Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-05, 01:43   #20701
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
OK nu har jag vilat i tre dagar (eller 2,5 då, körde ett pass yoga idag och det enda som var total misär var en position som stretchar framsida lår rejält, i övrigt kände jag mig förvånansvärt fräsch och rörlig), men imorgon tänkte jag jogga en sväng igen och se hur kroppen känns. På skadefronten så har jag i princip inte haft någon morgonstelhet i hälsenan de senaste ~5 dagarna - kanske är det mitt intensiva negativa tåhävningsprogram som gett effekt? Började köra dem enligt Frustrators instruktioner och det verkar ju ha funkat *peppar peppar* Var beredd på att det skulle bli sju resor värre efter maran, men tydligen inte. Förstår mig inte alls på kroppen ibland.

Hur som haver - om tre månader ska jag springa en terrängmara så det blir inte en sommar på latsidan. Är sugen på att krydda med lite fartträning för att springa snabbt på milen också. I fjol sprang jag Blodomloppet på 41:49 och den tiden vill jag såklart krossa, det var bara 6 månader efter förlossningen. Just den banan är långt ifrån platt så en sub40 tid är knappast rimlig, men sub41 kanske? Vilka är era favvointervallpass för att bli snabb på milen?
Kul att du inte fick en massa negativa effekte efter maran.

Själv fick jag såklart ont (i mitt friska knä som jag tror är nån variant av "löparknä") efter mina 4k jogg häromdagen. Dessutom har jag fått lite knas på utsidan av underbenet (typ peroneus) på mitt dåliga ben. Jag tror detta är nåt slags effekt av att jag kände lite impingement vid yttre fotknölen. Inte katastrofont efter passet, men helt klart mycket sämre än jag hoppats på. Det lär få dröja några veckor innan nästa försök.

Nedanstående program är brutalt. Supereffektivt och superjobbigt. Jag har kört det ett par gånger, och lyckats överträna i alla fall en gång. Inte så jag fått nån skada av det, men typ bränt all uthållighet och varit tvungen att vila en vecka och sedan bara jogga lugnt i flera veckor. Men då har jag kört fler kvalitetspass än programmet anger. Tror jag körde ytterligare ett pass med tröskelintervaller flera av veckorna. Dessutom körde jag ett par av långpassen som om att jag skulle ha tävlat och ville persa. Anledningen? Jag kände hur kroppen svarade på träningen och att det blev väldigt roligt att pressa mig ännu hårdare. Ingen bra idé. Programmet är ju bara själva skelettet, så man måste ju fylla ut med fler pass (lugna distanspass och långpass). Men man bör alltså inte fylla på med för mycket extra löpning i hög intensitet.

https://www.runnersworld.com/advance...t-10k-workout/

Troligen är det en bra idé att köra några veckor med lite förberedande tröskelträning innan så inte de där tempointervallerna (som ju alltså går i snabbare än tröskelfart) kommer som en total chock. Även vo2max intervaller veckorna innan man kör detta schema är nog en bra idé.

Jag tror det är möjligt att köra detta schema även ifall man har fokus på hög volym och maraton. Man bör väl inte ligga på den allra högsta volymen just dessa veckor kanske. Men det är ju faktiskt inte så mycket kvalitetslöpning att det är ohanterbart.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 10:32   #20702
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Peak på 30 grader vid kl. 16 idag. Inte ett moln på himlen, foten är hel, min löparväst är packad med handduk och ombyte och jag jobbar halvdag idag. Bara att ge sig ut i skogen och springa runt en sjö Tajmade ändå in min comeback rätt bra
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 10:53   #20703
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Peak på 30 grader vid kl. 16 idag. Inte ett moln på himlen, foten är hel, min löparväst är packad med handduk och ombyte och jag jobbar halvdag idag. Bara att ge sig ut i skogen och springa runt en sjö Tajmade ändå in min comeback rätt bra


Samma här! Löper från jobbet vid 15 direkt till en sjö 6 km härifrån. Drömmen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 11:00   #20704
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Samma här! Löper från jobbet vid 15 direkt till en sjö 6 km härifrån. Drömmen.
Trumfar dig med att jag slutar vid 12 Blir nog fan att smörja in sig idag, känns verklighetsfrånvänt!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 11:52   #20705
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Trumfar dig med att jag slutar vid 12 Blir nog fan att smörja in sig idag, känns verklighetsfrånvänt!
Äsch, du behöver ju inte solkräm, minns tydligt hur väl du klarade solen i Magaluf 2011.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 07:27   #20706
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag kan knappt tro det men i bilen hem från löprundan igår frågade min kompis "har du funderat på att springa över flera dagar med övernattning, typ till Eskilstuna?". Det är helt sjukt för jag har funderat på EXAKT just det Senare på kvällen skrev jag till honom att om vi börjar i Katrineholm så är det ca sju mil till Eskilstuna via Sörmlandsleden. Ett i mitt tycke ganska perfekt tvådagarsprojekt

Ungefärlig löpplan:
- Dag 1, pass 1: Katrineholm till Lundsjön(~15 km). Start 13:00, slut 14:30. Bada, vila och äta.
- Dag 1, pass 2: Lundsjön till Svalboviken(~16 km). Start 17:00, slut 19:00(kanske springer lite mer än 16 km). Hitta ett vindskydd och övernatta.
- Dag 2, pass 1: Svalboviken till Bälgviken(17 km). Start 07:00, slut 09:00. Bada, vila och äta.
- Dag 2, pass 2: Bälgviken till Vilsta(18 km). Start 12:00, slut 14:30.

Stirra er inte blinda på tider eller att kilometerna ovan summerade blir 66 och inte 70 km. Det är en höftning. Vad tror ni är absolut minimum att ha med sig gällande övernattning/kläder samt mat? Käkar ju givetvis mycket innan första passet samt typ en pizza när man har gått i mål i Eskilstuna(Vilsta ligger i Eskilstuna). Det är det däremellan som är intressant. Svalboviken och Bälgviken är små samhällen men ytterst tveksamt om de har ett livs eller en pizzeria. Det hade dock varit sjukt optimalt.

Vad gäller övernattning så är tanken vindskydd men är ju segt om det är upptaget när man anländer till Svalboviken. Finns det tvåmannatält som är jättesmidiga att ha med sig?

I praktiken så är vi ju enbart borta i ett dygn och vi springer genom flera mindre samhällen/byar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 10:13   #20707
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag kan knappt tro det men i bilen hem från löprundan igår frågade min kompis "har du funderat på att springa över flera dagar med övernattning, typ till Eskilstuna?". Det är helt sjukt för jag har funderat på EXAKT just det Senare på kvällen skrev jag till honom att om vi börjar i Katrineholm så är det ca sju mil till Eskilstuna via Sörmlandsleden. Ett i mitt tycke ganska perfekt tvådagarsprojekt

Ungefärlig löpplan:
- Dag 1, pass 1: Katrineholm till Lundsjön(~15 km). Start 13:00, slut 14:30. Bada, vila och äta.
- Dag 1, pass 2: Lundsjön till Svalboviken(~16 km). Start 17:00, slut 19:00(kanske springer lite mer än 16 km). Hitta ett vindskydd och övernatta.
- Dag 2, pass 1: Svalboviken till Bälgviken(17 km). Start 07:00, slut 09:00. Bada, vila och äta.
- Dag 2, pass 2: Bälgviken till Vilsta(18 km). Start 12:00, slut 14:30.

Stirra er inte blinda på tider eller att kilometerna ovan summerade blir 66 och inte 70 km. Det är en höftning. Vad tror ni är absolut minimum att ha med sig gällande övernattning/kläder samt mat? Käkar ju givetvis mycket innan första passet samt typ en pizza när man har gått i mål i Eskilstuna(Vilsta ligger i Eskilstuna). Det är det däremellan som är intressant. Svalboviken och Bälgviken är små samhällen men ytterst tveksamt om de har ett livs eller en pizzeria. Det hade dock varit sjukt optimalt.

Vad gäller övernattning så är tanken vindskydd men är ju segt om det är upptaget när man anländer till Svalboviken. Finns det tvåmannatält som är jättesmidiga att ha med sig?

I praktiken så är vi ju enbart borta i ett dygn och vi springer genom flera mindre samhällen/byar.
Det är rätt många varabler att ta hänsyn till:

Vilket väder är det och vilket är er minimala nivå av bekvämlighet ni kan tänka er stå ut med?

Ni kan ju klara det utan att ta med ett skit förutom lite energibars och ett par vattenflaskor och hoppas kunna fylla dessa lite här och där längs vägen. Övernattningen lär rätt sunkig i bästa fall (om det är varm sommarnatt) och totalt miserabel i sämsta fall (om det regnar och/eller blåser kallt). Men ni fryser troligen/kanske inte ihjäl på en natt i shorts och tshirt under en gran ifall det är svensk sommar även om det är uselt väder.

Jag skulle dock personligen tycka det kanske känns lite väl spartanskt. Jag tror dock man kan klara sig hyfsat utan tält ifall man har någorlunda koll på väderleksprognosen. Dock är det nog en bra idé att ha med en sådan supertunn mylarfilt som reflekterar tillbaka kroppsvärmen. Då kan man nog hålla sig undan den värsta vinden och ifall det ändå regnar så får man lov att lägga sig under en gran. En sopsäck kan man ju också använda som helkropps regnskydd och den håller också värmen rätt bra. Så det kan säkert räcka med en sopsäck var istället för mylarfilt också. Myggstift skulle jag nog ha med också. Samt en tändare (kanske lite bomull ingeggat i vaselin för att fjutta på också) ifall det är kallt och ni behöver få till en brasa. Kanske också en fällkniv till diverse meckande som man kanske behöver ägna sig åt.

Sen är ju frågan mest hurpass mycket käk ni vill släpa på. Man dör ju inte av att svälta sig lite under ett par dagar, men det är inte heller jättekul... Ifall ni har en eller flera vattenflaskor av aluminium så kan ni ju dessutom värma vatten i dessa ifall ni gör upp en eld. Sen finns det ju diverse frystorkad mat eller soppor där man bara häller varmvatten i påsen och låter det stå ett tag. Att släpa på en kastrull är ju inte jättekul kanske. Men varm mat (även om det bara är en soppa) är en höjdare om man är sleten och kall, så att ha med sig en tändare och en aluflaska kanske är en vettig idé. Torra kvistar till brasved går ju alltid att hitta undertill på granar.

Annars är ju torra strumpor, sporttejp och solfaktor grejer som kan vara bra att ha.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 10:35   #20708
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är rätt många varabler att ta hänsyn till:

Vilket väder är det och vilket är er minimala nivå av bekvämlighet ni kan tänka er stå ut med?

Ni kan ju klara det utan att ta med ett skit förutom lite energibars och ett par vattenflaskor och hoppas kunna fylla dessa lite här och där längs vägen. Övernattningen lär rätt sunkig i bästa fall (om det är varm sommarnatt) och totalt miserabel i sämsta fall (om det regnar och/eller blåser kallt). Men ni fryser troligen/kanske inte ihjäl på en natt i shorts och tshirt under en gran ifall det är svensk sommar även om det är uselt väder.

Jag skulle dock personligen tycka det kanske känns lite väl spartanskt. Jag tror dock man kan klara sig hyfsat utan tält ifall man har någorlunda koll på väderleksprognosen. Dock är det nog en bra idé att ha med en sådan supertunn mylarfilt som reflekterar tillbaka kroppsvärmen. Då kan man nog hålla sig undan den värsta vinden och ifall det ändå regnar så får man lov att lägga sig under en gran. En sopsäck kan man ju också använda som helkropps regnskydd och den håller också värmen rätt bra. Så det kan säkert räcka med en sopsäck var istället för mylarfilt också. Myggstift skulle jag nog ha med också. Samt en tändare (kanske lite bomull ingeggat i vaselin för att fjutta på också) ifall det är kallt och ni behöver få till en brasa. Kanske också en fällkniv till diverse meckande som man kanske behöver ägna sig åt.

Sen är ju frågan mest hurpass mycket käk ni vill släpa på. Man dör ju inte av att svälta sig lite under ett par dagar, men det är inte heller jättekul... Ifall ni har en eller flera vattenflaskor av aluminium så kan ni ju dessutom värma vatten i dessa ifall ni gör upp en eld. Sen finns det ju diverse frystorkad mat eller soppor där man bara häller varmvatten i påsen och låter det stå ett tag. Att släpa på en kastrull är ju inte jättekul kanske. Men varm mat (även om det bara är en soppa) är en höjdare om man är sleten och kall, så att ha med sig en tändare och en aluflaska kanske är en vettig idé. Torra kvistar till brasved går ju alltid att hitta undertill på granar.

Annars är ju torra strumpor, sporttejp och solfaktor grejer som kan vara bra att ha.
Filt och sopsäck var bra förslag! Det handlar ju bara om att få några timmars sömn EN natt så det finns inga superhöga krav på komfort. Har fått tips om hängmatta i friluftstråden som jag tyckte var bra, om man inte får plats i vindskyddet. Har man med sig eldgrejer skulle man kunna koka havregrynsgröt. Leva på det och bars Enda problemet är att släpa med sig kastrull men det kanske går att lösa på ett smidigt sätt. Det lär fungera dåligt att genomföra ett sånt här projekt på "existensminimum" vad gäller käk, känns viktigt att ha bra med energi hela tiden. Ska ju vara ett äventyr men även kul.

Vad gäller väder så är vi väldigt flexibla i.o.m. att vi är väldigt flexibla med NÄR vi ska genomföra detta, tar det en helg där prognosen är god.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 12:31   #20709
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Filt och sopsäck var bra förslag! Det handlar ju bara om att få några timmars sömn EN natt så det finns inga superhöga krav på komfort. Har fått tips om hängmatta i friluftstråden som jag tyckte var bra, om man inte får plats i vindskyddet. Har man med sig eldgrejer skulle man kunna koka havregrynsgröt. Leva på det och bars Enda problemet är att släpa med sig kastrull men det kanske går att lösa på ett smidigt sätt. Det lär fungera dåligt att genomföra ett sånt här projekt på "existensminimum" vad gäller käk, känns viktigt att ha bra med energi hela tiden. Ska ju vara ett äventyr men även kul.

Vad gäller väder så är vi väldigt flexibla i.o.m. att vi är väldigt flexibla med NÄR vi ska genomföra detta, tar det en helg där prognosen är god.
Vattenflaska av aluminium att koka vatten i är ju som sagt klockrent. Sen häller man bara vattnet i en mjuk behållare av plast/silikon eller liknande.

Annars kan man koka vatten i vilken plastbehållare som helst ifall man häller i kallvatten och sedan lägger i stenar som man värmt i elden. Då blir ju vattnet lätt lite sotigt och smakar ju lite sådär kanske. Men det är ingen vara alls att dricka det.

Viss frystorkad mat lagar man ju som sagt direkt i påsen (det är typ aluminiumfolie ihoplaminerat med papper och plast). Ifall man har en sådan påse med mat så kan man ju återanvända den till att laga gröt i ett par gånger också.

Det finns ju havregrynsgröt som är "instant" som man bara behöver blanda med varmvatten och röra lite så är det färdigt att ätas. Det kan ju vara smidigt så man slipper att behöva koka gröten (dvs man slipper kastrull). Nästan säkert kan man laga Ramen genom att hälla på kokande vatten och låta stå och dra ett tag. Om koktiden är 2-3min så kanske de behöver stå och dra i 10min ifall man häller kokande vatten över nudlarna. Detta kan man ju experimentera med innan man ger sig ut som man hittar lite bra grejer. Men kastrull tycker jag verkar overkill i alla fall.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 12:46   #20710
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vattenflaska av aluminium att koka vatten i är ju som sagt klockrent. Sen häller man bara vattnet i en mjuk behållare av plast/silikon eller liknande.

Det finns ju havregrynsgröt som är "instant" som man bara behöver blanda med varmvatten och röra lite så är det färdigt att ätas. Det kan ju vara smidigt så man slipper att behöva koka gröten (dvs man slipper kastrull).
Det här var skitbra, lägger jag på minnet. Tack.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 13:01   #20711
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det här var skitbra, lägger jag på minnet. Tack.
Det finns ju olika tjocklek på de där aluflaskorna och jag antar att de tunnaste kanske kan ha en tendens att gå sönder lättare. Jag antar det bästa är att testa innan ifall de duger. Men man kan ju hitta såna flaskor riktigt billigt på typ dollarstore.

En annan sak är att de ofta har nån typ av färg på utsidan som kanske kan avge lite giftiga ångor ifall man har dem i elden. Kan ju vara bra att bränna bort innan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 13:55   #20712
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det finns ju olika tjocklek på de där aluflaskorna och jag antar att de tunnaste kanske kan ha en tendens att gå sönder lättare. Jag antar det bästa är att testa innan ifall de duger. Men man kan ju hitta såna flaskor riktigt billigt på typ dollarstore.

En annan sak är att de ofta har nån typ av färg på utsidan som kanske kan avge lite giftiga ångor ifall man har dem i elden. Kan ju vara bra att bränna bort innan.
Man ska inte laga mat i kärl med aluminium på insidan. Det finns en del studier som visar på att man ökar risken för bla Alzheimers. Det finns ju alternativ, dvs stål/plåt-flaskor
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 14:25   #20713
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Man ska inte laga mat i kärl med aluminium på insidan. Det finns en del studier som visar på att man ökar risken för bla Alzheimers. Det finns ju alternativ, dvs stål/plåt-flaskor
Ja, du har ju rätt. Men....

Jag tvivlar på att nån enstaka gång har nån större betydelse. Dessutom gäller väl detta råd framförallt ifall man lagar till nåt som innehåller lite syra (som hjälper till att bryta ned aluminumen). Det går ju tex bra att använda aluminiumfolie i ugnen utan att få panik.

Jag har ett trangiakök i aluminium som jag användänt massor av gånger, och fortfarande använder nån enstaka gång. Jag skulle dock inte vara bekväm med att koka maten i alukastrull varje dag.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ler1/aluminium
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 15:51   #20714
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vill man inte hålla på och greja med eld och att koka vatten i tveksamma kokkärl kan man ju använda nåt åt det här hållet.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:07   #20715
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Man ska inte laga mat i kärl med aluminium på insidan. Det finns en del studier som visar på att man ökar risken för bla Alzheimers. Det finns ju alternativ, dvs stål/plåt-flaskor
Är väl nuförtiden gjorda av anodiserad aluminium, vilket anses vara säkert?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)