Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-03, 13:32   #16
karlingen
Registered User
 
karlingens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo Visa inlägg
Hoppas du har ångerrätt på produkten.
Ångerrätten gäller i 14 dagar ENDAST om produkten är oanvänd
karlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 13:33   #17
TehSaxo
Banned User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 255
Citat:
Ursprungligen postat av karlingen Visa inlägg
Ångerrätten gäller i 14 dagar ENDAST om produkten är oanvänd
Ouch, 1800 för en specialvåg med inkorrekta BF mätningar svider :x
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 13:34   #18
karlingen
Registered User
 
karlingens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 612
nja, han kan reklamera den isf. Att den inte ger rätt värden. Förhoppningsvis så jobbar det endast feta människor på företaget och ingen kommer att våga testa den på sig själva för att bedöma om den verkligen fungerar
karlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 13:36   #19
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av karlingen Visa inlägg
nja, han kan reklamera den isf. Att den inte ger rätt värden. Förhoppningsvis så jobbar det endast feta människor på företaget och ingen kommer att våga testa den på sig själva för att bedöma om den verkligen fungerar
haha
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 02:15   #20
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Dagen före jag tävlade på luciapokalen, vägde jag mig på en "hemmavåg" och den visade 20% ...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 09:14   #21
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Dagen före jag tävlade på luciapokalen, vägde jag mig på en "hemmavåg" och den visade 20% ...
Dont worry, är säker på att deffen går bättre nästa gång!
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 13:07   #22
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Skaffa en kaliper och lär dig använda en sån istället =)
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 13:18   #23
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Jag tycker att min BIA-våg (Tanita BC-568) faktiskt verkar fungera rätt bra. Den ger ju naturligtvis inte ett exakt värde och den varierar med hur mycket vätska man bundit i kroppen osv.
Faktum är att om vågen inte påvisar några sådana variationer så baseras vågens formler för uträkning av kroppsfett för mycket av vikt/längd. Resultaten blir då som det verkar i ditt fall en slags BMI-våg. Jag hade tidigare en våg som gjorde på detta vis och det var ju helt meningslöst, BMI kan man ju räkna ut själv.
Med min nuvarande våg så brukar det vara så att om min vikt ökat från en dag till nästa så är det oftast så att fettprocenten minskat och detta är ju logiskt eftersom man ej ökar/minskar speciellt mycket i fettmassa på en dag men däremot kan ju den fettfria massan (mest vatten) öka och minska rätt mycket. I och med detta tycker jag mig kunna utvärdera när jag verkligen ökat eller minskat min fettmassa.
Det kan naturligtvis skilja en hel del mellan olika BIA-vågar vad man får för resultat, det beror ju på hur bra de mäter och hur de räknar på resultaten. Min våg mäter exempelvis med dubbla frekvenser och från fot till fot, hand till hand, fot-hand. Sen beror det ju på hur formlerna ser ut för att räkna ut resultatet. Sen är det ju så att det naturligvis ej är möjligt att skapa formler som fungerar på alla människor. En del har ju korta ben, en del har allt fett på magen medans andra har det mer jämt över hela kroppen. En bra BIA-våg kan dock användas för att mäta skillnader över tiden. Det bästa är då att mäta varje dag och räkna ut medelvärde veckovis eller månadsvis.
__________________
Journal

Senast redigerad av pejo den 2010-02-04 klockan 13:20.
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 13:22   #24
HyunJin
Registered User
 
HyunJins avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Jag tycker att min BIA-våg (Tanita BC-568) faktiskt verkar fungera rätt bra. Den ger ju naturligtvis inte ett exakt värde och den varierar med hur mycket vätska man bundit i kroppen osv.
Faktum är att om vågen inte påvisar några sådana variationer så baseras vågens formler för uträkning av kroppsfett för mycket av vikt/längd. Resultaten blir då som det verkar i ditt fall en slags BMI-våg. Jag hade tidigare en våg som gjorde på detta vis och det var ju helt meningslöst, BMI kan man ju räkna ut själv.
Med min nuvarande våg så brukar det vara så att om min vikt ökat från en dag till nästa så är det oftast så att fettprocenten minskat och detta är ju logiskt eftersom man ej ökar/minskar speciellt mycket i fettmassa på en dag men däremot kan ju den fettfria massan (mest vatten) öka och minska rätt mycket. I och med detta tycker jag mig kunna utvärdera när jag verkligen ökat eller minskat min fettmassa.
Det kan naturligtvis skilja en hel del mellan olika BIA-vågar vad man får för resultat, det beror ju på hur bra de mäter och hur de räknar på resultaten. Min våg mäter exempelvis med dubbla frekvenser och från fot till fot, hand till hand, fot-hand. Sen beror det ju på hur formlerna ser ut för att räkna ut resultatet. Sen är det ju så att det naturligvis ej är möjligt att skapa formler som fungerar på alla människor. En del har ju korta ben, en del har allt fett på magen medans andra har det mer jämt över hela kroppen. En bra BIA-våg kan dock användas för att mäta skillnader över tiden. Det bästa är då att mäta varje dag och räkna ut medelvärde veckovis eller månadsvis.
Verkar som om folk med missnöje med vad deras fett-vågar visar konstaterar att det är fel på vågen, och dem som är nöjda med vad deras fett-vågar visar är jätte nöjda med den...
HyunJin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 14:49   #25
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Jag tycker att min BIA-våg (Tanita BC-568) faktiskt verkar fungera rätt bra. Den ger ju naturligtvis inte ett exakt värde och den varierar med hur mycket vätska man bundit i kroppen osv.
Faktum är att om vågen inte påvisar några sådana variationer så baseras vågens formler för uträkning av kroppsfett för mycket av vikt/längd. Resultaten blir då som det verkar i ditt fall en slags BMI-våg. Jag hade tidigare en våg som gjorde på detta vis och det var ju helt meningslöst, BMI kan man ju räkna ut själv.
Med min nuvarande våg så brukar det vara så att om min vikt ökat från en dag till nästa så är det oftast så att fettprocenten minskat och detta är ju logiskt eftersom man ej ökar/minskar speciellt mycket i fettmassa på en dag men däremot kan ju den fettfria massan (mest vatten) öka och minska rätt mycket. I och med detta tycker jag mig kunna utvärdera när jag verkligen ökat eller minskat min fettmassa.
Det kan naturligtvis skilja en hel del mellan olika BIA-vågar vad man får för resultat, det beror ju på hur bra de mäter och hur de räknar på resultaten. Min våg mäter exempelvis med dubbla frekvenser och från fot till fot, hand till hand, fot-hand. Sen beror det ju på hur formlerna ser ut för att räkna ut resultatet. Sen är det ju så att det naturligvis ej är möjligt att skapa formler som fungerar på alla människor. En del har ju korta ben, en del har allt fett på magen medans andra har det mer jämt över hela kroppen. En bra BIA-våg kan dock användas för att mäta skillnader över tiden. Det bästa är då att mäta varje dag och räkna ut medelvärde veckovis eller månadsvis.
Om den är så korrekt vore det ju fantastiskt. Prova att göra samma test som trådskaparen, sätt på dig en ryggsäck med tyngder i och mät.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 23:15   #26
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Dont worry, är säker på att deffen går bättre nästa gång!
Tack
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 10:19   #27
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
A sedan så varierar den nästa alltid med ca 0,2 % varje gång om jag gör två mätningar direkt efter varandra..

När jag ringde och prata med företaget så menar dem ju också att den ska vara godkänd för medicinskt bruk, alltså att läkare kan ha den på sin mottagning. Så det är ju skumt om det är en "BMI-våg" osv??
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 10:41   #28
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Jag tror jag kanske har ett svar på varför vågen ger mycket högre fettprocent när jag tar på mig massa kläder.

Jag väger 90kg och fick 22% fett igår kväll. Sedan provade jag att ta på en väska med kläder på 3 kg. Och fick fettprocent på 24,5 kg.

Eftersom vågens metod (BIA) grundas på att strömen den skickar genom kroppen har svårare att åka igenom fett än muskler och väskan på 3kg jag hängde på (troligtvis) är omöjlig för vågens ström att känna av så tolkar (enligt min teori) den denna ny vikt som fett (eftersom strömmen inte kan åka igenom denna, och trögt motstånd = fett). Så helt plötsligt har jag gått upp 3 kg fett och får således en högre fett procent.

22% av 90 kg = 19,8 kg fett
19,8+3 kg "fett" (väskan med kläder)= 22,8.

22,8/93 (93kg=nya vikten med väskan) = ca 24,5% (vilket var vad jag enligt vågen fick i kroppsfett med väskan på).


Så vad säger ni, låter det vettigt. Om det gör det så har jag i alla fall fåt lite nytt förtroende för vågen.

MVH B
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 12:45   #29
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Borde det inte fungera bättre om man står med foten på ena sidan och håller handen på andra sidan?
Jag menar att då borde ju strömmen passera genom hela kroppen?
Dessutom borde det väl att gå att koppla en multimeter på kontaktytorna, för att se om det kommer någon ström eller ej?
Ja, jag vet att den här tråden är åtta år gammal.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 14:00   #30
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
En sån här måste ju vara bättre, eftersom den sänder ström genom hela kroppen.
https://www.apotea.se/omron-analysv%...gn=pricerunner

Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)