Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-01, 20:14   #3121
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Låter som du köra stronglifts? är rätt säker att man ska ändra till 3x5 när man ej kan göra progress på 5x5.
Om du kör marklyft 5 raka set på 130 kg borde du klara 140 kg 1x5 direkt om du skulle testa.
Tack för svaret. Tränar för hälsa och volym, men gillar progress. Har tagit 140, men mäter bara i träningsvikt, då jag aldrig maxar.

Har dock fastnat lite på bänken
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 09:44   #3122
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Låter som du köra stronglifts? är rätt säker att man ska ändra till 3x5 när man ej kan göra progress på 5x5.
Om du kör marklyft 5 raka set på 130 kg borde du klara 140 kg 1x5 direkt om du skulle testa.
Ursäkta det extra svaret, gick lite snabbt.

Så det enkla svaret på min fråga blir att när jag når en vikt där jag inte orkar 5x5, gå ner till 3x5 tills jag orkar det, gå upp till ex 4x5, sedan 5x5. Rinse and repeat?

Finns det någon teori/praktik om att det är bättre att köra typ 8x1 med så tungt man orkar för att trycka upp max vs att fortsätta köra vanliga set, men som förslaget ovan, färre set tills man orkar nya vikten?

Jag orkar typ 3x5 med 80, sedan får jag gå ner till 3 rep alt. sänka till 75kg.

Skulle jag då tjäna på att ex. köra 3x1 - 85kg, 2x5 80kg för att sedan börja köra 3x2 - 85kg, 2x5 80kg tills man är uppe. Vad går snabbast?

Så sjukt "svårt" att köra max/failure när man är själv bara. Så där att fastna med stången på magen...
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 10:31   #3123
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
text
Vet ej exakt hur progression ska se ut i bänkpress då jag ej kör den men du kan ju köra 3x5 på en vikt och när du klarar 3x8 på samma vikt så öka med 2,5 kg?

Sen är det rätt låg volym om det är den enda övningen du kör för bröst, skulle köra några set armhävningar efter bänk eller exempelvis hantelpress för extra volym.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 12:38   #3124
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Vet ej exakt hur progression ska se ut i bänkpress då jag ej kör den men du kan ju köra 3x5 på en vikt och när du klarar 3x8 på samma vikt så öka med 2,5 kg?

Sen är det rätt låg volym om det är den enda övningen du kör för bröst, skulle köra några set armhävningar efter bänk eller exempelvis hantelpress för extra volym.
Ok, tack

Tvärt om! Får ofta höra att jag är "dum" som kör sådana höga volymer.
(du ser mitt program via Träningsjournalen länken i min signatur om du är nyfiken)
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 21:36   #3125
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Om man pga axelskada inte kan träna överkropp under en deff, men kan träna underkropp/bål, kommer det ändå bidra till att behålla all muskelmassa även på överkroppen?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 07:31   #3126
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Back-off set?

När jag strukturerar ett pass (tränar 4-split, varje muskelgrupp en dag i veckan) så tränar jag först en basövning, exempelvis 3 set x 8 reps militärpress. Seten är i princip till failure, åtminstone sista setet som är till total failure. Efter sista riktigt ansträngande setet, så lastar jag av stången så att 80% av ursprungsvikten är kvar och gör 2-3 set x 8 reps. Dessa görs med ca 2-3 kvar i tanken.

Är det ett vettigt upplägg med denna typ av back-off det? Det är ganska roligt sätt att träna. Jag är en muskelbefriad före detta cyklist som vill bygga muskler, är inte särskilt intresserad av styrkeövningar per se i baslyften.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 21:22   #3127
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
När man bär "atlasstenar" eller dylikt tungt i famnen, hur fan gör man för att inte kväva sig själv? Känns som en sån där uppenbar och enkel teknikgrej som att tex åtgärder för att inte kväva sig när man kör frontböj.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 21:44   #3128
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ni som tränar med en Captain Of Crush, dedikerar ni specifika träningspass till greppträning eller sprider ni ut det över veckan?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 07:11   #3129
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Sprillans ny artikel från Stuart Philips et al:
Training for strength and hypertrophy: an evidence-based approach

https://www.sciencedirect.com/scienc...513?via%3Dihub
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 13:51   #3130
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag jobbar 2-skift, och EM-veckan så har jag mer tid och energi till träning jämfört med FM-veckan.
För att slippa köra extra långa pass, alternativt dubbla pass på dagarna så tänkte jag fråga hur det skulle kunna bli om jag höll styrkepassen (antal pass och volym) konstant från vecka till vecka medan löppassen blir olika (fler pass på EM-veckan), givet då att volymen blir samma båda veckorna.

Eller skulle det vara bättre att istället alternera styrkepassen från vecka till vecka och köra lika många löppass varje vecka?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 21:43   #3131
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Finns det några fördelar eller nackdelar med att köra hantelpress för axlarna med armbågarna pekandes rakt ut från sidan av kroppen?

Har alltid bara kört militärpress och då börjar man ju med armbågarna framför och roterar ut dom under pressen. Börjat köra lite hantelpress det senaste och märkt att min teknik är annorlunda från andras då jag fortfarande har kvar lite av den rörelsen till skillnad från de andra som verkar köra med armbågarna pekandes rakt ut från kroppen

Någon som förstår vad jag menar ens?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 07:39   #3132
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Finns det några fördelar eller nackdelar med att köra hantelpress för axlarna med armbågarna pekandes rakt ut från sidan av kroppen?

Har alltid bara kört militärpress och då börjar man ju med armbågarna framför och roterar ut dom under pressen. Börjat köra lite hantelpress det senaste och märkt att min teknik är annorlunda från andras då jag fortfarande har kvar lite av den rörelsen till skillnad från de andra som verkar köra med armbågarna pekandes rakt ut från kroppen

Någon som förstår vad jag menar ens?
Ja det är negativt om du har främre delta som mål.
Du involverar övre bröst mer och troligen också triceps om du håller överarmarna rakt ut.
Satsa på att hålla överarmarna ca 45 grader ut och håll underarmarna lodräta under hela lyftet, utom möjligen i själva toppläget.
Du kommer dock att ta betydligt mindre vikt på det sättet men belastningen på axlarna ökar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 10:04   #3133
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ja det är negativt om du har främre delta som mål.
Du involverar övre bröst mer och troligen också triceps om du håller överarmarna rakt ut.
Satsa på att hålla överarmarna ca 45 grader ut och håll underarmarna lodräta under hela lyftet, utom möjligen i själva toppläget.
Du kommer dock att ta betydligt mindre vikt på det sättet men belastningen på axlarna ökar.
Mer bröst med armarna rakt ut från sidorna? Tycker det känns som att man använder bra mycket mer bröst om man börjar med armarna framför sig men du kanske har rätt
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 10:22   #3134
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Mer bröst med armarna rakt ut från sidorna? Tycker det känns som att man använder bra mycket mer bröst om man börjar med armarna framför sig men du kanske har rätt
Jag tror han menade rakt fram, och för att involvera mindre bröst kan du hålla överarmarna mitt mellan "rakt fram" och "rakt ut från sidorna".
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 10:19   #3135
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Har för mig att det ska finnas en stor cykeltråd på kolo?
Minns jag fel?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)