Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-08, 09:54   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Löputmaningar - tråden där vi utmanar varandra!

Det här kan bli en tråd som dör ut snabbt Men nog fan är vi ett gäng som springer? Är utmaningarna någorlunda mänskliga så borde vi kunna få lite aktivitet och bidrag.

Det är fritt fram att komma med utmaningar men om jag ser till mig själv så är det en god idé att göra dom högst genomförbara. Jag kommer inte att testa hur många km jag kan springa under ett dygn och riskera skada bara för att testa mig själv mot två koloiter som jag inte känner.

Jag har två utmaningar:

1) Snabbast kilometer. Spring en km så snabbt du kan och ta en skärmdump från din löpningsapp och posta här.

2) Flest tagna höjdmeter under en timmes tid. Starta aktiviteten vid en backe och avsluta den när en timme har gått. Något sorts bevis är önskvärt, litar man inte på Strava så kan man komplettera en skärmdump på Strava-aktiviteten med en redogörelse för hur hög backen i fråga är. På lantmäteriets hemsida finns funktionen "kartsök" där man lätt kan få fram meter över havet.

Jag tänkte testa nr 2 i helgen och nr 1 nästa vecka, när jag är lite fräschare i benen

Är det några som är på?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:03   #2
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Ska testa 1) nån dag jag känner mig fräsch. God ton är väl att den görs på plant underlag?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:09   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ska testa 1) nån dag jag känner mig fräsch. God ton är väl att den görs på plant underlag?
Ja! Bra poäng faktiskt, fusk att genomföra utmaningen i nedförsbacke. Vi behöver ju inte vara sinnessjukt anala, blir det någon minushöjdmeter så får det bli det men regelrätta nedförsbackar tycker jag att vi undviker.

Vad ska vi sätta för gräns? Mina två favoritrakor har -6 höjdmeter på en km.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:12   #4
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Löparbana godkänt för kilometern och medeldistanser? Jag tänker mig att kortare än 1600m-3000m så är det lätt nog att hitta en flack bana.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:17   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Löparbana godkänt för kilometern och medeldistanser? Jag tänker mig att kortare än 1600m-3000m så är det lätt nog att hitta en flack bana.
Löparbana kan fungera men det blir ju knepigt att posta ett bevis på det(Strava fixar väl inte att mäta kurvorna på ett bra sätt), men va fan, klart man får göra det om man verkligen vill. Jag förespråkar dock en "vanlig" sträcka på typ asfalt/grus med en bestämd maxlutning så att det blir så lika som möjligt. De flesta borde kunna hitta en bra raka.

Jag har funderat lite och de där sex minusmeterna gör ändå skillnad. Ska vi bestämma att det minimum får vara +/- 0 höjdmeter? Jag har en raka med +2 höjdmeter som jag skulle kunna köra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:21   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gällande marginal på höjdmeter känner jag att det är hugget som stucket. Det finns liksom inget lätt sätt att fuska sig till en bättre tid, om man nu försöker nolla sin differens.

Springer man på bana behöver man ta en bild på banan och lägga upp distansen oavsett marginal. Hur låter det? Inte för att det hindrar något, men det är ett extra steg om man nu vill 'justera' sina tider eller distanser.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:34   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Gällande marginal på höjdmeter känner jag att det är hugget som stucket. Det finns liksom inget lätt sätt att fuska sig till en bättre tid, om man nu försöker nolla sin differens.

Springer man på bana behöver man ta en bild på banan och lägga upp distansen oavsett marginal. Hur låter det? Inte för att det hindrar något, men det är ett extra steg om man nu vill 'justera' sina tider eller distanser.
Nej, men vi kör på att man inte får ha minushöjdmeter!

Som sagt, vill man verkligen verkligen göra det - kör! Man är ju dock lite snabbare på bana och då det inte är svårt att hitta en bra sträcka att köra på grus/asfalt så tycker jag att vi kör på det i första hand.

Märker att det jag nog egentligen vill skriva är "nej, kör inte på bana"
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:37   #8
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det sista bör du ha skrivit först

Vi tar bort bana. Man har eget ansvar att fixa en sträcka som funkar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:40   #9
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det sista bör du ha skrivit först

Vi tar bort bana. Man har eget ansvar att fixa en sträcka som funkar.
Haha det blir bra Jag vill inte vara någon regel-nazi men samtidigt känns det som ett icke-problem att hitta en bra sträcka och då kan vi lika gärna utföra utmaningen med så lika villkor som möjligt.

Just det, angående nr 2: sist jag körde backintervaller så pausade jag klockan och vilade i botten. Det säger väl sig själv att det inte är tillåtet nu. Klockan ska rulla utan stopp under en timmes tid.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:54   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vad jag tror/hoppas på:

1) 3:30 är absolut minimum, fixar jag inte under det så blir jag besviken.

2) Under 40 min fixade jag 400 höjdmeter sist jag testade. Jag siktar på 600 höjdmeter.

Postar lite bevisförning i förhand. Hemsidan säger att fallhöjden är 107 meter men jag kommer att räkna med 100 m. Blir ganska exakt så om man använder kartsök. Jag kommer ju gissningsvis att behöva avbryta sista intervallen någonstans i backen och då får jag väl använda kartsök för att se hur många höjdmeter det är där.

https://www.yxbacken.nu/skidakning/pister-liftar/



__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 12:26   #11
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Mycket bra initiativ!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 12:27   #12
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Ett alternativ som jag har funderat på.

Hur långt kan du springa på 5 min?

Det kan alla köra. Bara att mäta upp sträckan med bilen efteråt om man inte har GPS-klocka.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 12:32   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ett alternativ som jag har funderat på.

Hur långt kan du springa på 5 min?

Det kan alla köra. Bara att mäta upp sträckan med bilen efteråt om man inte har GPS-klocka.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Den var rolig, den kan jag absolut tänka mig att testa. Bra förslag!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 15:30   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Start och mål på samma ställe (+/- 100m eller nåt) så blir det ju automatiskt så att man inte får en massa netto nedförsbacke. Dvs om man springer 500m och vänder och springer tillbaka så blir det ju rätt bra. Dock tappar man ju tid på att vända så tvärt. Men om man hittar ut nån kortare ringväg (eller större vändplan) som man kan köra en loop kring så kan man starta 400m från denna och sedan springa fram och tillbaka. Det behöver ju inte bli helt exakt heller om det är okej att målet är inom c:a 100m från starten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 10:20   #15
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Kul initiativ! Ställer upp på 1km nästa uke
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)