Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-10, 08:14   #226
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Då så här en månad senare så kan jag väl sammanfatta dessa veckor som att förkylningen höll i sig till strax efter jul så ingen träning under den tiden dock en underbar rekreation hos min sambos föräldrar i Luleå under jul vilket är HELT fantastiskt, älskar Norrbotten!

Knäproblemen håller fortsatt i sig en del och är långt ifrån helt bra i löparknät från oktober vilket är störande då sist jag fick det (för ett år sedan) gick det över på några veckor och besvärade mig inte alls sedan förrens det smällde till i oktober som sagt.

Nu har jag en konstig åkomma där jag inte kan höra höftlyft som ofta rekommenderas i rehabsyfte utan att få ont, känner hur någon "sena"glider över något utsprång på utsidan och börjar genast göra ont. Ska ta detta med Sjukgym. nästa besök!

Har sedan 1/1 dock börjat med Runstreak så är inne på min 9 dag, gör dessa som så att jag springer 20 min om dagen och enligt maffetone princip dvs snittpuls på 140 vilket medför LÅGT tempo men små förbättringar syns redan efter dessa dagar dock. Första dagarna fick jag gå ganska mycket men har under två senaste passen kunnat "jogga" hela vägen och ändå hamnat på 135-139 i snitt, tempot var ju dock igår typ 7:30

Det roliga är att nu känns det tempot precis lika snabbt som när jag i höstas sprang i 6-tempo hehe så lider faktiskt inte nämnvärt. Har ju varit intresserad av att testa detta en längre tid för att bygga en solid grund och tyckte det passade perfekt nu både i avseende att komma tillbaka från sjukdom/uppehåll men även från skada för att eliminera risken att börja springa för långt/snabbt för tidigt. Nu styrs passen alltså helt emot puls och så nära 20 min som möjligt.

Ska köra så här januari ut i varje fall sedan får vi se, känns knät och annat bra ska jag då lägga börja med att lägga in ett pass i veckan på kanske 30 min och sedan takta upp till två och sedan tre osv. Därefter ska jag sedan om allt går bra börja öka farten lite på ett av passen och göra samma procedur där.

Det är en väldigt långsiktigt process jag har lagt upp för mig här men mitt mål är att kunna springa skadefri och tror att en bra grund kommer jag ha nytta av den dagen jag eventuellt bestämmer mig för att vilja få lite fart och då lägga in tröskel och intervaller förhoppningsvis och med lite tur slå min förra tid på LL i höst

Ska även börja få in lite mer styrka någon dag i veckan i varje fall med fokus på rygg och ben (rumpa).

Så avstämning från mig klar tror jag...en annan sak dock, köpte mig ju ett par Peregrine ICE och måste säga att de funkat bra de dagar det varit lite småfruset på asfalten och även i regn.

Använder också denna relativt sparsamma löpning som ett sätt att införa skor med lägre drop (4mm). Blir ganska skonsamt tror jag även om jag försöker växla med mina "vanliga" ibland när det inte är för blött/halt men inbillar mig att knät av någon anledning tycker sämre om det även om jag själv tycker jag springer ungefär likadant
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 09:45   #227
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Igår blev det dag #10 på streaken, pulsen var högre vilket var lite störande så misstänker väl att jag har en infektion på gång igen, har ju faktiskt fått vara frisk i nästan 14 dagar nu efter min 7 veckors förkylning

Körde också lite KB Swing och lätta mark igår på jobbet då vi fått ett litet mini mini gym på ett av våra kontor på min begäran. Tyvärr är jag sällan där
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 07:49   #228
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Fortsätter kämpa på med min Runstrerak och gjorde dag 13 igår. Pulsen blev av någon anledning högre än dagen innan så sista biten struntade jag i det och körde på ändå. Fick 147 i snittpuls med en snittempo på 7:37. Dagen innan hade jag på ganska exakt samma tempo snittpuls på 139 vill jag minnas...störande!

Jag har egentligen som sagt inga problem med att springa i detta makalöst långsamma tempo utan det mest jobbiga är när inte ens det går att behöva lägga in gångpauser när man ligger kring 8 min tempo är surt som röven rent ut sagt. Men bara att bita ihop, inom några veckor bör jag se lite förbättring onekligen!

Det bästa är ju dock att jag ändå inte får såå ont i knät utan faktiskt kan springa 20-25 min varje dag helt fantastiskt och om det då innebär att jag får ta lite gångpauser en period nu så får det vara så på sikt ska jag bli Ultra!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27

Senast redigerad av speedy83 den 2019-01-14 klockan 07:50.
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 09:01   #229
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Körde min löpning igår och som ett brev på posten så är det ju inte knät som krånglar utan prisa gud nu kom hälsenan från ingenstans igen!!!

Begriper fan inte vad det är med min kropp ok fine att jag nu sprungit varje dag i 14 dagar men det rör sig alltså om 20 min i 7:40-8-tempo!

Har "tvingats" till att ha lågdrop senaste veckan pga vädret vilket inte var tanken och det kanske sliter lite hårdare på dem men ändå är ju typ promenadfart vi snackar om...min kropp är satans jävlar fullkomligt värdelös!!!

Pissless minst sagt just nu! ikväll ska jag testa ett riktigt kortpass (1,6km) vilket är minsta tänkbara för att få behålla sin streak och sedan köra i mina andra skor men den känns sådär härligt äcklig som den gjort i övrigt senaste 7-8 månaderna. Men nu sen i typ oktober har jag inte känt av den alls......

men jaja så lång var den glädjen.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 09:29   #230
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Tråkigt att höra! Ligger du i med rehaben?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 09:45   #231
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tråkigt att höra! Ligger du i med rehaben?
Jag har småslarvat med den lite över jul men försöker få till ett par gånger i veckan nu i varje fall. Innan jul var jag lite mer frekvent dock.

Men börjar mer och mer inse att något är ju inte rätt i mitt ben/fot/höft och det verkar inte som att nuvarande SG klurat ut det.

Funderar lite på om det ändå inte kan vara värt att besöka någon erkänd löparkunnig person som får kika, typ Zillén eller kroppsdetektiverna kanske. Dyrt och bökigt att ta sig till Stockholm men kan det hjälpa så är det ju värt det!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 09:10   #232
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Blev ett riktigt minimipass igår med 1,7 km löpning i 8-tempo men hälsenan kändes relativt ok i varje fall och var inte sämre efter eller idag. Körde också med mina väldämpade skor med lite högre drop för att spara vader/hälsenor lite. Blir samma recept idag.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 08:23   #233
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Kämpar på i vått och torrt (snö och regn, halka och sol). Håller i min RS än men nu verkar det tyvärr gå mot sitt slut, fick ordentlig känning i hälen igår igen och nu känns det även i vardagen.

Tror jag nu lyckats härleda mitt problem med hälsenan till en punkt på utsida häl, troligen en slemsäck som bråkar. Det känns tydligt från den numera och förklarar även att jag hade ont i hälsenan innan när jag tex körde bil. Exakt den punkt som ligger emot golvet när man gasar...

Ska höra lite hur jag behandlar denna men är det vila som är rådet så kommer jag avbryta min runstreak och istället köra cykel denna tid dvs jag bryter "run" men behåller någon form av aktivitetsstreak i varje fall. Hjälper ju inte löpningen men det är ju bättre än att ligga på soffan tänker jag.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)