Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-22, 09:03   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Känner ingen skillnad nu med mycket plantbaserat mot innan. Dock så hade jag innan jag bytte till denna kost bytt till en diet av oprocesserad mat inklusive kyckling lax etc. Då kände jag däremot stor skillnad, gentemot då jag åt bröd, mjölk, kvarg etc.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 09:39   #17
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Om man då bara "ersätter" det animaliska proteinet med exempelvis baljväxter så blir det en förändring i macro-ratiot, mer kolhydrater och mindre protein.
Jag väljer att hellre se baljväxterna som en "hel måltid" och har oftast inga andra "rena" kolhydrater till.
Använder jag pasta/ris/postatis (eller ännu oftare bröd, som jag oftast har till maten) så är det främst för smakens skull.
Men en linsgryta i sig själv har en rätt ok macrofördelning utan att man har t.ex. ris till.
Utgår man från det ovan är det sen enkelt att styra makros, fiberintag etc med hjälp av olika baljväxter, vad man äter till och eventuellt något mer proteinrikt som tillkommer.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 09:44   #18
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Rödbetsfalafel. Allt som kroppen behöver.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 10:23   #19
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Rödbetsfalafel. Allt som kroppen behöver.
Om inte annat så är det gott =)
Serveras med fördel tillsammans med Hemgjord hummus och en mangosås kryddad med amba. Galet gott.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 11:20   #20
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.
Köp tillagad variant som bara behöver sköljas av då? Väldigt smidigt att köpa sådana där små kartonger från Ica eller Zeta och bara blanda med ris eller ner i en gryta.

Pasta gjord på sojabönor är rätt nice med, 45 g protein per 100g. Dyrt kilopris javisst (typ 120 kr/kg) men behövs ju bara 100 g per måltid.
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 11:33   #21
HookersUnited
Fetare än Jesus
 
HookersUniteds avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 7 110
Ica kör ett samarbete med Jävligt gott och kommer med veganska recept - Bra inspiration!
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 09:18   #22
Dezzo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 10
Vegan diets: practical advice for athletes and exercisers
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5598028/
Dezzo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-07, 18:27   #23
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Alltså, jag har varit så förvirrad i min stress att jag glömt bort att kag gjort den här tråden och kom precis ihåg det!

Tack för tipsen allesammans!

Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Vilka?
Jag tog bort kött för att jag har haft väldigt orolig mage länge nu för att se om där kunde vara något.
Som det ser ut nu så är kyckling och fisk lugnt faktiskt(testat lite sen trådstart ), men rött kött kör runt väldigt mycket för mig.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-09, 17:06   #24
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Lycka till Stoltz, har också gått i dessa funderingar säkert av endel liknande anledningar som dig. Uppdatera gärna hur det går och kommer med egna tips på vad du hittar som är bra. Jag har än så länge bara börjat äta mer vegetariskt så babysteps...

Kan slänga in tips på lasagne på zucchini och vegansk färs, röda linsersoppa med citron"yoghurt" och grönkålspasta är några av mina favoriter. Åt tortilla lasagne igår med kyckling men med mycket grönisar igår och det är nog inga problem att byta ut kycklingen i den mot något annat. Kör hårt!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 20:32   #25
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Signerad Grub

http://www.body.se/artiklar/nyheter/...-slimmad-bulk/
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 13:37   #26
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Jag vet inte om mitt tips är speciellt pedagogiskt, men jag var allätare/köttätare i 30 år tom. förra hösten. Jag gick från att äta skinkstek ena dagen till att inte äta godis med E150 som färgämne (röda lusar) till den andra, dvs. strikt vegan.

Har sedan dess fortsatt på det spåret och det har varit lärorikt och roligt. Om än lite omständigt emellanåt, då samhällsnormen är som den är.

Mitt tips är alltså, tänk inte så mycket, bara gör. Sen hur du gör spelar inte så stor roll. Gör nått som tar dig dit du tänker dig, litet som stort.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 13:48   #27
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Mer konkreta tips är väl att se till att äta B12 tillskott iallafall.

Annars är berikad sojamjölk, osötad från Alpro stapelbara hos mig. Innehåller B12, D-vitamim och kalcium om 15% av RDI/dl.

Jag har även köpt vegansk D3-vitamin om 1000IE som jag äter 1 tbl. varje dag. Kan rekommendera den från myprotein.

Från bulkpowders köper jag nötter, cashew, mandel och valnötter. Med deras rabattkoder får man dom för 110-130 kr/kilo. Vilket blir billig mat.

Sen kompletterar jag kosten med naturell sojaprotein (91% proteininnehåll) också från myprotein. Då jag inte är så förtjust i att äta massa bönor/linser i stora mängder. Äter även kreatin därifrån.

Annars äter jag alltid havregryn till frukost (bra källa till mineraler, så som järn bl.a.). Avslutningsvis brukar jag också köpa 1kgs jordnötssmörsburkar för runt 50 kr/kg, gott och billig proteinkälla även om räknar in den sämre proteinkvaliten.

Senast redigerad av Ram Dass den 2017-11-27 klockan 13:51.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 14:09   #28
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Sjukt bra pris, mandelsmöret med choklad innehåller 3g socker/100g och inga onödiga tillsatser = hälsosam Nutella. ;-)
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 10:51   #29
aminsosyran
Registered User
 
aminsosyrans avatar
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle säga att baljväxter är den bästa vegetariska proteinkällan, billigt och innehåller kolhydrater, fett, fibrer samt mikronäringsämnen.
Jag instämmer, baljväxter och sojabönor. Sojabönor säjs vara den mest kompletta veganska näringskällan. Sen är ju sojabönan lite omdebatterad. Men utöver det är den optimal!

Sen gäller det ju att komplettera alla baljväxter med spannmål, så som ris etc för att få optimalt näringsupptag. Lycka till!
aminsosyran är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)