Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-27, 08:31   #16
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
En elektriker var på besök och han kopplade bort jordfelsbrytaren från säkringarna som går till pumpen. Det vi noterade var ett underjordiskt myrbo kring kabeln och elektrikern sa att myrorna bidrar till mycket fukt och att de kan ha påverkat kabeln. Vi har preparerat myrboet och hoppas kunna slå ut samhället, men pumpen funkar nu igen (utan jordfelsbrytare).
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 09:53   #17
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
En elektriker var på besök och han kopplade bort jordfelsbrytaren från säkringarna som går till pumpen. Det vi noterade var ett underjordiskt myrbo kring kabeln och elektrikern sa att myrorna bidrar till mycket fukt och att de kan ha påverkat kabeln. Vi har preparerat myrboet och hoppas kunna slå ut samhället, men pumpen funkar nu igen (utan jordfelsbrytare).
Gräv ned en slang och byt kabel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 21:30   #18
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 13:47   #19
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Gräv ned en slang och byt kabel.
I detta läge skulle jag köra på utan jordfelsbrytare på pumpen, då det gäller en sommarstuga som inte verkar användas så ofta och felet sannolikt ligger under jord utan stor risk för personskada. Jag tror inte elektrikern hade gått med på att koppla bort den om det riskerade liv och hälsa.

Senast redigerad av Decepticon den 2019-06-28 klockan 13:50.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 14:42   #20
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
I detta läge skulle jag köra på utan jordfelsbrytare på pumpen, då det gäller en sommarstuga som inte verkar användas så ofta och felet sannolikt ligger under jord utan stor risk för personskada. Jag tror inte elektrikern hade gått med på att koppla bort den om det riskerade liv och hälsa.
Är han elektriker?

Får man ta bort en jordfelsbrytare för att den löser ut?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 16:41   #21
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Är han elektriker?

Får man ta bort en jordfelsbrytare för att den löser ut?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Beror på vad som skyddas och anledning till att det löser
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 20:09   #22
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
En JFB utlöser rätt lätt om det blir obalans mellan fas och nolla, t.ex. Man bör alltid precis som flera kloka skribenter har varit inne på, ta reda på varför den utlöser. Jag hade problem med en JFB som slog ifrån stup i kvarten och orsaken var en kabel som låg ute på altanen där honan inte hade skyddslock och det hade kommit in regnvatten. Vatten suger på att leda ström, men det räckte för att skapa den obalansen mellan fas och nolla som gjorde att JFB'n slog ifrån. Dvs har du någon slags fuktigenomträngning så kan det räcka för att slå ifrån JFBn. JFB'n stora syfte är dock att motverka stora skillnader, t.ex. att du kör snöskyffeln rätt ner i en elkabel. Där avser den slå ifrån fas/jord/nolla och döda precis allt så att inget kan bli strömförande i snöskyffeln.

Jordfelsbrytare är heller inget supermagiskt, utan vid stora elfel så går säkringen primärt. JFB'n är bara en extra skyddsåtgärd utöver ordinarie säkring (och en JFB i en modern normcentral är överlag lite mer känslig jämfört mot t.ex. en trög 10A säkring).

MagnusN får rätta mig om jag har fel
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2019-06-29 klockan 20:11.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 20:15   #23
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
En JFB utlöser rätt lätt om det blir obalans mellan fas och nolla, t.ex. Man bör alltid precis som flera kloka skribenter har varit inne på, ta reda på varför den utlöser. Jag hade problem med en JFB som slog ifrån stup i kvarten och orsaken var en kabel som låg ute på altanen där honan inte hade skyddslock och det hade kommit in regnvatten. Vatten suger på att leda ström, men det räckte för att skapa den obalansen mellan fas och nolla som gjorde att JFB'n slog ifrån. Dvs har du någon slags fuktigenomträngning så kan det räcka för att slå ifrån JFBn. JFB'n stora syfte är dock att motverka stora skillnader, t.ex. att du kör snöskyffeln rätt ner i en elkabel. Där avser den slå ifrån fas/jord/nolla och döda precis allt så att inget kan bli strömförande i snöskyffeln.

Jordfelsbrytare är heller inget supermagiskt, utan vid stora elfel så går säkringen primärt. JFB'n är bara en extra skyddsåtgärd utöver ordinarie säkring (och en JFB i en modern normcentral är överlag lite mer känslig jämfört mot t.ex. en trög 10A säkring).

MagnusN får rätta mig om jag har fel
Vad menar du med obalans mellan fas och nolla?

Sedan är inte en säkring och jfb samma sak , så går inte säga att en jfb är mer känslig än en trög 10a, de har helt olika funktioner
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 20:31   #24
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Jfb mäter magnetfältet runt fas/nolla. Vid avvikelse (strm som inte går via nolledaren tillbaks) så löser den. Vanligen runt eller innan 30mA.
När den löser bör man ta reda på varför. I ditt fall kan kabeln vara på väg att gå av eller pumpen läcker i nåågon lindning, vilket resulterar i att du kan bli utan vatten när det inte är helt lägligt.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 20:32   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Vad menar du med obalans mellan fas och nolla?

Sedan är inte en säkring och jfb samma sak , så går inte säga att en jfb är mer känslig än en trög 10a, de har helt olika funktioner
Mäter inte jordfelsbrytaren hur mycket ström som går genom nollan och de "heta" ledarna? Dvs om det skiljer sig mellam den heta ledaren och nollan så måste strömmen ha tagit nån annan väg till jord, dvs nånting är fel och potentiellt farligt.

Anledningen till att den vanliga säkringen inte löser ut är väl rimligen att inte all ström tagit "fel väg".

Ungefär så har jag fattat det i alla fall.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 20:34   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Jfb mäter magnetfältet runt fas/nolla. Vid avvikelse (strm som inte går via nolledaren tillbaks) så löser den. Vanligen runt eller innan 30mA.
När den löser bör man ta reda på varför. I ditt fall kan kabeln vara på väg att gå av eller pumpen läcker i nåågon lindning, vilket resulterar i att du kan bli utan vatten när det inte är helt lägligt.
Det låter ju som att jag inte är helt ute och cyklar i min bild av hur det funkar då. Eller?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 20:36   #27
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Mäter inte jordfelsbrytaren hur mycket ström som går genom nollan och de "heta" ledarna? Dvs om det skiljer sig mellam den heta ledaren och nollan så måste strömmen ha tagit nån annan väg till jord, dvs nånting är fel och potentiellt farligt.

Anledningen till att den vanliga säkringen inte löser ut är väl rimligen att inte all ström tagit "fel väg".

Ungefär så har jag fattat det i alla fall.
japp, det stämmer


Säkring löser vid överlast, om det som är inkopplat förbrukar mer än vad som är avsäkrat eller vid kortslutning, den har ingen funktion som kan lösa om strömmen "läcker"
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 18:39   #28
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Jfb mäter magnetfältet runt fas/nolla. Vid avvikelse (strm som inte går via nolledaren tillbaks) så löser den. Vanligen runt eller innan 30mA.
När den löser bör man ta reda på varför. I ditt fall kan kabeln vara på väg att gå av eller pumpen läcker i nåågon lindning, vilket resulterar i att du kan bli utan vatten när det inte är helt lägligt.
Som jag inledningsvis skrev så är pumpen helt ny, vilket gör trasig lindning etc. mindre sannolikt. Kabeln är nergrävd ca meter under jord och att den då håller på att gå av är heller inte troligt. Det finns inga visuella fel på kabeln, varken i pumphuset eller i huvudbyggnaden. Då är det sannolikt fukt som trängt in som ibland skapar "obalans" vilket får JFB att lösa ut. I och med att sommarhuset inte används så ofta är jag inte intresserad av att lägga en ny kabel om det utan risk för liv och hälsa kan lösas med att koppla bort JFB från pumpen. I och med att elektrikern gjorde detta, så får man tolka det som om han ansåg att detta tilltag inte utgör någon fara i just detta fall.

Senast redigerad av Glasnost den 2019-07-01 klockan 18:40.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)