Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-17, 19:32   #1
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Stretching-övnignar varje dag för att öka sin rörlighet?

Jag är av naturen stel, arbetar stillasittande framför datorn samt gymmar vilket knappas gör en smidigare. Ibland känns min kropp som en 80 åring vad det gäller rörlighet i stora delar av kroppen.

Kom över denna spamsida: " hyperbolicstretching (punkt) com/men " som gjorde mig intresserad av att öka min rörlighet genom att stretcha 10 minuter per dag men skulle inte betala 300 kr för en sådan pdf.

Någon som har erfarenhet av att strecha varje dag? Tips övningar man skulle kunna köra varje dag ca 10 minuter för att öka sin rörlighet i hela kroppen med bra resultat?
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 19:52   #2
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Jag är av naturen stel, arbetar stillasittande framför datorn samt gymmar vilket knappas gör en smidigare. Ibland känns min kropp som en 80 åring vad det gäller rörlighet i stora delar av kroppen.

Kom över denna spamsida: " hyperbolicstretching (punkt) com/men " som gjorde mig intresserad av att öka min rörlighet genom att stretcha 10 minuter per dag men skulle inte betala 300 kr för en sådan pdf.

Någon som har erfarenhet av att strecha varje dag? Tips övningar man skulle kunna köra varje dag ca 10 minuter för att öka sin rörlighet i hela kroppen med bra resultat?
Kör 10 minuter stretch varje morgon och kväll samt under uppvärmning före träning.
Morgon och kväll blir det klassiska stretchövningar med böjningar, vridningar och armarna upp.
Tror kontinuiteten är nyckeln snarare än vilka övningar man gör. Finns ju stora bodybuilders som utan problem går ner i spagat.
Försöker hålla mig så rörlig att jag utan problem kan böja mig fram och sätta händerna i golvet med raka ben.
Kör mycket vridningar med pinne. Tror på vridningar av olika slag eftersom vi lever våra liv mest i färdriktningen så att säga.
Håll en pinne över huvudet med fullt sträckta armar och vrid och böj helt enkelt.
Stretchar bröstet i en dörröppning... bra för att motverka framåtrotationen datorsittandet medför.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 20:56   #3
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Det finns massor med gratismaterial på Youtube så man behöver inte gå och köpa en pdf.
När jag tränade thaiboxning så stretchade jag varje dag för att bli vigare, det gav mig ytterst lite. Jag är också obotligt stel. Nu för tiden passar jag på under gympassen att köra full-rom och stretcha så mycket som möjligt i övningarna och alltid ner till backen i knäböj osv.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 11:01   #4
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Du måste tyvärr lägga mer än 10 minuter varje dag om du vill öka rörligheten i hela kroppen. Men när du väl har uppnått önskvärd rörlighet, så kan du underhålla den relativt lätt.

Jag skulle istället satsa på att lägga kanske 30-60 minuter, kanske 3 dagar i veckan. Och om du vill jobba extra på någon specifik muskel så kan du köra den lite snabbt varje dag som bonus.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)