Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-22, 11:59   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Om du inte har något emot att bli ännu fetare, men vill att viktuppgången även består av muskler så kan jag ge ett tips. Träna mer och hårdare, ät mer protein (ta inte bort något från vad du äter för närvarande utan lägg till mer protein). Lyckas du lägga på dig muskler kommer du se mindre fet ut, trots att du inte tappat eller tom lagt på dig mer kroppsfett.

En 150kgs proffsbyggare offseason bär runt på mer fett (inte procentuellt men mätt i antal kilo) än en 90kgs smalfet person, trots att han ser betydligt magrare ut. Muskelmassa har den effekten.
Filmjölk ?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 11:09   #17
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Börjar du komma upp i vikter så fort att du upplever detta som ett problem så är du inte en hardgainer. En hardgainer ökar ett par kg/övning/år.
Fast om man tränar efter att bli stor behöver man inte tänka så mycket på att öka belastningen lika mycket som när man tränar för att bli stark. Att öka antalet set till, säg, 30-40 per vecka för benen behöver inte vara så grisigt om man inte behöver bita i kudden varje set. Jag tycker det är kul att byggarträningen börjar komma tillbaka; det har varit väldigt mycket styrkebyggning de senaste åren där alla ska träna som atleter som vill lyfta tungt. För mig är det också rätt så självklart att 5 set x 3 reps på 85% av 1RM sliter mer än att köra 5 set x 8 reps på 60-70% av 1RM.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 14:03   #18
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Jag tycker att det finns en skillnad mellan hardgainers vad det gäller att gå upp i vikt och att bygga muskelmassa.
Jag ser mig själv som en hardgainer, på det sättet att jag har svårt att äta tillräckligt med mat. Däremot har jag märkt att jag har hyffsat bra viktuppgång när jag väl äter mycket, dvs inte allt för mycket fett. När jag började träna vägde jag 67kg på 186.5cm. Idag pendlar jag mellan 90-95kg. Då tycker jag fortfarande att jag är för lätt och borde pressa mot 100kg. För att klara detta har jag då behövt pressa mer mat än vad jag vill äta under 6-7 års tid (det var runt då som jag började förstå vikten av att äta mycket).
Det jag egentligen vill säga är: Jag tror inte att man behöver ha ap-kassa gener för muskelbygge bara för att man har svårt att gå upp i vikt (att äta).
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 11:16   #19
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Jag tycker att det finns en skillnad mellan hardgainers vad det gäller att gå upp i vikt och att bygga muskelmassa.
Jag ser mig själv som en hardgainer, på det sättet att jag har svårt att äta tillräckligt med mat. Däremot har jag märkt att jag har hyffsat bra viktuppgång när jag väl äter mycket, dvs inte allt för mycket fett. När jag började träna vägde jag 67kg på 186.5cm. Idag pendlar jag mellan 90-95kg. Då tycker jag fortfarande att jag är för lätt och borde pressa mot 100kg. För att klara detta har jag då behövt pressa mer mat än vad jag vill äta under 6-7 års tid (det var runt då som jag började förstå vikten av att äta mycket).
Det jag egentligen vill säga är: Jag tror inte att man behöver ha ap-kassa gener för muskelbygge bara för att man har svårt att gå upp i vikt (att äta).
Är smalfetma förenligt med att vara hardgainer eller är dessa två motsatser? Jag har tyvärr anlag för smalfetma. Betyder detta att jag inte är en hardgainer och att Grub's tips inte riktigt passar mig?
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 12:05   #20
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av LeBraun23 Visa inlägg
Är smalfetma förenligt med att vara hardgainer eller är dessa två motsatser? Jag har tyvärr anlag för smalfetma. Betyder detta att jag inte är en hardgainer och att Grub's tips inte riktigt passar mig?
Jag tror att artikeln riktar sig mot sådana som mig, dvs sådana som helt enkelt har svårt att äta mer mat än vad de gör av med.
Om du har det problemet, vet jag inte. Men är man är smalfet beror det oftast på att man har för lite muskler jämnt emot muskelmassa, eller hur? Jag har ingen erfarenhet i det, jag har gått från smalsmal till smalkrallig
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 12:28   #21
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Lebraun kan inte dina stats men smalfeta personer har väl oftast för mycket fett och för lite muskler. Har man för lite muskler så syns ju även fettet mycket mer.

Bestäm dig för att antingen gå upp i vikt och bygga muskler (kontrollerad bulk). Eller deffa ner det fett du vill ha bort. Vilket du gör först är väl helt upp till dig men du kommer behöva göra både och ändå.

Om du nu har problem att ens gå upp i vikt och bygga muskler ja då är du en hardgainer och kan följa grubbs råd.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 20:50   #22
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Vad skulle ett bra schema vara om man ville prova dessa helkroppspass?
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:28   #23
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Vad säger att en "hardgainer" måste vara just en person som har svårt att äta och/eller har en dålig återhämtningsförmåga? Det måste ju inte vara just återhämtningen som är problem om man har dåliga gener, man kanske måste träna ännu hårdare och/eller med bodybuildinginriktat för att ens nå några noterbara gainz?

Om någon t.ex har dåliga gener för löpning men ändå vill förbättra sig så mycket som möjligt, ska man då satsa på så lite löpträning som möjligt om hen ändå vill förbättra sig så mycket som möjligt efter hens förutsättningar?
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 12:49   #24
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Vad säger att en "hardgainer" måste vara just en person som har svårt att äta och/eller har en dålig återhämtningsförmåga? Det måste ju inte vara just återhämtningen som är problem om man har dåliga gener, man kanske måste träna ännu hårdare och/eller med bodybuildinginriktat för att ens nå några noterbara gainz?

Om någon t.ex har dåliga gener för löpning men ändå vill förbättra sig så mycket som möjligt, ska man då satsa på så lite löpträning som möjligt om hen ändå vill förbättra sig så mycket som möjligt efter hens förutsättningar?
King Grub
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)