Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-21, 10:44   #1
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Post Håller på att gå mot mer veganskt, tips?

Jag håller på att lägga om min kosthållning rätt rejält, och det ser ut som att det blir veganskt av lite olika anledningar.

Ni som gjort samma transition, har ni några tips att dela med er av? Något jag ska tänka på som jag troligtvis kommer sakna när jag lämnar kött och dylikt bakom mig, vitaminer, vadstorlek, etc?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 10:52   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Något jag... troligtvis kommer sakna när jag lämnar kött och dylikt bakom mig, vitaminer, vadstorlek, etc?
Gainz.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 10:53   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Som att den ångesten inte redan var tillräcklig ditt svin
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 11:27   #4
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Börja ät tillskott på en gång. Många väntar med det men det finns ämnen som inte går att få i sig tillräckligt av från växtriket. De viktigaste du ska hålla koll på är b12, vitamin d3 och omega 3, rekommenderar att du käkar tillskott med dessa. Gainz blir inget större problem, finns gott om toppatleter som klarar sig mycket väl på vegansk kosthållning - se bara till att komplettera dina vegetabiliska proteinkällor med varandra så att du får vad du behöver (quinoa och soja är fullgoda proteinkällor).
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 11:55   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Seitan är nog den bästa veganska proteinkällan, billigt och innehåller nästan inga kolhydrater och fett. Är dock spannmål, så ej komplett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 15:41   #6
ghettobird
Registered User
 
ghettobirds avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 28
Grillad stekt vatten-melon. Gärna marinerad. Får köttliknande struktur och god smak. Lite näring dokk

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
ghettobird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 15:45   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Det här med att få i sig komplett protein, behöver blandningen ske i samma mål eller behöver den bara finnas i den dagliga kosten?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 15:54   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Seitan är nog den bästa veganska proteinkällan, billigt och innehåller nästan inga kolhydrater och fett. Är dock spannmål, så ej komplett.
Jag skulle säga att baljväxter är den bästa vegetariska proteinkällan, billigt och innehåller kolhydrater, fett, fibrer samt mikronäringsämnen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 16:58   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle säga att baljväxter är den bästa vegetariska proteinkällan, billigt och innehåller kolhydrater, fett, fibrer samt mikronäringsämnen.
Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 07:27   #10
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.
Jag kör konserv numera eftersom jag inte kan äta större mängder men när jag åt mer baljväxter så kokade jag rejält på en gång och så hade jag ett antal förpackningar i frysen att ta fram när jag behövde.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 08:15   #11
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.
Så är det väl med Seitan också, om du inte köper färdig vill säga. Dock aldrig sett det i butik, lär även kosta en hel del mer än om man gör egen.
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 08:18   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Så är det väl med Seitan också, om du inte köper färdig vill säga. Dock aldrig sett det i butik, lär även kosta en hel del mer än om man gör egen.
Nej, det går rätt fort att knåda till och koka upp. Bönor måste ligga i blöt flera timmar, gröna linser en halvtimme, har jag för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 08:32   #13
Woodrow
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 15
Då kommer må så mycket bättre efter ett tag! Mår mest dåligt och får avsmak när jag tänker på hur mycket kött jag åt innan.
Woodrow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 08:35   #14
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag håller på att lägga om min kosthållning rätt rejält, och det ser ut som att det blir veganskt av lite olika anledningar.

Ni som gjort samma transition, har ni några tips att dela med er av? Något jag ska tänka på som jag troligtvis kommer sakna när jag lämnar kött och dylikt bakom mig, vitaminer, vadstorlek, etc?
Vilka?
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 08:48   #15
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
En av de vanligaste "problemen" en del har verkar vara att de är så inkörda på "kolhydratskälla/proteinkälla" (tänk ris och kyckling, pasta och köttfärssås, potatis och korv)
Om man då bara "ersätter" det animaliska proteinet med exempelvis baljväxter så blir det en förändring i macro-ratiot, mer kolhydrater och mindre protein.
Jag väljer att hellre se baljväxterna som en "hel måltid" och har oftast inga andra "rena" kolhydrater till.
Använder jag pasta/ris/postatis (eller ännu oftare bröd, som jag oftast har till maten) så är det främst för smakens skull.
Men en linsgryta i sig själv har en rätt ok macrofördelning utan att man har t.ex. ris till.

I övrigt så är "mjölksubstituten" rätt värdelösa jämfört med mjölk. Man ska inte luras att tro att den på något sätt fungerar som en ersättare rakt av. Däremot är de rätt trevliga att använda sig av ur andra synpunkter, framförallt då de nästan alltid har B12 tillsatt.

Seitan som någon redan nämnt är riktigt nice som proteinkälla (och man kan använda det till en hel hög av skoj saker) lättlagat och billigt.

i övrigt så tycker jag verkligen man ska försöka laga sin mat istället för att köpa halvfabrikat (fast det gäller vilken diet man än väljer tycker jag)
Om inte annat än för att det oftast blir mycket godare och man lättare kan skräddarsy sina macros på ett bättre sätt. Sen är det inte helt omöjligt att det även blir nyttigare ur andra aspekter.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)