i nuläget urusel kondition men skulle vilja lära mig att springa typ 10km utan att behöva stanna och hyperventilera så ofta.
Sprang min första kilometer på ett löpband igår!!!
Tog 8 minuter och 54 sekunder
Växlade lite i farten mellan ungefär 7,5km/h och 9km/h.
På asfalten har jag inte lyckats springa längre än en halv kilometer, men på löpband gick det mycket lättare!
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 08:16   #20744
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Sprang min första kilometer på ett löpband igår!!!
Tog 8 minuter och 54 sekunder
Växlade lite i farten mellan ungefär 7,5km/h och 9km/h.
På asfalten har jag inte lyckats springa längre än en halv kilometer, men på löpband gick det mycket lättare!
Gött! Nyckeln är att få till en vana, passen kan vara hur korta som helst bara du t.ex. springer två gånger per vecka. Tumma aldrig på det, inte ens om du reser utomlands eller liknande. Man kan ALLTID springa två gånger per vecka. Sen kan du springa oftare om du vill men det är svinbra att ha något sorts minimum. Kontinuiteten kommer att göra under.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 09:42   #20745
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Det är mycket vanligt bland långdistanslöpare och görs främst för att bli effektiv, bekväm och löpekonomisk i den tänkta tävlingsfarten.
Praktiserar det ofta själv sista två månaderna in mot lopp.

3x2k, 2x3k, 3x3k, 3x4k, 3x5k, 2x6k, 2x7k o.s.v. kan va en lämplig progression.
Jag ska nog smyga igång med detta rätt snart. LL-tempo i 5,3K-spåret. Frågor:

1) Ser progressionen ovan lämplig ut?
2) Tänkte köra ståvila. Hur lång vila tycker ni är lämpligt? Har för mig att Sage har rekommenderat en viss tid och att den var rätt generös, ska söka upp det senare.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)