Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-24, 12:28   #31
Kaukasuskokosnöt
Vevar med spett
 
Kaukasuskokosnöts avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 525
Ät dig mätt på tråkig och nyttig mat, potatis, broccoli, kyckling, havregryn, grönsaker, bönor, linser, rotfrukter. Sen handlar det bara om att bestämma dig. Vill du inte bli hälsosammare innerst inne kommer det aldrig hålla långsiktigt.
Dåliga tankemönster brukar uppstå om man tar typ en godisbit, "Nu när jag åt en kan jag lika gärna äta en till!", "Bara en till!" osv.
Bättre att bestämma dig att vara utan helt i veckorna och sen kan du unna dig något godare på helgerna.

Sen finns det såklart massa substitut som du kan använda dig av för att göra övergången lättare. Kvarg med sötningsmedel, lightläsk, tuggumi, kaseinfluff, kaseinpudding, frukt och frysta bär. Se bara till så att du inte triggar igång sockerberoendet av dessa saker mer. Isåfall är det bättre att vara utan
__________________
Min journal 🏋🏻
Totalen: 555 kg. Bänk: 135 kg. Böj: 190 kg. Mark: 230 kg.
Löpning: 10k 43:00, 5k 20:49.
"När man vill äta en Wasa Husman rätt upp och ner vet man att man är hungrig!" 🤓 - J.Gudiol
Kaukasuskokosnöt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 20:05   #32
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Att utesluta socker helt en period brukar hjälpa, typ som en vit månad
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 20:19   #33
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Ge dig inte tillgång till socker.
Rensa skåpen.

kartlägg ditt mönster - när blir du sugen och finns det någon orsak?
aktivera dig när du blir sugen - gör något!


sov ordentligt, drick ordentligt och ät riktig mat i stor mängd.

Sen kan du alltid läsa lite på ex sluta röka-tips och sno en hel del därifrån. beroende är till stor del ett beteende och beteende går att ändra men det är svårt och tar tid och kräver att du faktiskt vill det.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 22:47   #34
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
MÅnga standardsvar här.

Jag tycker du ska gå djupare in på psykologiskt och själv kartlägga dina kostvanor.
Dvs vad du äter, när och varför.
Titta också på om du associerar ditt ätande till något annat.
Tex är det mycket vanligt att man vill ha något när man ser en film.
Eller när man bara ska senaste avsnittet av en Tv-serie.
Andra äter godis då dom är uttråkade.
Därför ska du lista ditt matbeteende.
Skriv ned vad du äter och försök reflektera varför du gjorde det.
HAr du någton specifik koppling till något annat, tex ser du på en film samtidigt och måste ha godis, ja gör något åt det!

Vilka vägar går du normalt? Passerar du någon godisbutik?
Hur mycket utsätts du för reklam (som direkt eller indirekt kant trigga igång ett sötsug). Använd alla former av reklamblockerare! Och strömma allt på tv o se till att hoppa förbi reklam.
Var aldrig hungrig när du är ute och handlar, risken för spontanköp är alldeles för stor.

Sen finns det några andra väldigt effektiva saker som specifikt fungerat för mig.

1. Intermittent fasta. Ja. Seriöst! Har inte det minsta sug under fasterperioden och när jag väl blir hungrig så vill jag bara ha riktig mat.
2. Att hitta nya hobbies/utveckla dom/jobba med självpåtagna projekt. Där du är så inne i dom att du inte hinner bli uttråkad och få det där suget igen.

Sen finns det en bok som heter "Tankedieten" som hade en intressant ingång till det hela.
I den så listade man en väv av vanor som man har som direkt eller indirekt påverkade ens ätbeteende.
Alla vanor och deras associationer byggde upp dennna väv och tillsammans så påverkade dom ens hela beteende.
Man måste alltså bryta denna väv av vanor för att bryta sitt beteende.
Det intressanta var att man delade in dom i proximala och distala vanor.
Proximala vanor var just den närliggande kopplingen som tex godis kopplat till tv-tittande eller liknande.
Distala vanor är vanebeteedne som inte alls behöver ha en direkt association utan det är mer en del av hela väven av vanor.

Det man såg var effektivast i långa loppet var att bryta dom distala vanorna, dvs ändra massor av invanda mönster och egentligen hela sin uppsättning av saker som man bara upprepar varje dag och gradvis införa nya roligare saker varje dag enligt ett "förprogrammerat" schema för hur mönstren ska brytas. Alltså lite överraskande då man tror att det bara är dom proximala (närliggande associerade) som betyder något.
Du hamnar i ett läge av positivt tänkande där du utvecklar dig själv o lär dig nya saker hela tiden.
Dom personer som bröt mönster och lärde sig nya intressanta saker (plus blev mer sociala) var lyckligare också. Och dom gick ned i vikt!
Hur som helst, det finns massor att göra, hoppas du fått lite inspiration!

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-11-26 klockan 22:53.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 23:39   #35
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Som flera har varit inne på, kolla vad som får dig sugen, om det är sämre kost över dagen sett, stress, för lite/för dålig sömn eller vad som gör att du äter. I många fall så belöningskompenserar man för något annat som inte är i balans. Åtgärdar man det och ser till att vara i balans, minskar suget på skräp (oavsett det är sötsaker, salt/fet mat, alkohol etc).

Jag tycker personligen det är bra att ha något hemma när man blir sugen som inte är onyttigt, men typ färdigkokta ägg eller färdiga morotsstavar och lite kvargdip. Blir man sugen på något så styr oftast kroppen om till bekvämlighet om det är det man hittar när man öppnar kylskåpet.

Sedan sådana enkla knep som att aldrig handla hungrig/sugen och alltid handla med en inköpslista färdig - och enbart handla det som är på listan.

Du tränar på gym säger du, men inkluderar det motion? Jag upplever två helt skilda effekter mentalt mellan konditionsträning och styrketräning.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2017-11-26 klockan 23:41.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)