Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-01, 12:09   #2191
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
En fråga om fryst kycklingfilé, näringsvärden per 100g som står på påsen, gäller det den frysta vikten? Kan jag väga den fryst och gå efter näringsvärdena?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 15:06   #2192
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
En fråga om fryst kycklingfilé, näringsvärden per 100g som står på påsen, gäller det den frysta vikten? Kan jag väga den fryst och gå efter näringsvärdena?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Ja.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 08:14   #2193
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Förstår inte det där med proteindenaturering.

Om jag blandar en chiapudding på med mjölk, chiafrön och kaseinproteinproteinpulver - låter den stå i åtta timmar - händer det något med kaseinproteinet då? Alltså att det skulle bli "mindre" protein i min pudding för att den är "blandad"?
Denaturering innebär att proteinet ändrar struktur. Aminosyrorna bryts ut ur proteinstrukturen. Kokar du ett ägg så denatureras proteinet och ägget stelnar. Ägget innehåller samma mängd aminosyror som tidigare.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 15:30   #2194
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
30-40 gram protein var 3:e-4:e timme är "tydligen" rätt optimalt för maximal stimulering av muskelproteinsyntesen enligt rådande King Grub studiepostning, men... Vad hände med "Man kan stimulera proteinsyntesen 2 gånger "direkt efter träning", först omedelbums när passet tagit slut & sedan 30-60(?) min efteråt?

TL;DR: Om man dricker 1 liter lättmjölk direkt efter träningspasset, är det "bäst" att vänta ~45 minuter eller 3-4 timmar tills nästa måltid för muskelbygge? 🤔

Samt gäller samma sak eller något annat för ett konditionspass, säg 60 minuter cykling istället för 60 minuters bicepscurl?

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
Undrar också detta.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 17:12   #2195
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
En fråga om fryst kycklingfilé, näringsvärden per 100g som står på påsen, gäller det den frysta vikten? Kan jag väga den fryst och gå efter näringsvärdena?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Typ, vattenglaseringen är inte medräknad. Så egentligen ska de tinas först.
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 18:30   #2196
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Denaturering innebär att proteinet ändrar struktur. Aminosyrorna bryts ut ur proteinstrukturen. Kokar du ett ägg så denatureras proteinet och ägget stelnar. Ägget innehåller samma mängd aminosyror som tidigare.
Hur väl kompletterar ägg vegetariska proteiner? Om jag förstått det rätt, så är mejerier rika på lysin och kompletterar därför baljväxter väldigt bra. Men hur står sig ett kokt ägg med en redig portion baljväxter proteinmässigt?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 19:06   #2197
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Ägg är en stor egoist. Det är så komplett att det endast finns ett litet överskott av svavelaminosyran methionin. Kompletterar potatisen och ger mjölk ett litet tillskott. Det är bondomelett som gäller ifall man är intresserad av att äta ett komplett protein.



Gör alltså varken till eller ifrån, för bönor och linser.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 19:31   #2198
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ägg är en stor egoist. Det är så komplett att det endast finns ett litet överskott av svavelaminosyran methionin. Kompletterar potatisen och ger mjölk ett litet tillskott. Det är bondomelett som gäller ifall man är intresserad av att äta ett komplett protein.



Gör alltså varken till eller ifrån, för bönor och linser.
Himla skit. Det är ju så bra med en vegetarisk pytt i panna på potatis, kikärtor och stekt ägg. Nåväl, det gör (förhoppningsvis) varken till eller från i slutändan så länge man täcker sitt proteinintag övriga måltider med delvis mjölkprodukter.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 06:49   #2199
Familyguy
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 69
Jag har en bekant tjejkompis som jag försökt hjälps lite att gå ner i vikt. Hon har i 3 veckor legat på ca 1000kcal minus. Dem första 2 veckorna visade vågen i princip ingenting, veckan efter visade vågen -1 kg.

Låt säga att hon räknat rätt på kalorierna, vad kan det finnas för orsaker till den tröga starten av viktminskningen? Eller tar det bara lite längre tid för vissa personer att svara på underskottet? För övrigt har personen typ 1 diabetes om det nu kan spela in på något sätt.
Familyguy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 08:14   #2200
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Kaloriunderskottet har med största sannolikhet inte varit -1000 om hon bara tappat 1kg på 3v.

Om hon verkligen har räknat rätt (och inte fuskat) kanske hon överskattat sin energiförbrukning.

I början av en viktnedgång är det inte ovanligt att man tappar extra mycket vikt på kort tid pga minskad mängd mag och tarminnehåll och bunden vätska i kroppen så det låter onekligen konstigt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 08:23   #2201
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
30-40 gram protein var 3:e-4:e timme är "tydligen" rätt optimalt för maximal stimulering av muskelproteinsyntesen enligt rådande King Grub studiepostning, men... Vad hände med "Man kan stimulera proteinsyntesen 2 gånger "direkt efter träning", först omedelbums när passet tagit slut & sedan 30-60(?) min efteråt?

TL;DR: Om man dricker 1 liter lättmjölk direkt efter träningspasset, är det "bäst" att vänta ~45 minuter eller 3-4 timmar tills nästa måltid för muskelbygge? ��

Samt gäller samma sak eller något annat för ett konditionspass, säg 60 minuter cykling istället för 60 minuters bicepscurl?

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Undrar också detta.
Min uppfattning är att om proteinet är snabbupptagligt och magsäcken är relativt tom borde man kunna dra nytta av en extra dos ca 1h efter den första. T ex direkt efter träning vassle sen 1h senare "vanlig mat".

Tar man däremot ägg eller kvarg direkt efter träningen ser jag liten vits att ta ytterligare protein 1h senare då detta fortfarande ligger och skvalpar i magsäcken.

Proteinet i mjölk är till största del kasein (ca 80/20 kasein/vassle) men det är ju fortfarande flytande form så hur snabbt/långsamt det är vet jag inte riktigt.

Efter konditionsträning är proteinintag inte lika viktigt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 16:39   #2202
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
En fråga.

Jag har tränat större delen av mitt liv och dom senaste åren undvikit socker helt. Nu när jag köper lösgodis (dvs gummigodis, inte chokladbitar etc.) och äter 100-200 gram så blir jag så oerhört trött att jag måste sova 1-2 timmar mitt på ljusa dagen.

Vad beror detta på? Detta är alltså inte något enstaka tillfälle som det händer, utan varje gång jag äter "rent socker".
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 19:39   #2203
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
En fråga.

Jag har tränat större delen av mitt liv och dom senaste åren undvikit socker helt. Nu när jag köper lösgodis (dvs gummigodis, inte chokladbitar etc.) och äter 100-200 gram så blir jag så oerhört trött att jag måste sova 1-2 timmar mitt på ljusa dagen.

Vad beror detta på? Detta är alltså inte något enstaka tillfälle som det händer, utan varje gång jag äter "rent socker".
Ditt insulin peakar när du får i dig större mängder socker vilket sedan sjunker och inte kan bibehållas vilket resulterear i trötthet.

Citat:
Eating sugary foods causes blood sugar to rise higher than normal. This causes your pancreas to release large amounts of insulin, which drives one of the protein building blocks called tryptophan from your bloodstream into your brain, where it is converted to serotonin that makes you feel tired.
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 20:58   #2204
Torkelll
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Torsby
Inlägg: 177
Förvisso ett extremt exempel. Men spelar det någon roll för glykogeninlagringen om man äter 400 gram kolhydrater utspritt på 4 tillfällen, dvs 100 gram per måltid, jämfört med att att äta allt i en enda måltid?
Torkelll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 21:04   #2205
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Den blir mycket effektivare om man delar upp intaget på ett antal mindre intag än ett stort.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)