Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vad anser du om Systembolagets monopol?
Det är positivt. 57 48.31%
Det är negativt. 61 51.69%
Antal röster: 118. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-12, 20:24   #16
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Självklart ska all alkohol för hemmabruk säljas av Systembolaget. Allt för att minska konsumtionen.

Nästa steg är motbok. Typ 70 cl / år.
Sådana där tossigheter har vi prövat förut,visade sig visst att svensken var förbannat driftig och visste hur man destillerade sitt egna finkel i synnerligen rikliga mängder..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 20:24   #17
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tycker det är klokt att göra det lite mer svåråtkomligt, vilket görs genom monopolet idag då tillgängligheten begränsas bland annat genom öppettider. Den som vill kan ändå köpa från utlandet etc, men jag är rätt övertygad om att monopolet idag räddat/räddar en hel del svenskar från att halka ner i skiten.

Tvärtemot apex så tror jag att fler hade spontanhandlat och tagit spontanrus/fyllor om de varit på ICA och gått förbi en sprithylla. Det är bara att titta på hur svenskar beter sig när de är utomlands och upptäcker att det finns sprit i närbutiken. Vi dricker på ett helt annat sätt här i Sverige mot för flera av de länder jag har varit i på mina resor och expeditioner. Dock inte i närheten av Ryssland problematiskt sett, som har varit det värsta jag sett hittills i alkoholmissbruk. Flera länder som jag har besökt har haft totalt alkoholförbud och jösses vad städat det har varit i utelivet mm.

Jag tror hela vårt land hade mått bättre överlag med lägre sjukvårdskostnader, mindre kriminalitet, mindre våld, bättre social stämning osv om man hade stoppat all inhemsk försäljning. Nu är det ju försent, men alkohol som drog borde ha förbjudits för länge sedan.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 20:26   #18
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Sådana där tossigheter har vi prövat förut,visade sig visst att svensken var förbannat driftig och visste hur man destillerade sitt egna finkel i synnerligen rikliga mängder..
Så är det, samtidigt som att köpa HB på dunk ändå inte var något som vem som helst kunde göra en söndagskväll om man blev sugen. Med spriten stående på en hylla i mataffären skulle vem som helst kunna bli på kröken när som helst och det skulle också finnas massor med oseriösa handlare som bara skulle tänka på pengar och kränga till ungdomar, i vad jag är helt övertygad om bredare utsträckning än vad man sålde HB till ungdomar som mig när jag växte upp.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 20:49   #19
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Gillar inte monopolet och dom dåliga öppetiderna. Tycker om utbudet.
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 20:50   #20
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Monopol är aldrig bra.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 21:10   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Gillar inte monopol överlag, att vi inte kan luckra upp och tillåta gårdsförsäljning etc är uruselt
Eller åtminstone att det blev lättare för mikrobryggerier tex att kunna sälja via systemet. Skitkrångligt idag.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 21:22   #22
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Alkohol är ett gift som borde förbjudas och kostar samhället miljarder. Förr i tiden söp man för att det var så eländigt, idag har nästan alla tak över huvudet och mat på bordet.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 21:40   #23
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Alkohol är ett gift som borde förbjudas och kostar samhället miljarder. Förr i tiden söp man för att det var så eländigt, idag har nästan alla tak över huvudet och mat på bordet.
Äh, det kommer alltid finnas anledningar att dra sig från verkligheten :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 21:52   #24
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Så är det, samtidigt som att köpa HB på dunk ändå inte var något som vem som helst kunde göra en söndagskväll om man blev sugen. Med spriten stående på en hylla i mataffären skulle vem som helst kunna bli på kröken när som helst och det skulle också finnas massor med oseriösa handlare som bara skulle tänka på pengar och kränga till ungdomar, i vad jag är helt övertygad om bredare utsträckning än vad man sålde HB till ungdomar som mig när jag växte upp.
Hade mest motboken i åtanke när jag skrev inlägget,och ska kanske inte räkna med att övriga här är tankeläsare,men kan hålla med om det du skrev i övrigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 21:56   #25
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Bra service, bra utbud och går att få tag på vad som helst. Skönt när du kan läsa om var det kommer ifrån neutralt.

Bor i Frankrike och utbudet av bra öl är fan inte skoj. Svårt att hitta något annat än piss i vanliga butiker (Kronenbourg, 1664 , smaksatt öl typ Desperados osv).
Större butiker har bättre utbud men fortfarande samma överallt.
Köper du vin så är den info du får i princip det som står på etiketten.

Nej tack. Bolaget är löjligt bra på det de gör.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 22:34   #26
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Det är inget annat än gammalt hederligt förmynderi och sosseri.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 22:37   #27
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Dåligt med monopol. Är dessutom väldigt skeptisk till att systembolagets monopol leder till mindre drickande, precis som förbud mot knark inte leder till mindre knarkande, snarare mer.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 22:54   #28
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Alternativet jag skulle vilja se är att alkohol blir olagligt.
Tror du på allvar att något positivt skulle komma ur det?

Vi har redan i dag en situation då hårda lagar orsakar lidande och elände, gällande annat missbruk. Att det inte fungerar på den fronten + hur bra det gick i t ex USA vid förbud, borde avskräcka varje sund, icke-kommunistisk nordbo från vidare reglering.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vilka har monopol ? Systembolaget i Sverige och Alko ? i Finland.
Mår dansakarna bättre än oss för att de kan handla sprit på vägen från jobbet ?
Det är bara hundra år sedan som svenskarna höll på att supa ihjäl sig och vi hade folkomröstning om alkoholen.

Vi har monopol för att skydda oss.
Fast utgångsläget måste väl ändå vara icke-förbud, så frågan borde istället lyda: mår vi svenskar bättre än danskar och tyskar för att vi inte får köpa alkohol på söndagar?

Tror du på allvar att någonting skulle försämras om vi lät marknaden hantera alkohol på samma sätt som den hanterar mat?


Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Alkohol är ett gift som borde förbjudas och kostar samhället miljarder. Förr i tiden söp man för att det var så eländigt, idag har nästan alla tak över huvudet och mat på bordet.
Och att förbudet (kriminaliseringen) av narkotika inte verkar leda till något positivt spelar ingen roll? Det är förbud för förbudets skull som gäller?

Vill du även förbjuda socker, mättat fett, E-250, chips, knäckebröd, rött kött o s v? De leder också till elände.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det är inget annat än gammalt hederligt förmynderoch sosseri.
Helt riktigt. Förstår inte hur monopolet kan ha ett sådant relativt stort stöd även på ett forum där typ 65 % röstar SD/M-
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 22:57   #29
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg

Vill du även förbjuda socker, mättat fett, E-250, chips, knäckebröd, rött kött o s v? De leder också till elände.
Jag har svårt att se att socker (eller chips, knäckebröd osv) skulle få folk att råka ha ihjäl sig genom att pissa från en båt, köra ihjäl folk eller slå/misshandla diverse folk av obskyra anledningar.

Man ska å andra sidan inte underskatta sockerstinna ungdomar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 23:03   #30
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag har svårt att se att socker (eller chips, knäckebröd osv) skulle få folk att råka ha ihjäl sig genom att pissa från en båt, köra ihjäl folk eller slå/misshandla diverse folk av obskyra anledningar.

Man ska å andra sidan inte underskatta sockerstinna ungdomar.
Det är helt riktigt att alkohol orsakar större samhällsekonomiska kostnader, men det gör ju inte så att socker eller chips skadar individ och samhälle mindre eller inte alls.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)