Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-14, 10:11   #16
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.
Säger killen som tar 80k i bänk.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 12:08   #17
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Säger killen som tar 80k i bänk.
Men han betalade 5000 för ett upplägg som inte fungerade, så han måste veta vad som gäller. Han har säkert läst jättemycket på internet också.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 12:18   #18
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.
Nu ska du få lite mer teoretisk erfarenhet allafall.
Det är inte skräp.

Så, sänd mig 5000 spänn
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 08:39   #19
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Säger killen som tar 80k i bänk.

Nog för att killen har fel, men vem bryr sig om vad någon tar i bänk? De största och starkaste påstår ju att alla kan nå dit bara man tränar hårdare

Olika genetiska förutsättningar finns inte och ingen dopar sig. Alla kan bli som Coleman bara man tränar hårdare. Finns hur många som helst på youtube som påstår detta. Ska jag tro på det eftersom de är starka i bänk?
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 10:45   #20
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Nog för att killen har fel, men vem bryr sig om vad någon tar i bänk? De största och starkaste påstår ju att alla kan nå dit bara man tränar hårdare

Olika genetiska förutsättningar finns inte och ingen dopar sig. Alla kan bli som Coleman bara man tränar hårdare. Finns hur många som helst på youtube som påstår detta. Ska jag tro på det eftersom de är starka i bänk?
Det är en någorlunda effektiv heuristik. Om man bänkar 80 kg är man med största sannolikhet en nybörjare som huvudsakligen har fått information från ett fåtal källor på nätet, och varken har den praktiska erfarenheten eller teoretiska kunskapen för att avgöra hur väl den står sig mot verkligheten.


Du kan ta det till det yttersta hur mycket du vill. En del personer har fenomenalt dåliga förutsättningar för träning. Men då de flesta tenderar att vara normala, är det tämligen ointressant att utgå från det abnormala.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 13:24   #21
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.
Ni som hackar på inlägget, ser ni inte att ordet "väl" är med.
Då kan det bli en fråga och inte påstående.
Eller?
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 16:20   #22
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.

Har inte bemödat mig med att kolla på programmen du citerar. Men "powerbuilding" som det kallas är rätt poppis med just syftet att bygga större mukkler och bli starkare i basövningarna på samma gång.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 16:32   #23
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Inte ett exakt upplägg, men ett råd på vägen: Lär dig att ändå träna när det är lite motigt, men lär dig också att hålla igen litegrann när det är väldigt roligt.

Den första delen säger sig självt, den andra är skadeförebyggande. När man är i "Yeah Buddy! get some!" -sinnesstämning och allt är jättekul är det lätt att chansa och överskatta sig själv och därför skada sig.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 16:40   #24
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Har inte bemödat mig med att kolla på programmen du citerar. Men "powerbuilding" som det kallas är rätt poppis med just syftet att bygga större mukkler och bli starkare i basövningarna på samma gång.
Okej det visste jag inte, men kollar man på programmet så blir iaf jag skeptisk. För jag tror någon som vill ha större armar tränar mer än eventuellt 12 set armar per vecka.

Och jag tror en styrkelyftare som vill bli starkare i bänkpress tränar mer än 5 set bänkpress per vecka, dito knäböj som också bara är 5 set per vecka enligt programmet.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 17:07   #25
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Okej det visste jag inte, men kollar man på programmet så blir iaf jag skeptisk. För jag tror någon som vill ha större armar tränar mer än eventuellt 12 set armar per vecka.

Och jag tror en styrkelyftare som vill bli starkare i bänkpress tränar mer än 5 set bänkpress per vecka, dito knäböj som också bara är 5 set per vecka enligt programmet.
Du fick en person att lägga ner sin egen privata tid på att skriva ett kanonbra svar till dig.
Ändå fortsätter du tjafsa.
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 17:09   #26
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Okej det visste jag inte, men kollar man på programmet så blir iaf jag skeptisk. För jag tror någon som vill ha större armar tränar mer än eventuellt 12 set armar per vecka.

Och jag tror en styrkelyftare som vill bli starkare i bänkpress tränar mer än 5 set bänkpress per vecka, dito knäböj som också bara är 5 set per vecka enligt programmet.
Om du åsyftar styrkelabbets över/underkropps schema är det 10 set knäböj frontböj är en knäböjsvariation.

Det där schemat ser bra ut och borde passa den som vill bli större och starkare samtidigt.

Forskningen verkar peka på att runt 10-20 set per muskelgrupp och vecka är "optimala volymen" för att bygga muskler o styrka om man är drogfri.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 17:55   #27
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenis Visa inlägg
Du fick en person att lägga ner sin egen privata tid på att skriva ett kanonbra svar till dig.
Ändå fortsätter du tjafsa.
Tjafsa? Jag bara diskuterar. Förstår inte varför det ska bli sån hets varje gång någon har en lite annorlunda uppfattning. Samma sak i ämnet om McDonalds.

Men jag antar att det blir så när man ifrågasätter något som en del håller så kärt...det blir känslomässiga reaktioner.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 18:04   #28
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Okej det visste jag inte, men kollar man på programmet så blir iaf jag skeptisk. För jag tror någon som vill ha större armar tränar mer än eventuellt 12 set armar per vecka.

Och jag tror en styrkelyftare som vill bli starkare i bänkpress tränar mer än 5 set bänkpress per vecka, dito knäböj som också bara är 5 set per vecka enligt programmet.
Som personen du citerade nämnde, powerbuilding is the name of the game.
Sen tror jag du har lite för mycket allt eller inget tänk. Du kan träna så här och komma långt med det i både muskeltillväxt och styrka.

Ska du göra det om du tränat i 5+år och ska satsa på bodybuilding eller tävla i strongman? Nej, troligtvis inte. Men först och främst måste man börja någonstans, och för det andra utger sig inte programmet för att vara vägen till elitsatsningen.

Edit:
Ni som började ta upp hans bänkvikt, kom i-fucking -gen.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 23:26   #29
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Okej det visste jag inte, men kollar man på programmet så blir iaf jag skeptisk. För jag tror någon som vill ha större armar tränar mer än eventuellt 12 set armar per vecka.

Och jag tror en styrkelyftare som vill bli starkare i bänkpress tränar mer än 5 set bänkpress per vecka, dito knäböj som också bara är 5 set per vecka enligt programmet.
Hur många set du klarar av är ju helt upp till hur mycket du kan återhämta dig ifrån, kan vara allt ifrån 5 till 25. Metoden kallas MRV "Maximal Recoverable Volume" och är ett koncept som Mike Israetel ligger bakom.

https://revivestronger.com/what-is-m...erable-volume/


Senast redigerad av Bärsärk den 2019-08-16 klockan 23:28.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)