Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-06-08, 16:23   #16
Clajj
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 223
Har IBS sedan måååånga år och har under dessa år själv försökt lista ut vilka livsmedel som orsakar problem. Nu när jag fått träffa FODMAP-dietist så klarnade saker upp ännu mer. Är glad över att något sånt här kommit fram.

Nu förstår jag exempelvis varför jag blir dålig i magen av avokado, något jag hoppats att jag bara inbillat mig för jag älskar avokado så himla mycket så jag har ätit det ändå och försökt låtsas som att det inte alls regnar, så att säga. Men så säger hon att det är sorbitol i avokado, och då trilla polletten ner. Finns ju så mkt i mat man själv inte förstår så jag är iaf mkt nöjd med fodmap-förhållningssättet.

Ex förstår jag nu varför det är bättre att välja glukos när det gäller lösgodis och inte fruktossirap. Jag förstår även varför vissa frukter fungerar och inte, pga ration mellan fruktos och glukos. Framförallt är det skönt att få svart på vitt att vissa exempelvis frukter inte funkar bra för magen, som exempelvis vattenmelon. Har trott jag inbillat mig när jag sagt att jag blir dålig av vattenmelon, för hur fan kan man bli dålig av något som bara är vatten liksom? Men nu förstår jag, och det är inte bara i mitt huvud. Det är en skön insikt bara, som gör att man kan fokusera på rätt saker av rätt anledningar. Vilket underlättar hela kosthållningen, som i sig är rätt svår att handskas med känner jag.

Fodmap ftw
Clajj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 17:30   #17
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Prova att bara äta animalier, se om det går över.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 18:25   #18
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Prova att bara äta animalier, se om det går över.
Laktos bör man ju undvika, så då är det bara kött kvar. Lite väl ensidigt.

Clajj: Härligt att det fungerar.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 19:26   #19
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Vad behöver man dietisten till exakt menar du? Vete, råg, korn samt mejeri har jag redan uteslutit sedan länge så resten känns inte så svårt.
Man kan genomföra det själv men skall det göras ordentligt så behöver man titta på en mängd enskilda livsmedel och andra livsstilsfaktorer med (som dietist också kan vara behjälplig med).
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-10, 18:55   #20
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Man kan genomföra det själv men skall det göras ordentligt så behöver man titta på en mängd enskilda livsmedel och andra livsstilsfaktorer med (som dietist också kan vara behjälplig med).
+1. Framförallt är det lätt att begränsa sig mer än nödvändigt om man följer en totalt uteslutningsdiet. Det kan mycket väl vara så att man tål vissa typer av FODMAPs men endast bör begränsa mängden samt undvika vissa kombinationer av matvaror. Därför kan det vara klokt att kontakta en dietist som är kunnig i frågan för att underlätta den här processen.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-02, 21:34   #21
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Efter en månad på dieten kan jag rapportera grymt bra resultat - mindre smärta och uppblåsthet. För er med IBS som inte testat: Gör det nu.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 07:17   #22
Mell
Registered User
 
Mells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 424
Har vart trött hela mitt liv. Började exkludera/reducera FODMAP för en månad sen och känns som tröttheten har försvunnit. Mage/tarm-hjärna kopplingen som det snackas så mycket om får sitt uttryck dvs. Dock svårt att till 100% utesluta att det inte är pga andra faktorer eller placebo men det lutar åt det i alla fall.

Appen IBSfri är super som nämnts tidigare i denna tråd. Annars givetvis följa detta så man inte exkluderar saker i onödan.

"Review food lists, collect recipes and go grocery shopping first. Once you are
ready, start and follow the diet for 6 weeks.

After the trial is over, add high FODMAP foods one at a time back in the diet in
small amounts to identify foods that could be "triggers" to your symptoms. Limit
those foods if so."

Källa: https://stanfordhealthcare.org/conte...fodmapdiet.pdf

Passar på att låna tråden för en fråga. Var hos läkaren och frågade om man kunde få göra andningstest för att testa om man har detta nedan vilket jag inte ser som omöjligt hos mig. Men det va inget som läkaren kände till att de kunde göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fructose_malabsorption

Någon som vet något mer om vart de kan göra sånna "hydrogen breath test"?

Senast redigerad av Mell den 2015-07-08 klockan 07:23.
Mell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 08:33   #23
naudiz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 75
Har fungerat väldigt bra för mig också. Hade innan dess problem med fruktansvärda gaser och frekventa toalettbesök i perioder utan att riktigt hitta vad det var i kosten som ställde till det. Använder också appen IBSfri som numera verkar vara gratis till iphone.
naudiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-24, 14:02   #24
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Mell Visa inlägg
Någon som vet något mer om vart de kan göra sånna "hydrogen breath test"?
Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen på 1177 och frågat.

Citat:
Ursprungligen postat av naudiz Visa inlägg
Har fungerat väldigt bra för mig också. Hade innan dess problem med fruktansvärda gaser och frekventa toalettbesök i perioder utan att riktigt hitta vad det var i kosten som ställde till det. Använder också appen IBSfri som numera verkar vara gratis till iphone.
Vet du exakt vad det var som orsakade problemen nu? Något spec livsmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Därför kan det vara klokt att kontakta en dietist som är kunnig i frågan för att underlätta den här processen.
Var får man tag i en bra dietist som också har lång erfarenhet av FODMAP? Bor i Göteborg om det är någon av er som träffat en här.

Tankade också ned appen IBSfri, bra skit.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-24, 14:10   #25
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Göteborg är en av de svåraste regionerna (ganska säker på detta) att få en öppenvårdsdietistkontakt. Det finns knappt några dietister anställda i öppenvården nämligen.

Ring din VC och se vad de säger would be my best guess.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-24, 14:24   #26
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Ska göra det. Privat funkar lika bra annars.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-30, 11:24   #27
naudiz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg

Vet du exakt vad det var som orsakade problemen nu? Något spec livsmedel?

Tankade också ned appen IBSfri, bra skit.
För min del handlade det om helheten. Har tidigare uteslutit en sak åt taget men aldrig blivit riktigt bra. Märker det mest på livsmedel som jag kunde äta mycket av på kort tid, tex pågens hönökakor, cashewnötter, pasta.
naudiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 11:32   #28
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
På appen står det att man ska begränsa havredryck/-ghurt/-fraiche till max 2.5dl per servering, någon som vet varför? Även lightläsk har samma rekommendation.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 15:20   #29
naudiz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
På appen står det att man ska begränsa havredryck/-ghurt/-fraiche till max 2.5dl per servering, någon som vet varför? Även lightläsk har samma rekommendation.
Pga havren kan jag tänka mig.

Jag får inga som helst problem av sötningsmedel så länge det inte är sockeralkoholer. Har dock aldrig stött på en läsk som är sötad med det.
naudiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 15:59   #30
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Men vad exakt i havren i så fall? Mängden fibrer?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)