Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-22, 23:44   #1
Hanna88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Borås
Inlägg: 6
Sockerberoende! Hjälp!

Hej!

Jag har ett stort problem när det kommer till min kosthållning och det är att jag är extremt sockerberoende. Med betoning på extremt
Jag undrar om det finns någon som har bra tips på vad man kan göra när suget kommer? Eller vad man kan göra för att motverka det.

Jag tränar på gym minst 4 gånger i veckan, oftast mer. Så det är inga problem med den rutinen. Men på grund av brist på diceplin när det kommer till kosten så når jag inte mitt önskade resultat. Jag har till och från lyckats hålla mig. Men trillar hopplöst tillbaka i samma fotspår igen. Blir frustrerad över att beroendet har så starkt grepp om mig

Tacksam för svar ^^
Hanna88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 01:06   #2
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Först måste du bestämma dig om du verkligen vill bli av med ovanan och sedan kanske pröva att ersätta med något annat typ grönsak eller frukt,popcorn är gott och nyttigt.
Läs även Grubbs trådar om hur socker påverkar hälsan.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 07:53   #3
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Sluta bara. Ät annat så du håller dig mätt, te.x. kyckling och grönsaker.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 07:55   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
En polare hade samma problem, bestämde sig för att konditionsträna nog för att bränna typ 2500 kcal om dagen så han kan äta vad han vill.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 08:07   #5
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Se till att sova ordentligt, att strula med sömnen ger alltid mig ett sug efter sötsaker.

EDIT:Klassikern är väl annars att borsta tänderna, inget smakar ju vettigt en stund efter det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.

Senast redigerad av Grahn den 2017-11-23 klockan 08:11.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 09:07   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Ät dig mätt på bra mat. Ät minst 500-800g frukt och grönsaker varje dag. Att hela tiden gå omkring och vara sugen kan vara ett tecken på att du äter för lite i övrigt. Kroppen signalerar att den vill ha energi.

Om du nödvändigtvis vill ha något sött så hitta bättre alternativ. Något som stillar sötsuget men inte innehåller så mycket tillsatt socker. Frukt, proteinbars, lightläsk m.m.

Att helt ta bort livsmedel ur kosten och äta väldigt restriktivt är från egen erfarenhet en dålig idé, t ex att helt sluta äta godis för resten av livet. Det håller sällan i längden och risken för frosserier och hetsätning ökar. Hitta en balanserad kosthållning som innebär att du kan unna dig saker ibland.

Gillar inte själva termen sockerberoende eftersom kroppen aldrig är fysiologiskt beroende av socker. Vill man lyckas med nånting handlar det oftast i slutändan om vilja, disciplin och självkaraktär.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 09:41   #7
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Skärp dig bara.
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 13:56   #8
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Ibland när jag blir less på socker och dess effekter och mitt sötsug så brukar jag bestämma vad jag ska äta istället. Typ mandlar körde jag ett tag. När sötsuget kom (oftast kväll) så tog jag en näve mandlar istället, hade inget godis hemma heller. Det var inte lika gott men bara att sitta i soffan och stoppa nått i munnen räckte. Lightläsk tycker jag kan funka för att döva sötsuget men det tvistas ju mycket om hur vida sötningsmedel är speciellt bra för hälsan så det är väl upp till var och en att värdera hur man ställer sig i den frågan.

Nu kör jag mycket mörk choklad. Dels för att det innehåller mer nyttigt och mindre socker, dels för att det är omöjligt att äta mer än 100g åt gången, oftast nöjer jag mig efter 20-30g. Sen har jag inte nolltolerans på socker heller då är det bättre att välja det minst dåliga.

Morötter, frukt, andra typer av nötter, gurka/blomkål med dip, popcorn osv.

De två störst bovarna tror jag är vanans makt och hunger när det kommer till socker. Jag blir sällan sugen på godis på jobbet eftersom jag aldrig börjat äta godis där.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 17:54   #9
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Se till att sova ordentligt, att strula med sömnen ger alltid mig ett sug efter sötsaker.

EDIT:Klassikern är väl annars att borsta tänderna, inget smakar ju vettigt en stund efter det.
Kan bara instämma, dålig sömn gör att skafferiet länsas på sötsaker.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 18:47   #10
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Sett över en längre period - experimentera mycket i köket med goda recept gjorda på bra råvaror och hitta rätter som du till slut gillar så pass mycket att de ger likvärdigt eller mer sug än ditt sockersug.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:00   #11
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
En polare hade samma problem, bestämde sig för att konditionsträna nog för att bränna typ 2500 kcal om dagen så han kan äta vad han vill.
Menar du förbränna 2500 kcal genom konditionsträningen?

Det motsvarar ju bara ca 30 km jogg varje dag om du väger 80 kg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:08   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Menar du förbränna 2500 kcal genom konditionsträningen?

Det motsvarar ju bara ca 30 km jogg varje dag om du väger 80 kg
15 km löpning på en timme + 1-2 timmars träningscykel varje dag, allt för att kunna mosa i sig kebab och godis
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:27   #13
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Skärp dig bara.
+1. Ta dig i kragen och sluta köpa skiten.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:29   #14
Hanna88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Borås
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Se till att sova ordentligt, att strula med sömnen ger alltid mig ett sug efter sötsaker.

EDIT:Klassikern är väl annars att borsta tänderna, inget smakar ju vettigt en stund efter det.
Bra tankeställare! Jag sover faktiskt ibland lite för få timmar och kan känna mig rätt trött när jag kommer hem. Kanske bristen på energi får mig att känna sug efter sockret. Tack! Ska försöka komma i säng lite tidigare
Hanna88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:32   #15
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
15 km löpning på en timme + 1-2 timmars träningscykel varje dag, allt för att kunna mosa i sig kebab och godis
Det är bra gjort!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)