Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-10, 11:44   #1
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Promenera bort fett?

Jag undrar om det är rimligt att deffa genom långa promenader. Jag vill tappa ett par kilon, inte mer, men har en skada just nu som begränsar mina möjligheter att lyfta skrot och att springa. Så jag har börjat att gå överallt. Om jag går till och från jobbet och dessutom en lång kvällspromenad, kan det enligt min stegräknare bli 1,5-2 mil eller 20-25000 steg. Igår ansåg min stegräknare att jag bränt ca 800 kcal på detta sätt, men det låter inte rimligt. Då borde jag gå ner rätt fort, men det gör jag inte.
Och så undrar jag om den klassiska promenaden före frukost är en myt. Om man är aktiv på fastande mage, på morgonen eller innan ätfönstret om man kör PF, innebär det att mer energi tas från just fett?
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 11:49   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ett kilo kroppsfett är 9000 kcal. Det betyder att du måste förbränna 9000 kcal mer än du äter för att gå ner ett kilo kroppsfett. Mer än så, faktiskt, eftersom du inte bara förlorar kroppsfett vid en viktnedgång. Utan styrketräning kan hälften av viktnedgången bestå av muskler, vilket betyder att du måste förbränna ännu mycket mer för att gå ner ett kilo fett. Att promenera för 800 kcal betyder inte att man går ner ett dugg om man inte hamnar på kaloriunderskott också. Aktiviteten i sig åstadkommer varken fettförlust eller viktnedgång.

Träning och motion är alltså ett väldigt ineffektivt sätt att gå ner i vikt. Det är mycket effektivare med kostreglering, äta mindre helt enkelt. Går det att gå bort vikten? Ja, men man kan inte översätta antalet kcal man förbrukar till X gram kroppsfett förbränt. Möjligt, men dålig ratio mellan investerad tid och resultat.

Citat:
Om man är aktiv på fastande mage, på morgonen eller innan ätfönstret om man kör PF, innebär det att mer energi tas från just fett?
Ja, men det är inte helt säkert att den tidens större fettoxidation också motsvarar en större fettoxidation sett över hela dygnet. Det kanske kompenseras med mindre fettförbränning resten av dygnet i stället. En studie har sett att hela dygnets fettförbränning blir större vid fastande aktivitet, medan andra inte gjort det utan bara observerat större fettförbränning under själva aktiviteten, som sedan jämnats ut över resten av dygnets timmar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 13:30   #3
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
All form av träning i syfte att förbränna kalorier är för mig rent ätstörningsbeteende.

All träning och aktivitet är iofs för det mesta bra, så drar man ut på en löprunda/promenad för att bränna fett, så får man iaf hälsofördelarna motionen medför, så visst.

Men vikten styrs med intaget, som Grub poängterar.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 10:04   #4
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Håller såklart diet också, allt annat vore urkorkat. Snittar 1500 kcal per dygn, med periodisk fasta och ett ätfönster på ca 8 timmar (eftermiddag och kväll). Men jag är en liten tjej, så mitt basbehov är antagligen ordentligt lågt. Här tycker programmet i min mobil (Som jag inte litar på något vidare) att min grundförbränning vid vila är ca 800 kcal per dygn.
Jag anade som Grub skrev, att det nog dessvärre går en del muskler också. Det hade det gjort i alla fall eftersom jag har ett påtvingat träningsuppehåll. Men det tycks vara klokt att vänta tills skadan läkt och jag kan styrketräna under en deff.
Jag behöver väl knappast säga att jag längtar tillbaka till gymmet...
Det är ingen stor grej att gå ner lite. Jag vill bara bli av med de där envisa 2-3 kilona som jag drog på mig i somras, då det var så hett att orken inte räckte till min vanliga aktivitetsnivå.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 11:22   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Eveline Visa inlägg
Men jag är en liten tjej, så mitt basbehov är antagligen ordentligt lågt. Här tycker programmet i min mobil (Som jag inte litar på något vidare) att min grundförbränning vid vila är ca 800 kcal per dygn.
.
om du inte är dvärg med vikt under 40kg så stämmer det inte

rimligt är någonstans runt 1100-1400.
http://www.bmi-calculator.net/bmr-ca...calculator.php
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 12:28   #6
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
nu säger du ingenting om vad för skada du har men oftast så går det att styrketräna ändå, i skador på rörelseapparaten brukar ju träning vara inkluderat i rehab.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 15:39   #7
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
All form av restriktion av matintag i syfte att åstadkomma en viktminskning är för mig rent ätstörningsbeteende.
Ovanstående uttalande och ditt är minst lika konstigt. Man kan inte vara så kategorisk, begränsa matin
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 11:26   #8
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Nej jag är inte någon miniatyr-människa. 165 cm lång. Omväxlande arbete, varken extremt stillasittande eller rörligt.
Vikt? Vet ej, som tjej tror jag inte att det är så bra att använda sig av just vägning. Vår hormoncykel innebär att man kan öka i vikt 2 kilo på en vecka, kilon som sedan försvinner. Alltså vätska i kroppen. Osäkra personer kan tolka detta som ökad fettvikt. I vilket fall som helst - realistiska eller absurda tolkningar - blir det en mycket osäker mätmetod. Jag känner på kroppen och kläderna och jag noterar prestation på gymmet.
Jag cyklade omkull och bröt armen, till på köpet den högra. Inte direkt läge för bänkpress eller ens att justera viktmagasinet vid andra övningar (vad det nu skulle vara).
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 11:53   #9
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
En följdfråga till Grub (eller någon annan): förut har vi hört att 1 kilo fett = 9000 kcal, som man måste åstadkomma i underskott för att gå ned 1 kilo. Men jag har inte sett i något inlägg att man justerat på intäktssidan, dvs att man behöver överäta 9000 kcal för att gå upp ett kilo. 7000 kalorier in skulle fortfarande motsvara ett kilo kroppsfett.
Finns det en assymetri i detta avseende?
Skulle iofs inte förvåna mig, eftersom kroppen hellre lägger på sig än magrar. Man vet ju aldrig om det kan komma missväxt och nödår ... Men matematik är fortfarande just - matematik. Eller?

Senast redigerad av Eveline den 2018-10-13 klockan 11:56.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 12:34   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Fettvävnaden består av ca 60 - 70 % fett. Resten är vatten, salter och lite protein.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 12:40   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Överätning nybildar aldrig bara fett. Med bra gener och om man aldrig varit överviktig kan en överätning resultera i en viktuppgång bestående av mer än 60 % fettfri massa. För någon med dåliga gener eller som redan är fet kommer mängden fettfri massa per kilo viktuppgång vara mycket lägre. Man kan inte sätta någon specifik kalorisiffra på saken som gäller alla oavsett förutsättningar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 14:22   #12
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Om man har några timmar att avvara för att köra en 2 mils promenad och samtidigt räknar kalorier och äter bra och mättande mat så är det väl en god ide? Skonsamt sätt att förbruka energi och samtidigt ha 3-4 timmar som inte spenderas med att äta. Eller?
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 15:08   #13
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Om man har några timmar att avvara för att köra en 2 mils promenad och samtidigt räknar kalorier och äter bra och mättande mat så är det väl en god ide? Skonsamt sätt att förbruka energi och samtidigt ha 3-4 timmar som inte spenderas med att äta. Eller?
Ja, förutsatt att du inte kompenserar med att äta mer efter promenaden. Observera att det förbrukar nånstans runt 600-800 kcal med den promenaden. Kan vara enklare att bara sitta still och låta bli att äta.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 16:49   #14
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Om man har några timmar att avvara för att köra en 2 mils promenad och samtidigt räknar kalorier och äter bra och mättande mat så är det väl en god ide? Skonsamt sätt att förbruka energi och samtidigt ha 3-4 timmar som inte spenderas med att äta. Eller?
Bättre med intervaller eller liknande. Grub sa något om det negativa med att promenera i tid och otid under diet en gång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 17:45   #15
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Det negativa kan ju även vara att det tar en jäkla tid och att det i förhållande till vad det ger för resultat. För egen del när jag gått på riktigt tuff diet inför tävling har promenad varit en bra distraktion som hållit mig långt från kylskåpet och därmed "suget" under kontroll.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)